Moet ik mijn water behandelen/aanpassen?

Gestart door Zambezi Special, 30-01-2019 08:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zambezi Special

Geloof het of niet, maar wij gebruiken rivierwater als drinkwater.
Dit is de Zambezi, een lange redelijk snel-stromende rivier, met vrijwel geen industrie en landbouw langs de oevers.
Ons water wordt regelmatig getest op bacteriƫle vervuiling en komt altijd goed uit.
Het water is zacht. Zeep schuimt goed en ik heb nog nooit enig kalksteen waargenomen in mijn elektrische ketels (in 12 jaar tijd).
Wel is het soms enigszins zanderig in het natte seizoen. We laten het dan staan in tanks voordat we het gebruiken, zodat het zand kan bezinken.
Jaren geleden is het water getest en het was veilig als drinkwater. Alleen het sediment percentage was te hoog. Deze resultaten heb ik niet meer, en ik kan dus niet vertellen hoeveel er van wat in het water zit.

Ik ben nu van plan om het water te laten testen (als ik kan uitvinden waar), maar is dit echt nodig?
Misschien moet ik gewoon gistvoeding toevoegen?

De alternatieven die er zijn:
Flessenwater gebruiken (de etiketten hier zijn echter vaak niet volledig)
Water koken (we doen dit trouwens over het algemeen in het regenseizoen, voor het geval dat)

De bieren die ik wil bouwen zijn voornamelijk Belgische Tripel en Blond, met gisten die tegen een wat hogere temperatuur kunnen.

Basje42

Volgens mij haal je 2 dingen door elkaar.
Gistvoeding is voornamelijk bedoeld om de gist vitaal te maken/zo lang mogelijk vitaal houden.

Als je hier in Nederland je waterprofiel gaat bewerken, is dat voornamelijk om de puntjes op de i te zetten m.b.t. smaak.
Als je de samenstelling van het rivierwater niet kent, heeft het m.i. ook niet veel nut om daarmee te experimenteren.
Of je moet al heel veel ervaring hebben en weten wat je aan het doen bent.

Zambezi Special

Ik denk dat her door elkaar halen wel meevalt, maar ik kan het mis hebben uiteraard.
Ik ben dus niet in Nederland en heb dus ook geen Nederlands leidingwater.
Ik verwacht dat het water dat we wel hebben heel laag ligt in nutrienten, sowieso in Magnesium en Calcium.
En gist heeft nutrienten nodig, toch?
Vandaar het idee van gistvoeding.

Ik ben nog steeds op zoek naar een laboratorium. Gaat wel lukken, desnoods gaat er een watermonster mee naar Nederland, maar als ik de kosten kan besparen zou dat mooi zijn.
Of maak ik me druk om niks?


Zambezi Special

Ben ik even vergeten dat de mout natuurlijk vol zit met voedingsstoffen....
En dat ze niet uit het water hoeven te komen

Basje42

Volgens mij is zink een heel belangrijk bestanddeel van gistvoeding.

Nogmaals, volgens mij behandel je het water niet om de gist een plezier te doen.
Dat is meer om de smaak/mondgevoel bij te sturen voor als je een droger of zoeter bier wil brouwen.
Zelfs al doe je dat niet, kan je nog steeds droger of zoeter etc... bier brouwen.
Ik weet er ook het fijne niet van...
Maar ik brouw prima bieren zonder waterbehandeling.
En ik ent voldoende vitale gist, dus ik heb ook geen gistvoeding voor mijn bieren nodig.

dirk

Citaat van: Zambezi Special op 30-01-2019  08:03 uIk ben nu van plan om het water te laten testen (als ik kan uitvinden waar), maar is dit echt nodig?



Nee is niet nodig, allemaal bijzaken, als je gewoon drinkbaar water inzet om te brouwen is er geen behandeling nodig. Je werkt in Afrika met minimale middelen, uitdaging genoeg lijkt me.

Ga eerst eens brouwen en deel je ervaringen met ons.

Zambezi Special

Merci  :groots:
Ga ik doen (gewoon eerst brouwen).
Ik heb mijn spullen nog niet, dus te veel tijd om na te denken...

De 1 na laatste

Tof dat je gaat brouwen daar in Afrika! Ben ook benieuwd naar het verschil in smaak met "gewoon" water of Zambezi water.

Hier op Aruba ben ik ook aan het kijken voor eventuele toevoegingen. Het water uit de kraan hier is veel te "schoon" door te weinig mineralen.

Davester

Citaat van: Zambezi Special op 30-01-2019  12:19 uMerci  :groots:
Ga ik doen (gewoon eerst brouwen).
Ik heb mijn spullen nog niet, dus te veel tijd om na te denken...

En... spullen al binnen en is het gelukt?

Serge VL

Afhankelijk van de oorsprong van de rivier is het een regenbekken, is het een smeltwater rivier of  en rivier die ontstaat uit een bron (of een mengsel van voorgaande) geeft die een heel ander watersamenstelling.
Vb een rivier die gevoed wordt door regenwater bevat amper mineralen en bevat bijna meestal onvoldoende calcium (en andere mineralen) om vb een goede flocculatie van je gist te hebben. Dit water is meestal ook het makkelijkste aanpasbaar daar dit zo weinig mineralen bevat toevoegen is niet zo moeilijk. 
Hier tegenover staat als dit een rivier is die gevoed wordt door bronwater dan heb je meestal een heel te sterk gemineraliseerd water. Dan moet je al bijna dit door een RO filter gaan sturen om dit te ontdoen van de overmaat aan mineralen.

Zonder analyse weet je eigenlijk niet waar je naar toe moet.
Best gewoon enkele test brouwsel doen en kijken wat het resultaat is. Afhankelijk van het resultaat van deze test brouwsels eventueel bekijken of je een wateranalyse moet uitvoeren en eventueel de nodige stappen moet onder nemen om je brouwwater aan te passen

Zambezi Special

Ik had de laatste paar posts niet gezien, dus een beetje laat met antwoorden. Sorry!

Inmiddels een brouwsel gedaan met een graan pakket (summer blond), 7 litertjes met geschroot mout via BIAB.
Was lekker! Uiteraard wel wat fouten gemaakt. Kan ook bijna niet anders met een eerste brouwsel en geen meet apparatuur!

2e brouwsel kan bijna geproefd worden. Dat gaat dit weekend gebeuren.
Dit is gedaan met (voor mij) nieuwe apparatuur and meetinstrumenten etc (ook weer BIAB)
Ik heb nu zelfs een moutmolen(tje). Ze heet Marga Schrootmolen ;)
Ik ben heel benieuwd!

De Zambezi is een lange rivier, die ontstaat uit een bron, maar gaat vervolgens door moeras gebieden, open land enz. Gelukkig zit er geen zware industrie aan de gehele lengte van de rivier en slechts minimaal landbouw (en dat grotendeels stroomafwaarts).
Voor nu gebruik ik gewoon dit water en pas in een later stadium ga ik monsters nemen en kijken of het aangepast moet worden. Dit is ook nog eens seizoensgebonden.

Ik heb gistvoeding (nog niet gebruikt) en ook zuur om de pH eventueel aan te passen.
Bij het bier dat nu staat te rijpen lag de pH redelijk rond de streefwaarde, dus ik heb niks aangepast.
Hoop dat het lekker wordt!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.