Van Newbie naar nieuw bier, dat bevalt me wel

Gestart door veenhuis, 29-01-2019 11:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

veenhuis

Ik ben Pieter. Afgelopen zomer kreeg ik van mijn vrouw en kinderen een bierbrouwpakketje (Saison-biertje, 5l gistingsvat).
Dat smaakte goed, prima zelfs. Ik merkte echter wel dat een 6-liter pan op het vuur (inductie), niet echt heel gemakkelijk op temperatuur te houden is. Koelt snel af, maar is ook snel weer te warm. En zes liter was toch eigenlijk te weinig voor het recept.
Dus, soeppan bij schoonmoeders ingepikt (10L), pakketje Weizen gekocht, en weer aan de brouw. Lekker.
Onlangs de derde batch gebrouwen. Een tripel. Die ging faliekant mis. Halverwege het brouwen kwam ik erachter dat de temperatuur in de pan zo'n 15 a 20 graden hoger was, dan wat de thermometer aangaf; het bleek dat er nog meetvloeistof bovenin de thermometer zat  :-\
Toch maar op de gist gezet.
En een paar boeken over bierbrouwen aangeschaft, want je wilt toch leren van je fouten.
Eerst maar eens zien dat we meer controle krijgen over het brouwproces...
Oh, voor de geïnteresseerden, de drinkbaarheid van de tripel: ranzig.

Gossi

Welkom hier beste Pieter. Zo te horen ben je enigszins aangestoken door het biervirus. Je eerste tegenvaller ook al gehad lees ik.
Je goed inlezen in het proces is erg belangrijk. Gebruik hier ook de WIKI voor. En luister goed wat de oude rotten van dit forum zeggen over bepaalde dingen. Het wordt vaak verketterd maar hun bijdragen zijn zeer waardevol.
Succes met brouwen.

TeVeHa

Dag Pieter, een twintig liter soeppan bij je schoonmoeder inpikken behoort niet tot de mogelijkheden veronderstel ik?  ;). Bierbrouwen kan je relatief goedkoop, éénmalig ietwat investeren en je bent vertrokken. Gelukkig was je tripel ranzig, dus de volgende kan alleen maar beter zijn. mvg

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.