Spoed vraagje recept

Gestart door RobbieN, 25-01-2019 15:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RobbieN

Hoi iedereen,

Ben nog heel onervaren en ik ben nu bezig met het maischen van het volgende recept:

https://www.roerstok.nl/recepten?id=294

Nu dacht ik op voorhand dat het suiker in het recept bedoeld was voor de koolzuur. Echter, dat lijkt mij veel te veel en ik vermoed nu dat ik het straks 10 minuten aan het einde van de hopkook moet toevoegen. Klopt dit?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Koen S

Dit is inderdaad geen bottelsuiker.
Je kan de suiker 5 minuten voor einde kook toevoegen of later na de hoofdgisting, dan wel even opkoken in wat water en de suikeroplossing bij je gistend bier gieten.

knifeman

Kan op zich niet heel veel kwaad, wel kan je suiker aanbranden, je kan zachtjes roeren om dit te voorkomen.

stiaanke

Citaat van: knifeman op 25-01-2019  15:34 uKan op zich heel veel kwaad, wel kan je suiker aanbranden, je kan zachtjes roeren om dit te voorkomen.
[emoji848]
Waarom kan dit kwaad?
Suiker zal niet aanbranden.

RobbieN


Dank jullie voor de snelle antwoorden. Dit heeft heel wat onzekerheid weggenomen tijdens het brouwen. Ben jullie erg dankbaar!

Dit is mij tweede poging tot graan brouwen. Het brouwen gaat wel erg met vallen en opstaan.
Ook vandaag had ik weer een probleempje. Het recept kent 7,4 kg aan graan en ik heb een vrij kleine ketel van 18/20 liter.
Het beslag was dan ook veel te dik en ik heb er een vijf liter pan naast moeten zetten. Niet ideaal, maar wel geleerd dat ik hier rekening mee moet houden.

Als ik zo vrij mag zijn om nog een laatste vraag te stellen.
Zelfs na het filteren (ik gebruik de MattMill LauterHelix) blijf er een waas in het wort. Dit moet vermoedelijk van het hop zijn.
Zal dit bezinken tijdens het gisten of is er met het filteren iets misgegaan?

Gossi

Jonge, jonge, jonge! Je gebruikt een recept voor een doorgewinterde brouwer. Veel te moeilijk en veel te zwaar voor een beginner. Afijn het zal wel bier worden. Het bezinkt vanzelf. Maar verwacht er niet te veel van.
Weet je wel dat je met zo'n recept minimaal 6 weken geduld moet doen na het bottelen?
Waarom nu eerst niet wat simpelers om het vak te leren! Deze recepten vragen om mislukking door onervaren brouwers. Dat is zo jammer van al het werk wat je er van hebt.

Wildor

Citaat van: Gossi op 25-01-2019  21:34 uJonge, jonge, jonge! Je gebruikt een recept voor een doorgewinterde brouwer. Veel te moeilijk en veel te zwaar voor een beginner. Afijn het zal wel bier worden. Het bezinkt vanzelf. Maar verwacht er niet te veel van.
Weet je wel dat je met zo'n recept minimaal 6 weken geduld moet doen na het bottelen?
Waarom nu eerst niet wat simpelers om het vak te leren! Deze recepten vragen om mislukking door onervaren brouwers. Dat is zo jammer van al het werk wat je er van hebt.
Ach ieder zijn ding...
De een brouwt vijf bouwsels en maakt 10 fouten, als hij nu 10 fouten maakt in één brouwsel...

Belangrijkste is dat je fouten durft te maken. Neemt niet weg dat je meerdere keren gebrouwen moet hebben om je installatie en het proces goed onder de knie te krijgen. Pas dan ga je fouten herkennen en kun je deze goed en snel oplossen.

Het moeilijkste is het geduld dat je moet opbrengen, dat kan niemand je leren. Maar dat geeft uiteindelijk prima bier!

William

hansHalberstadt

Uiteindelijk allemaal niet zo'n probleem. Heb je het begin SG gemeten? Met zo'n relatief zwaar bier zou ik zelf de extra suiker na een dag of 2 pas toevoegen hoewel het ook wel werkt als je het bij het koken er al bij doet. Zo krijgt de gist het in het begin wat makkelijker (hoge suikerconcentratie maakt het voor de gistcellen wat lastiger)
Wel voldoende gist gebruiken, bijvoorbeeld 2 zakjes op 20 liter. Mijn eerste bier ooit was ook zwaar.

Koen S

Citaat van: RobbieN op 25-01-2019  20:20 uDank jullie voor de snelle antwoorden. Dit heeft heel wat onzekerheid weggenomen tijdens het brouwen. Ben jullie erg dankbaar!

Dit is mij tweede poging tot graan brouwen. Het brouwen gaat wel erg met vallen en opstaan.
Ook vandaag had ik weer een probleempje. Het recept kent 7,4 kg aan graan en ik heb een vrij kleine ketel van 18/20 liter.
Het beslag was dan ook veel te dik en ik heb er een vijf liter pan naast moeten zetten. Niet ideaal, maar wel geleerd dat ik hier rekening mee moet houden.

Als ik zo vrij mag zijn om nog een laatste vraag te stellen.
Zelfs na het filteren (ik gebruik de MattMill LauterHelix) blijf er een waas in het wort. Dit moet vermoedelijk van het hop zijn.
Zal dit bezinken tijdens het gisten of is er met het filteren iets misgegaan?
Je moet recepten altijd aanpassen aan de capaciteit van je brouwinstallatie. Voor maischen hanteer je best een verhouding van 3 tot 4 liter water per kg graan.
Die waas is normaal, na vergisting en lagering klaart je bier wel uit.

Jacques

Citaat van: Gossi op 25-01-2019  21:34 uJonge, jonge, jonge! Je gebruikt een recept voor een doorgewinterde brouwer. Veel te moeilijk en veel te zwaar voor een beginner. Afijn het zal wel bier worden. Het bezinkt vanzelf. Maar verwacht er niet te veel van.
Weet je wel dat je met zo'n recept minimaal 6 weken geduld moet doen na het bottelen?
Waarom nu eerst niet wat simpelers om het vak te leren! Deze recepten vragen om mislukking door onervaren brouwers. Dat is zo jammer van al het werk wat je er van hebt.

Je bedoelt denk ik dat het gaat om een recept van een doorgewinterde brouwer.
Waarom is het recept te moeilijk voor een beginner? Een beginner kan een recept van iemand met veel ervaring nabrouwen, dat is toch geen probleem.

Ok, je moet wat meer rekenen om de juiste hoeveelheden te bereken. Je kunt namelijk niet uitgaan van de hoeveelheden die in het recept staan. Het is een recept van een bier dat een prijs heeft gewonnen in de B-klasse. Dat wil zeggen dat het begin SG niet hoger is dan 1060.

Jeroen Free, de prijswinnaar heeft het brouwsel gesplitst en aangevuld met water. Dat hoeft RobbieN natuurlijk niet te doen. In plaats daarvan van hij voor 10 liter de vermelde hoeveelheden vermenigvuldigen met 0,38 (behalve de gist).

Er moeten wat meer mouten worden afwegen maar dat is toch niet zo moeilijk. Ook het afwegen van meerdere hopsoorten is niet zo moeilijk.

90 minuten op 65 ºC maischen is ook niet het moeilijkste...

Een begin SG van 1060 is niet zwaar. De US-05 kan dat makkelijk aan. Daar zit het probleem ook niet.

Wordt een mooi biertje volgens mij.  :)

Wallie

Citaat van: Jacques op 27-01-2019  14:54 uJe bedoelt denk ik dat het gaat om een recept van een doorgewinterde brouwer.
Waarom is het recept te moeilijk voor een beginner? Een beginner kan een recept van iemand met veel ervaring nabrouwen, dat is toch geen probleem.

Ok, je moet wat meer rekenen om de juiste hoeveelheden te bereken. Je kunt namelijk niet uitgaan van de hoeveelheden die in het recept staan. Het is een recept van een bier dat een prijs heeft gewonnen in de B-klasse. Dat wil zeggen dat het begin SG niet hoger is dan 1060.

Jeroen Free, de prijswinnaar heeft het brouwsel gesplitst en aangevuld met water. Dat hoeft RobbieN natuurlijk niet te doen. In plaats daarvan van hij voor 10 liter de vermelde hoeveelheden vermenigvuldigen met 0,38 (behalve de gist).

Er moeten wat meer mouten worden afwegen maar dat is toch niet zo moeilijk. Ook het afwegen van meerdere hopsoorten is niet zo moeilijk.

90 minuten op 65 ºC maischen is ook niet het moeilijkste...

Een begin SG van 1060 is niet zwaar. De US-05 kan dat makkelijk aan. Daar zit het probleem ook niet.

Wordt een mooi biertje volgens mij.  :)

Keer 0,38? Dus niet "gewoon" door de helft?
Als je dit recept wilt gebruiken om 100 liter te maken, moet je dan ook niet alles x 5 doen?

Jacques

Citaat van: Wallie op 27-01-2019  17:04 uKeer 0,38? Dus niet "gewoon" door de helft?
Als je dit recept wilt gebruiken om 100 liter te maken, moet je dan ook niet alles x 5 doen?

Nee. Het is een beetje een verwarrend recept, daarin moet ik Gossi gelijk geven.

Het bier heeft niet een begin SG van 1078 maar 1060. Dit komt doordat Jeroen aan 10 liter bier 3 liter water heeft toegevoegd. Vandaar de factor 0,38 in plaats van 0,5.

Overigens staat het recept ook in het board Bewezen recepten. Daar is de omschrijving veel uitgebreider.
Zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,20385

Wallie

Citaat van: Jacques op 27-01-2019  20:17 uNee. Het is een beetje een verwarrend recept, daarin moet ik Gossi gelijk geven.

Het bier heeft niet een begin SG van 1078 maar 1060. Dit komt doordat Jeroen aan 10 liter bier 3 liter water heeft toegevoegd. Vandaar de factor 0,38 in plaats van 0,5.

Overigens staat het recept ook in het board Bewezen recepten. Daar is de omschrijving veel uitgebreider.
Zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,20385

Ah, duidelijk. Dank je wel!

knifeman

Citaat van: stiaanke op 25-01-2019  16:28 u[emoji848]
Waarom kan dit kwaad?
Suiker zal niet aanbranden.
Ha ik was bij editeren de niet vergeten. Ik wou dus zeggen kan niet veel kwaad ...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.