Van longneck overhevelen naar BNR

Gestart door Martijn0172, 27-01-2019 09:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mbroek

Citaat van: tdp op 29-01-2019  08:02 uZit ook een stukje voorbereiding in, vind ik persoonlijk. Voordat je meedoet aan een wedstrijd, lees je het reglement lijkt me. Wellicht een punt voor volgend jaar, maar de discussie voor dit jaar voeren, lijkt me niet redelijk richting de organisatie.

Welk reglement. Het BKG en ONK zijn tegenstrijdig op dit punt. De eerste geeft puntenaftrek (is al jaren bekend) terwijl de ander diskwalificeert. Volgens mij dit jaar voor het eerst maar dat kan ik mis hebben.

Dit blijft op deze manier een jaarlijks terugkerende zinloze discussie.

Martijn0172

 
Citaat van: tdp op 29-01-2019  08:02 uZit ook een stukje voorbereiding in, vind ik persoonlijk. Voordat je meedoet aan een wedstrijd, lees je het reglement lijkt me. Wellicht een punt voor volgend jaar, maar de discussie voor dit jaar voeren, lijkt me niet redelijk richting de organisatie.

Het was mijn bedoeling ook niet om met dit topic een discussie aan te zwengelen. Het is ook niet mijn bedoeling om de organisatie af te vallen. Ik ben op zoek naar de gouden tip.

Tevens was het mijn bedoeling ook niet om de brett-tripel te brouwen voor een wedstrijd. Maar in dit bier zit veel werk en tijd, bier is in maart 2018 gebrouwen en september 2018 gebotteld. En de smaak vind ik het door mij best gebrouwen biertje ooit (ik ben erg kritisch naar mijn eigen bieren), dat ik het zonde vind om niet in te sturen. Had ik het nu maar in BNR gebotteld ...


Citaat van: hansHalberstadt op 29-01-2019  08:08 uTen eerste zo ver mogelijk koelen, bv tot 0 graden zodat de koolzuur niet ontsnapt. Je kunt misschien iets bedenken met een slang die luchtdicht om beide halzen kan en dan via 2 luchtslangetjes via de zijkant inboren in de hoofdslang en vullen met koolzuur en dan overgieten dus onder koolzuuratmosfeer. Dat zou ik denk ik proberen als ik dat probleem had. koolzuurslangetje met aanvoer onderin de fles die je wilt vullen zodat fles+ slang vol komen met koolzuur. dan slangetje omhoog trekken (strak passend gaatje maken in de hoofdslang) en dan overgieten van de ene naar de andere fles.

De gouden tip ?! Zou je door het flushen al het zuurstof krijgen uit de slang en de bnr fles?

hansHalberstadt

Bij overgieten heb je veel beweging en dat bevordert zuurstofopname.

Jaap W

Citaat van: tdp op 29-01-2019  08:02 uZit ook een stukje voorbereiding in, vind ik persoonlijk. Voordat je meedoet aan een wedstrijd, lees je het reglement lijkt me. Wellicht een punt voor volgend jaar, maar de discussie voor dit jaar voeren, lijkt me niet redelijk richting de organisatie.

Hier wil ik me graag bij aansluiten.
Ik ben nog maar een paar jaar aan het brouwen en bottel in verschillende flessen (longnek, halve liters en vichy) maar ik weet dat bier voor het ONK in 30 cc BNR flesjes  met goud- of zilverkleurige kroonkurk moet en dan bottel ik dat bier in die flesjes. Lees het reglement, koop een doos (24 stuks 7,95) BNR flesjes en een zak kroonkurken in goud of zilver en je kunt jaren biertjes inleveren. Bij een wedstrijd horen nu eenmaal reglementen. Hoe moeilijk kan het zijn.  ;) :biersmile: :proost: :weetniet:

tdp

Citaat van: Martijn0172 op 29-01-2019  09:55 uHet was mijn bedoeling ook niet om met dit topic een discussie aan te zwengelen. Het is ook niet mijn bedoeling om de organisatie af te vallen. Ik ben op zoek naar de gouden tip

Tevens was het mijn bedoeling ook niet om de brett-tripel te brouwen voor een wedstrijd. Maar in dit bier zit veel werk en tijd, bier is in maart 2018 gebrouwen en september 2018 gebotteld. En de smaak vind ik het door mij best gebrouwen biertje ooit (ik ben erg kritisch naar mijn eigen bieren), dat ik het zonde vind om niet in te sturen. Had ik het nu maar in BNR gebotteld ......


De gouden tip ?! Zou je door het flushen al het zuurstof krijgen uit de slang en de bnr fles?

Zo bedoel ik het overigens ook niet hoor, vind het nu voor je vervelend dat je moet overhevelen en/of niet mee kan doen met een bepaald bier.

emiel1

Misschien maak ik nu een hele domme opmerking, maar kun je niet een flesje vullen met koolzuur, ondersteboven op je andere flesje zetten, goed vast tapen en het geheel omdraaien?

hansHalberstadt

Citaat van: emiel1 op 29-01-2019  13:24 uMisschien maak ik nu een hele domme opmerking, maar kun je niet een flesje vullen met koolzuur, ondersteboven op je andere flesje zetten, goed vast tapen en het geheel omdraaien?
Dat is bijna hetzelfde wat ik voorstelde, alleen jouw tape is mijn stukje slang en vullen van het flesje (+ slang) met koolzuur gaat bij mij dan via het verbindende stukje slang.
bij het overgieten zal het wel gaan schuimen, dus of het in de praktijk werkt valt nog te bezien.

Johan_vL

Citaat van: Jacques op 27-01-2019  22:36 uHet is veel beter te zoeken naar oplossingen in plaats van onnodig beperkende regels te stellen.

Dit is nog eens een goeie uitspraak cq quote, die ga ik onthouden, dank Jacques helemaal mee eens!!  :brouwen:

Jacques

Citaat van: mbroek op 29-01-2019  09:47 u
Citaat van: tdp op 29-01-2019  08:02 uZit ook een stukje voorbereiding in, vind ik persoonlijk. Voordat je meedoet aan een wedstrijd, lees je het reglement lijkt me. Wellicht een punt voor volgend jaar, maar de discussie voor dit jaar voeren, lijkt me niet redelijk richting de organisatie.
Welk reglement. Het BKG en ONK zijn tegenstrijdig op dit punt. De eerste geeft puntenaftrek (is al jaren bekend) terwijl de ander diskwalificeert. Volgens mij dit jaar voor het eerst maar dat kan ik mis hebben.

Dit blijft op deze manier een jaarlijks terugkerende zinloze discussie.

Als je al een tijdje meeloopt weet je dat je in 30 cl BNR moet bottelen. Dat is zo al jaren. Het komt voort uit het feit dat zo'n 30 jaar geleden het zowat de enige fles was die in de Nederlandse supermarkten verkrijgbaar was. Toegegeven, er waren ook wat afwijkende Belgische flessen in de schappen maar de supermarkten eisten destijds dat bier dat in Nederland verkocht werd gebotteld in BNR flessen. Een aantal uitzonderingen werden geaccepteerd.
Hoe anders is dat anno 2019. In de schappen domineren de BNR flessen niet meer. Hier in de plaatselijk super is het minder dan de helft.

Toch wordt door de verenigingen die het ONK organiseren vastgehouden aan de eis van de BNR fles. Begrijpelijk omdat uniformering van de fles vooral logistieke voordelen heeft. Waarom dan mijn pleidooi om minder rigide om te gaan met longnecks? Het antwoord is simpel: veel hobbybrouwers bottelen hun bieren in longnecks. Zeker beginnende hobbybrouwers weten niet allemaal dat als ze aan wedstrijden in Nederland mee willen doen het beste een aantal BNR flessen kunnen vullen. Door het reglement van dit jaar kun je helemaal niet mee doen als je dat niet gedaan hebt. Hierdoor worden vooral veel beginnende hobbybrouwers die mogelijk een fantastisch bieren hebben gebrouwen uitgesloten van deelname.

De discussie over dit onderwerp is meerdere keren gevoerd op dit forum. Je zou verwachten dat de verenigen op dit probleem zouden inspelen. Dat is zeker dit jaar niet gebeurd. Het reglement is vastgesteld en ik kan mij goed voorstellen dat de organisatie er tegen op ziet om het nog te veranderen. Maar de vereniging die het ONK volgend jaar gaat organiseren vraag ik in het belang van alle hobbybrouwers heel goed bier hebben gebotteld in een longneck om ook deze flessen toe te staan. De BNR fles is immers niet meer de standaard fles in Nederland. Het logistieke probleem is op te lossen door kratten te gebruiken waarin zowel BNR als longneck past. Als je daar in een vroegtijdig moment bij de voorbereiding rekening mee houdt kom je aan voldoende kratten.

hansHalberstadt

Het ging hier volgens mij niet om de regels mbt de benodigde flesjes maar hoe een gemaakte fout (bottelen in verkeerde fles) zo goed mogelijk te corrigeren. Dat de fout gemaakt was is dus een gegeven.

hans_nwk

Citaat van: Zedd op 28-01-2019  07:42 uBNR en long necks zijn (niet gehinderd door een onderbouwd onderzoek) de standaard onder thuisbrouwers volgens mij.
Ik denk dat iedere thuisbrouwer z'n eigen standaard heeft. BNR flesjes ben ik aan het wegdoen, longnecks (te hoog) vind ik helemaal niks.
Steinies, Vichies en halve liters zijn het bij mij.
Ik kan het me dus goed voorstellen dat een organisator een standaard aanhoudt.
Groet,
Hans

Jacques

Citaat van: hans_nwk op 30-01-2019  11:05 uIk denk dat iedere thuisbrouwer z'n eigen standaard heeft. BNR flesjes ben ik aan het wegdoen, longnecks (te hoog) vind ik helemaal niks.
Steinies, Vichies en halve liters zijn het bij mij.
Ik kan het me dus goed voorstellen dat een organisator een standaard aanhoudt.
Groet,
Hans

De organisatie van het ONK kan inderdaad geen rekening houden met alle flessen die in Nederland beschikbaar zijn. Echter heel veel hobbybrouwers bottelen in longnecks omdat ze stevig zijn en heel veel craft bieren er in gebotteld worden. In plaats van ze weg te gooien kun je ze ook gebruiken (op voorwaarde dat de etiket makkelijk te verwijderen is).
Door bij het inzamelen van de flessen kratten te gebruiken waarin logneck flessen passen heb je geen logistieke/opslag problemen voor zowel BNR flessen als longneck flessen. Daar worden heel veel hobbybrouwers blij van. Vergeet niet wat de aanleiding was van dit topic: een hobbybrouwer die een prima bier heeft gebrouwen maar jammer genoeg niet in de voorschreven fles. Zonder over te hevelen van het bier met het daarbij behorende risico op kwaliteitsverlies kan hij door het rigide reglement niet mee doen aan het ONK. Eigen schuld, dikke bult kun je redeneren. Maar je kunt ook dit soort problemen in de toekomst voorkomen door bij het volgende ONK ook longnecks toe te staan en voldoende kratten te regelen waarin de bieren vervoert en opgeslagen kunnen worden. Meegaan met de tijd noem ik dit...

hansHalberstadt

Ik kan me goed voorstellen dat de organisatie van wedstrijden niet zit te wachten op flesjes die te hoog zijn voor de kratten en je eisen moet gaan stellen aan de kratten waar beiden in moeten passen en je wilt ook geen herkenbare kenmerken dus allemaal dezelfde flesjes. Als vrijwel iedereen in de standaard flesjes inlevert en 1 iemand in longnecks dan valt dat al op bij de inleveradressen, dus verhoogt de kans dat een bier niet meer anoniem blijft voor de keurmeester. Ik zie dus geen enkele reden om niet in standaard flesjes te bottelen. Als je brouwt voor wedstrijden kun je zonder problemen de standaard wedstrijdflesjes kiezen lijkt mij.
Maar iemand helpen die zijn bier in een verkeerd flesje heeft zitten staat voor mij nog steeds los van deze hele discussie over welke flesjes bij wedstrijden. 

Jacques

Het probleem zit hem niet bij degenen die weten dat in het verleden bij Nederlandse wedstrijden altijd BNR flessen verlangd is.

Het argument van anonimiteit is niet valide. Niemand heeft het alleenrecht op longnecks. Het is een zeer gangbare fles geworden de laatste jaren. Een longneck fles is geen herkenbaar kenmerk als deze toegestaan zijn. Als het gaat om één fles tussen verder BNR flessen is het een ander verhaal. Een reden te meer om deze flessen gewoon toe te staan.

Op de flessen gaan etiketten met een wedstrijdnummer. Als je het op een akkoord zou hebben gegooid met een keurmeester (hetgeen gelet op de integriteit van de keurmeesters zeer onwaarschijnlijk is) dan zou je het nummer kunnen doorgeven. Maar bij een grote wedstrijd als het ONK staat niet op voorhand vast welk jurylid een bepaalde bierstijl gaat keuren.

Roelof

Ik zou alle flessen, longnecks en BNR, zo koud mogelijk maken en de longneck op de kop zetten zodat de gist bij het overgieten mee komt. En ik zou de BNR flessen eerst vullen met koolzuur. Succes gewenst. Ik hoop voor je dat je in de prijzen valt. ;)

Jaap W

Mooi te zien hoe een vraag over het overhevelen van een longnek naar een bnr flesje uitmond in een discussie over het reglement. Hoe je het over moet hevelen zonder kwaliteitsverlies weet ik niet.
 
Mijn mening over het reglement is simpel. Er wordt een wedstrijd georganiseerd en daar zijn regels voor gemaakt betreffende de flesjes en de doppen. Voldoe je daar niet aan kun je niet meedoen, punt uit. En dat heeft niks te maken met mensen buitensluiten enz. enz..
Nu gaat het over longnek flessen en volgend jaar misschien over halve liters flessen en steinie's en dan moeten er groene doppen komen en rode doppen met witte stippen en weet ik veel wat.

Je weet aan welke wedstrijd je mee doet, kijk dan in het reglement van die wedstrijd waaraan alles moet voldoen en je hebt geen problemen. Doe je mee aan een wedstrijd waar ze andere reglementen hebben, prima dan zorg je dat je daaraan voldoet.
Ik zie het hele probleem niet. 

Ik neem mijn petje af voor de organiserende vereniging (en Hank) die deze discussie netjes blijft voeren.  :petje-af:

En moge de beste winnen met een lekker biertje, ingeleverd in de goede fles en met de juiste dop erop. ^-^ :brouwen: :biersmile:


Jacques

Citaat van: Jaap W op 31-01-2019  10:03 uMijn mening over het reglement is simpel. Er wordt een wedstrijd georganiseerd en daar zijn regels voor gemaakt betreffende de flesjes en de doppen. Voldoe je daar niet aan kun je niet meedoen, punt uit. En dat heeft niks te maken met mensen buitensluiten enz. enz..
Nu gaat het over longnek flessen en volgend jaar misschien over halve liters flessen en steinie's en dan moeten er groene doppen komen en rode doppen met witte stippen en weet ik veel wat.

Je weet aan welke wedstrijd je mee doet, kijk dan in het reglement van die wedstrijd waaraan alles moet voldoen en je hebt geen problemen. Doe je mee aan een wedstrijd waar ze andere reglementen hebben, prima dan zorg je dat je daaraan voldoet.
Ik zie het hele probleem niet. 

Het probleem zit hem in dat er geen landelijke organisatie meer bestaat waarbinnen afspraken worden gemaakt over het reglement. De organiserende vereniging bepaalt de regels. Dat heeft als gevolg dat de regels per jaar kunnen veranderen.
Tot nu toe kon je een afwijkende fles inleveren en leidde dat tot een beperkte puntenaftrek. Dit jaar is besloten dat deze flessen uitgezonderd zijn van deelname. Dat is een aanzienlijk grotere bestraffing van het bottelen in een nieuw voorgeschreven fles.
Het is jammer dat dit zo strikt is gereglementeerd. Bij een wedstrijd hoort het niet te gaan om de verpakking maar om de kwaliteit van het bier. Echter door de uitsluiting komt het bier niet op de tafel van de keurmeester.

Halve liter flessen, steinie's en champagneflessen passen niet in kratten voor longnecks. Dat geeft logistieke problemen. Het zijn echte buitenmaten.
De longneck is tegenwoordig een gangbare fles geworden. Ook reglementen horen met de tijd mee te gaan...

Ik blijf het jammer vinden dat het LABO niet meer functioneert. Het LABO was het platform waarin afspraken gemaakt werden over het ONK. Veel van de deelnemers van dit overleg hadden ervaring met het organiseren van het ONK. Ervaringen bij het organiseren werden uitgewisseld. Bij gebrek aan dit overleg is het draagvlak voor wijzigingen in het reglement veel kleiner. Het lijkt een kleine wijziging die door gevoerd is in het reglement maar het effect ervan is erg groot...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.