Van longneck overhevelen naar BNR

Gestart door Martijn0172, 27-01-2019 09:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Martijn0172

Begrijp dat dit jaar bij het ONK alleen BNR flessen worden geaccpeteerd. Ik wil een brett-tripel insturen die al maanden terug gebotteld is in een longneck. Iemand ervaring met overhevelen? Enige manier die ik kan bedenken is flessen koelen naar vriespunt, de BNR flushen met CO2 en overhevelen met flexibele slang. Iemand ervaring of is het bij voorbaat al kansloos?

Jacques

Citaat van: Martijn0172 op 27-01-2019  09:01 uBegrijp dat dit jaar bij het ONK alleen BNR flessen worden geaccepteerd. Ik wil een brett-tripel insturen die al maanden terug gebotteld is in een longneck. Iemand ervaring met overhevelen? Enige manier die ik kan bedenken is flessen koelen naar vriespunt, de BNR flushen met CO2 en overhevelen met flexibele slang. Iemand ervaring of is het bij voorbaat al kansloos?

Het is al sinds jaar en dag dat bij het ONK officieel alleen BNR flessen worden geaccepteerd.
Dit heeft vooral te maken met logistieke problemen. Als iedereen in andere flessen bottelt heb je als organisatie een probleem. Niet alle flessen passen in een krat vvoor BNR flessen. Een punt om rekening mee te houden als je mee wilt doen bij het ONK.

Je kunt twee dingen doen...
- Het bier inzenden in de Longnecks, je hebt dan geen kwaliteitsverlies. Hoogst waarschijnlijk leidt dat tot puntenverlies omdat je niet in de juiste fles het bier hebt ingeleverd.
- Het bier overbrengen naar BNR flessen op een wijze zoals je voorstelt. Daar zit wel het risico aan vast van kwaliteit van je bier. Dat kost je ook punten...

Het is kiezen uit twee kwaden. Zelf zou ik voor het eerste kiezen.

Brouwerij De Stichting

Misschien een domme beginners opmerking, maar kan je ook beide flestypen insturen? Zie je vanzelf wat de hoogste score oplevert.

Wallie

Citaat van: Brouwerij De Stichting op 27-01-2019  16:11 uMisschien een domme beginners opmerking, maar kan je ook beide flestypen insturen? Zie je vanzelf wat de hoogste score oplevert.

De brouwer zegt dat hij al maanden geleden gebotteld is op longneck flessen dus dat kan niet meer.

Tjardo

Citaat van: Jacques op 27-01-2019  15:21 u......

Je kunt twee dingen doen...
- Het bier inzenden in de Longnecks, je hebt dan geen kwaliteitsverlies. Hoogst waarschijnlijk leidt dat tot puntenverlies omdat je niet in de juiste fles het bier hebt ingeleverd.
- Het bier overbrengen naar BNR flessen op een wijze zoals je voorstelt. Daar zit wel het risico aan vast van kwaliteit van je bier. Dat kost je ook punten...

Het is kiezen uit twee kwaden. Zelf zou ik voor het eerste kiezen.

Volgens het reglement wordt sinds dit jaar echt alleen de BNR fles geaccepteerd, zie punt 16 en punt 17 in het reglement

Martijn0172

Klopt, alleen BNR. Tegenwoordig bottel ik in BNR, half jaar geleden nog niet.

Iemand de goude tip om over te hevelen?

Chilobrachys

Ik denk dat je de beste methode zelf al genoemd hebt. Misschien dat het nog zou helpen om de flessen waarin je over gaat hevelen ook even in de vriezer te leggen zodat er zo min mogelijk temperatuur verschil is.

Jacques

Citaat van: Tjardo op 27-01-2019  17:42 uVolgens het reglement wordt sinds dit jaar echt alleen de BNR fles geaccepteerd, zie punt 16 en punt 17 in het reglement

Bijzonder dat de fles en dop zo expliciet bepaald zijn. Per slot van rekening heeft niemand het alleenrecht op (de veel gebruikte) longnecks. En er zijn heel veel hobbybrouwers die allerlei gekleurde doppen gebruiken.
Deze bepalingen zijn mijn inziens niet meer van deze tijd. Ik had een beetje gehoopt dat we daar eens van af zouden komen.

Oscar

Citaat van: Martijn0172 op 27-01-2019  18:47 uIemand de goude tip om over te hevelen?

NIET doen !!!  :brouwen:

Jacques

Citaat van: Oscar op 27-01-2019  21:44 uNIET doen !!!  :brouwen:

Als de soep echt zo heet gegeten wordt als dat hij wordt opgediend betekent dat wel betalen maar geen deelname aan het ONK...

Jacques

Citaat van: bultje76 op 26-01-2019  17:11 uBegrijp ik overigens goed dat ik zilveren of gouden doppen moet gebruiken, anders volgt uitsluiting? Ik heb alleen nog maar die blauwe 'anti zuurstof' doppen liggen, dat wordt weer bestellen dan. Beetje jammer.

Erg jammer inderdaad. Want door de zuurstofabsorberende doppen heeft je bier minder snel last van oxidatiesmaakjes.

Het wordt echt tijd dat dit soort betuttelende regels de wereld uit gaan.

Het argument dat om logistieke redenenniet alle soorten flessen ingezonden mogen worden snap ik. Het is onhandig als er flessen uit de kratten steken bij het ophalen en opslaan van de flessen. Echter dat probleem is simpel op te lossen door kratten te gebruiken waarin zowel BNR flessen passen als ook de veel gebruikte longnecks. Dit is het geval bij de kratten van Brand...

Het is veel beter te zoeken naar oplossingen in plaats van onnodig beperkende regels te stellen.

Hank

Citaat van: Jacques op 27-01-2019  22:36 uErg jammer inderdaad. Want door de zuurstofabsorberende doppen heeft je bier minder snel last van oxidatiesmaakjes.

Het wordt echt tijd dat dit soort betuttelende regels de wereld uit gaan.

Het argument dat om logistieke redenenniet alle soorten flessen ingezonden mogen worden snap ik. Het is onhandig als er flessen uit de kratten steken bij het ophalen en opslaan van de flessen. Echter dat probleem is simpel op te lossen door kratten te gebruiken waarin zowel BNR flessen passen als ook de veel gebruikte longnecks. Dit is het geval bij de kratten van Brand...
Jacques

Als jij dan de logistiek en ongeveer 100 brand kratten even voor ons regelt dan is het opgelost. Er sneuvelen ieder jaar weer inzendingen c.q. raken zoek doordat ze 'even' apart zijn gezet omdat ze niet in een krat passen.... En dat mag de organisatie uit gaan leggen.
We proberen zaken zo standaard mogelijk aan te pakken en alle logistiek goed af te handelen. Het is een serieuze klus om een ONK te organiseren. We hebben dit soort dingen echt nodig en willen de wedstrijd zo eerlijk mogelijk maken voor iedereen.

Jacques

Citaat van: Hank op 27-01-2019  22:49 uJacques

Als jij dan de logistiek en ongeveer 100 brand kratten even voor ons regelt dan is het opgelost. Er sneuvelen ieder jaar weer inzendingen c.q. raken zoek doordat ze 'even' apart zijn gezet omdat ze niet in een krat passen.... En dat mag de organisatie uit gaan leggen.
We proberen zaken zo standaard mogelijk aan te pakken en alle logistiek goed af te handelen. Het is een serieuze klus om een ONK te organiseren. We hebben dit soort dingen echt nodig en willen de wedstrijd zo eerlijk mogelijk maken voor iedereen.

Dat het organiseren van het ONK een serieuze klus is hoef je mij niet uit te leggen. In de beginjaren van het ONK heb ik meerdere keren deze wedstrijd georganiseerd voor De Roerstok. Toen liepen we inderdaad tegen logistieke problemen door allerlei afwijkende flessen. Die problemen heb je niet als je naast BRN flessen ook longnecks toestaat, mits je beschikt over de juiste kratten.

De kratten kun je denk ik wel regelen bij een bierhandelaar of misschien wel rechtstreeks bij Brand.

En een bier herkennen door een gekleurd dopje is niet reƫel omdat gekleurde doppen voor iedereen beschikbaar zijn. Het gaat hier om een hele oude regel waaraan mijn inziens ten onrechte vastgehouden worden. In de beginjaren van het ONK waren er niet zo veel verschillende gekleurde doppen. Het merendeel van de beschikbare doppen waren goud- op bronskleurig, ook waren er wat zilverkleurige doppen. Veel gekleurde doppen waren er niet. Hoe anders is de situatie anno 2019. De schappen van de leveranciers liggen vol met doppen in alle kleuren van de regenboog.

De winnaars worden bepaald door meerdere keurmeesters. Het is zo goed als uitgesloten dat alle keurmeesters weten welk gekleurd dopje bij een inzending hoort. Daarnaast heb ik veel vertrouwen in de integriteit van mijn mede BKG-keurmeesters. Het is echt tijd dat we de betuttelende regel van de dopjes over boord gooien. Dat was goed in 1990 maar niet meer in 2019...

Chilobrachys

Die logica ontgaat mij een beetje Hank. Er moesten nu toch ook 100 kratten worden geregeld, het vraagt toch niet meer van de organisatie om kratten te regelen waar beide flessen in passen? Het hoeven natuurlijk niet per se Brand kratten te zijn, in Grolsch kratten passen de 33 flesjes ook prima...

Hank

We kunnen overal een hele discussie van maken. Welke kleur doppen en welke formaten flessen etc. Meesten van ons zullen nog gaan bottelen. Neem dan een standaard dop en fles.

We kunnen vast kratten vinden voor 75cl flessen. Of duvels. Of halve liters. Of andere etiketten.

Feit blijft: het is het makkelijkst te organiseren als je standaardiseert. Dat is het enige wat we proberen te doen. Als een volgend committee het mega veel makkelijker vindt om met verschillende standaarden te werken en alle bijbehorende kratten en logistiek wil regelen: be our guest...

Een kroonkurk kost 2 cent. Een BNR fles 10 cent. Waar zit het probleem als je het vraagstuk omkeert?

PS: laten we stoppen met dit soort discussies. Vraag me af wat de toegevoegde waarde is...

Chilobrachys

Het is ook niet lelijk bedoeld, echt alle waardering voor de moeite die er in gestoken wordt om er een succesvol ONK van te maken.  :biersmile:
Het is alleen een terugkerende discussie die voorkomen zou worden door zowel de veelgebruikte BNR als de ook veel gebruikte longnecks te accepteren. Dat steinies en grotere maten niet geaccepteerd worden is begrijpelijker omdat deze niet in dezelfde kratten passen en dit vraagt hierdoor logistiek dus wel meer.

Het "probleem" zit hem in dat ik nu voor 5 bieren 15 bieren moet kopen in bnr fles om mee te kunnen doen terwijl ik legio nieuwe longnecks heb staan.

Jacques

Citaat van: Hank op 27-01-2019  23:17 uEen kroonkurk kost 2 cent. Een BNR fles 10 cent. Waar zit het probleem als je het vraagstuk omkeert?

PS: laten we stoppen met dit soort discussies. Vraag me af wat de toegevoegde waarde is...

Het probleem zit hem niet in de bieren die nog gebotteld moeten worden maar in dat geweldige bier dat al gebotteld is in een longneck flesje met een rood dopje...
Er worden veel bieren onnodig uitgesloten. Zeker nu zo streng in het reglement staat dat dergelijke flessen per definitie uitgesloten worden van deelname. In het verleden kostte je het punten. Nu is de straf vele malen groter: je mag gewoon niet mee doen! Het bier herbottelen betekent immers dat de kwaliteit van je bier snel minder wordt.

Deze discussie heeft derhalve toegevoegde waarde, hoezeer ik begrijp dat jij als mede-organisator er niet op zit te wachten... Je dacht immers het goed geregeld te hebben.

springerke

Ik heb even een vraag over dat herbottelen.
Hoe vlug kan je het verschil merken van dat herbottelen?
Zou het niet helpen een klein beetje suiker bij te doen om een hergisting teweeg te brengen? Of helpt dat niet.
Moet je lang voordien je bier binnen brengen? Anders kan je een dag voor het binnen brengen herbottelen.

Zedd

Martijn, ik zou jouw methode toepassen en redelijk van te voren zodat je kan proeven of je gehevelde bier afwijkt van het origineel. Kan je daarna altijd nog bepalen.
Geen suiker toevoegen daarmee ga je je bier toch een andere smaak bezorgen.

Hank & ONK organisatie, ik herken hier een klassiek marketingdillema. Het is de balans tussen hoe je als organisatie het evenement organiseerbaar houdt en wat je klanten wensen. BNR en long necks zijn (niet gehinderd door een onderbouwd onderzoek) de standaard onder thuisbrouwers volgens mij.
Als gewezen productmanager zou ik niet twijfelen in dit geval. Een zo te zien kleine wijziging leidt tot gemak bij de bestaande klanten, is drempelverlagend en maakt je doelgroep groter. Kleine investering, grote winst. Iedereen blij.
Misschien niet meer deze editie maar de volgende is nog ver weg!

Hank

Citaat van: Jacques op 27-01-2019  23:33 uHet probleem zit hem niet in de bieren die nog gebotteld moeten worden maar in dat geweldige bier dat al gebotteld is in een longneck flesje met een rood dopje...
Er worden veel bieren onnodig uitgesloten. Zeker nu zo streng in het reglement staat dat dergelijke flessen per definitie uitgesloten worden van deelname. In het verleden kostte je het punten. Nu is de straf vele malen groter: je mag gewoon niet mee doen! Het bier herbottelen betekent immers dat de kwaliteit van je bier snel minder wordt.

Deze discussie heeft derhalve toegevoegde waarde, hoezeer ik begrijp dat jij als mede-organisator er niet op zit te wachten... Je dacht immers het goed geregeld te hebben.
Hoeveel is 'veel bieren onnodig uitgesloten'?
We leven januari. Vorige ONK wedstrijden werden wel eens maart gestart, april inleveren. Dan heb je meer een punt denk ik?

Andere is: hoe serieus ben je als amateur brouwer voor zo'n wedstrijd? En willen we met z'n allen niveau handhaven?

Je kunt simpelweg niet mee gaan met allerlei verzoeken en de kosten blijven verhogen, terwijl het ONK niet eens 50% kostendekkend is(!)

Als er andere opinies zijn dan is iedereen meer dan welkom om het eens te organiseren. En dan kijken hoe dat gaat.... Jij hebt het gedaan. Je weet hoeveel het je kost.... ;)

Serge VL

Citaat van: Hank op 27-01-2019  23:17 uEen kroonkurk kost 2 cent. Een BNR fles 10 cent. Waar zit het probleem als je het vraagstuk omkeert?

PS: laten we stoppen met dit soort discussies. Vraag me af wat de toegevoegde waarde is...

Het probleem zit hem dat het bier al bij vele al in de fles zit en laat dat nu net geen NBR fles zijn maar een ander type, NBR nu eenmaal niet de standaard is voor vele hobbybrouwers!

Laten we het probleem terugkaatsen, ik heb de opmerking gekregen dat longnecks of Vichy flessen niet in de kratten passen,  neem als organisator gewoon een ander type krat om je flessen in te verzamelen?  In een krat van Vichy flessen passen zowel NBR als longnecks in toch?

Deze discussie moet gevoerd worden, door zulke regelgeving sluit je gewoon vele hobbybrouwers uit en waar gaat het om? Om het flesje of over de inhoud?

Stof tot nadenken!!!

Scorpionrose

Zelfde als met de doppen.
De betere CO2 dop is enkel te krijgen in blauwe kleur.
Waarom de brouwer straffen door een dop te plaatsen waarvan de meesten weten dat het bier er eerder door oxideert.
Neem aan dat ze juist bij een ONK willen dat de brouwer er alles aan doen om het lekkerste biertje voor te schotelen.

Jacques

Citaat van: Hank op 28-01-2019  11:18 uJe kunt simpelweg niet mee gaan met allerlei verzoeken en de kosten blijven verhogen, terwijl het ONK niet eens 50% kostendekkend is(!)

Als er andere opinies zijn dan is iedereen meer dan welkom om het eens te organiseren. En dan kijken hoe dat gaat.... Jij hebt het gedaan. Je weet hoeveel het je kost.... ;)

Ja ik weet hoeveel energie het kost en ook dat je goede sponsors moet hebben om het financieel rond te krijgen.

Maar dat neemt niet weg dat dit probleem al een aantal jaren bekend is en dat je er als organisatie er op kunt inspelen. Het is jammer dat het LABO niet meer actief is. In het verleden werden daar afspraken gemaakt over dit soort zaken en werd er ook voor gezorgd dat de organisatie van het ONK zo goed mogelijk overgedragen wordt.

Alle flessen accepteren gaat niet. Maar naast BNR flessen zijn tegenwoordig ook longnecks heel veel in gebruik bij hobbybrouwers. Lang niet alle bieren voor het ONK moeten nog worden gebotteld. Zeker zware bieren hebben een langere rijpingstijd nodig. Het zou jammer zijn dat wanneer je een fantastische RIS gebrouwen hebt maar niet mee kunt doen omdat je het bier gebotteld hebt in longneck flessen.
Maar eerlijk is eerlijk. De doorgewinterde hobbybrouwer weet dat hij voor het ONK moet bottelen in BNR flessen. Degenen die nog niet zo heel lang brouwen weten dit echter niet...

tdp

Zit ook een stukje voorbereiding in, vind ik persoonlijk. Voordat je meedoet aan een wedstrijd, lees je het reglement lijkt me. Wellicht een punt voor volgend jaar, maar de discussie voor dit jaar voeren, lijkt me niet redelijk richting de organisatie.

hansHalberstadt

Citaat van: Martijn0172 op 27-01-2019  18:47 uKlopt, alleen BNR. Tegenwoordig bottel ik in BNR, half jaar geleden nog niet.

Iemand de goude tip om over te hevelen?
Ten eerste zo ver mogelijk koelen, bv tot 0 graden zodat de koolzuur niet ontsnapt. Je kunt misschien iets bedenken met een slang die luchtdicht om beide halsen kan en dan via 2 luchtslangetjes via de zijkant inboren in de hoofdslang en vullen met koolzuur en dan overgieten dus onder koolzuuratmosfeer. Dat zou ik denk ik proberen als ik dat probleem had. koolzuurslangetje met aanvoer onderin de fles die je wilt vullen zodat fles+ slang vol komen met koolzuur. Dan slangetje omhoog trekken (strak passend gaatje maken in de hoofdslang) en dan overgieten van de ene naar de andere fles. 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.