Gist opkweken fles

Gestart door Sjoerd, 23-01-2019 22:12 u

Vorige topic - Volgende topic

Sjoerd

Ik heb eea gelezen over opkweken van gist uit een flesje. Op 1 ding na is het me wel duidelijk. Ik kweek met depot en appelsap op in 2 flesjes. Als ze actief zijn, dan voeg ik ze toe aan een half litertje wort gemaakt met wortpoeder. Dan zet ik hem op de magneetroerder, na een dag verdubbelen en daarna nog een keer (2 liter voor 17 liter wort). Doe ik het zo goed of gaat de stap van van flesje naar magneetroerder te snel? Ik hoor graag. Dank!

HansvV

Citaat van: Sjoerd op 23-01-2019  22:12 uIk heb eea gelezen over opkweken van gist uit een flesje. Op 1 ding na is het me wel duidelijk. Ik kweek met depot en appelsap op in 2 flesjes. Als ze actief zijn, dan voeg ik ze toe aan een half litertje wort gemaakt met wortpoeder. Dan zet ik hem op de magneetroerder, na een dag verdubbelen en daarna nog een keer (2 liter voor 17 liter wort). Doe ik het zo goed of gaat de stap van van flesje naar magneetroerder te snel? Ik hoor graag. Dank!

Sjoerd, kijk even in het topic naast deze: Actieve gist opslaan enz. Route omvat steeds stappen van een factor 10. Dus depot uit flesje in zeg 20 ml wort/sap, als dat gist overzetten op 200 ml wort/sap enz.

brouwerwaldonk

De hoeveelheid gist uit een flesje bevat maar een heel kleine hoeveelheid gistcellen. Om ze allemaal te hebben zet je de fles een paar dagen een beetje schuin zodat ze in één hoekje zitten. Dan giet je de fles heel langzaam in één beweging leeg met een lichtbron achter de fles zodat je kan zien wanneer de gist meekomt. Het is de bedoeling om bijna géén bier meer over te houden in de fles. Dan giet je hoogstens 10ml steriel (liefst) wort of appelsap in de bierfles en na goed en grondig schudden giet je alles leeg in een doorzichtig flesje van transparant glas met een goed afsluitbaare stop.
Zet het flesje warm ongeveer 25 à 28 °C. en wachten tot er schuim in het flesje komt, pas dan vermeerderen tot maximaal 50 ml en zorg dat het wort een pH heeft van 5. Ook weer wachten tot er schuim op komt alvorens te vermeerderen met 250 ml.

Als je in het begin te grote hoeveelheden neemt of stappen maal 10 bestaat de kans dat er geen gistgroei plaatsvindt of heeeeeeeel traag en dat is niet de bedoeling toch. Ook nog dit, een overdaad aan gistvoeding werkt negatief op de gistgroei.

Jacques

Citaat van: Sjoerd op 23-01-2019  22:12 uIk heb eea gelezen over opkweken van gist uit een flesje. Op 1 ding na is het me wel duidelijk. Ik kweek met depot en appelsap op in 2 flesjes. Als ze actief zijn, dan voeg ik ze toe aan een half litertje wort gemaakt met wortpoeder. Dan zet ik hem op de magneetroerder, na een dag verdubbelen en daarna nog een keer (2 liter voor 17 liter wort). Doe ik het zo goed of gaat de stap van van flesje naar magneetroerder te snel? Ik hoor graag. Dank!

Over het opkweken van gist uit een flesje is erg veel geschreven op dit forum. Zie de tags gistmanagement/gist opkweken en giststarter

Zoals Walter schrijft doe je er goed aan de stappen niet te groot te maken. Het beste werkt het als het volume van de volgende stap 5 tot 10 keer groter is. Zorg er voor dat na de eerste opkweek het wort goed belucht wordt. Dat zorgt voor een betere gistgroei.

Mous

Misschien hoort deze vraag hier niet thuis, maar stel hem toch maar hier.
Ik wil gist opkweken uit een flesje isod'or van La trappe. Heb geen ervaring hiermee en nog nooit een giststarter gemaakt. Nu zijn er op dit forum honderden artikelen over geschreven maar ik blijf het een lastig verhaal vinden zodra het over de details gaat.
Wat me nu wel duidelijk is, is de wijze van opkweken uit een flesje met bijvoorbeeld appelsap. Maar hoe weet ik hoeveel gistcellen er dan na deze stap inzitten.
Er wordt meteen verwezen naar programma's die dit bereken maar als het aantal gistcellen niet klopt is de berekening ook niet correct? Zelf werk ik met brewfather wat op zich goed bevalt. Ook hier zit een berekening in.
Verder is me nog steeds niet duidelijk hoe ik dit opgekweekt gist vermeerder. Moet ik dan het verhaal van vloeibare gist volgen en is dan mijn opgekweekte slurrie mijn "vloeibare" gist? Ik mis steeds de details en heb ondertussen wel heel veel gelezen op dit forum.

Jacques

Citaat van: Mous op 09-09-2024  12:14 uMisschien hoort deze vraag hier niet thuis, maar stel hem toch maar hier.
Ik wil gist opkweken uit een flesje isod'or van La trappe. Heb geen ervaring hiermee en nog nooit een giststarter gemaakt. Nu zijn er op dit forum honderden artikelen over geschreven maar ik blijf het een lastig verhaal vinden zodra het over de details gaat.
Wat me nu wel duidelijk is, is de wijze van opkweken uit een flesje met bijvoorbeeld appelsap. Maar hoe weet ik hoeveel gistcellen er dan na deze stap inzitten.
Er wordt meteen verwezen naar programma's die dit bereken maar als het aantal gistcellen niet klopt is de berekening ook niet correct? Zelf werk ik met brewfather wat op zich goed bevalt. Ook hier zit een berekening in.
Verder is me nog steeds niet duidelijk hoe ik dit opgekweekt gist vermeerder. Moet ik dan het verhaal van vloeibare gist volgen en is dan mijn opgekweekte slurrie mijn "vloeibare" gist? Ik mis steeds de details en heb ondertussen wel heel veel gelezen op dit forum.

Opgekweekte gist is inderdaad vloeibare gist.
Hoeveel gistcellen dat je maximaal krijgt, is afhankelijk van de hoeveelheid voeding (lees liter wort dan wel omvang giststarter).

Zie ook https://www.hobbybrouwen.nl/site/veel-gestelde-vragen/giststarter/ waarin heel veel vragen over het opkweken van gist beantwoord worden.

Edwin brouwt

Jacques

Citaat van: Edwin brouwt op 09-09-2024  21:34 uHier staat nog beter hoe je kunt opkweken uit een flesje:

https://www.hobbybrouwen.nl/site/brouwencyclopedie/gist-opkweken-uit-fles/

Heel goed deze verwijzing. Het ene artikel gaat over het maken van een giststarter in zijn algemeen en het artikel waarnaar verwijst gaat specifiek over het opkweken uit een flesje. Overigens verwijzen beide artikelen naar elkaar...  smile

Mous

Bedankt voor jullie terugkoppeling. Beide artikelen had ik al gelezen. Ik zal proberen aan te geven wat voor mij onduidelijk is. In de meeste programma's om het aantal cellen te berekenen wordt een "initial cell count" van 100 billions gebruikt voor het berekenen. Waar komt dit vandaan. Blijkbaar maakt het dus niet uit van welk type bier de slurrie gebruikt wordt. Is dit afhankelijk van de instelling onder "type of fermentation" altijd een vaste waarde welke gecorrigeerd wordt afhankelijk van de leeftijd van de vloeibare voeding of moutextract. Althans dat begrijp ik uit het antwoord van Jacques over de vloeibare voeding. Voor slurrie lijkt me geen correctie nodig.
Tijdens het typen kwamen 2 reacties binnen. Het opkweken is hiermee wel helemaal duidelijk. Bedankt.

Mous

Aanvullend de volgende vraag over het vergroten van de giststarter.
Als de uit het flesje gehaalde slurrie met bijv. appelsap toevoeging actief is kan ik vermeerderen. Als ik het goed begrijp maak ik een percentage van 5-10% nieuwe wort aan met bijv. moutextract, koken, afkoelen en samenvoegen. Moet ik dan voor het samenvoegen eerst afgieten zodat er alleen de drap overblijft en dit in het nieuwe wort kap of wordt het geheel samengevoegd zodat ik totaal het nieuw berekende volume krijg.

Tevens de vraag als de starter klaar is. Ik neem aan dat ik dan alleen de drap uit de starter gebruik als de gist en toevoeg aan het wort van het nieuw te brouwen bier?

Jacques

Citaat van: Mous op 09-09-2024  23:33 uBedankt voor jullie terugkoppeling. Beide artikelen had ik al gelezen. Ik zal proberen aan te geven wat voor mij onduidelijk is. In de meeste programma's om het aantal cellen te berekenen wordt een "initial cell count" van 100 billions gebruikt voor het berekenen. Waar komt dit vandaan. Blijkbaar maakt het dus niet uit van welk type bier de slurrie gebruikt wordt. Is dit afhankelijk van de instelling onder "type of fermentation" altijd een vaste waarde welke gecorrigeerd wordt afhankelijk van de leeftijd van de vloeibare voeding of moutextract. Althans dat begrijp ik uit het antwoord van Jacques over de vloeibare voeding. Voor slurrie lijkt me geen correctie nodig.
Tijdens het typen kwamen 2 reacties binnen. Het opkweken is hiermee wel helemaal duidelijk. Bedankt.

Voor de start wordt uitgegaan van een verpakking vloeibare gist zoals de te koop is bij onze leveranciers. Het aantal cellen is een aanname. De leeftijd en wijze van bewaren kan ervoor zorgen dat je minder cellen hebt. Je hebt te maken met een groeifactor, deze is afhankelijk van het aantal cellen waarmee je begint. Zijn het er veel dan is de groeifactor kleiner dan wanneer je met heel weinig begint. De gist kan dan zich vaker delen voordat de voedingsstoffen op raken. Die voedingsstoffen is veel meer dan alleen suikers. Ook aminozuren, vetzuren en mineralen zijn nodig voor de groei van gistcellen. Vandaar ook het advies om gistvoedingszouten toe te voegen. Het liefst complexe voeding want de gist heeft meerdere voedingsstoffen nodig.

Bij het opkweken van gist uit een flesje loop je tegen het probleem aan dat je nooit weet met hoeveel gistcellen je begint. Maar een ding is wel zeker, het zijn er nooit zo heel veel. Met de tijd sterven er gistcellen, die de hergisting op fles hebben gedaan, af door gebrek aan voedingsstoffen. Hoe langer geleden het is dat het bier gebotteld is des te minder levende cellen in het depot zitten. Daarnaast wordt tegenwoordig steeds minder gist gebruikt voor de hergstisting op de fles. Wel wordt ervoor gezorgd dat de bottelgist in een goede conditie is bij het bottelen.

Al met al is een complexe materie. Maar je kunt er praktisch mee omgaan door je niet al te druk te maken over de precieze aantallen gist en te kijken naar de omvang van de starters.

Jacques

Citaat van: Mous op 09-09-2024  23:49 uAanvullend de volgende vraag over het vergroten van de giststarter.
Als de uit het flesje gehaalde slurrie met bijv. appelsap toevoeging actief is kan ik vermeerderen. Als ik het goed begrijp maak ik een percentage van 5-10% nieuwe wort aan met bijv. moutextract, koken, afkoelen en samenvoegen. Moet ik dan voor het samenvoegen eerst afgieten zodat er alleen de drap overblijft en dit in het nieuwe wort kap of wordt het geheel samengevoegd zodat ik totaal het nieuw berekende volume krijg.

Tevens de vraag als de starter klaar is. Ik neem aan dat ik dan alleen de drap uit de starter gebruik als de gist en toevoeg aan het wort van het nieuw te brouwen bier?

Dat is een keuze. Als je moutextract of wort gebruikt voor het maken van starters krijg je bier. Door af te gieten, giet je bier weg zeggen sommigen. Anderen gieten of om de smaakinvloed van de starter te beperken. Zeker als je een geroerde starter maakt krijg ja allerlei smaakstofjes die je (in ieder geval ik) niet in je bier wilt hebben.

Tomek

Ik heb een video tutorial hierover op mijn YouTube, maar dan in het Spaans. Als iemand het proces wil zien, laat het me weten, ik denk dat het makkelijk te volgen is zonder de taal te kennen.

Voor het kweken van gist heb je wort nodig met een dichtheid van 1.040. Gebruik geen sap, dat is een slecht advies, je wilt dat de gist generaties lang groeit, gewend aan het verwerken van complexe suikers zoals maltose en maltotriose.

Wat betreft de step-up, gist zou stappen tot 1:200 moeten overleven, maar het is beter om kleinere stappen te doen, 1:10 of zelfs 1:4. Het is net als bij het bereiden van een starter uit flesjes. Je zou oké moeten zijn met patroon 100 ml – 0,5 l – 2,5 l en als je meer nodig hebt, ga je door. Ik begin normaal gesproken met 50 ml.

Geschat wordt dat 100 ml verse en gezonde gistpap ongeveer 200 miljard gistcellen bevat. Bereken dus hoeveel u nodig hebt en maak vervolgens een starter met het bijbehorende volume.

Gebruik ook geen ballonnen, maar aluminiumfolie en dek het niet te strak af. Aluminium heeft antibacteriële eigenschappen. Ballonnen niet zozeer en ik weet niet zeker hoe je ze moet desinfecteren, maar het klinkt als een lastige opgave.

Nog één ding, wanneer je starters maakt (en dat is het eigenlijk), wil je ze blijven voorzien van zuurstof om gezonde cellen te produceren. Houd hier dus rekening mee wanneer je een soort waterslot plaatst.

Mous

Beste Tomek, heb je voor mij turtorial op YouTube. Is zeker goed voor de duidelijkheid.

zeezuiper

Citaat van: Mous op 09-09-2024  12:14 uMisschien hoort deze vraag hier niet thuis, maar stel hem toch maar hier.
Ik wil gist opkweken uit een flesje isod'or van La trappe. Heb geen ervaring hiermee en nog nooit een giststarter gemaakt.
...

Laat je niet gek maken. Ik heb zelf toevallig vorige week gist uit een flesje Isid'or opgekweekt, door dit artikel precies te volgen (zonder magneetroerder): https://stchiellus.mbse.eu/artikelen/gist-opkweken/

Het was ook mijn eerste poging en er staat nu een kloon met jong bier boven als een gek te borrelen.

hansHalberstadt

Citaat van: brouwerwaldonk op 23-01-2019  22:48 uDe hoeveelheid gist uit een flesje bevat maar een heel kleine hoeveelheid gistcellen. Om ze allemaal te hebben zet je de fles een paar dagen een beetje schuin zodat ze in één hoekje zitten. Dan giet je de fles heel langzaam in één beweging leeg met een lichtbron achter de fles zodat je kan zien wanneer de gist meekomt. Het is de bedoeling om bijna géén bier meer over te houden in de fles. Dan giet je hoogstens 10ml steriel (liefst) wort of appelsap in de bierfles en na goed en grondig schudden giet je alles leeg in een doorzichtig flesje van transparant glas met een goed afsluitbaare stop.
Zet het flesje warm ongeveer 25 à 28 °C. en wachten tot er schuim in het flesje komt, pas dan vermeerderen tot maximaal 50 ml en zorg dat het wort een pH heeft van 5.
Ik doe zelfs nog minder appelsap of wort erbij de 1e keer, maar ca 2 ml. Dat is belangrijk omdat er maar een paar cellen zijn. Maar dan is het nog belangrijker dat alle originele bier uit het flesje is gegoten denk inderdaad logaritmisch (in stappen van een factor 10 per keer opschalen) en appelsap is al zuur dus beter ivm onderdrukken van ongewenste organismen. En zorg dat je steriel werkt, liefst de bovenkant van de fles afsprayen et alcohol van 70% en een (met alcohol gesprayed) bierdopje erop leggen zodat er niets in kan vallen. 

Mous

Wat een goede toelichting zeezuiper! Uitleg zonder toeters en bellen en to the point.
Welke droge moutextract heb je gebruikt? Geen gistvoeding bijgevoegd?

hansHalberstadt

Citaat van: Mous op 10-09-2024  21:54 uWat een goede toelichting zeezuiper! Uitleg zonder toeters en bellen en to the point.
M.b.t. https://stchiellus.mbse.eu/artikelen/gist-opkweken/
stap 3: Vul het flesje met 100 ml. appelsap uit een klein pakje van 200 ml.
dat is echt veel te veel.
Als je als je een heel actief gistdepot hebt, zal het nog wel lukken, maar met nog maar een paar levende cellen is het net alsof je een zwembad bier met een zakje gist wilt aanenten. De gist moet zijn omgeving aanpassen voordat die sterk kan vermeerderen. Dus maak de omgeving niet groter dan strikt nodig. Een paar ml appelsap of wort als eerste stap is veel beter.

zeezuiper

Citaat van: Mous op 10-09-2024  21:54 uWat een goede toelichting zeezuiper! Uitleg zonder toeters en bellen en to the point.
Moutextract Poeder Amber (18 Ebc) heb ik gebruikt. Geen gistvoeding.

@hansHalberstadt, ik had mijn flesje Isid'or bij de AH vandaan. Was zeker een verse lichting ;D.

hansHalberstadt

Citaat van: zeezuiper link=msg=695026 date=1726034343

member=4641]hansHalberstadt[/member], ik had mijn flesje Isid'or bij de AH vandaan. Was zeker een verse lichting ;D.
Lekker eigenwijs  :groots: je kunt als het goed is ook met je auto precies op het randje van de weg gaan rijden zonder dat het fout gaat. Maar de meeste mensen rijden toch midden op de weg.

Schanulleke

Gist opkweken uit een flesje en in je bier flikkeren is misschien eigenlijk helemaal niet zo'n goed idee. Dat is aan de verkeerde kant van de weg rijden en hopen dat er geen tegenligger komt. Maar ja, ik begrijp dat niet iedereen in staat is om gisten rein te strijken en te isoleren, dus doe gewoon je ding.

hansHalberstadt

Citaat van: Schanulleke op 11-09-2024  13:43 uGist opkweken uit een flesje en in je bier flikkeren is misschien eigenlijk helemaal niet zo'n goed idee. Dat is aan de verkeerde kant van de weg rijden en hopen dat er geen tegenligger komt. Maar ja, ik begrijp dat niet iedereen in staat is om gisten rein te strijken en te isoleren, dus doe gewoon je ding.
Gisten die ik uit een flesje opkweek strijk ik altijd wel rein. Zeker als er nog maar weinig levende cellen in zo'n flesje zitten is de kans groot dat er ongewenste organismen in gekomen zijn bij het uitschenken, maar dat kan ook al bij het afvullen gebeurd zijn. Door reinstrijken zie je of je gist hebt of ook wat anders.

Mous

Na het lezen van al jullie informatie (behalve #19 t/m #21) heb ik wel een goed idee gekregen hoe ik dit aan kan pakken. De ene terugkoppeling is wat wetenschappelijk, mathematisch maar de andere is meer pragmatisch. Maar samen is het voldoende. Iedereen dank daar voor. Zeker omdat dit forum voor minder ervaren brouwers zoals ik soms lastig te begrijpen is vanwege het niveau verschil tussen brouwers en het vaak afwijken van de vraag en toevoegen van allerlei extra informatie waar je veel meer ervaring voor moet hebben.

Helaas eindigen de onderwerpen vaak zoals onder #19 t/m #21. Jammer maar ik maar er verder geen woorden aan vuil.

Nogmaals bedankt voor jullie goede informatie en op naar de eerste stap. 2 flesjes isid'or kopen.  Ik ben benieuwd.
 :proost:

hansHalberstadt

Citaat van: Mous op 11-09-2024  16:09 u(behalve #19 t/m #21)

Zeker omdat dit forum voor minder ervaren brouwers zoals ik soms lastig te begrijpen is
Misschien lastig te begrijpen, maar misschien ook lastig om de ervaring van ervaren brouwers mee te willen nemen. De praktijk is de beste leermeester. velen hebben er hun hoofd al aan gestoten, ook de nu ervaren brouwers, maar die hebben daar wel van geleerd, vandaar.   

hansHalberstadt

Citaat van: Schanulleke op 11-09-2024  13:43 uGist opkweken uit een flesje en in je bier flikkeren is misschien eigenlijk helemaal niet zo'n goed idee. Dat is aan de verkeerde kant van de weg rijden en hopen dat er geen tegenligger komt. Maar ja, ik begrijp dat niet iedereen in staat is om gisten rein te strijken en te isoleren, dus doe gewoon je ding.
Èn 2 flesjes kopen, beide opkweken en dan later bij elkaar voegen zoals in het artikel voorgesteld wordt is dan 2 x spookrijden want dan heb je de dubbele kans dat je besmettingen oppikt. De reden om 2 flesjes te nemen is waarschijnlijk het idee dat je dan meer gist hebt, maar dat is onzin, immers als het eenmaal groeit en deelt dan heb je een uurtje later met 1 flesje hetzelfde resultaat als met 2 flesjes apart.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.