3e Dutch Craft Beer Conference

Gestart door Jacques, 23-01-2019 21:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Gisteren werd de 3e Dutch Craft Beer Conference gehouden in Den Haag.
Voor meer informatie over deze bijeenkomst zie https://craftbrouwers.nl/dutch-craft-beer-conference/

Heel wat Nederlandse bierbrouwers waren een dag bij elkaar. Craft, de Nederlandse vereniging voor ambachtelijke brouwerijen, had een mooi programma bedacht voor deze dag. Vanaf 10:00 uur tot 17:00 uur kon je als bezoeker kiezen uit 8 lezingen die gelijktijdig gehouden werden. Dat gaf flinke keuzestress bij mij. Bij mijn keuze heb ik mij vooral laten leiden door onderwerpen die voor ons als hobbybrouwer van belang zijn dan wel voor de hobbybrouwer die de stap wilt maken naar een professionele brouwerij.
Naast de lezingen was er ook een beurs met diverse bedrijven die hun diensten aanbieden aan de kleine brouwerijen.

Om deel te kunnen nemen moest ik overigens behoorlijk diep in mijn zakken graven. Als niet-lid van Craft moest ik € 225 betalen exclusief BTW. Voor mij was dit hoge bedrag het waard. Ook omdat ik door deel te nemen met heel veel bekende en bevriende professionele brouwers kon spreken. En het ophalen van kennis over het brouwen van bier is iets waar ik geen genoeg van kan krijgen.

Hieronder een aantal foto's die ik gisteren gemaakt heb.











































Als laatste een foto van medebeheerder Etienne


pincopallino

Leuk foto's. En... iets geleerd?

Jacques

Citaat van: pincopallino op 23-01-2019  22:15 uLeuk foto's. En... iets geleerd?

Natuurlijk leer je op zo'n dag veel. Ik heb veel aantekeningen gemaakt naast de foto's.

Zo juist heb ik een bericht geplaatst over zaken die ik geleerd heb over Enzybrew 10. Zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,33684.msg583391.html#msg583391

Op dit moment heb ik het wat druk om een volledig verslag te doen, maar ik zal op termijn zeker nog het een en ander met jullie delen.

Haagse Wouter


Jacques

Citaat van: Haagse Wouter op 24-01-2019  14:04 uPlos one artikel :D?

Wat bedoel je?

Rickske

Ziet er uit als een leuk en leerzaam evenement. Ben wel benieuwd naar je verdere verslagen over deze dag.

HansvV

Citaat van: Jacques op 24-01-2019  21:42 uWat bedoel je?

Waarschijnlijk de vraag of het artikel van Plos One (3e foto van boven) beschikbaar is?

Jacques

Citaat van: HansvV op 25-01-2019  12:20 uWaarschijnlijk de vraag of het artikel van Plos One (3e foto van boven) beschikbaar is?

Daar wil ik een verslag over schrijven. Het was een zeer interessante presentatie die de nodige reacties teweeg bracht bij een vertegenwoordiger van een mouterij.

Johan_vL

Mooie impressie Jacques, waarvoor dank! Het is inderdaad best wel prijzig....

Het artikel van Peters et al. (2017) wat in de foto's is te zien als presentatie, heb ik gedownload via de Universiteitsbibliotheek. Indien je een kopie in pdf wil kan ik je die sturen per email. Openbaar delen is verboden volgens de auteursrechten, 1 op 1 delen mag wel.

Brew on!  :brouwen:

Jacques

Citaat van: Johan_vL op 27-01-2019  15:27 uHet artikel van Peters et al. (2017) wat in de foto's is te zien als presentatie, heb ik gedownload via de Universiteitsbibliotheek. Indien je een kopie in pdf wil kan ik je die sturen per email. Openbaar delen is verboden volgens de auteursrechten, 1 op 1 delen mag wel.

Het artikel heb ik al in mijn bibliotheek zitten, inderdaad uit 2017. Maar bedankt voor het aanbod.

Op dit moment komt het er nog niet van om een verslag van de presentatie te schrijven. Even te druk met andere dingen.

Jacques

Ik had beloofd nog wat meer te schrijven over de 3e Dutch Craft Beer Conference

Hieronder een gedeelte van een verslag dat deze week gepubliceerd in het clubblad van De Roerstok. Door mij wordt voor zo wat in elk uitgave van dit maandelijkse blad een artikel geschreven. Als je wilt kun je donateur worden van De Roerstok. Hierdoor krijg je maandelijks (behalve in juli en augustus) het blad in huis. Een donateurschap kost € 20 per jaar.


Mycotoxinen
De eerste presentatie die ik bijwoonde werd verzorgd door Jeroen Peters van de Universiteit Wageningen. Hij had een onderzoek verricht naar het voorkomen van mycotoxinen in bier. Wat zijn mycotoxinen vraag je misschien af. En waarom is dit van belang?

Wikipedia schrijft het volgende over mycotoxinen: "Een mycotoxine geproduceerd door een organisme van de schimmelfamilie, zoals paddenstoelen, draadvormige schimmels en gist.
De meeste schimmels zijn aeroob (ze gebruiken zuurstof), en komen bijna overal voor in zeer kleine hoeveelheden vanwege hun sporen. Zodra de juiste luchtvochtigheid en temperatuur daarvoor de gelegenheid biedt begint de proliferatie van de schimmels door het consumeren van organisch materiaal waardoor het mycotoxine niveau stijgt. De gifstoffen zijn alkaloïden, secundaire plantenstoffen, enzymen of proteïnen.

Mycotoxinen komen in de voedselketen door een schimmelinfectie van landbouwproducten of door het eten van giftige paddenstoelen. Zelfs als het product niet door mensen geconsumeerd wordt blijft het schadelijk voor de gezondheid omdat het waarschijnlijk als veevoeder wordt gebruikt. Mycotoxinen zijn uiterst resistent in de spijsvertering en blijven daardoor in de voedselketen van vlees en zuivelproducten. Temperatuurbehandelingen zoals verhitten en bevriezen hebben geen invloed op het mycotoxine-gehalte."
Kort gezegd: op mout kunnen schimmels leven die giftige stoffen kunnen produceren en via de mout komen die in je bier.
 
Onderzoek
Jeroen heeft samen met nog een paar onderzoekers meer dan 1000 bieren geproefd. Van de bieren namen ze monsters die daarna onderzocht zijn op mycotoxinen. De bieren kwamen uit 47 landen en bestonden voor 60% uit craftbieren. Het onderzoek richtte zich op meerdere mycotoxinen. Om heel precies te zijn ging het om aflatoxin B1, ochratoxin A (OTA), zearalenone (ZEN), fumonisins (FBs), T-2 and HT-2 toxins (T-2 and HT-2) and deoxynivalenol (DON). De meest voorkomende mycotoxine is DON.
Vooral in de bierstijl Russsian Imperial Stout komt DON voor. In 83% van deze bieren werd DON aangetroffen. En in 29% van deze bieren was het gehalte aan DON meer dan 100 μg/L. Bij een dergelijk hoog gehalte kan DON zorgen voor beperkte gezondheidsproblemen in de vorm misselijkheid en braken. Andere mogelijke effecten zijn diarree, buikpijn, hoofdpijn, duizeligheid en koorts. Het bier met het hoogste gehalte was een RIS uit de Verenigde Staten.

Volgens de onderzoeker geven vooral donkere mouten meer mycotoxinen in bier. In zure bieren, saisons, lichte ondergistende bieren en alcoholarme, -vrije bieren komt er weinig DON voor.
Als je het volledige rapport wilt lezen dan kan dat via https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0185887

Vragen naar aanleiding van de presentatie
Uiteraard mochten er vragen gesteld worden naar aanleiding van de presentatie.

Zijn er wettelijke normen voor de inname aan mycotoxinen? Nee.

Waarom heeft donkere mout meer mycotoxinen? Deze vraag ontlokte een suggestie vanuit de zaal dat er slechtere mout gebruikt zou worden. Hierop kwam zwaar protest vanuit de kant van een mouter (Swaen) die aanwezig was in de zaal. Naar zijn oordeel is de relatie mycotoxinen en donkere mout niet 1 op 1 te leggen.

Kun je wat doen bij het brouwen om de hoeveelheid mycotoxinen te verminderen? Nee, het enige wat je kunt doen is lang koken, maar sommige mycotoxinen kunnen goed tegen lang koken. Pas door extreem lang koken maak je alles kapot.

Vraag van de mouter hoe kunnen de mycrotoxinen de hoge eesttemperaturen van meer dan 400 °C overleven. Antwoord: niet bekend maar onderzoek heeft aangetoond dat het wel zo is.

Heeft de vergisting invloed? Nee, de gist produceert geen mycotoxinen.

Is er meer bekend over mycotoxine in hop? Antwoord: er is geen relatie gevonden. Zwaar gehopte bieren hebben geen hoger gehalte aan mycotoxinen.

Is dit een probleem van gerst? Nee ook andere granen zijn hiervoor gevoelig.




pincopallino


Jaap W

Goed artikel en inderdaad bijzonder interessant.  :biersmile: :nut:

Jaap W

Is zo'n dag voor iedereen te bezoeken en zo ja wanneer en waar is de volgende, of moet je worden uitgenodigd voor die dag?  :weetniet: :brouwen:

Jacques

Citaat van: Jaap W op 09-03-2019  09:00 uIs zo'n dag voor iedereen te bezoeken en zo ja wanneer en waar is de volgende, of moet je worden uitgenodigd voor die dag?  :weetniet: :brouwen:

In principe is zo'n dag voor iedereen te bezoeken, maar je moet wel diep in de portemonnee.
Deelname kostte mij € 225 exclusief BTW, zoals ik al begin dit topic schreef.


Jaap W

Dat is inderdaad niet goedkoop.  :huilen:

Haagse Wouter

Citaat van: HansvV op 25-01-2019  12:20 uWaarschijnlijk de vraag of het artikel van Plos One (3e foto van boven) beschikbaar is?

Het was meerendeels een grapje.
Binnen de wetenschap hebben veel mensen een vrij sterke mening over het blad PLOS ONE.

Jacques

Gisteren heb ik Brouwerij De Dochter van de Korenaar bezocht in Baarle-Hertog. Eigenaar  Ronald Mengerink heeft  er voor gekozen een Chinese installatie aan te kopen. In verband met de grote vraag naar zijn bieren is het zijn derde installatie. Ik kreeg van Ronald een privé rondleiding door de brouwerij. Altijd leerzaam omdat je dan van alles kunt vragen... En ook meer te zien krijgt dan bij een standaard rondleiding.




Voor meer foto's zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,38694.msg587524.html#msg587524




Tijdens de 3e Dutch Craft Beer Conference was er aandacht voor de aankoop van dergelijke installaties door craftbrouwers. Veel hobbybrouwers die de overstap maken naar professionele installaties zoals Oscar zijn in China geweest voor hun inkopen.




Wederom een gedeelte uit het artikel zoals deze verschenen is in clubblad van De Roerstok van deze maand.

--------------------------------------

De volgende presentatie die ik bijwoonde werd gegeven door Peter Rouwen, Gijs Troost en Martin Ostendorf.

Peter Rouwen van brouwerij Noordt heeft inmiddels ervaring met meerdere Chinese installaties. Naast Noordt is hij ook betrokken bij brouwerij Thoms in het centrum van Rotterdam.
Martin Ostendorf  is eigenaar van de net opgestarte Muifelbrouwerij. Dat wil zeggen dat Martin niet meer zijn bieren elders laat brouwen maar nu in Oss een eigen installatie heeft. Martin heeft zijn installatie bij een andere fabrikant gekocht dan Noordt. In oktober 2018 is hij begonnen met het zelf installeren van de installatie. De eerste brouwsels zitten er op.
Gijs Troost van de Gooise brouwerij, welke gevestigd is in Hilversum, heeft vanaf 2017 een nieuwe installatie. Deze is gebouwd door Israëliërs met behulp van Koreaans rvs maar is wel in China geassimileerd.




Het was geen echte presentatie die de heren gaven. De aanwezigen konden vragen stellen waarop de heren antwoorden gaven. Daar werd veelvuldig gebruik van gemaakt.
Hieronder een beknopte weergave van de discussies.

Prijs/kwaliteit verhouding
Wat is het voordeel van een Chinese installatie?  Peter heeft op veel plekken gekeken naar installaties. Veel installaties zijn naar zijn oordeel te duur waardoor de investering zich niet loont. De installatie moest binnen 5 jaar kunnen worden afbetaald. Veel spullen kwamen uit China zag Peter. Waarom dan niet meteen rechtstreeks kopen? Hij ontdekte dat in China veel bedrijvigheid regionaal geclusterd is. Er zit een heel groot prijsverschil tussen de verschillende producenten. Het loont om naar China te gaan.

Vraag uit de zaal: hoeveel scheelt het? Een derde tot een vierde van de prijs in Europa was het antwoord.
Op de vraag wat je nodig hebt antwoordde Peter:  2 pannen is wat je nodig hebt. Zorg er voor dat het goed geïnstalleerd wordt.

Wat is de restwaarde? Martin: het is rvs en goed materiaal. Volgens hem is de prijs-/kwaliteitverhouding goed. De prijs is laag en de kwaliteit redelijk.

Gijs vertelt dat de monsterkranen slecht waren. Deze zijn door hun vervangen door betere. De pompen die hij heeft zijn voornamelijk van Siemens, dat wil zeggen van degelijke Duitse kwaliteit.
 
Betrouwbaarheid installatie
Hebben chinezen verstand van het brouwen? Nee roepen de brouwers in koor! Maar ze leren snel...
Volgens Peter zijn de vergistingstanks goed. Hij heeft een Italiaanse stoomketel omdat hij een Chinese stoomketel niet vertrouwde. De pakkingen van de motoren lopen allemaal uit. Daarom heeft Peter alle pakkingen laten vervangen. Verder heeft Peter de pompen dubbel laten uitvoeren zodat hij niet snel in de problemen komt.

Op de vraag of je alle technische tekeningen krijgt is het antwoord: ja, tot in de kleinste details!
Gijs wijst er op dat een Chinese installatie geen high tech installatie is. Het voordeel is dat je veel zelf kunt doen. Martin vult dit aan door te stellen dat je in elke brouwerij een handige Harrie nodig hebt.
Het beste is het leidingwerk hier te laten doen en de pompen en stoominstallatie te kopen in Europa.
Onderhandelen

Peter vertelt dat er veel tussenhandelaren zijn in China. Soms denk je dat je in gesprek bent met de eigenaar van een bedrijf maar later blijkt dat dit niet het geval is. Je kunt daar behoorlijk de mist mee in gaan. Een tussenhandelaar kost je geld, maar uiteindelijk ben je vaak toch nog goedkoper uit.
Gijs heeft zijn installatie betrokken van een Israëlische firma. Het voordeel van deze firma is dat zij veel ervaring hebben met fabrikanten in Europa en China, zij hebben ontzorgd. 
Aanbevolen wordt om ter plekke in China te gaan kijken bij de fabrikant.  Controleer hoe het er uit ziet en overleg ter plaatse voor aanpassingen. Benoem alles wat je wilt, is het advies van Peter! Zeg steeds dat je alles in rvs wilt hebben anders krijg je het in gietijzer...
Gijs geeft het advies iemand mee te nemen met kennis van zaken.
Een brouwer in de zaal deelt zijn ervaring: onze installatie werkt als een zonnetje. We zijn niet ter plaatse geweest. Hierdoor hebben we de kosten van naar China gaan bespaard.

Betalingen en garantie
Hoe werkt het met betalen? Peter reageert: betaal niet voordat er geleverd wordt. Je moet wel aanbetalen.
Martin heeft alles vooraf betaald. Peter wijst er op dat daar een risico aan zit. Waarop Martin reageerde dat er inmiddels zo'n 20 Chinese installaties zijn in Nederland. Het is bijna overal goed gegaan.
Houd er rekening mee dat je bij aankomst invoerrechten en BTW moet betalen. Dat is een behoorlijk bedrag.

Is er garantie? Niet veel... Er zijn veel personele wisselingen...

Jacques

Schoonmaken en reinigen is een onderwerp dat op dit moment de gemoederen op het forum flink bezighoudt.

Ook bij de kleine professionele brouwers is het een punt waarover veel discussie is. Hieronder een kort verslag van een workshop over dit onderwerp. Net als de andere verslagen is het een onderdeel van een artikel dat ik geschreven heb voor De Roerstok.




Ten slotte sta ik in dit artikel stil bij de presentatie van Dorus van der Vleuten van de Muifelbrouwerij. Dorus heeft voordat hij in dienst trad bij deze brouwerij gewerkt in de farmaceutische industrie en was daar verantwoordelijk voor de hygiëne protocollen.
Het was een lastige opgave waar Dorus voor stond. Hoe vertel je een grote club van eigenwijze brouwers op welke manier ze de brouwerij het beste kunnen schoonmaken. Iedere brouwer heeft immers zijn eigen werkwijze, gebruikt die vaak al jaren en zweert daarbij. Men stapt niet zo maar over op een andere werkwijze of op andere middelen...
Voor de werking van reinigingsmiddelen wijst Dorus er op dat vier factoren van belang zijn:
•   concentratie -> je hebt minder nodig bij geringe vervuiling;
•   tijd -> deze kan ongestraft verlengd worden;
•   temperatuur -> hoger meer werking;
•   beweging -> mechanische werking van de vloeistof.




Dorus hield zijn toehoorders voor steeds kritisch te zijn op het schoonmaken. Probeer steeds zo effectief mogelijk je schoonmaakmiddelen in te zetten. Kijk welke materialen je handmatig schoon wilt maken. Moutstof kun je verwijderen met een stofzuiger. Alle verontreinigingen die oplosbaar zijn in water hoeven niet met een reinigingsmiddel verwijderd te worden.

Voor de apparatuur die wel gereinigd moeten worden hoor je de volgende stappen te doorlopen:
•   voorspoelen
•   loog
•   naspoelen tot pH neutraal
•   evt zuur spoeling
        - helpt bij verwijdering van anorganische verontreiniging
        - ook gladder oppervlak rvs door passivering
•   evt naspoelen
•   visuele inspectie (is al het vuil weg)
•   desinfectie


Tijdens zijn presentatie werd ook stilgestaan bij Enzybrew 10. Een reinigingsmiddel dat zijn opgang maakt in de professionele brouwerij. Bij de aanbevolen temperatuur (55 tot 60 °C) werken de  enzymen van Enzybrew 10 optimaal gedurende 4 uur. Hierna neemt de werking af door degeneratie van de werkzame enzymen. Enzybrew werkt zeer effectief op biofilms die met andere middelen moeilijk of niet te verwijderen zijn.
Volgens een opmerking uit de zaal blijkt dat de brouwerijen die werken met Enzybrew 10 minder besmettingen hebben dan andere brouwerijen.

Het was een leerzame dag. Goed geluncht, lekkere bieren gedronken en leuke gesprekken gehad. Het was een goed bestede verlofdag.

Knobby

Toch grappig om te zien dat de symptomen van DON-'vergiftiging' redelijk correleren met de symptomen van alcohol gebruik; misselijkheid, braken, diarree, buikpijn, hoofdpijn, duizeligheid.

Ook denk ik dat de de reden van het hogere gehalte DON in RIS niet zo zeer aan de donkere mout ligt maar eerder aan de veel hogere moutstort bij dit bier type...

Veel interessanter vind ik de opmerking over de persistentie in de voedselketen. Hoeveel bostel gaat er misschien best wel een beetje beschimmeld naar de boer?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.