Eerste keer brouwen met de Grainfather liep alles behalve soepel...

Gestart door Frank Cameron, 27-01-2019 20:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Frank Cameron

Beste brouwers,

Vandaag voor het eerst mijn nieuwe Grainfather geprobeerd. Dit liep niet helemaal zoals ik had gepland.
Ik had met name veel problemen met de pomp tijdens het maischen, deze deed het soms echt amper, het volgende moment deed hij  het weer veel beter, ik kon er niet van op aan. Hierdoor kwam er geen flow door het maischbed en kwam ik in de problemen met temperatuur en met het rendement.

Uiteraard veel van te voren uitgezocht over de grainfather, grof geschroot (dit deed ik eigenlijk altijd al) en mij keurig aan het recept gehouden. Bij problemen met de pomp regelmatig deze doorgeblazen.

Grootste problemen waren:

* Pomp deed het soms amper.
* problemen met maischstappen omdat de pomp het niet deed (dus meet de sensor onderin veel te veel)
* slecht rendement 
* Totaal geen helder wort


Zij er mensen die de bovenste wort plaat niet gebruiken? zodat je af en toe kan roeren?
Zijn er mensen die deze problemen herkennen? Zo ja, ik hoor graag alle tips!

Groeten Frank

stiaanke

Controleer eens wanneer je de plaat van de pomp wegneemt dat je geen geknikte aansluiting aan de pomp ziet.
Zit het terugslagventiel onder het kraantje juist? Kun je dat met iets indrukken?
Heb je de originele filter gebruikt?
Heb je de pomp ontlucht voor gebruik? Gewoon enkele keren aan en uit zetten tijdens het opwarmen van het water.
Ik maish altijd met de filterplaat erop. Roeren doe ik niet. Ik stort wel de mout  in verschillende keren en roer dan wel tussen het storten in.

Frank Cameron

Citaat van: stiaanke op 27-01-2019  20:40 uControleer eens wanneer je de plaat van de pomp wegneemt dat je geen geknikte aansluiting aan de pomp ziet.
Zit het terugslagventiel onder het kraantje juist? Kun je dat met iets indrukken?
Heb je de originele filter gebruikt?
Heb je de pomp ontlucht voor gebruik? Gewoon enkele keren aan en uit zetten tijdens het opwarmen van het water.
Ik maish altijd met de filterplaat erop. Roeren doe ik niet. Ik stort wel de mout  in verschillende keren en roer dan wel tussen het storten in.

Ik zal zeker eens geen kijken of er een knik in de slang zit bij de pomp. Het gekke is wel dat hij het bij het verwarmen van het maischwater gewoon goed deed, toen ook ontlucht. Ook het originele filter gebruikt.

Dund

Heb je wel voldoende water gebruikt? Het lijkt er een beetje op dat je beslag heel dik was en dat daardoor je filterbed niet lekker doorliep. Je kan tijdens het maisschen gewoon een paar liter water erbij doen. Dan spoel je later met wat minder.

Frank Cameron

Citaat van: Dund op 27-01-2019  20:53 uHeb je wel voldoende water gebruikt? Het lijkt er een beetje op dat je beslag heel dik was en dat daardoor je filterbed niet lekker doorliep. Je kan tijdens het maisschen gewoon een paar liter water erbij doen. Dan spoel je later met wat minder.

Ik heb 18 liter water gebruikt voor 5500 gram mout, dit was al 2 liter meer dan aangegeven. Tijdens het maischen kwam er ook geen wort via de overflow pijp.

stiaanke

Om mijn waterhoeveelheden te berekenen gebruik ik de calculator van Grainfather https://www.grainfather.com/brewing-calculators
Dat komt ongeveer overeen met een beslagdikte van 3,3 l/kg.

Daze


Gossi

Je filterbed hartstikke dicht, waardoor je hem onder de moutkorf leegpompt. Of te fijn geschroot of even goed roeren na 10 minuten maishen.

Frank Cameron

Citaat van: Daze op 27-01-2019  21:36 uWat was het recept? Geen tarwe vloertegel gehad?

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptPunk IPA kloon
Brouwdatum27-01-2019
BierstijlAmerikaanse IPA
Volume18,8 l
Begin SG1,054 SG
Berekende kleur (Morey)21 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)48 IBU
Brouwzaalrendement63,2 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
18,00 lGroning's water
0,20 gCaCl2
2,60 gCaSO4
2,15 mlFosforzuur
10,18 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
83 mg/l5 mg/l22 mg/l122 mg/l47 mg/l98 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5,200 kgPale Ale moutDingemans7 EBC94,9 %
0,280 kgCrystal moutThomas Fawcett and Sons130 EBC5,1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.20 min.3,3 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.30 min.3,3 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,3 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
17,8 gChinookbellen13,1%60 min.26,1 IBU
11,9 gAhtanumbellen6,0%60 min.8,0 IBU
20,0 gChinookbellen13,1%10 min.10,7 IBU
12,0 gAhtanumpellets6,0%10 min.3,2 IBU
27,0 gChinookbellen13,1%0 min.0,0 IBU
25,0 gAhtanumpellets6,0%koudhop0,0 IBU
25,0 gSimcoepellets12,9%koudhop0,0 IBU
25,0 gNelson Sauvinpellets12,8%koudhop0,0 IBU
25,0 gCascadepellets5,5%koudhop0,0 IBU
12,0 gSimcoepellets12,9%0 min.0,0 IBU
12,0 gNelson Sauvinpellets12,8%0 min.0,0 IBU
12,0 gAhtanumpellets6,0%0 min.0,0 IBU
10,0 gAmarillobellen8,9%koudhop0,0 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
2,00 gWyeast gistvoedinganderskoken

Gist
HoeveelheidNaamType
17,0 gU.S. West Coast (M44)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting19,5 °C
Max. temp. hoofdvergisting0,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting0,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,000 SG
Schijnbare vergistingsgraad100,0%
Temp. nagisting0,0 °C
Temp. lagering0,0 °C


Roodwang

Ik vind de calculator altijd een beetje zuinig met zijn water. Ik doe er meestal wel wat meer water bij..
5,5 KG op 18.8 liter geeft 18,3 maischwater aan bij de calculator..
Ik roer nooit tussendoor en heb prima rendementen.

Gossi

Heb je al veel bier gebrouwen voor je de Grainfather kocht?

Frank Cameron

Citaat van: Roodwang op 27-01-2019  22:12 uIk vind de calculator altijd een beetje zuinig met zijn water. Ik doe er meestal wel wat meer water bij..
5,5 KG op 18.8 liter geeft 18,3 maischwater aan bij de calculator..
Ik roer nooit tussendoor en heb prima rendementen.

Ik heb de 5500 gram in 18 liter gedaan, maar vond dit wel een flink dikke maisch. Volgende keer maar iets wateriger maken denk ik.

stiaanke

Citaat van: Roodwang op 27-01-2019  22:12 uIk vind de calculator altijd een beetje zuinig met zijn water. Ik doe er meestal wel wat meer water bij..
5,5 KG op 18.8 liter geeft 18,3 maischwater aan bij de calculator..
Ik roer nooit tussendoor en heb prima rendementen.
Ik rond ook wel altijd naar boven af en gebruik dan minder spoelwater.

Frank Cameron

Citaat van: Gossi op 27-01-2019  22:14 uHeb je al veel bier gebrouwen voor je de Grainfather kocht?

Ik brouw nu zo'n 2 jaar. Meteen met volledig graan begonnen. Mooie (constante) resultaten gehaald met mijn 27 liter maischketel met hevelfilter. Met deze hevel filter altijd zeer heldere wort.
Wilde graag overstappen omdat ik dacht dat brouwen met de grainfather makkelijker/en of iets sneller zou zijn.

Daar twijfel ik nu ernstig over... 

Roodwang

Persoonlijk vind ik het een superfijne machine.. Maar je maakt geen beter bier ermee hoor.. maar ook geen slechter...
Het brouwen is er alleen wat eenvoudiger en sneller mee geworden.   

Edwin brouwt

Ik brouw al een tijd met de grainfather en het zou zeker makkelijk moeten gaan.


Doet de pomp het werk goed als er alleen water in de ketel zit (tijdens het schoonmaken dus)? Zo ja, dan ligt mag je concluderen dat het niet de pomp ligt. Kun je 's een fotootje laten zien van je schrootsel?
Waarschijnlijk een overbodige vraag, maar stond de rodeklep (rode handeltje) helemaal open?


Kijk 's een video op YouTube van David Health; misschien wordt er iets duidelijk wat er mis is gegaan. Of deze video van de beardy man:



Was voor mij een handige start toen ik 'm voor het eerst ging gebruiken (en je ziet goed wat een mooie maischdikte is)


Succes!

Gossi

Ik brouw nu zo'n 2 jaar. Meteen met volledig graan begonnen. Mooie (constante) resultaten gehaald met mijn 27 liter maischketel met hevelfilter. Met deze hevel filter altijd zeer heldere wort.
Wilde graag overstappen omdat ik dacht dat brouwen met de grainfather makkelijker/en of iets sneller zou zijn.

Daar twijfel ik nu ernstig over... 


Kom, kom niet zo zomber. Ga eerst eens een simpel biertje brouwen. We hebben hier op dit forum over het algemeen alleen maar positieve recenties over de grainfather.


lier

Lees het Topic:  Ervaringen met Grainfather semi automatische brouwketel rvs eens door daar staan tussen de regels door heel veel tips en tricks.

Dat je pomp het niet lekker doet is gek, test hem eens met alleen water in de ketel, wellicht een garantie kwestie als hij slecht werkt.
Het wil wel eens helpen om de pomp even te stoppen, 10sec wachten en weer te starten om een evt luchtbel te laten ontsnappen.

Haal bij het schoonmaken van de gf ook ff het kogeltje uit de check-valve, dan loopt de pomp ook leeg bij het spoelen.

De bovenste plaat dient gewoon gebruikt te worden, de meeste mensen roeren tegenwoordig wel om het rendement naar boven te krijgen en het spoelen wat sneller te laten verlopen. even de pomp stoppen,  filterplaat verwijderen, roeren, weer terugplaatsen en pomp weer starten.

Kijk niet te veel naar de filmpjes van die David, die wordt betaald door Grainfather. Als je roert volgens het filmpje dat hij vertoont weet je zeker dat je graanbed massief dichtslibt en er geen druppel wort meer door gaat, probeer het graanbed zoveel mogelijk los te roeren en blijf onder het vloeistof niveau.

Ken je niemand in de buurt die ook een GF bezit en eens met je mee kan brouwen, die punk opa zou geen problemen moeten geven die zit ruim binnen de marges van de GF.

Frank Cameron

Citaat van: EdwinBrouwt op 27-01-2019  23:02 uIk brouw al een tijd met de grainfather en het zou zeker makkelijk moeten gaan.


Doet de pomp het werk goed als er alleen water in de ketel zit (tijdens het schoonmaken dus)? Zo ja, dan ligt mag je concluderen dat het niet de pomp ligt. Kun je 's een fotootje laten zien van je schrootsel?
Waarschijnlijk een overbodige vraag, maar stond de rodeklep (rode handeltje) helemaal o




Succes!

Pomp werkt goed met alleen het water, ook nadien met het reinigingsmiddel werkte hij goed.
Kreeg van iemand op Facebook de suggestie dat het wel eens aan het afsluit balletje met veertje kan liggen bij de rode kraan. Klinkt plausibel, zeker omdat er erg veel deeltjes in het wort zaten..

Foto heb ik helaas niet van het schrootsel.


bultje76

Citaat van: Frank Cameron op 28-01-2019  10:11 uKreeg van iemand op Facebook de suggestie dat het wel eens aan het afsluit balletje met veertje kan liggen bij de rode kraan. Klinkt plausibel, zeker omdat er erg veel deeltjes in het wort zaten..

Dat was ik ;) Hopelijk is dit het. Zoals ik al vermelde, ik heb die hele bal/veer constructie weggehaald, ik vind het niet zo veel toevoegen. Er zal inderdaad een klein risico zijn dat je heel water zomaar in de lucht pompt zonder, maar dat neem ik voor lief. Ik zet mijn pomp altijd aan met de telefoon, voldoende afstand ;)

Frank Cameron

Citaat van: bultje76 op 28-01-2019  13:23 uDat was ik ;) Hopelijk is dit het. Zoals ik al vermelde, ik heb die hele bal/veer constructie weggehaald, ik vind het niet zo veel toevoegen. Er zal inderdaad een klein risico zijn dat je heel water zomaar in de lucht pompt zonder, maar dat neem ik voor lief. Ik zet mijn pomp altijd aan met de telefoon, voldoende afstand ;)

Ahh, ook hier op het forum dus!

Ik heb net het veertje/balletje gedemonteerd. Zaten inderdaad flink wat kafjes in. En dit zelfs na het reinigen (zoals Grainfather het beschrijft met een speciaal middel).
Het is dus goed voor te stellen dat de problemen daar vandaan kwamen. Denk dat het zich daar heeft opgehoopt en op die wijze voor problemen heeft gezorgd.

Frank

Frank Cameron

Bedankt voor de reacties allemaal! Ik heb goede ideeën hoe ik het in de volgende brouwsels beter kan maken!

Groeten Frank

PiWi

Frank, om toekomstige teleurstellingen te voorkomen: bij mij kostte het zeker een tiental brouwsel voordat ik het gevoel had dat ik het brouwproces met een Grainfather in de vingers had.

Frank Cameron

Citaat van: PiWi op 04-02-2019  16:12 uFrank, om toekomstige teleurstellingen te voorkomen: bij mij kostte het zeker een tiental brouwsel voordat ik het gevoel had dat ik het brouwproces met een Grainfather in de vingers had.

Dank voor je reactie. Hopelijk gaat het me met alle tips die ik gekregen heb iets sneller af... Jij nog specifieke tips of dingen waar je tegenaan liep?

Jepke

Ik heb vorige maand ook een Grainfather aangeschaft en tijdens mijn eerste brouwsel ook een paar 'uitdagingen' gehad. Maar buiten het feit dat het slangenwerk van de tegenstroomkoeler niet volgens verwachting werkte (tijdens ontsmetten dmv rondpompen kokend wort liet de rode uitgangs slang voor het koelwater los en tijdens terugkoelen lekte de meegeleverde gardena koppeling van de koud water aanvoer als een gek) was bij mij eigenlijk alles terug te voeren op te fijn schroten.

Ik heb vervolgens een hele serie YouTube video's van David Heath bekeken. Hij heeft echt goede tips! Bij mijn tweede brouwsel vorige week ging alles daarom als een zonnetje. Alle volume's en SG waardes spot-on! Ik heb ook Adrie Otten's BrouwHulp parameters overgenomen voor de Grainfather. Ik maisch daarom nèt iets dunner dan wat de Grainfather tool berekend en besteed zeker 10 minuten aan het goed inmaischen. Dus veel roeren.

Ik twijfel nog over dat balletje in de kraan omdat daar toch nogal wat meuk in ophoopt. Maar voorlopig laat ik het zo.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.