DIPA

Gestart door Miekelt, 20-01-2019 20:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Miekelt

Het is weer zover, het opzetje van een recept is daar. Benieuwd naar jullie bevindingen en op of aanmerkingen. Die ik eventueel kan overwegen om mee te nemen naar het eindresultaat.

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptDandy Double IPA
Kenmerk
Brouwdatum16-7-2018
BiertypeIndia Pale Ale
Aantal liters30
Gewenst begin SG1078 (8,4 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal benodigd brouwwater46,2 liter
Maischdikte3,5 l/kg
Maischwater36,2 liter
Spoelwater9,9 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur24 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid78 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Ale, the swaen77,0 %7,959 kg7 EBC
Red, GoldSwaen3,0 %0,310 kg50 EBC
Pilsmout (DM)10,0 %1,034 kg4 EBC
Light, GoldSwaen10,0 %1,034 kg8 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Magnum11,6 %40 gr60 minuten31 EBU
Brewer's Gold3,8 %20 gr30 minuten4 EBU
Brewer's Gold3,9 %20 gr10 minuten2 EBU
Chinook11,6 %20 gr15 minuten8 EBU
Galena9,8 %40 gr45 minuten24 EBU
Azacca13,2 %50 grKoud hop0 EBU
Chinook11,6 %20 gr5 minuten3 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortFermentis Safale US-05
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking

Maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
167°C60 minuten3,5 l/kg


Traploper

Waar dient de 10% Pilsmout voor? Kun je niet gewoon wat meer pale mout gebruiken.

Tevens denk ik dat 50 gram koudhop op 30 liter bier echt te weinig is. Denk dat 150 gram meer in de richting zit.

Miekelt

10% pilsmout is restjes opmaken.
Meer dryhop is inderdaad wel een goeie, dat wordt dan 100gr Azacca na de hoofdvergisting en evt nog wat anders....

RienP

Aandachtspuntje: zorg voor voldoende gist. Met 1 pakje ga je het waarschijnlijk niet redden.

Verder:
Zonde om die Galena 45 minuten te koken. Zou ik persoonlijk verschuiven naar de laatste 10 minuten of whirlpool.
Het tekort aan bitterheid kun je dan met wat extra magnum compenseren.
Verder vooral veel meer hop. Niet alleen dryhop, maar ook in de laatset 10 minuten en whirlpool.

Gerb

Ik zou Galena niet voor aroma gebruiken. Dat vind ik toch meer een bitterhop.
Verder denk ik dat je het jezelf een beetje moeilijk maakt met al die hoptoevoegingen. Galena en Brewers Gold op 60 min. De Chinook en Azacca op einde koken en drooghop.

Biertje1985

Veel meer hop, je mag bij een stevige DIPA alleen al op de koudhop tussen de 5g en 10g per liter gaan.
In een Wirlpool stap kan je ook makkelijk 100g of meer gebruiken.

Je kan beter minder bitterhop gebruiken en meer aromahop om de uiteindelijk de gewenste bitterheid te krijgen.

Het is ook maar de vraag wat je precies wilt bereiken maar de echte DIPA's onderscheiden zich naar mijn idee door een overdaad aan hoparoma en een heel complexe smaak.

(Duur bier, veel hop)

Miekelt

Citaat van: RienP op 21-01-2019  09:43 uAandachtspuntje: zorg voor voldoende gist. Met 1 pakje ga je het waarschijnlijk niet redden.

Ik heb drie zakjes liggen, had niet gezien dat ik er 1 had ingevuld, maar 2 volledige zakjes moet zat zijn geloof ik.

Citaat van: RienP op 21-01-2019  09:43 uVerder:
Zonde om die Galena 45 minuten te koken. Zou ik persoonlijk verschuiven naar de laatste 10 minuten of whirlpool.
Het tekort aan bitterheid kun je dan met wat extra magnum compenseren.
Verder vooral veel meer hop. Niet alleen dryhop, maar ook in de laatset 10 minuten en whirlpool.

Nog geen ervaring met Galena, bij Brouwmarkt wordt hij als bitterhop verkocht, dus mijn verwachtingen zijn dat dat dan de meest logische manier van verwerking is.
Echter ben ik wel benieuwd, 'ze' zeggen dat Galena een zwarte bes achtige smaak oplevert. Krijg je die door hem als bitterhop te verwerken of als aroma hop. Anders ga ik hem op beide manieren toevoegen. Waarschijnlijk dan dry en/of whirlpool.

Citaat van: Biertje1985 op 21-01-2019  10:43 uVeel meer hop, je mag bij een stevige DIPA alleen al op de koudhop tussen de 5g en 10g per liter gaan.
In een Wirlpool stap kan je ook makkelijk 100g of meer gebruiken.

Je kan beter minder bitterhop gebruiken en meer aromahop om de uiteindelijk de gewenste bitterheid te krijgen.

Het is ook maar de vraag wat je precies wilt bereiken maar de echte DIPA's onderscheiden zich naar mijn idee door een overdaad aan hoparoma en een heel complexe smaak.

(Duur bier, veel hop)

Er komt inderdaad nog meer dryhop bij.

Minder bitterhop en meer aromahop is een discusie punt denk ik. Althans de whirlpool toevoeging is mijns inziens lastig te tracken op IBU's omdat het afhankelijk is van de duur van het afkoelen (tot aan de 83 omdat het daaronder geen bitterheid meer afgeeft). Op deze manier kan ik goed mijn bitterheid afstemmen op mijn wensen.

De bedoeling is goed bitter! En fruit fruit fruit.


Jacques

Citaat van: Gerb op 21-01-2019  10:25 uIk zou Galena niet voor aroma gebruiken. Dat vind ik toch meer een bitterhop.

Afgelopen november heb ik de BrauBeviale bezocht in Neurenberg. Daar werd een presentatie gegeven over hop door hopleverancier Barth-Haas. De boodschap was: laat de oude gedachte van bitterhop en aromahop los. Elke hop kan voor elk doel gebruikt worden. Hopsoorten met hoog alfazuurgehalte kunnen een heel mooi aroma aan je bier geven en hopsoorten met een laag alfazuur kunnen zonder problemen gebruikt voor de bitterheid.
Kortom: het hopkussen werd flink opgeschud!


Miekelt

Citaat van: Jacques op 24-01-2019  22:25 uAfgelopen november heb ik de BrauBeviale bezocht in Neurenberg. Daar werd een presentatie gegeven over hop door hopleverancier Barth-Haas. De boodschap was: laat de oude gedachte van bitterhop en aromahop los. Elke hop kan voor elk doel gebruikt worden. Hopsoorten met hoog alfazuurgehalte kunnen een heel mooi aroma aan je bier geven en hopsoorten met een laag alfazuur kunnen zonder problemen gebruikt voor de bitterheid.
Kortom: het hopkussen werd flink opgeschud!

Kijk dat zijn leuke mededelingen. In principe misschien ook wel heel logisch. Dank voor het delen Jacques!

Rickske

Nou dacht ik zelf toch al niet in bitter of aromahop hokjes. Maar zo zet je natuurlijk wel gemakkelijk hop in. Voor een hoge bitterheid is een 60 minuten hopgift met een hop met 10%of meer alfazuur een stuk goedkoper. Maar als ik een fijne ondergister wens met alleen Saaz, en als enigste hopgift op 20 minuten dan kan dat natuurlijk gewoon. Met de huidige IPA's worden sowieso klassieke gedachtengangen doorbroken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.