Ik heb nog nooit een vastloper gehad bij het balletje.
Ik denk dat het hem vooral zit in te fijn schroten, of misschien kun je proberen klam te schroten, zodat er niet zoveel kafjes in je water komen.
Ik heb ook een aantal andere tips die ik kan aanbevelen die je probleem kunnen verhelpen:
1. Voeg langzaam en goed roerend de stort toe, roer goed over de bodem van de korf en let er op dat je alle klonten er uit roert zodat je graanbed goed doorloopt.
2. Het gebeurde mij weleens dat het maischwater voor een groot deel geabsorbeerd werd door de stort, dat de stort niet lekker door liep en ik te weinig water had gebruikt, dan loopt je pomp gewoonweg niet lekker door IVM het hoogteverschil wat de pomp moet overbruggen.
3. Anticipeer op een dik beslag of een viscoos maischwater (o.a. door veel rogge of haver >20%) door dit te ondervangen met een glucanase rust, rijsthulzen door je beslag mengen, of met toevoeging van pentosanase enzymen.
4. Koop bij de hema zo een thee zeef die je op de rand van een theeglas hoort te zetten, en leg deze over de terugstroompijp tijdens de maisch. Hierdoor blijven kleine deeltjes aan de bovenkant en stromen niet terug in je maischwater en dus je pomp. Kan dit ook mooi niet aanbranden