Brouwkneus in wording: Dexter38

Gestart door Dexter38, 22-01-2019 21:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dexter38

Even voorstellen: mijn nickname is Dexter38, maar in real life mag ik de naam Rob dragen. Koken en lekkere wijnen mag ik tot mijn hobbies rekenen, maar sinds kort heeft het edele vak van bierbrouwen mijn interesse gevangen. Het lijkt me geweldig om straks met mijn bierliefhebbende pa een flesje eigen gemaakt speciaalbier open te trekken en te proosten op de uiteraard geweldige smaak...

Helaas zijn dromen bedrog en is die weg nog lang...

De afgelopen weken heb ik me verder verdiept in het vak. Na het bestuderen van dit forum, de cursus en diverse youtube-filmpjes, ben ik nog een stap verder gegaan... Het boek Thuis Bier Brouwen ligt inmiddels in de lokale bibliotheek op me te wachten. En dat was een hele stap, want ik houd helemaal niet van lezen.  >:D

Na het lezen van het boek, wil ik mijn eerste startsetje via mijn verjaardag bij elkaar te gaan rapen. Mevrouw Dexter is nog wat sceptisch, dus op die manier houden we de kosten binnen de perken. Het heeft niet mijn voorkeur om blikbier te beginnen. Ik vond op een andere website mini-moutpakketten en krijg het idee dat het daarmee beter lukt om de techniek onder de knie te krijgen. Uiteraard zijn missers ingecalculeerd. De eerste tijd zal in het teken staan van het onder de knie krijgen van de techniek middels die moutpakketten. Daarna wellicht eens wat recepten van de site proberen.

Aan de gistlocaties is gedacht. Mijn kelderkast heeft een vrij constante temperatuur van tussen de 18 en 22 graden. Mijn ouders hebben nog een appartement met een oude koelkast die ze niet meer gebruiken voor eventueel ondergistend bier. Daarnaast is er een vrij koele donkere kelder in dat huis voor het gisten op fles, als dat wat koeler zou moeten.

Ik zie alleen een beetje op tegen het gesleep met de gistingsvaten, maar soit. We beginnen net...

Ongetwijfeld ga ik de komende maanden, jaren, eeuwen flink wat missers maken, maar van fouten leert men... Niet?

Als er iemand tips of tricks heeft, dan hoor ik dat natuurlijk graag. Al is er op dit forum al ontiegelijk veel informatie te vinden, waar ik zeker gebruik van ga maken...

Gossi

Welkom hier!
Zo te zien heb je al aardig wat theorie te pakken en ook de nodige problemen die op je afkomen ingecalculeerd.
Gewoon proberen zou ik zeggen. Tip: Maak de eerste brouwsels niet te ingewikkeld. Hoef je ook niet zo lang te wachten met proeven. Houd het simpel. Het eerste biertje is dan zo lekker dat dit inspiratie geeft voor de volgende.

Erny

Welkom op het forum Dexter. Ik sluit mij aan bij het bovenstaande advies. Begin eenvoudig en bouw je recepten en techniek langzaam uit. Als het dan fout gaat kun je makkelijker achterhalen waar het fout is gegaan.

Eric v B

Welkom Rob, bekijk volgend topic maar eens goed en er zal je een hoop ellende bespaard blijven: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,11025.msg137060.html#msg137060


Dexter38

Citaat van: Gossi op 22-01-2019  22:22 uWelkom hier!
Zo te zien heb je al aardig wat theorie te pakken en ook de nodige problemen die op je afkomen ingecalculeerd.
Gewoon proberen zou ik zeggen. Tip: Maak de eerste brouwsels niet te ingewikkeld. Hoef je ook niet zo lang te wachten met proeven. Houd het simpel. Het eerste biertje is dan zo lekker dat dit inspiratie geeft voor de volgende.

Dank voor de tip. In Thuis Bier Brouwen staan een hoop recepten met een eenstaps-maissch-schema. Ik wilde daar maar eens mee starten in een batch van 10 liter.

Citaat van: Eric v B op 23-01-2019  12:31 uWelkom Rob, bekijk volgend topic maar eens goed en er zal je een hoop ellende bespaard blijven: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,11025.msg137060.html#msg137060



Dat topic was ik al tegen gekomen. Hartelijk om gelachen en tegelijktijd mezelf beseft dat ik over een maand of zes waarschijnlijk ook ruimschoots bij kan gaan dragen aan dat topic.

Edwin brouwt

Welkom Rob,
Gefeliciteerd met je nieuwe verslavende hobby!
Misschien kun je je 's inlezen op BIAB: Brew in a Bag. Je kunt dan op een simpele manier starten met 1 pan en een vergistingsvat en langzaam uitbreiden met bijvoorbeeld (klimaat)koelkast (ook echt nodig voor bovengisters!), spiraalkoeler, etc.
Veel plezier

Dexter38

Citaat van: EdwinBrouwt op 23-01-2019  16:05 uWelkom Rob,
Gefeliciteerd met je nieuwe verslavende hobby!
Misschien kun je je 's inlezen op BIAB: Brew in a Bag. Je kunt dan op een simpele manier starten met 1 pan en een vergistingsvat en langzaam uitbreiden met bijvoorbeeld (klimaat)koelkast (ook echt nodig voor bovengisters!), spiraalkoeler, etc.
Veel plezier

Bedankt voor de tip. Ik denk dat ik het bij zeef houd. Zo'n doek ziet er uit als een potentieel "de-maissch-dondert-uit-de-doek-op-de-keukenvloer"-drama. Ik zie dat al helemaal misgaan. Maar inderdaad verder beginnen met 1 pan en een vergistingsvaatje.

Daarna zien we weer verder. Inmiddels heb ik wel een complete vriesla gevuld met zakken ijs voor het koelen. Vindt mevrouw Dexter niet zo leuk...  >:D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.