Recepten > Discussie over recepten

Bohemian Passion Weizen

(1/2) > >>

Stevie51:
Hallo allemaal,

Ik wil komende zondag een Bohemian Passion Weizen gaan brouwen. Tijdens de lagering wil ik van de 20 liter de helft overhevelen en voorzien van passievrucht pulp.

Het recept:

Kooktijd :
75 minuten

Mouten:
2,2 kilo vloergemoute Bohemian pilsmout
2,2 kilo vloergemoute Bohemian wheat

Water:
24 liter osmosewater
4 liter spoelwater (osmose)

Maischschema:
60 min. Op 65 graden
1 min. Op 80 graden

Hop gift en kooktijd:
Hallertauer Mittelfrüh FWH (pellets)
Hallertauer Mittelfrüh 15 min. (pellets)

Gist:
Safbrew WB-06

Tijdens de lagering voeg ik passievrucht toe. Ik heb deze al uitgelepeld en geseald verpakt en in de diepvries gestopt zodat de cellen van het vruchtvlees kapot vriezen om zo veel mogelijk smaak vrij te geven.

Wat zijn jullie op en/of aanmerkingen op dit recept. Het is namelijk de eerste keer dat ik iets ga toevoegen tijdens de lagering.

Verder weet ik nog niet hoeveel passievrucht ik per liter toe zou moeten voegen voor een mooi, niet overheersende maar wel aanwezige passievrucht smaak.

Alvast bedankt.

Knobby:
Als je osmosewater gebruikt zou ik zeker wat brouwzouten toevoegen...
Verder is bij een weizen een 45 graden stap gebruikelijk (zo'n beetje het enige bier waar een stap onder de 60 graden tegenwoordig nog nut heeft)
Persoonlijk vind ik de WB-06 echt geen lekkere weizen gist. Probeer eens danstar munich classic of Mangrove Jack m20 bavarian wheat

snowmansion:

--- Citaat van: Knobby op 20-01-2019  13:00 u ---Als je osmosewater gebruikt zou ik zeker wat brouwzouten toevoegen...
Verder is bij een weizen een 45 graden stap gebruikelijk (zo'n beetje het enige bier waar een stap onder de 60 graden tegenwoordig nog nut heeft)
Persoonlijk vind ik de WB-06 echt geen lekkere weizen gist. Probeer eens danstar munich classic of Mangrove Jack m20 bavarian wheat

--- Einde van citaat ---

Waarom de WB-06 niet knobby?

Knobby:
Deze geeft een wat zurig en muffig resultaat (zuurder nog dan je zou willen bij een weizen) en produceert niet veel banaan of kruidnagel smaak. Hier op het forum en persoonlijk ken ik meerdere brouwers die dezelfde ervaring hebben met deze gist.

Stevie51:
Bedankt voor de snelle reacties.

Zou je dan de 45 graden stap toevoegen aan het maischschema en de rest van de stappen zo laten?
Of de 45 graden stap toevoegen en de 65 grande stap inkorten?

Hoe lang zou de 45 graden stap moeten zijn?

Ik ben inderdaad ook geen fan van de gist die ik in het recept heb gezet. Echter heb ik de ingrediënten een tijdje geleden al gekocht omdat iemand dit voor mij mee kon nemen uit Almere. Ik wist dat ik niet snel zou gaan brouwen vandaar dat ik deze korrelgist heb gekozen. Misschien rijdt ik van de week nog even naar de winkel om een andere gist te halen. Zit zelf aan Wyeast 3068 te denken.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie