Platinum Swaen Sauer

Gestart door Caius, 22-01-2019 19:20 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Caius

Kent iemand de correcte gegevens van PlatinumSwaen Sauer?
Ik wil het correct invoeren in BrouwHulp maar met de gegevens van The Swaen zelf kan ik het niet gebruiken.
Vooral de 'base tot pH 5,7' zou ik graag willen weten. Want daar zit denk ik het probleem met het berekenen van BrouwHulp voor het brouwwater.

Scorpionrose

Citaat van: Caius op 22-01-2019  19:20 uKent iemand de correcte gegevens van PlatinumSwaen Sauer?
Ik wil het correct invoeren in BrouwHulp maar met de gegevens van The Swaen zelf kan ik het niet gebruiken.
Vooral de 'base tot pH 5,7' zou ik graag willen weten. Want daar zit denk ik het probleem met het berekenen van BrouwHulp voor het brouwwater.

Misschien heb je hier iets aan
http://theswaen.com/wp-content/uploads/2018/06/TheSwaen_PLATINUM_SAUER.pdf

Caius

Niet echt, die had ik gezien, maar bedankt.
De Base tot pH staat er niet op en hoe je er verder aan komt weet ik niet. Swaen sauer is ook anders dan die van Weyermann. Daar kan ik het niet van afkijken.

Of zou 'acidity' in die pdf daarvoor staan?

Wil1

Misschien ff bellen naar de Swaen....

Caius

Ik heb contact gehad, nu nog even wachten of ze het willen vertellen, of weten.

Grooviee

Wat ik zou uit de code van BrouwHulp kan halen, is dat dit automatisch berekend wordt indien je het niet invult. Echter als je als type zuurmout kiest, wordt de pH altijd op 3,44 ingevuld en base tot pH 5.7 wordt dan altijd op 337 mEq/l gesteld.

De berekeningen die ik uit de code(https://github.com/BrewBuddyOrg/BrewBuddy/blob/development/Source/Units/data.pas, regel 4042) kan terughalen zijn als volgt ingesteld:

Basismout / geroosterde mout:
pH:  -0.0132 * ebc + 5.7605;
base tot pH 5.7 : 0.4278 * ebc - 1.8106;

geroosterde mout
pH:  0.00018 * ebc + 4.558;
base tot pH 5.7 : -0.0176 * ebc + 60.04;

Cara- of crystalmout:
pH:  -0.0019 * ebc + 5.2175;
base tot pH 5.7 : 0.132 * ebc + 14.277;

Zuurmout
pH: 3.44
base tot pH 5.7: 344

Speciaalmout
pH: -0.0132 * ebc + 5.7605;
base tot pH 5.7: 0.4278 * ebc - 1.8106;

En voor Weyermann mouten zijn ze zelfs hard ingezet

Ik weet niet waar deze berekeningen op gebaseerd zijn, maar ze worden uitgevoerd indien je een van beide waardes leeg laat. Als je de pH waarde invult, maar de base-veld leeg laat wordt dus ook je pH overschreven. Het lijkt mij dat deze berekeningen ergens op gebaseerd zijn, maar dat staat er niet bij.

Caius

Interessant.
Vraag is alleen of die auto-berekening en invulling klopt in de praktijk. Want de Swaen zuurmout verschilt in pH van de Weyermann. Swaen is pH 4,20 (auto-berekening base tot pH 5,7 = 337,00)
Ik zal het zelf een keer en praktijk moeten moeten proberen en meten of de pH klopt in de maisch. Ik houd alleen niet van proberen zonder eerst van te voren te weten  :nut:

Maar door je post grondig ter hand te nemen, heb ik toch bij mijzelf een foutje ontdekt in het invullen bij BrouwHulp :biersmile:

Grooviee

Ik kwam er trouwens vanochtend ook achter dat het niet uitmaakt wat je invult bij de pH en base tot pH 5.7, deze worden altijd overschreven bij het inladen van de XML (op basis van de genoemde formules). Het invullen van deze waardes heeft dus geen zin, want ze worden toch wel weer overschreven als je BrouwHulp opnieuw opent.

Caius

Uit curiositeit ben ik dan wel weer benieuwd wat de klimatologische en geografische omstandigheden doen met het graan en daarmee o.a. pH.
Swaen mout is toch van een heel ander klimaat en streek (grondsoort) dan dat van Weyermann of Amerikaanse granen/mouten

Jacques

Citaat van: Caius op 25-01-2019  17:31 uUit curiositeit ben ik dan wel weer benieuwd wat de klimatologische en geografische omstandigheden doen met het graan en daarmee o.a. pH.
Swaen mout is toch van een heel ander klimaat en streek (grondsoort) dan dat van Weyermann of Amerikaanse granen/mouten

Zuurmout is een speciaal product. Bij deze mout ent men melkzuurbacteriën die voor een verzuring zorgen. De pH van deze mout is dus niet zo zeer afhankelijk van de klimatologische omstandigheden of het gerstras maar van de melkzuurbacteriën en de manier waarop men die laat groeien op mout.

Zuurmout wordt vooral door Duitse brouwers gebruikt. Zij mogen geen melkzuur toevoegen maar wel mout...  :) Zuurmout wordt altijd in combinatie met andere mouten gebruikt. Afhankelijk van het percentage in de stort krijgt men een bepaalde pH-waarde.

Zie ook https://www.lebensmittelverarbeitung-online.de/produkte/sauergut-zur-optimierung-der-bierqualitaet

Caius

Klopt, ik had het ook verkeerd neergezet. Ik doelde in mijn vorige post meer op karakter va het mout in het bier. Hoewel via een steeds meer verzurende grond in Nederland er eventueel ook op een dergelijke semi-natuurlijke wijze ook zuurder graan kan ontstaan.

Maar eigenlijk bedoelde ik meer of Nederlands graan of mout een ander karakter heeft dan Duits mout, wat vaker een landklimaat heeft en geen klei.

Jacques

Citaat van: Caius op 27-01-2019  14:55 uKlopt, ik had het ook verkeerd neergezet. Ik doelde in mijn vorige post meer op karakter va het mout in het bier. Hoewel via een steeds meer verzurende grond in Nederland er eventueel ook op een dergelijke semi-natuurlijke wijze ook zuurder graan kan ontstaan.

Maar eigenlijk bedoelde ik meer of Nederlands graan of mout een ander karakter heeft dan Duits mout, wat vaker een landklimaat heeft en geen klei.

Het effect van het enten van melkzuurbacteriën is vele malen groter dan dat van de grondsoort. Overigens hebben ze in Duitsland ook last van verzuurde grond.

Caius

Dat snap ik, dat het bewust - voor hoog rendement - enten met melkzuurbacterien groter is van invloed. Maar toch, het kan van invloed zijn wanneer de grond verzuurd, wat bij ons met een andere intensiteit gebeurt dan in Duitsland.

Maar daarnaast, ter voorbeeld; zilte lucht is van invloed op de smaak van kaas via de koe die het zilte gras eet. Dat zilte zou wellicht ook van invloed kunnen zijn op de ontwikkeling van de bouwstenen van graan. En zo zijn er vast nog wel wat dingen zoals zon-uren, nattere lentes/zomer dan in een landklimaat. Dat is evolutie van planten. Misschien geen verschil van dag en nacht, maar welk verschil dan wel...
Verschillende grond heeft ook verschillende samenstelling of hoeveelheden mineralen.

Jacques

Citaat van: Caius op 27-01-2019  23:13 uDat snap ik, dat het bewust - voor hoog rendement - enten met melkzuurbacterien groter is van invloed. Maar toch, het kan van invloed zijn wanneer de grond verzuurd, wat bij ons met een andere intensiteit gebeurt dan in Duitsland.

Maar daarnaast, ter voorbeeld; zilte lucht is van invloed op de smaak van kaas via de koe die het zilte gras eet. Dat zilte zou wellicht ook van invloed kunnen zijn op de ontwikkeling van de bouwstenen van graan. En zo zijn er vast nog wel wat dingen zoals zon-uren, nattere lentes/zomer dan in een landklimaat. Dat is evolutie van planten. Misschien geen verschil van dag en nacht, maar welk verschil dan wel...
Verschillende grond heeft ook verschillende samenstelling of hoeveelheden mineralen.

Terroir kan zeker uitmaken als het gaat om basismout. Echter zuurmout is alles behalve een basismout. Het is een mout die je niet voor 100% kunt gebruiken.
Het percentage aan zuurmout dat je gebruikt bepaalt de pH-waarde van je beslag.

Chilobrachys

Ik betwijfel ten zeerste of verzuring van de bodem ook voor verzuring van de gerst zou zorgen. De opbrengsten en groei zullen eerder af gaan nemen.

Caius

Citaat van: Jacques op 27-01-2019  23:24 uTerroir kan zeker uitmaken als het gaat om basismout. Echter zuurmout is alles behalve een basismout. Het is een mout die je niet voor 100% kunt gebruiken.
Het percentage aan zuurmout dat je gebruikt bepaalt de pH-waarde van je beslag.

Dat van zuurmout was mij duidelijk.
De invloed van mineralen in de grond etc. op graan en smaak in bier was een zijtak in de post.


Aangezien 'evolutie' een feit is van diversiteit, is het niet onmogelijk.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.