Gist opkweken fles

Gestart door Sjoerd, 23-01-2019 22:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sjoerd

Ik heb eea gelezen over opkweken van gist uit een flesje. Op 1 ding na is het me wel duidelijk. Ik kweek met depot en appelsap op in 2 flesjes. Als ze actief zijn, dan voeg ik ze toe aan een half litertje wort gemaakt met wortpoeder. Dan zet ik hem op de magneetroerder, na een dag verdubbelen en daarna nog een keer (2 liter voor 17 liter wort). Doe ik het zo goed of gaat de stap van van flesje naar magneetroerder te snel? Ik hoor graag. Dank!

HansvV

Citaat van: Sjoerd op 23-01-2019  22:12 uIk heb eea gelezen over opkweken van gist uit een flesje. Op 1 ding na is het me wel duidelijk. Ik kweek met depot en appelsap op in 2 flesjes. Als ze actief zijn, dan voeg ik ze toe aan een half litertje wort gemaakt met wortpoeder. Dan zet ik hem op de magneetroerder, na een dag verdubbelen en daarna nog een keer (2 liter voor 17 liter wort). Doe ik het zo goed of gaat de stap van van flesje naar magneetroerder te snel? Ik hoor graag. Dank!

Sjoerd, kijk even in het topic naast deze: Actieve gist opslaan enz. Route omvat steeds stappen van een factor 10. Dus depot uit flesje in zeg 20 ml wort/sap, als dat gist overzetten op 200 ml wort/sap enz.

brouwerwaldonk

De hoeveelheid gist uit een flesje bevat maar een heel kleine hoeveelheid gistcellen. Om ze allemaal te hebben zet je de fles een paar dagen een beetje schuin zodat ze in één hoekje zitten. Dan giet je de fles heel langzaam in één beweging leeg met een lichtbron achter de fles zodat je kan zien wanneer de gist meekomt. Het is de bedoeling om bijna géén bier meer over te houden in de fles. Dan giet je hoogstens 10ml steriel (liefst) wort of appelsap in de bierfles en na goed en grondig schudden giet je alles leeg in een doorzichtig flesje van transparant glas met een goed afsluitbaare stop.
Zet het flesje warm ongeveer 25 à 28 °C. en wachten tot er schuim in het flesje komt, pas dan vermeerderen tot maximaal 50 ml en zorg dat het wort een pH heeft van 5. Ook weer wachten tot er schuim op komt alvorens te vermeerderen met 250 ml.



Als je in het begin te grote hoeveelheden neemt of stappen maal 10 bestaat de kans dat er geen gistgroei plaatsvindt of heeeeeeeel traag en dat is niet de bedoeling toch. Ook nog dit, een overdaad aan gistvoeding werkt negatief op de gistgroei.

Jacques

Citaat van: Sjoerd op 23-01-2019  22:12 uIk heb eea gelezen over opkweken van gist uit een flesje. Op 1 ding na is het me wel duidelijk. Ik kweek met depot en appelsap op in 2 flesjes. Als ze actief zijn, dan voeg ik ze toe aan een half litertje wort gemaakt met wortpoeder. Dan zet ik hem op de magneetroerder, na een dag verdubbelen en daarna nog een keer (2 liter voor 17 liter wort). Doe ik het zo goed of gaat de stap van van flesje naar magneetroerder te snel? Ik hoor graag. Dank!

Over het opkweken van gist uit een flesje is erg veel geschreven op dit forum. Zie de tags gistmanagement/gist opkweken en giststarter

Zoals Walter schrijft doe je er goed aan de stappen niet te groot te maken. Het beste werkt het als het volume van de volgende stap 5 tot 10 keer groter is. Zorg er voor dat na de eerste opkweek het wort goed belucht wordt. Dat zorgt voor een betere gistgroei.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.