Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Te koop: HERMS / RIMS controller  (gelezen 874 keer)

Offline hobbyman

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Te koop: HERMS / RIMS controller
« Gepost op: 27-01-2019 16:48 u »

Nieuwe HERMS / RIMS brouw controller.

Stalen RITTAL kast 300x300x155
2x PT100, lengte 2 meter met afneembare kabel, 1/2 BSP
De linker PID stuurt de linker CEE stekkerdoos aan (HERMS/RIMS heater)
De rechter PID dient als temperatuur indicatie, stuurt niets aan
De middelste controller stuurt de rechter CEE stekkerdoos aan. Dit is om het wort mee te koken.
De met led verlichte gekleurde knoppen sturen de corresponderende contactdozen aan, dit is voor de pompen/roerwerken.

https://link.marktplaats.nl/m1368866171

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline hobbyman

• Junior lid
  • **
Re: Te koop: HERMS / RIMS controller
« Reactie #1 Gepost op: 17-02-2019 19:23 u »
Niemand interesse in het brouwen met het HERMS systeem? Of is iedereen aan de Easybrew?
Prijs is bespreekbaar.

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #2 Gepost op: 18-02-2019 00:01 u »
Niemand interesse in het brouwen met het HERMS systeem? Of is iedereen aan de Easybrew?
Prijs is bespreekbaar.

Voor mij geen Easybrew! Wel een mooie controller die je in de aanbieding hebt. Succes met de verkoop.

Offline hobbyman

• Junior lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 18-02-2019 17:41 u »
Jij hebt ook een mooi system (RIMS) Daar kan een Easybrew niet tegen op!
Hoe verwarm je je spoelwater, en breng je tijdens het spoelen het wort richting de kook?

Ik zie dat je je platenwisselaar ook zou kunnen gebruiken om het wort indirect te verwarmen. Dat heeft als voordeel dat je wort niet kan verbranden in de rims buis, en/of deactivering van de enzymen. Je zou dan een klein water lusje door de rimsbuis en warmtewisselaar kunnen laten lopen. Dan houd je nog steeds het voordeel van snel kunnen verwarmen, maar dan indirect.

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #4 Gepost op: 18-02-2019 18:50 u »
Jij hebt ook een mooi system (RIMS) Daar kan een easybrew niet tegen op!
Hoe verwarm je je spoelwater, en breng je tijdens het spoelen het wort richting de kook?

Ik zie dat je je platenwisselaar ook zou kunnen gebruiken om het wort indirect te verwarmen. Dat heeft als voordeel dat je wort niet kan verbranden in de rims buis, en/of deactivering van de enzymen. Je zou dan een klein water lusje door de rimsbuis en warmtewisselaar kunnen laten lopen. Dan houd je nog steeds het voordeel van snel kunnen verwarmen, maar dan indirect.
Ik verwarm het spoelwater op gas tot 80C. het wort verwarm ik door te circuleren over de RIMS buis tot 78C.
Zodra ik overpomp naar de kookketel (ook gasgestookt)  dan pomp ik met de zelfde flow het spoelwater naar  de maischton.
De rimsbuis wordt aangestuurd door een PID controller. Deze heeft een zeer korte cyclustijd (1 sec.)Op de rimsbuis zit een drukschakelaar die ik gebruik als beveiliging. Als de druk onder een bepaalde waarde komt dan zal het element niet aangesproken worden.
Het idee om indirect te verwarmen spreekt mij zeker aan. Bedankt.

Tags: