Mislukte brouwdag

Gestart door WerdvdBeste, 21-01-2019 19:21 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

WerdvdBeste

Gisteren voor de vierde keer de Speidel Braumeister gebruikt. Helaas niet het hele brouwproces kunnen afmaken. Na het vullen van de moutpijp het maishen gestart. Na een tiental minuten begon het behoorlijk te kletteren. Er bleek een fontein te zijn ontstaan. Brouwproces gestopt. De filters verwijderd, de maisch goed doorgeroerd en het proces weer gestart. Helaas geen oplossing. De fontein begon weer. Wat zou dat kunnen zijn. Op het forum lees ik dat te fijn schroten de oorzaak kan zijn. Of een verstopte pomp. Hoe fijn moet je schroten om dit te voorkomen?

Basje42

Je moet grof schroten, zodat het kafje net openbarst.
Dus eerder breken dan malen. Bij een walsenmolen is een tussenafstand van ca. 1,1 tot 1,3 mm voldoende.

Jacques

Citaat van: WerdvdBeste op 21-01-2019  19:21 uWat zou dat kunnen zijn. Op het forum lees ik dat te fijn schroten de oorzaak kan zijn. Of een verstopte pomp. Hoe fijn moet je schroten om dit te voorkomen?

Je hoort inderdaad grof te schroten zoals Basje42 ook al schrijft.
Dat hoeft geen belemmering te zijn voor een hoog rendement. Met mijn Braumeister haal ik tegenwoordig een moutrendement tussen de 80 en 90% afhankelijk van het recept (lees zwaarte van het wort).

WerdvdBeste

Bedankt voor de reacties.

Ik schroot nu op 1,1. De volgende keer wat grover schroten. 1,25 maar eens proberen. Eerst voelermaatjes halen om de walsenmolen goed af te stellen.

bierfan

Mijn ervaring is toch dat als je te grof schroot je dan ook last van fonteinen krijgt.
Toen ik pas mijn walsenmolen had zette ik hem zo grof mogelijk, maar wel dat elke korrel net gebroken was. Met als resultaat fonteinen.

Sindsdien de walsen een stuk dichter bij elkaar gezet en nergens last meer van.

Jacques

Citaat van: bierfan op 26-01-2019  16:02 uMijn ervaring is toch dat als je te grof schroot je dan ook last van fonteinen krijgt.
Toen ik pas mijn walsenmolen had zette ik hem zo grof mogelijk, maar wel dat elke korrel net gebroken was. Met als resultaat fonteinen.

Sindsdien de walsen een stuk dichter bij elkaar gezet en nergens last meer van.

Mijn ervaring is dat je vooral fonteinen krijgt als je fijn schroot. Overigens is het ook mout afhankelijk. Mijn vermoeden is dat je er minder snel last van krijgt als je rijsthulzen gaat gebruiken.
Fonteinen heb trouwens maar 2 keer meegemaakt in al de jaren dat ik met de Braumeister brouw. Gelukkig komt het niet te vaak voor.

Dund

Ik heb na >100 brouwsels in mijn 50 l Braumeister drie keer fonteinen gehad. In alle drie de keren ging het om een brouwsel met heel weinig mout. Dus wanneer ik 65 liter berliner weisse van 3,5% wil maken. Ik zit dan op 9 kilo mout terwijl er normaal 13-14 in gaat.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.