Hobbybrouwen > Algemene vragen hobbybrouwen

Disaster dag met de Easybrew

(1/2) > >>

Jorgo:
Medebrouwers,

Afgelopen vrijdag heb ik gepoogd een tripel te brouwen met in elk geval 6 kg pilsmout en 600 gram tarwemout en een Easybrew (en verdere toevoegingen).

Wat een ellende! Al voordat ik de 61 graden bereikte was de Easybrew al 6 keer uitgevallen door....een zwarte aanslag op het verwarmingselement. inderdaad betekende dit 6 keer afgieten; schoonboenen en weer opnieuw beginnen. De laatste keer heb ik zelfs besloten om het maischwater te vervangen (er vanuitgaande dat er toch nog geen suikers in zouden zitten., hierna ging het goed!

Uiteindelijk heb ik wel bijna maar begin SG gehaald maar jongens wat een disaster dag!

Heeft een van jullie ervaring hiermee; ligt het aan de hoeveelheid tarwemout, te fijn geschroot of iets anders. Dit was niet bepaald mijn eerste brouwsel met de EB maar wel de eerste keer dat ik zoveel aanslag op het element zag.

Groet,

Jorgo

Wildor:
De mout moet in de moutkorf, en je moet tijdens het maischen onder de overloop blijven, anders krijg je inderdaad mout onder de korf.
Met een slechte doorloop door je mout zal dit leiden tot het droogvallen van de ruimte onder de moutkorf. Hierdoor bakt de mout aan, raakt de bodem oververhit en zal de beveiliging het apparaat uitschakelen.

Dus, als je te fijn geschroot hebt, zal de boel dichtslaan en vervolgens stijgt het niveau in je moutkorf. Resultaat: mout spoelt met het wort door de overloop naar beneden en koekt aan. Grover schroten zal ervoor zorgen dat de circulatie van je wort goed blijft. Blijf bij een zware stort de circulatie in de gaten houden en speel met het debiet van de pomp om overloop boven, en droogvallen onder te voorkomen.

Ander puntje is misschien het vermogen dat je hebt ingesteld voor het maischen, hoge vermogen geeft sneller aangebrande plekken.
Je kunt het bazookafilter op de overloop schroeven met een slangklem. Zo loopt het wort naar onderen, maar blijven de moutdelen in de korf.

William

stiaanke:
Had je het water al opgewarmd wanneer je de mout stort? Je schrijft voordat je de 61C bereikt...
Warm je maishwater enkele graden hoger dan de te wensen maishtemperatuur en stort dan de mout. Zo moet je niet verwarmen gedurende de eerste maishstap. Het fijne stof dat onder de moutkorf komt zal dan wel door de circulatie van het wort terug in het moutbed komen. Wanneer je dan moet verwarmen om de tweede stap te doen ligt er niets meer op de bodem dat kan aanbranden.

Batavier:
Zet het vermogen tijdens de duur van een maischstap op 800 W dan wordt alleen het kleine element ingeschakeld.

Ik heb aan de kraanuitloop een siliconen slang gemaakt en deze omhoog tegen de pompbuis vast gemaakt.

Zo kun je het niveau van het wort goed in de gaten houden. Ik zet de hoogte van de bodem af op de buitenwand naast deze slang.

Ik regel de pomp zo dat ik minimaal 5 cm hier boven blijf.

Wel grof schroten.

haicoterbeek:
Ik lees vaak de zelfde problemen met de Easybrew. Zit er geen goede instructie bij dit apparaat?

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie