Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Wanneer hop toe te voegen?  (gelezen 534 keer)

Offline sers

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Wanneer hop toe te voegen?
« Gepost op: 26-01-2019 14:20 u »
Goede middag
Ik heb een starterskit voor bierbrouwen (Braumarkt) gekregen
Als ik de gebruiksaanwijzing lees begrijp ik de hop (American IPA Hops 20 gram) pas na gisting (7-10 dagen) toegevoegd mag worden.
Is dat correct of moet ik de hop er eerder aan toevoegen?
Alvast bedankt voor uw antwoord!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Chilobrachys

• Senior lid
  • Land: nl
Re: wanneer hop toe te voegen
« Reactie #1 Gepost op: 26-01-2019 14:24 u »
Waarschijnlijk is dit de dryhop, ik vermoed dat je zo'n pakket hebt met daarin een gehopt extract die je alleen hoeft op te warmen. Dan zou je gewoon de instructie kunnen volgen.

Offline sers

• *
« Reactie #2 Gepost op: 26-01-2019 16:59 u »
Waarschijnlijk is dit de dryhop, ik vermoed dat je zo'n pakket hebt met daarin een gehopt extract die je alleen hoeft op te warmen. Dan zou je gewoon de instructie kunnen volgen.
Bedankt voor uw antwoord!
Het moge duidelijk zijn dat ik er (nog) niks van af weet. Ik heb het zakje open gemaakt en er zitten van die kleine rondje geperst spul in.  Begrijp ik u goed dat als ik die er dan na 7-10 dagen in doe dat ze dan oplossen?
Bedankt alvast voor uw antwoord!

Offline sers

• *
« Reactie #3 Gepost op: 26-01-2019 17:21 u »
Het moge duidelijk zijn dat ik er (nog) niks van af weet. Ik heb het zakje open gemaakt en er zitten van die kleine rondje geperst spul in.  Begrijp ik u goed dat als ik die er dan na 7-10 dagen in doe dat ze dan oplossen?

Ter aanvulling::: Er staat niets bij over opwarming

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #4 Gepost op: 26-01-2019 17:25 u »

Welkom op het forum!

Dat zijn hoppellets en die voeg je dan inderdaad als koudhop toe. Mocht je nog niet toe zijn aan die stap, raad ik je aan de verpakking weer zo goed mogelijk te sluiten, en deze in de vriezer te bewaren. Doe je dat niet, verlies je het mooie aroma, en krijg je er een nare geur in plaats van...

Die siroop welke je aanlengt met water, zou je kunnen verwarmen om het wat makkelijker uit de verpakking te krijgen. Verder kan ik je aanraden om eens op de wiki van deze site te lezen, staat zeer veel uitgelegd over hoe e.e.a. werkt!

Offline Chilobrachys

• Senior lid
« Reactie #5 Gepost op: 26-01-2019 17:56 u »

Ik bedoelde ook niet het kleine zakje met hop maar de grootste verpakking waar je mout in zit.  ;)
De dryhop hoef je inderdaad niet te verwarmen.

Offline sers

• *
« Reactie #6 Gepost op: 27-01-2019 10:47 u »
Bedankt voor jullie reacties!
Ten eerste een compliment over deze site. Er staat enorm veel informatie op over hoe je op een eenvoudige manier of op een meer uitgebreide manier bier kan brouwer, welke smaken er zijn en zelfs hoe je je eigen smaak kunt bepalen. En dit forum werkt perfect!

Ik had inderdaad het zakje met de hopkorrels open gemaakt maar weer gauw goed dichtgemaakt en op uw advies in de vriezer gedaan.
Ik moet nog een week of langer wachten voordat ik de hopkorrels moet toevoegen volgens de gebruiksaanwijzing.
Toch (voor de zekerheid) een vraagje.
In de gebruiksaanwijzing staat onder punt 10 dat ik na 7-10 dagen de korrels zonder roeren moet toevoegen.
Daarna moet ik de lege flesjes spoelen en afvullen met het bier en een beetje suiker.
Mijn vraag is: lossen die korrelshop zo snel op of moet ik nog een tijdje wachten met het afvullen van de flesjes en if so ...hoe lang.
Nogmaals>>> Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Offline Chilobrachys

• Senior lid
« Reactie #7 Gepost op: 27-01-2019 11:14 u »
Een dag of 3-4 wachten na het toevoegen van de pellets. Hierdoor kunnen ze smaak afgeven,  de korrels zelf vallen uit elkaar en zakken naar de bodem. Probeer dit bij het bottelen zo veel mogelijk te laten liggen.

Offline sers

• *
« Reactie #8 Gepost op: 27-01-2019 11:39 u »

Tags: