Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Moet ik mijn water behandelen/aanpassen?  (gelezen 1034 keer)

Offline Zambezi Special

• Junior lid
  • **
  • Land: zm
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Moet ik mijn water behandelen/aanpassen?
« Gepost op: 30-01-2019 08:03 u »
Geloof het of niet, maar wij gebruiken rivierwater als drinkwater.
Dit is de Zambezi, een lange redelijk snel-stromende rivier, met vrijwel geen industrie en landbouw langs de oevers.
Ons water wordt regelmatig getest op bacteriŽle vervuiling en komt altijd goed uit.
Het water is zacht. Zeep schuimt goed en ik heb nog nooit enig kalksteen waargenomen in mijn elektrische ketels (in 12 jaar tijd).
Wel is het soms enigszins zanderig in het natte seizoen. We laten het dan staan in tanks voordat we het gebruiken, zodat het zand kan bezinken.
Jaren geleden is het water getest en het was veilig als drinkwater. Alleen het sediment percentage was te hoog. Deze resultaten heb ik niet meer, en ik kan dus niet vertellen hoeveel er van wat in het water zit.

Ik ben nu van plan om het water te laten testen (als ik kan uitvinden waar), maar is dit echt nodig?
Misschien moet ik gewoon gistvoeding toevoegen?

De alternatieven die er zijn:
Flessenwater gebruiken (de etiketten hier zijn echter vaak niet volledig)
Water koken (we doen dit trouwens over het algemeen in het regenseizoen, voor het geval dat)

De bieren die ik wil bouwen zijn voornamelijk Belgische Tripel en Blond, met gisten die tegen een wat hogere temperatuur kunnen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Basje42

• Vol lid
  • Land: 00
Re: Moet ik mijn water behandelen/aanpassen?
« Reactie #1 Gepost op: 30-01-2019 09:59 u »
Volgens mij haal je 2 dingen door elkaar.
Gistvoeding is voornamelijk bedoeld om de gist vitaal te maken/zo lang mogelijk vitaal houden.

Als je hier in Nederland je waterprofiel gaat bewerken, is dat voornamelijk om de puntjes op de i te zetten m.b.t. smaak.
Als je de samenstelling van het rivierwater niet kent, heeft het m.i. ook niet veel nut om daarmee te experimenteren.
Of je moet al heel veel ervaring hebben en weten wat je aan het doen bent.

Offline Zambezi Special

• Junior lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 30-01-2019 10:21 u »
Ik denk dat her door elkaar halen wel meevalt, maar ik kan het mis hebben uiteraard.
Ik ben dus niet in Nederland en heb dus ook geen Nederlands leidingwater.
Ik verwacht dat het water dat we wel hebben heel laag ligt in nutrienten, sowieso in Magnesium en Calcium.
En gist heeft nutrienten nodig, toch?
Vandaar het idee van gistvoeding.

Ik ben nog steeds op zoek naar een laboratorium. Gaat wel lukken, desnoods gaat er een watermonster mee naar Nederland, maar als ik de kosten kan besparen zou dat mooi zijn.
Of maak ik me druk om niks?

Offline Zambezi Special

• Junior lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 30-01-2019 10:42 u »
Ben ik even vergeten dat de mout natuurlijk vol zit met voedingsstoffen....
En dat ze niet uit het water hoeven te komen

Offline Basje42

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 30-01-2019 11:41 u »
Volgens mij is zink een heel belangrijk bestanddeel van gistvoeding.

Nogmaals, volgens mij behandel je het water niet om de gist een plezier te doen.
Dat is meer om de smaak/mondgevoel bij te sturen voor als je een droger of zoeter bier wil brouwen.
Zelfs al doe je dat niet, kan je nog steeds droger of zoeter etc... bier brouwen.
Ik weet er ook het fijne niet van...
Maar ik brouw prima bieren zonder waterbehandeling.
En ik ent voldoende vitale gist, dus ik heb ook geen gistvoeding voor mijn bieren nodig.

Offline dirk

• Super lid
  • I don't feed trolls
« Reactie #5 Gepost op: 30-01-2019 12:04 u »

Ik ben nu van plan om het water te laten testen (als ik kan uitvinden waar), maar is dit echt nodig?

Nee is niet nodig, allemaal bijzaken, als je gewoon drinkbaar water inzet om te brouwen is er geen behandeling nodig. Je werkt in Afrika met minimale middelen, uitdaging genoeg lijkt me.

Ga eerst eens brouwen en deel je ervaringen met ons.

Offline Zambezi Special

• Junior lid
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 30-01-2019 12:19 u »
Merci  :groots:
Ga ik doen (gewoon eerst brouwen).
Ik heb mijn spullen nog niet, dus te veel tijd om na te denken...

Offline De 1 na laatste

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: aw
  • Second craft brewery on the Island
« Reactie #7 Gepost op: 13-08-2019 20:14 u »
Tof dat je gaat brouwen daar in Afrika! Ben ook benieuwd naar het verschil in smaak met "gewoon" water of Zambezi water.

Hier op Aruba ben ik ook aan het kijken voor eventuele toevoegingen. Het water uit de kraan hier is veel te "schoon" door te weinig mineralen.

Tags: