Eerste keer brouwen met de Grainfather liep alles behalve soepel...

Gestart door Frank Cameron, 27-01-2019 20:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gossi

En laat dat tussendoor roeren eens. Als de bovenste filterplaat er goed op zit kan de pomp vrijwel geen rommel aanzuigen. Als je later de het apparaat goed onder de knie hebt kan je altijd nog roeren.

Rene Haring

Ben grainfather gebruiker van het eerste uur. Van belang is een goede afstelling van de schrootmolen. Daar is de grootste winst, efficiency, mee te bereiken. Zet deze niet te fijn anders pompt het water nauwelijks door. Het moet mooie kafjes geven en tarwekorrels net kneuzen. Daar let ik op. Klam schroten whelpt ook goed, zo'n 2% koud water per kg moutstort. Ook gebruik ik alle jaren de water calculator van grainfather voor maisch en spoelvolume. Settings van Adrie in BrouwHulp is ook ok. Onlangs de water calculatie formules in brewfather software gezet en correcte berekening.

Ik roer nooit door nadat het maischen is gestart. Rustig de geschrote mout storten en luchtig inroeren. Daarna blijf ik er af. Loopt het vast, dan is dat meestal nadat ik de schrootmolen moest schoonmaken en opnieuw afstellen. Dan wil ik weleens roeren maar de schrootmolen krijgt een nadere inspectie. De bovenste plaat laat ik er ook altijd op liggen. Spoelwater rond de 80C houden.

Hopelijk heb je hier wat aan? Tis een prima apparaat

volleybaltrainer

Citaat van: Gossi op 07-02-2019  21:12 uEn laat dat tussendoor roeren eens. Als de bovenste filterplaat er goed op zit kan de pomp vrijwel geen rommel aanzuigen. Als je later de het apparaat goed onder de knie hebt kan je altijd nog roeren.
Ik brouw al zo'n 3 jaar met de Grainfather en nog nooit geroerd. Mijn rendementen liggen afhankelijk van de gebruik te moutsoorten tussen 75 en 83%, dus er is geen enkel reden om te roeren. Als hobbybrouwer maak ik me ook geen zorgen over rendementen, wel of ik mijn SG haal en dat is bijna altijd op 1 a 2 puntjes verschil het geval. Wel heb ook ik de beveiliging met het ballet je verwijderd.

RoyB

Ik heb nog nooit een vastloper gehad bij het balletje.
Ik denk dat het hem vooral zit in te fijn schroten, of misschien kun je proberen klam te schroten, zodat er niet zoveel kafjes in je water komen.


Ik heb ook een aantal andere tips die ik kan aanbevelen die je probleem kunnen verhelpen:

1. Voeg langzaam en goed roerend de stort toe, roer goed over de bodem van de korf en let er op dat je alle klonten er uit roert zodat je graanbed goed doorloopt.

2. Het gebeurde mij weleens dat het maischwater voor een groot deel geabsorbeerd werd door de stort, dat de stort niet lekker door liep en ik te weinig water had gebruikt, dan loopt je pomp gewoonweg niet lekker door IVM het hoogteverschil wat de pomp moet overbruggen.

3. Anticipeer op een dik beslag of een viscoos maischwater (o.a. door veel rogge of haver >20%) door dit te ondervangen met een glucanase rust, rijsthulzen door je beslag mengen, of met toevoeging van pentosanase enzymen.

4. Koop bij de hema zo een thee zeef die je op de rand van een theeglas hoort te zetten, en leg deze over de terugstroompijp tijdens de maisch. Hierdoor blijven kleine deeltjes aan de bovenkant en stromen niet terug in je maischwater en dus je pomp. Kan dit ook mooi niet aanbranden :)

Frank Cameron

Citaat van: Rene Haring op 07-02-2019  23:29 uBen grainfather gebruiker van het eerste uur. Van belang is een goede afstelling van de schrootmolen. Daar is de grootste winst, efficiency, mee te bereiken. Zet deze niet te fijn anders pompt het water nauwelijks door. Het moet mooie kafjes geven en tarwekorrels net kneuzen. Daar let ik op. Klam schroten whelpt ook goed, zo'n 2% koud water per kg moutstort. Ook gebruik ik alle jaren de water calculator van grainfather voor maisch en spoelvolume. Settings van Adrie in BrouwHulp is ook ok. Onlangs de water calculatie formules in brewfather software gezet en correcte berekening.

Ik roer nooit door nadat het maischen is gestart. Rustig de geschrote mout storten en luchtig inroeren. Daarna blijf ik er af. Loopt het vast, dan is dat meestal nadat ik de schrootmolen moest schoonmaken en opnieuw afstellen. Dan wil ik weleens roeren maar de schrootmolen krijgt een nadere inspectie. De bovenste plaat laat ik er ook altijd op liggen. Spoelwater rond de 80C houden.

Hopelijk heb je hier wat aan? Tis een prima apparaat

Dankjewel! goed je ervaringen te lezen.

Frank Cameron

Citaat van: RoyB op 08-02-2019  10:16 uIk heb nog nooit een vastloper gehad bij het balletje.
Ik denk dat het hem vooral zit in te fijn schroten, of misschien kun je proberen klam te schroten, zodat er niet zoveel kafjes in je water komen.


Ik heb ook een aantal andere tips die ik kan aanbevelen die je probleem kunnen verhelpen:

1. Voeg langzaam en goed roerend de stort toe, roer goed over de bodem van de korf en let er op dat je alle klonten er uit roert zodat je graanbed goed doorloopt.

2. Het gebeurde mij weleens dat het maischwater voor een groot deel geabsorbeerd werd door de stort, dat de stort niet lekker door liep en ik te weinig water had gebruikt, dan loopt je pomp gewoonweg niet lekker door IVM het hoogteverschil wat de pomp moet overbruggen.

3. Anticipeer op een dik beslag of een viscoos maischwater (o.a. door veel rogge of haver >20%) door dit te ondervangen met een glucanase rust, rijsthulzen door je beslag mengen, of met toevoeging van pentosanase enzymen.

4. Koop bij de hema zo een thee zeef die je op de rand van een theeglas hoort te zetten, en leg deze over de terugstroompijp tijdens de maisch. Hierdoor blijven kleine deeltjes aan de bovenkant en stromen niet terug in je maischwater en dus je pomp. Kan dit ook mooi niet aanbranden :)

Dankjewel! De theezeef is inmiddels gekocht :D

Rene Haring

Perfecte aanvulling Roy. Klopt helemaal met mijn ervaringen. Ik heb wel het balletje en veertje verwijdert. Heeft voor mij geen nut.

Loser

Citaat van: Rene Haring op 08-02-2019  19:04 uPerfecte aanvulling Roy. Klopt helemaal met mijn ervaringen. Ik heb wel het balletje en veertje verwijdert. Heeft voor mij geen nut.

Mooie tips gasten! Succes! Prachtig ding :-D

Bij mij is het er ook af maar het heeft zijn nut... Laatst bij het kuisen per ongeluk het pomp knopje gedrukt en de kraan stond open...
Het was een mooie fontein :-)

Jacques

Citaat van: Gossi op 07-02-2019  21:12 uEn laat dat tussendoor roeren eens. Als de bovenste filterplaat er goed op zit kan de pomp vrijwel geen rommel aanzuigen. Als je later de het apparaat goed onder de knie hebt kan je altijd nog roeren.

Roeren bij een brouwautomaat maakt veel uit in je rendement.

Afgelopen week heb ik bij mijn Braumeister niet geroerd. Dat kon ook niet omdat de korf onder het wort stond. Mijn rendement was een 15% lager dan wanneer ik wel tussentijds roer.
Maar ik moet toegeven dat ik stuk sneller klaar was omdat ik tijdens het maischen andere dingen kon doen.

Gossi

Je hebt natuurlijk gelijk. Maar in deze context was het een goed bedoelde raadgeving als je net de eerste of 2e keer brouwt met een ketel ga dan niet allemaal truckjes uithalen die een gevorderde brouwer doet.
Voor je het weet heb je rommel in de pomp. Volg eerst de gebruiksaanwijzing maar eens want daar heb je het al druk genoeg mee.

lier

Roeren zorgt er ook voor dat het maischbed niet te veel indikt en er bijna geen vloeistof meer door stroomt, ook het spoelen gaat dan soepeler.
Dit zijn juist dingen die de beginnende brouwer mee moet nemen, het zou in de handleiding moeten staan wat mij betreft.

Frank Cameron

Citaat van: lier op 11-02-2019  12:40 uRoeren zorgt er ook voor dat het maischbed niet te veel indikt en er bijna geen vloeistof meer door stroomt, ook het spoelen gaat dan soepeler.
Dit zijn juist dingen die de beginnende brouwer mee moet nemen, het zou in de handleiding moeten staan wat mij betreft.

Mijn gevoel zegt ook dat roeren beter is. Hoe haal je de bovenste plaat er af en trek je de overflow pijp omhoog zonder dat er een lading kafjes in de omloop komen?

Ik zit zelfs te denken wat het nut is van de bovenste plaat...

Scorpionrose

Citaat van: Frank Cameron op 11-02-2019  20:01 uMijn gevoel zegt ook dat roeren beter is. Hoe haal je de bovenste plaat er af en trek je de overflow pijp omhoog zonder dat er een lading kafjes in de omloop komen?

Ik zit zelfs te denken wat het nut is van de bovenste plaat...

De plaat is er om bij het rondpompen het wort goed over je maischbed te verdelen. Zonder plaat zou je een gat in je maischbed krijgen en zal het steeds op 1 plek naar beneden gaan. Zonder plaat kun je wel blijven roeren om je maischbed steeds te repareren

lier

Citaat van: Frank Cameron op 11-02-2019  20:01 uMijn gevoel zegt ook dat roeren beter is. Hoe haal je de bovenste plaat er af en trek je de overflow pijp omhoog zonder dat er een lading kafjes in de omloop komen?

Ik zit zelfs te denken wat het nut is van de bovenste plaat...

Ik trek de bovenste plaat eruit met rubber handschoenen aan de twee opstaande metalen plaatjes die op de plaat gelast zijn.
Ik haal echter wel eerst de overstort eraf en trek de middenpijp omhoog met die stopper erin.

Wat betreft de bovenste plaat ben ik het helemaal met scorpionrose eens, dus blijven gebruiken dat ding

Jacques

#grainfather_brouwketel_G30
Zie hier voor uitleg over het gebruik van hashtags op dit forum.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.