Hobbybrouwen > Brouwproces

Vragen van een beginnende Arsegan Easybrew 30 gebruiker

(1/5) > >>

Guido:
Hoi, ik heb me net al voorgesteld in het daarvoor betreffende topic maar ik wil het hier ook nog wel eens doen.
Ik ben Guido, 42 jaar en probeer sinds kort met de Arsegan 30 een lekker biertje te brouwen. Het leek me allemaal niet moeilijk en heb hier het n en ander gelezen en ben maar gewoon eens begonnen met een Arsegan Blond pakket. Dit is niet helemaal goed gegaan want het smaakte een beetje vreemd en ik heb denk ik ook niet zoveel geduld gehad met het bottelen want het bier gutste uit het flesje na een paar weken, voortaan iets langer wachten totdat de gisting echt klaar is denk ik ;).

Maar, nu ben ik afgelopen week weer gestart met een Saison en wel de 20 liter Saison de Pipaix uit BrouwHulp, mooi recept met al die extra's er in dus alles besteld en vol goed moed begonnen.
Het maischen verliep prima, heb het schema aangehouden zoals ie in BrouwHulp staat en de opwarmtijden tussen de staptijden geprobeerd aan te houden door het wattage van de Arsegan wat terug te schroeven. Al met al kwam het aardig uit, totdat ik de SG ging meten: 1030! Dat is echt veel te weinig, dat moest namelijk 1051 zijn. Ik heb na het koelen alles in de gistton laten lopen en een flinke correctie moeten uitvoeren (geen idee of dit heel slim is geweest).
Ik heb de mout geschroot met een walsmolen op 1 mm, maischwater was 19 l, spoelwater 11 l en kwam keurig op 20 liter uit na het koken. Ik heb alles aangehouden zoals BrouwHulp mij vertelde na het invoeren van alles gegevens van mijn Arsegan 30 zoals ik hier op het forum heb gevonden.

Is er iets zinnigs te vertellen over mijn 'fout'? Is mijn SG meter misschien niet helemaal lekker? Doe ik andere dingen niet goed?
Ik snap dat ik wellicht nog te weinig info geef maar ik hoor graag wat jullie nodig hebben om mij tips te geven

Chilobrachys:
Heb je het SG gemeten bij 20 graden?
Zou je het recept kunnen plaatsen?

Sjoerd:
Te grof geschroot, niet aangezuurd, te kort gemaischt (ik maisch meestal 5-10 min langer per maischstap zodat ik zeker weer dat ie alle zetmeel heeft omgezet), te weinig mout. Enfin, kunnen allemaal oorzaken zijn, het is mij ook gebeurd bij mijn eerste keren brouwen

CeesM:
Nou nou. Omgerekend een brouwzaalrendement van 44%. Wat je het best kan doen is schroten met een rollenafstand van 1,25 mm.
De mout om de 5 10 minuten roeren, want deze ketels hebben de neiging dat de filter dichtslibt en het meeste wort weer via het overlooppijpje terugstroomt i.p.v. door het mout. Op deze manier kan je een rendement van 80-90% halen. Het is een kwestie van je ketel leren kennen.

Chilobrachys:

--- Citaat van: CeesM op 21-01-2019  22:16 u ---Nou nou. Omgerekend een brouwzaalrendement van 44%. Wat je het best kan doen is schroten met een rollenafstand van 1,25 mm.
De mout om de 5 10 minuten roeren, want deze ketels hebben de neiging dat de filter dichtslibt en het meeste wort weer via het overlooppijpje terugstroomt i.p.v. door het mout. Op deze manier kan je een rendement van 80-90% halen. Het is een kwestie van je ketel leren kennen.

--- Einde van citaat ---

Als je schrootsel in orde is kun je met de de stroomsnelheid van de pomp zorgen dat het er niet via de overlooppijp terugstroomt. Persoonlijk ga ik liever voor een iets lager rendement dan dat ik om de 5-10 minuten die bovenste filterplaat er af moet halen om te kunnen roeren. Ik zit meestal rond de 70-80%.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie