Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Koriander blad?  (gelezen 1081 keer)

Offline erik ijssels

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
Koriander blad?
« Gepost op: 03-02-2019 10:28 u »
Zou je Koriander blad (verse) kunnen gebruiken in je brouwsel of is dat af te raden,

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Traploper

• Vol lid
  • Land: 00
  • Meer bier, meer beter.
Re: Koriander blad????
« Reactie #1 Gepost op: 03-02-2019 11:26 u »
In 'Verander water in bier' staat een lijstje, opgesteld door Jacques, waarin staat dat groene kruiden zoals o.a. koriander in ieder geval zelden goed scoren bij wedstrijden.

Daarnaast vind ik de smaak van koriander vergelijkbaar met dat van allesreiniger, maar dat is persoonlijk.

Offline erik ijssels

• Junior lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 03-02-2019 12:16 u »
In 'Verander water in bier' staat een lijstje, opgesteld door Jacques, waarin staat dat groene kruiden zoals o.a. koriander in ieder geval zelden goed scoren bij wedstrijden.

Daarnaast vind ik de smaak van koriander vergelijkbaar met dat van allesreiniger, maar dat is persoonlijk.

Ok ga ik daar even kijken.

Dank voor de info,
brouw lekker zonder dan  :biersmile:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 03-02-2019 14:37 u »

Staat natuurlijk ook in mijn eigen boek...  :)

Koianderblad kun je beter niet gebruiken. Het kan een zeepachtige smaak geven.

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
Re: Koriander blad?
« Reactie #4 Gepost op: 03-02-2019 14:52 u »

Die informatie is gebaseerd op gegevens van heel.lang geleden en van Onk bieren. Inmiddels zijn we verder geëvolueerd. Als je bijvoorbeeld thijm, rozemarijn of dille in lage dosering toevoegt, kan dit een mooie smaak opleveren.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 03-02-2019 16:04 u »
Die informatie is gebaseerd op gegevens van heel.lang geleden en van Onk bieren. Inmiddels zijn we verder geëvolueerd. Als je bijvoorbeeld thijm, rozemarijn of dille in lage dosering toevoegt, kan dit een mooie smaak opleveren.

Laatst nog wat mee geëxperimenteerd. Het kan interessant zijn maar de concentraties moeten echt héééél laag zijn. Maar al te snel overheersen ze en heb je een kruidenbitter te pakken in plaats een smakelijk bier.

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #6 Gepost op: 03-02-2019 18:07 u »
Ik denk dat we hetzelfde bedoelen Jacques.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 03-02-2019 21:33 u »
Ik denk dat we hetzelfde bedoelen Jacques.

Ik denk het ook. Het risico bij het gebruik van deze kruiden is dat ze heel snel overheersen waardoor je ze negatief beoordeeld.

Offline Traploper

• Vol lid
  • Land: 00
  • Meer bier, meer beter.
« Reactie #8 Gepost op: 04-02-2019 06:48 u »
Nu is het in het geval van koriander ook zo dat het genetisch bepaald is of je koriander ervaart als zeepachtig. Ik hoor wel bij die club, dus ik ga er waarschijnlijk niet blij van worden. Weet niet hoe dat voor anderen is.

Tags: