Hobbybrouwen > Algemene vragen hobbybrouwen

Lagering met of zonder waterslot

(1/2) > >>

sammemans:
Moet bij het lagering een waterslot op het vat?

Gerb:
Ik zou het wel doen. Als er nog koolzuur wordt gevormd, kan dit ontsnappen. Wat zou een reden zijn om het niet te doen?

knifeman:
Absoluut... bier gist nog een beetje door en er komt nog steeds koolzuur gas vrij. Sluit je het vat/mandfles af met een dop dan zal er druk ontstaan met alle gevolgen van dien. Zonder waterslot krijg je zuurstof in je vat en wordt je bier slecht. Waterslot is enige goeie manier en je hevelt best over als er nog een klein beetje activiteit is in je waterslot dan maakt het bier nog voldoende CO2 aan om de zuurstof uit het nieuwe vat te verdrijven.

Serge VL:
Lagering met waterslot is totaal overbodig, kan ook zonder. (Ik doe dit al jaren)

Wildor:
Als ik ga lageren dan gaat er ook geen waterslot meer op, nadat ik heb vastgesteld dat het deksel van het waterslot plat ligt.
Het enige wat ik doe is controleren of er geen onderdruk of bovendruk op mijn vat krijg door deze te bekijken en te voelen. (Speidel kunststof gistvat)

Dan lekker een dag of 3 tot 4 laten staan, en vervolgens bottelen.

Ik krijg er alweer zin in om aan de slag te gaan. Voorraden slinken, lege flessen stapelen zich op.
Snel maar weer een brouwdag plannen :)

William

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie