Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Appelcider  (gelezen 1871 keer)

Offline Jimmycider

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Appelcider
« Gepost op: 29-01-2019 14:44 u »
Hallo allemaal,
Ik ben Jimmy en ben sinds kort geÔnteresseerd in het brouwen van appelcider.
Mijn grootouders deden dit vroeger en vond dit zeer interessant.

Ikzelf ben in het bezit van een appelboom (zure), dame Jeanne gistingsflessen in allerlei maten en een berg watersloten in de S vorm.

Aangezien er nu niets aan de boom hangt, heb ik gisterenavond appelsap (zonder conserveermiddel) met wat broodgist (droog) in een fles gedaan.

Ik heb al enorm veel gelezen de voorbije dagen maar ga het allemaal gaandeweg moeten leren.
Zo weet ik niet hoeveel gram gist per liter te gebruiken.

Mijn idee was wanneer het uitgegist was het sap via een koffiefilter in een beugelfles te gieten. Een klontje suiker er nog bij voor het aanmaken van koolzuur. En na een paar dagen drinken  >:(  Hebben jullie nog tips?

Groetjes

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Brouwert

• Senior lid
  • Land: no
Re: Appelcider
« Reactie #1 Gepost op: 29-01-2019 15:05 u »
Hallo Jimmy,

Welkom op dit bierbrouwersforum  :proost:

Ik weetniet of broodgist bij appelmost het gewenste resultaat gaat opleveren. Er zijn verschillende gisten verkrijgbaar die specifiek voor appelcider zijn gemaakt. Je broodgist zal ook wel de nodige suikers vergisten, daar niet van. Op zakjes commerciŽle cidergist kun je teruglezen hoeveel je ervan moet gebruiken, vaak een gram of 10 per 10 liter als het om droge korrelgist gaat. Hoe zich dat tot broodgist verhoudt weet ik niet.
Op deze site lees je een stuk meer over het maken van appelcider: https://www.cidervoorieder.nl/

Offline Rickske

• Vol lid
  • Land: aq
« Reactie #2 Gepost op: 29-01-2019 15:39 u »
Cider maken is leuk. Ik gebruik wel cidergist van bv Mangrove Jacks maar ook mooie resultaten met bv Champagnegist. Persoonlijk houd ik wel liefst minimaal 10% perensap erbij aan, dan is t resultaat wat minder zuur en is het bij ons in huis vaak snel op!

Gist 1 gram de liter, gisten op zo'n 20 graden. Hergisting op fles met wat bottelsuiker als je van bubbels houdt!

Offline Jimmycider

• *
« Reactie #3 Gepost op: 29-01-2019 17:14 u »
Alvast bedankt voor de reacties.

Ik wacht nu enkele dagen af en laat het resultaat hier weten... wat het ook wordt. 😁

Offline Jimmycider

• *
« Reactie #4 Gepost op: 29-01-2019 20:37 u »
Heb een 2 uur geleden een andere gistfles gestart om verschillende manieren te proberen.
Deze begon na een uurtje al te borrelen (1 borrel om de paar minuten)
Na een halfuurtje is het ineens gedaan...

Nu heb ik eens goed geschut aangezien ik alle gist op de bodem zag liggen en lijkt hij weer te starten.
Gistingfles lekt niet normaal gezien.

Is dit normaal of doe ik iets mis?

Gr

Offline Scorpionrose

• Senior lid
  • Land: nl
« Reactie #5 Gepost op: 29-01-2019 20:42 u »
Heb een 2 uur geleden een andere gistfles gestart om verschillende manieren te proberen.
Deze begon na een uurtje al te borrelen (1 borrel om de paar minuten)
Na een halfuurtje is het ineens gedaan...

Nu heb ik eens goed geschut aangezien ik alle gist op de bodem zag liggen en lijkt hij weer te starten.
Gistingfles lekt niet normaal gezien.

Is dit normaal of doe ik iets mis?

Gr

Bakkersgist is gemaakt om brood te laten rijzen en maakt dus veel CO2 maar weinig alcohol.
Maar dat had jezelf ook achter kunnen komen door even google te raadplegen :D :D

Offline Jimmycider

• *
« Reactie #6 Gepost op: 29-01-2019 21:01 u »
Maar die CO2 moet ik toch ook in het waterslot zien borrelen?
Een hoog alcohol gehalte hoeft niet voor mij ik ben al blij als het te drinken is  ;D

Offline Scorpionrose

• Senior lid
« Reactie #7 Gepost op: 29-01-2019 21:14 u »
Ik weet niet wat je er allemaal in hebt gedaan en hoeveel suikers erin zitten om te vergisten.

Offline Rickske

• Vol lid
« Reactie #8 Gepost op: 29-01-2019 21:20 u »
Een echt pure appelsap kan je prima cider van maken. Staat je vat in een klimaatkast of  gewoon in de (verwarmde)kamer? Als het vat afkoelt kan ie zelfs omgekeerd bubbelen. Ik zou na een dag of 4 een SG meting doen. Aannemende dat je dat ook voor het gist enten hebt gedaan kan je de vergisting volgen en bepalen hoeveel alcohol er al is. Ook met bakkersgist kan je wel enig alcohol verwachten.

Met wat water en Dreft kan je de randen van je gistvat langsgaan als je een lek vermoed buiten het waterslot om. Waar het bubbelt is het mis ;)

Offline hans_nwk

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 30-01-2019 10:57 u »
Bakkersgist is gemaakt om brood te laten rijzen en maakt dus veel CO2 maar weinig alcohol.
Maar dat had jezelf ook achter kunnen komen door even google te raadplegen :D :D
Veel CO2 en weinig alcohol: dat klopt bij een rijzend brood waarbij zuurstof in overvloed is en weinig vergistbare suikers.

Bij voldoende suikers en geen zuurstof produceert bakkersgist volop alcohol, bij stokers is het populair.

Groet,
Hans

Offline Scorpionrose

• Senior lid
« Reactie #10 Gepost op: 30-01-2019 11:06 u »
Veel CO2 en weinig alcohol: dat klopt bij een rijzend brood waarbij zuurstof in overvloed is en weinig vergistbare suikers.

Bij voldoende suikers en geen zuurstof produceert bakkersgist volop alcohol, bij stokers is het populair.

Groet,
Hans

Kijk zo leer ik ook weer wat.
Werd mij destijds afgeraden vandaar.

Offline springerke

• Vol lid
  • Land: be
« Reactie #11 Gepost op: 30-01-2019 12:44 u »
Veel CO2 en weinig alcohol: Dat klopt bij een rijzend brood waarbij zuurstof in overvloed is en weinig vergistbare suikers.

Groet,
Hans

Heeft de gist wel voeding?
Stokers gebruiken bakkersgist maar doen ook een doosje tomatenpuree en een halve citroen bij

Offline hans_nwk

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 30-01-2019 14:35 u »
Heeft de gist wel voeding?
Stokers gebruiken bakkersgist maar doen ook een doosje tomatenpuree en een halve citroen bij.
Ik denk net zoveel voeding als champagnegist zou hebben.

Offline Jimmycider

• *
« Reactie #13 Gepost op: 31-01-2019 20:19 u »
Tot nu toe zit het nog mooi te bubbelen ;D

Een vraagje: is dat overhevelen echt nodig voor iets of is dit gewoon om te klaren?

Offline Jimmycider

• *
« Reactie #14 Gepost op: 31-01-2019 20:46 u »
Ik heb nog een gistingfles waar ik denk ik te veel gist heb in gedaan.
Deze is helemaal geel verkleurd maar het waterslot doet helemaal niets...
Als ik goed schud komen er eventjes wat bellen maar dan weer niets.
Kan iemand dit uitleggen?

Offline Rickske

• Vol lid
« Reactie #15 Gepost op: 01-02-2019 09:55 u »
Heb je een manier om het SG te meten?
Als je gistvat een CO2 lek heeft, dan zie je geen bellen. Maar door het SG te meten weet je wel hoe de vergisting verloop. Werk schoon. Als je SG nog daald is er vergisting.
Je kan met wat dreft langs de randen en afdichtingen van je vat, als t dan bubbeld weet je dat t mis is. Maar als de vergisting ondertussen al over het hoogtepunt heen in zie je dan nu natuurlijk niet zo veel meer.

Overhevelen doe je normaalgesproken net voor je bier of in dit geval cider uitgegist is. Dit om ongewilde gistsmaken door autolyse te minimaliseren. Als je gisting al volledig voorbij is kun je na overgieten nog bv wat gekookte suikerwater toevoegen. Dat brengt hergisting op gan en die geproduceerde CO2 verdrijft de zuurstof in je hergistings/lager vat. Zuurstof is slecht voor de houdbaarheid van je cider.

Waarom denk je dat je teveel gist hebt toegevoegd? En bedoel je met geel geworden een rand met aangekoekte gist?

Offline Jimmycider

• *
« Reactie #16 Gepost op: 02-02-2019 18:28 u »
Lekken heb ik getest dit is allemaal in orde.
Als het waterslot nu gaat stil staan zou ik de boel nog wat willen klaren.
Gewoon nog een weekje wachten tot alles naar onder zakt ?

Hydrometer is aangekocht die komt een dezer dagen wel aan

O ja aan het waterslot geroken hier komt een zure geur uit?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #17 Gepost op: 02-02-2019 22:59 u »
O ja aan het waterslot geroken hier komt een zure geur uit?

Hoeft niets te betekenen. Tijdens de gisting worden meer stoffen gevormd dan alleen koolzuur en alcohol.
Veel organische zuren maakt de gist aan. De pH daalt snel aan het begin van de vergisting.
Samen met alcoholen vormen deze zuren esters die voor fruitige smaken zorgen.

Offline Jimmycider

• *
« Reactie #18 Gepost op: 04-02-2019 13:48 u »
Er was 1 gistfles uitgegist.
Dat gisteren gebotteld dmv hevelen.
Ook zelf eens geproefd ... zure boel.
Heb wat suiker erbij gedaan hoop dat dat wat lekkerder wordt...

Offline joerivang

• Junior lid
  • **
  • Bier geeft plezier.
« Reactie #19 Gepost op: 04-02-2019 14:17 u »

Ik hoop dat je niet teveel suiker hebt toegevoegd, anders krijg je flessenbommen, kijk daar mee uit!

Online tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #20 Gepost op: 04-02-2019 14:33 u »

Heb vorig jaar ook een paar liter appelcider gemaakt: dit smaakt gewoon zuur, vooral wanneer je een echte cidergist probeert. Ik weet niet wat je referentiekader is qua cider, maar de 'niet commerciŽle' varianten die ik in Wales gedronken heb, waren eerder zuur dan zoet, in tegenstelling tot de Strongbow's e.d... Suiker toevoegen heeft geen zin om het minder zuur te maken, deze zullen 100% vergist worden.

Offline Rickske

• Vol lid
« Reactie #21 Gepost op: 04-02-2019 17:45 u »
Pure appelcider is zuur. Commerciele ciders, die je in NL kopen kan, zijn met onvergistbare nepsuikers aangezoet... Gooi de volgende keer er maar wat perensap bij, of maak een combinatie met een versgebrouwen bier.

Dat suiker wat je er nu bij hebt gegooid gaat op fles vergisten, deze methode gebruiken wij hobbybrouwers om koolzuur op de fles te krijgen. Gebruik je teveel dan knalt je fles stuk en kan je schoonmaken.

Als je de cider te zuur vindt om te drinken kan je het in je drinkglas mixen met verse appelsap. Lekkerlekker!

Tags: