Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Koelen tot 20 graden of gisttemperatuur?  (gelezen 2006 keer)

Offline VanDenBerge

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Koelen tot 20 graden of gisttemperatuur?
« Gepost op: 22-01-2019 20:29 u »
Hallo,

Na uren het forum voor heel veel informatie doorgespit te hebben had ik nog een vraag over welke ik niet kon terug vinden.
Ik heb voor het eerst een eigen recept gemaakt: een Saison. Het gist wat ik hiervoor gebruik is: Mangrove Jacks French Saison M29. De aanbevolen temperatuur is 26 tot 32 graden.
Ik heb op de brouwdag netjes gekoeld tot 20 graden, maar heb vervolgens mij gistkast ingesteld op 26 graden. Het voelt onlogisch om het wort die 6 graden te laten koelen en vervolgens weer op te warmen. Kan ik de volgende keer beter stoppen met koelen bij 26 graden of is het voor het proces toch wel goed om die 20 graden aan te tikken?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Gossi

• Vol lid
  • Land: nl
Re: Koelen tot 20 graden of gisttemperatuur?
« Reactie #1 Gepost op: 22-01-2019 20:48 u »
Je moet onthouden dat gist slecht tegen temperatuur schommelingen kan.
Je gaat niet afkoelen en daarna weer opwarmen.
Koelen tot 32 graden, gist toevoegen en dan de gistkast afstellen op 28 graden. Zo doe ik het.

Offline Basje42

• Vol lid
  • Land: 00
« Reactie #2 Gepost op: 23-01-2019 08:30 u »
Als je voldoende actieve gist hebt ge-ent, zal het wel meevallen hoor.
Ik snap alleen je redenatie niet, om netjes tot 20 graden te koelen terwijl de gist vanaf 26 graden nodig heeft. :weetniet:

Offline Wildor

• Vol lid
  • Thuisbrouwerij t Ernhems Nat
« Reactie #3 Gepost op: 23-01-2019 08:41 u »
Als je het forum leest zie je dat iedereen zegt dat je moet koelen na het koken, vaak wordt 20 graden genoemd. Een Saison gist die graag hogere temperaturen heeft is een uitzondering.

TS kan aangenomen hebben dat terugkoelen tot 20 vereist is voor het proces, terwijl je eigenlijk de starttemperatuur van je gist de gewenst temperatuur is.

Gewoon een verkeerde aanname, en zo leren we bierbrouwen, met vallen en opstaan. Voor je het weet brouwt ook hij heerlijk bier!

William

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #4 Gepost op: 23-01-2019 08:58 u »

TS kan aangenomen hebben dat terugkoelen tot 20 vereist is voor het proces, terwijl je eigenlijk de starttemperatuur van je gist de gewenst temperatuur is.

Dat zou voor mij ook een logische redenatie zijn  als je de algemene informatie neemt zoals vaak in boekjes staat of artikelen. Punt is dat heel vaak een algemene werkwijze beschreven wordt bv koelen moet je doen tot kamertemperatuur, zonder aan te geven onder wat voor omstandigheden die geldt. Dat zegt dus meer iets over de schrijvers dan over degene die het leest en probeert daarvan te leren. maar goed, je kunt dus het beste koelen tot de gewenste gistingstemperatuur. 

Offline VanDenBerge

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 23-01-2019 12:07 u »
Klopt. Ik heb ook dingen gelezen over hogere alcoholen bij te weinig koelen, maar weet daar niet het fijne van (iets met klokken en klepels). Volgende keer ga ik netjes tot de 26 graden en laat ik hem elke dag een graadje stijgen tot de 30. Bedankt voor de antwoorden.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #6 Gepost op: 23-01-2019 17:17 u »
Klopt. Ik heb ook dingen gelezen over hogere alcoholen bij te weinig koelen, maar weet daar niet het fijne van (iets met klokken en klepels). Volgende keer ga ik netjes tot de 26 graden en laat ik hem elke dag een graadje stijgen tot de 30. Bedankt voor de antwoorden.

Dat gaat om de vergistingstemperatuur.

Belangrijk is dus:
- Temperatuur op moment van toevoegen gist (beter iets te koud dan veels te warm zou ik zeggen, alhoelwel de saison daar de enige uitzondering op is misschien)
- Temperatuur tijdens de gisting (vooral tijdens de hoofdvergisting wanneer 70% van alle suikers op worden gesnoept, later kun je wat verhogen om de restsuikers makkelijker om te zetten).

Tevens een tip:
Lees je in op welke temperatuur je moet vergisten voor een bierstijl! Staar je niet dood op de instructies van de fabrikant maar lees het forum af.
Zeker voor bepaalde bierstijlen is dit heel belangrijk. Bieren met veel ester/alcohol smaken zijn heel gevoelig hiervoor (Belgische stijlen, saison etcetra), terwijl b.v. een IPA met US-05 (flink neutrale gist, wordt pas echt esterig als je hem opstookt) een stuk minder gevoelig is voor een specifieke temperatuur.

Offline Scorpionrose

• Vol lid
« Reactie #7 Gepost op: 23-01-2019 17:27 u »
Dat gaat om de vergistingstemperatuur.

Belangrijk is dus:
- Temperatuur op moment van toevoegen gist (beter iets te koud dan veels te warm zou ik zeggen, alhoelwel de saison daar de enige uitzondering op is misschien)
- Temperatuur tijdens de gisting (vooral tijdens de hoofdvergisting wanneer 70% van alle suikers op worden gesnoept, later kun je wat verhogen om de restsuikers makkelijker om te zetten).

Tevens een tip:
Lees je in op welke temperatuur je moet vergisten voor een bierstijl! Staar je niet dood op de instructies van de fabrikant maar lees het forum af.
Zeker voor bepaalde bierstijlen is dit heel belangrijk. Bieren met veel ester/alcohol smaken zijn heel gevoelig hiervoor (Belgische stijlen, saison etcetra), terwijl b.v. een IPA met US-05 (flink neutrale gist, wordt pas echt esterig als je hem opstookt) een stuk minder gevoelig is voor een specifieke temperatuur.

Gewoon even lezen bij welke temperatuur de gist het beste toegevoegd kan worden.
De meeste gisten vinden het lekker om bij een temperatuur rond de 25-30 graden toegevoegd te worden.
Ik koel het wort meestal terug tussen 25-30 graden en voeg dan de gist toe. Hierna zet ik het in de klimaatkast en stel dan de temperatuur in waarna het wort rustig verder gekoeld wordt tot de juiste vergistingstemperatuur.

Offline Gossi

• Vol lid
« Reactie #8 Gepost op: 23-01-2019 17:35 u »
Precies, dan heb je een prima start en binnen enkele uren start de vergisting!

Offline chthon

• Vol lid
  • Land: be
« Reactie #9 Gepost op: 23-01-2019 18:09 u »
En eventjes over de gist zelf, die levert ook prima bier als je niet vergist bij een temperatuur vanaf 26 C.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #10 Gepost op: 23-01-2019 20:15 u »
Gewoon even lezen bij welke temperatuur de gist het beste toegevoegd kan worden.
De meeste gisten vinden het lekker om bij een temperatuur rond de 25-30 graden toegevoegd te worden.
Ik koel het wort meestal terug tussen 25-30 graden en voeg dan de gist toe. Hierna zet ik het in de klimaatkast en stel dan de temperatuur in waarna het wort rustig verder gekoeld wordt tot de juiste vergistingstemperatuur.

Waar lees jij dit dan?
De gangbare gedachte is dat je gist ent op de temperatuur waarop je ook vergist voor het beste resultaat.
Zijn ook al vaker testjes mee gedaan op dit forum, Jacques kom hier!

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #11 Gepost op: 23-01-2019 20:26 u »
En eventjes over de gist zelf, die levert ook prima bier als je niet vergist bij een temperatuur vanaf 26 C.
Dat hangt sterk van de gist af. De stoffen die de gist produceert en bij welke temperatuur en hoeveel is gistras afhankelijk. Dus kun je dat niet algemeen zo stellen volgens mij.

Offline chthon

• Vol lid
« Reactie #12 Gepost op: 23-01-2019 21:08 u »
Aangezien dit een draad is over de M27/M29, heb ik het niet over andere. Ik heb er verscheidene bieren mee vergist, die allemaal lekker waren, ondanks dat ik niet aan 26 kon vergisten.

Offline Scorpionrose

• Vol lid
« Reactie #13 Gepost op: 23-01-2019 22:31 u »
Waar lees jij dit dan?
De gangbare gedachte is dat je gist pitched op de temperatuur waarop je ook vergist voor het beste resultaat.
Zijn ook al vaker testjes mee gedaan op dit forum, Jacques kom hier!

Ik had ipv meeste het woord vele moeten gebruiken, verkeerde woordkeuze.
Wat ik bedoel is dat als ik bijvoorbeeld een korrelgist van fermentis gebruik dan koel ik het wort terug tot 25-30 graden als er bij de gist staat enten 25-29 graden op het moment dat ik het gist toevoeg is het wort in het gistvat al verder gekoeld tot zo'n 25 graden.
Dan zet ik het in mijn klimaatkast en stel die in op de gewenste temperatuur bv 18 graden.
Op het moment dat de vergisting op gang komt is het wort keurig op 18 graden.
Bij een ondergist hetzelfde enkel als er dan staat enten 15-25 dan koel ik mijn wort terug tot 20-25 graden en voeg de gist toe en stel ik de klimaatkast in op de gewenste temp. bv 15 graden. Op het moment dat het wort op de gewenste temp is meestal de vergisting gestart.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #14 Gepost op: 23-01-2019 22:32 u »
Aangezien dit een draad is over de M27/M29, heb ik het niet over andere. Ik heb er verscheidene bieren mee vergist, die allemaal lekker waren, ondanks dat ik niet aan 26 kon vergisten.
Maar heb je smaak/geur verschil gemerkt bij hogere of lagere temperatuur van de M27/29?

Offline chthon

• Vol lid
« Reactie #15 Gepost op: 24-01-2019 07:29 u »
Wel, ik ben nog nooit de peperachtige/kruidige noot tegengekomen, maar ik moet er wel bij zeggen dat ze ook relatief hoog gehopt waren.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #16 Gepost op: 24-01-2019 07:46 u »
Mangrove Jacks French Saison M29. De aanbevolen temperatuur is 26 tot 32 graden.

Wel, ik ben nog nooit de peperachtige/kruidige noot tegengekomen, maar ik moet er wel bij zeggen dat ze ook relatief hoog gehopt waren.

Dat verklaart het dan waarschijnlijk. Die peperachtige/kruidige noot ontstaat waarschijnlijk pas bij die hoge temperaturen en jij haalt die temperaturen niet, dus ben je het nog niet tegengekomen.

Offline VanDenBerge

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #17 Gepost op: 24-01-2019 13:10 u »
Volgende week verwacht ik dat de hergisting op de fles voltooid zal zijn en ga ik mijn eerste flesje los te trekken. Ik zal op zoek gaan naar de peperachtige/kruidige noot. Ik moet zeggen dat ik stiekem hoop op juist iets meer fruitige noten :)
Ik ben benieuwd wat het gaat worden. Het advies om me beter in te lezen in de gisten is er een die ik ten harte neem. Ik heb wel eerst nog 2 zakjes van deze op te maken voordat ik weer nieuwe ga kopen. Ook juist leuk om te zien wat de variatie is bij andere vergistingsschema's.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #18 Gepost op: 26-01-2019 23:25 u »

Bij 25-30 C vermenigvuldigt een gist zich snel. Echter aan dit voordeel kleeft een groot nadeel. Door de snelle groei maakt de gist ook veel meer hogere alcoholen en esters aan. Bij veel Belgische bierstijlen hoeft dat geen probleem te zijn. Een Saison ontleent zelfs zijn karakter aan veel hogere alcoholen en esters.

Bij Duitse en Amerikaanse bierstijlen zijn grote hoeveelheden hogere alcoholen en esters uit den boze. Bij bijvoorbeeld een IPA doe je er goed aan het wort te koelen onder de temperatuur waarop je het wilt laten vergisten. De mout- en hopsmaken komen dan veel meer tot hun recht.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #19 Gepost op: 27-01-2019 09:18 u »
Bij 25-30 C vermenigvuldigt een gist zich snel. Echter aan dit voordeel kleeft een groot nadeel. Door de snelle groei maakt de gist ook veel meer hogere alcoholen en esters aan. Bij veel Belgische bierstijlen hoeft dat geen probleem te zijn. Een Saison ontleent zelfs zijn karakter aan veel hogere alcoholen en esters.

Bij Duitse en Amerikaanse bierstijlen zijn grote hoeveelheden hogere alcoholen en esters uit den boze. Bij bijvoorbeeld een IPA doe je er goed aan het wort te koelen onder de temperatuur waarop je het wilt laten vergisten. De mout- en hopsmaken komen dan veel meer tot hun recht.
Zou de hoeveelheid smaakstoffen dan niet gewoon in eerste orde evenredig zijn met de hoeveelheid suiker die vergist is bij een bepaalde temperatuur en bij een bepaald stadium van de gisting, in dit geval het begin?

Bijvoorbeeld stel bij 25 graden maakt de gist 1 mg van een stof aan per kg vergiste suiker en bij 20 graden is dat 0.1 mg/kg suiker?
Dus als je tijdens het eerste afkoelen bij 25 graden dan 100 gram suiker omzet  en bij 20 graden 500 g in dit eerste stadium dan produceer je 100 mg stof tgv 25 graden en 50 mg stof tgv 20 graden?
Stel dat de gist dan daarna bij 20 graden 0.05 mg stof/kg suiker aanmaakt en nog 3 kg suiker gaat omzetten dan heb je nog eens 3000 x 0.05= 150 mg

Dus in dit voorbeeld 100 mg +50 mg +150 mg.maw kort doorlopen van een ongewenst traject kan redelijke gevolgen hebben, maar je moet het wel zien als (klein?) onderdeel van het totaal. 

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #20 Gepost op: 27-01-2019 11:54 u »
Zou de hoeveelheid smaakstoffen dan niet gewoon in eerste orde evenredig zijn met de hoeveelheid suiker die vergist is bij een bepaalde temperatuur en bij een bepaald stadium van de gisting, in dit geval het begin?

Bijvoorbeeld stel bij 25 graden maakt de gist 1 mg van een stof aan per kg vergiste suiker en bij 20 graden is dat 0.1 mg/kg suiker?
Dus als je tijdens het eerste afkoelen bij 25 graden dan 100 gram suiker omzet  en bij 20 graden 500 g in dit eerste stadium dan produceer je 100 mg stof tgv 25 graden en 50 mg stof tgv 20 graden?
Stel dat de gist dan daarna bij 20 graden 0.05 mg stof/kg suiker aanmaakt en nog 3 kg suiker gaat omzetten dan heb je nog eens 3000 x 0.05= 150 mg

Dus in dit voorbeeld 100 mg +50 mg +150 mg.maw kort doorlopen van een ongewenst traject kan redelijke gevolgen hebben, maar je moet het wel zien als (klein?) onderdeel van het totaal.

Nee zo werkt het niet. Je hebt te maken met enzymen en die zijn temperatuurafhankelijk.
Vooral aan het begin van de vergisting worden veel hogere alcoholen en esters gevormd wanneer je een hoge temperatuur aanhoudt.

Zie https://www.gastrograph.com/blogs/gastronexus/ester-production-in-fermentation.html
https://www.researchgate.net/publication/279676295_Modeling_of_the_Kinetics_of_Higher_Alcohol_and_Ester_Production_Based_on_CO_2_Emission_with_a_View_to_Control_of_Beer_Flavor_by_Temperature_and_Top_Pressure

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #21 Gepost op: 27-01-2019 12:45 u »

Zie https://www.gastrograph.com/blogs/gastronexus/ester-production-in-fermentation.html
https://www.researchgate.net/publication/279676295_Modeling_of_the_Kinetics_of_Higher_Alcohol_and_Ester_Production_Based_on_CO_2_Emission_with_a_View_to_Control_of_Beer_Flavor_by_Temperature_and_Top_Pressure

-yeast produce esters mostly during their growth and reproduction phase. After the yeast grow a sizeable colony, they start converting sugar into alcohol and CO2 and ester production slows significantly.

-Controlling temperature will help supervise how much ester production occurs. The relationship is direct proportional, with warmer temperatures resulting in more esters being produced. Sugar and nitrogen content also affect the formation of esters. With more of these nutrients available in solution, the yeast are able to make more esters.

Dat was volgens mij ook wat ik opmerkte:
De stofjes ontstaan (natuurlijk via enzymen) tijdens de omzetting, dus daaruit concludeer ik : hoe meer omzetting, hoe meer stofjes.
Tijdens het begin van de gisting is de productie van stofjes veel hoger dan gedurende de gisting, maar in beide gevallen waarschijnlijk wel  meer bij hogere temperatuur. Dus ook tijdens de lag fase worden dit soort stofjes nog geproduceerd, alleen minder.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #22 Gepost op: 27-01-2019 13:26 u »
Dus ook tijdens de lag fase worden dit soort stofjes nog geproduceerd, alleen minder.

Nee. De basis van hogere alcoholen wordt al gevormd in de lagfase. Beter gezegd in de overgang van de laf fase naar de log fase. Vandaar ook dat als je weinig esters en hogere alcoholen wilt hebben beter wat dieper kunt koelen dan de gewenste vergistingstemperatuur.

Zie ook http://www.wyeastlab.com/yeast-fundamentals

Offline Scorpionrose

• Vol lid
« Reactie #23 Gepost op: 27-01-2019 13:34 u »

Zoals ik al omschrijf zet ik het in de klimaatkast en stel deze in op de juiste temp (bv 18 graden) binnen 1,5-2 uur is het wort op de juiste temp, daarna duurt het nog zeker 1 to 2 uur voor de vergisting op gang komt. Velen gooien 10-25% meer gist in het vat dan nodig is. Ik doe dat niet ik voeg de hoeveelheid toe die is aangegeven in de software.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #24 Gepost op: 27-01-2019 13:39 u »
Zoals ik al omschrijf zet ik het in de klimaatkast en stel deze in op de juiste temp (bv 18 graden) binnen 1,5-2 uur is het wort op de juiste temp, daarna duurt het nog zeker 1 to 2 uur voor de vergisting op gang komt. Velen gooien 10-25% meer gist in het vat dan nodig is. Ik doe dat niet ik voeg de hoeveelheid toe die is aangegeven in de software.

Ook al is er nog geen merkbare vergisting gebeurt er van alles in je gistvat.

De methode die jij beschrijft heb ik ook een tijd gedaan. Sinds ik het wort meer koel voordat deze in mijn gistvat giet zijn en daarna voorzie van gist zijn mijn bieren wat strakker van smaak. Hoe je werkt is vooral een kwestie van wat je wilt bereiken.

Tags: