Hoogte instelling tijdens spoelen met brouwautomaten

Gestart door hansHalberstadt, 20-01-2019 12:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Sander van Dijk

Ik takel ook met een simpele spanband en ratel i.c.m. een simpele houten constructie. Met die ratel kan ik de binnenpan heel gedoseerd stukje voor stukje omhoog takelen.

Meestal zit mijn pan behoorlijk vol en is bij mij de trigger om de binnenpan weer iets omhoog te takelen, als de binnenpan dreigt over te lopen De onderzijde van de binnenpan komt bij mij, totdat ik klaar ben met spoelen, nooit  boven het vloeistof niveau. Geen gekletter dus.

Ik vind het een prachtig idee, alleen kan ik het met mijn huidige constructie niet uittesten. Ik heb maar weinig ruimte boven mijn pan. En een haak of oog in ons plafond in de keuken maken, lijkt mij geen goed idee :)



TeVeHa

Ik gebruik al enige jaren 'dit' tot mijn grote tevredenheid, draait heel gemakkelijk, (ik zeg het er maar meteen bij want das de vraag die mensen zich stellen bij zo'n ding), wel lastig als je in de keuken brouwt, ttz moeder de vrouw wordt dan lastig  ;D en ook niet aan te raden tegen een gyproc wand.  ;) mvg


McMelloW

Citaat van: Jepke op 23-01-2019  11:28 uIk weet niet of iemand dit artikel al een keer gelezen heeft: http://brulosophy.com/2014/11/18/is-hot-side-aeration-fact-or-fiction-exbeeriment-results/

Ik weet het, deze artikelen staan nogal eens ter discussie hier dus iedereen mag hierover zijn eigen mening vormen. Ik bestrijd ook zeker niet dat "HSA" (Hot Side Aeration) zoals het vaak genoemd wordt door onze Amerikaanse vrienden niet bestaat en niet tot smaakafwijkingen kan leiden. Persoonlijk vind ik het wel mooi dat we hier altijd samen zoeken naar dat laatste beetje optimalisatie en als verminderen van kletteren tijdens spoelen hieraan kan bijdragen dan lijkt me dat prima. Ik denk wel dat je dan de rest van je proces eerst voor 100% in orde moet hebben voordat dit een rol gaat spelen.

Ik zou zeggen: Vorm je eigen mening en doe er je voordeel mee.
Dank voor dit artikel. Dit geeft weer nieuwe stof tot nadenken

hansHalberstadt

Citaat van: Jepke op 23-01-2019  11:28 uIk weet niet of iemand dit artikel al een keer gelezen heeft: http://brulosophy.com/2014/11/18/is-hot-side-aeration-fact-or-fiction-exbeeriment-results/

Ik weet het, deze artikelen staan nogal eens ter discussie hier dus iedereen mag hierover zijn eigen mening vormen. Ik bestrijd ook zeker niet dat "HSA" (Hot Side Aeration) zoals het vaak genoemd wordt door onze Amerikaanse vrienden niet bestaat en niet tot smaakafwijkingen kan leiden. Persoonlijk vind ik het wel mooi dat we hier altijd samen zoeken naar dat laatste beetje optimalisatie en als verminderen van kletteren tijdens spoelen hieraan kan bijdragen dan lijkt me dat prima. Ik denk wel dat je dan de rest van je proces eerst voor 100% in orde moet hebben voordat dit een rol gaat spelen.

Ik zou zeggen: Vorm je eigen mening en doe er je voordeel mee.
Toch weer mooi om te zien hoe verschillende onderzoeken en inzichten van hetzefde fenomeen tot verschillende conclusies leiden. En dan is het zeker aan de lezer om daar een waardeoordeel aan te geven welke van de 2 je moet geloven en waarom? Dat gaat natuurlijk nooit werken.
 

hansHalberstadt

Vanavond een simpel proefje gedaan om het idee uit te proberen op kleine schaal. Met een jampotje en een RVS bakje met gaatjes onderin en daarop een plastic bakje wat de moutkorf moet voorstellen.
eea opgetild met een hefboompje van een houten pollepel. de afstand van het draatje tot mijn vinger bepaalt de kracht omhoog. ik zorg steeds dat de lepel horizontaal blijft en zo houdt ik de kracht constant


Start, hoogte va het 'spoelwater' staat 1 cm boven het opgevangen wort


Wort gaat filteren en vloeistof zakt in het filterbed maar nog steeds 1 cm boven het opgevangen wort


Nog wat later, filterbed valt droog, nog steeds 1 cm


Eindsituatie, filteren is klaar, nu staat bovenkant van het filterbed ca 1 cm boven het wort en is dus mooi afgelopen.


hansHalberstadt


Zo zou je het kunnen laten werken:
een motor met vertraging rolt een koort op om de motoras waardoor de moutkorf opgetild wordt en dus zwaarder waardoor de hefboom gaat kantelen. daardoor gaat de microswitch uit en schakelt de motor weer uit zodat de hefboom steeds horizontaal blijft staan. zelfde met 2e microswitch boven de hefboom. als je spoelwater opgiet dan moet de moutkorf iets zakken om weer dezelfde kracht te geven. Daarvoor moet de motor even de andere kant op draaien. De kracht stel je in met het aangrijpingspunt, dus afstand 'a'

Jacques

Citaat van: Trapkast op 22-01-2019  12:31 uEr wordt de laatste tijd weer erg vaak gesproken over de goede sfeer op het forum.
(zelfs met een aantal verbanningen tot gevolg)

Dit soort belerende/enigszins hautaine opmerkingen voegen m.i. niets toe aan een constructieve discussie...
Prima dat je een manier hebt die voor jou makkelijker werkt en die wilt delen, maar of dit echt een toffe toon is. :weetniet:

De toon waarop suggereert al dat er iets mis zou zijn met de ingenieuze oplossing, terwijl de meerwaarde van het forum volgens mij voornamelijk zit in discussies en vernieuwing.
Laat elkaar in z'n waarde, hoe gecompliceerd ook.  :-*

Het valt me op dat het vrij vaak voorkomt dat de ''gevestigde orde'' enigszins belerend schrijft. Daarbij kan ik me voorstellen dat zeker een nieuweling zich niet bepaald welkom voelt.

Maargoed, wie weet ben ik de enige die dit gevoel heeft...:-X

Ik heb nog geen tijd gehad om eerder te reageren.

Zoals ik schreef vind ik de oplossing van Hans zeer indrukwekkend. Dit neemt echter niet weg dat het veel simpeler kan door eenvoudigweg wat spoelwater op de bostel te brengen en te kijken naar de snelheid waarmee dit spoelwater zakt. Als je ziet dat het spoelwater niet zakt takel je de moutkorf omhoog. Deze manier van werken heb ik diverse keren toegepast en werkt goed.

Naar mijn idee komt de reproduceerbaarheid van je bier niet in gevaar als het spoelen 30 minuten of 40 minuten duurt. De grootste winst is het langzaam omhoog takelen van de moutkorf is dat je de snelheid kunt regelen naar eigen inzicht. Daar is geen ingewikkelde constructie voor nodig.
Er zijn nog niet zo heel veel hobbybrouwers die hun moutkorf langzaam omhoog takelen. Dit topic vestigt weer de aandacht op het belang daarvan. Dat is zeker goed.

Hoe geniaal de oplossing van Hans ook bedacht is, is het is goed je te realiseren dat het ook veel simpeler kan. Ook dit soort geluiden horen thuis op een forum als dit. Daarvoor is ook ruimte zolang er respect is voor de ander.
Het moge duidelijk zijn dat ik respect heb voor de inventiviteit van Hans. Het gaat een stap verder dan een simpele spanband waarbij je met de hand de hoogte regelt. Het zou mooi zijn als meer mensen de techniek van het omhoogtakelen van een moutkorf gaan toepassen. Als dat gestimuleerd wordt door een stukje automatisering is dat natuurlijk prima.

hansHalberstadt

Uiteindelijk is het doel natuurlijk dat er iets simpels uitkomt ipv ingewikkeld. Vaak zie je met nieuwe dingen dat het eerst ingewikkeld is/lijkt maar daarna door nog wat verder nadenken steeds simpeler wordt. Dat begint met het feit dat er voordelen zijn. In dit geval is het voordeel denk ik dat eenmaal goed ingesteld alles vanzelf gaat. Je hoeft dus niet steeds op te letten en de takel bij te stellen. Het enige wat je nog hoeft te doen is spoelwater opgieten en zelfs dan past het geheel zich razendsnel aan. Als het spoelen klaar is zakt het vloeistofniveau vanzelf tot ergens halverwege de bostel en stopt het filteren vanzelf. De optimale spoelsnelheid kun je instellen en zelfs nog tijdens het spoelen veranderen door de spankracht (bv via afstand b) in te stellen. Of via een elastiek of veer via de lengte etc.   

hansHalberstadt

Hier nog een realisatie voorbeeld:
Dit kan in het voorbeeld van zowel bericht #50 als #51 toegepast worden.
Een veer bepaalt de instelkracht samen met een loper van 2 koperen strippen en een contact. De stabiele positie is de middenstand waar het contact geen van beide koperen strippen raakt. Dan is de veerkracht zoals ingesteld via de afstandsinstelling. Als de moutkorf zakt (stijgt) neemt de veerspanning toe (af) en gaat het contact over het bovenste strip (onderste strip) en gaat de motor neertakelen (optakelen) en de veer minder (meer) uitrekken met als gevolg dat de veerspanning steeds weer naar de ingestelde waarde gaat dus de veerkracht steeds constant blijft.   


tdp

Citaat van: Jacques op 23-01-2019  23:28 uIk heb nog geen tijd gehad om eerder te reageren.

Zoals ik schreef vind ik de oplossing van Hans zeer indrukwekkend. Dit neemt echter niet weg dat het veel simpeler kan door eenvoudigweg wat spoelwater op de bostel te brengen en te kijken naar de snelheid waarmee dit spoelwater zakt. Als je ziet dat het spoelwater niet zakt takel je de moutkorf omhoog. Deze manier van werken heb ik diverse keren toegepast en werkt goed.

Ik snap zijn punt overigens wel, dan zou je ook weer iedereen kunnen adviseren om terug te gaan naar 2 pannen en een hevelfilter, of helemaal niet te spoelen ;).

On topic: Hans, mooie oplossing die volgens mij relatief makkelijk te fabriceren is. Ik werk niet met een dergelijke automaat, anders had ik het graag willen uitvoeren!

"Een probleem is pas een probleem, als het een probleem is."

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 23-01-2019  23:28 uDit neemt echter niet weg dat het veel simpeler kan door eenvoudigweg wat spoelwater op de bostel te brengen en te kijken naar de snelheid waarmee dit spoelwater zakt. Als je ziet dat het spoelwater niet zakt takel je de moutkorf omhoog. Deze manier van werken heb ik diverse keren toegepast en werkt goed.

Natuurlijk werkt dat ook, maar minder handig denk ik omdat je er pas vrij laat achter komt als het niet meer spoelt of erg langzaam. En als het te snel gaat zie  je het ook niet en valt je filterbed droog (meer oxidatie?), zeker niet bij bv een Grainfather waar het zicht ontnomen wordt door de plaat die erop ligt. Met het voorstel hoef je daar allemaal niet meer op te letten of over na te denken. 

dirk

Citaat van: hansHalberstadt op 24-01-2019  11:17 u...zeker niet bij bv een Grainfather waar het zicht ontnomen wordt door de plaat die erop ligt.

Ik snap je beredenering niet zo. Hoezo wordt het zicht ontnomen? Als ik nu spoel, dan zie je dat het water op de filterplaat staat, als het er onder komt, dan moet je dringend aanvullen i.v.m. hete oxidatie, dat is met het conventionele brouwproces niet veel anders. Zelf laat ik het niet zover komen, tenzij ik door mijn spoelwater heen ben, maar daar ontkom je niet aan.

Als ik voor een takel/3poot kies, zal het spoelproces niet heel veel anders verlopen.

hansHalberstadt

Citaat van: dirk op 24-01-2019  12:05 uIk snap je beredenering niet zo. Hoezo wordt het zicht ontnomen? Als ik nu spoel, dan zie je dat het water op de filterplaat staat, als het er onder komt, dan moet je dringend aanvullen i.v.m. hete oxidatie. Zelf laat ik het niet zover komen, tenzij ik door mijn spoelwater heen ben, maar daar ontkom je niet aan.

Als ik voor een takel/3poot kies, zal het spoelproces niet heel veel anders verlopen.
Zelf heb ik nog geen ervaring met de Grainfather, maar ik begreep dat je de plaat er op legt tijdens het maischen en dan gaat rondpompen. Tijdens het spoelen gaat normaal gesproken bij een normale beslagkuip met filter het niveau dan zakken totdat het filterbed bijna droog valt en dan begin je met spoelwater. Maar nu moet je al spoelwater opgieten ver voordat het filterbed droogvalt omdat die plaat niet zakt nadat je begonnen bent met filteren. Dus dan ga je spoelwater mengen met wort en dat is niet de optimale manier om suikers te scheiden. Dat kost je meer spoelwater voor hetzelfde rendement en dus moet je beslag dikker dan strikt nodig of je accepteert een lager rendement.

dirk

Citaat van: hansHalberstadt op 24-01-2019  12:31 uZelf heb ik nog geen ervaring met de Grainfather,

Dat vermoeden had ik al.

Citaat van: hansHalberstadt op 24-01-2019  12:31 uMaar nu moet je al spoelwater opgieten ver voordat het filterbed droogvalt omdat die plaat niet zakt nadat je begonnen bent met filteren. dus dan ga je spoelwater mengen met wort en dat is niet de optimale manier om suikers te scheiden.

Nee hoor, dat is een slechte manier van werken, of je nou een Grainfather hebt of niet. Na het maischen, moet je inderdaad spoelen, maar dat doe je pas als al het wort net niet meer zichtbaar is.

Bij de Grainfather zit weliswaar een geperforeerde plaat tussen, maar dat maakt helemaal niks uit (als deze netjes aansluit op het filterbed). Het enige wat je moet doen is opletten, en direct aanvullen, want droogvallen = oxidatie.


hansHalberstadt

Citaat van: dirk op 24-01-2019  12:55 uDat vermoeden had ik al.
Dank je voor het compliment  :groots:

hansHalberstadt

Citaat van: dirk op 24-01-2019  12:55 uof je nou een Grainfather hebt of niet. Na het maischen, moet je inderdaad spoelen, maar dat doe je pas als al het wort net niet meer zichtbaar is.

Bij de Grainfather zit weliswaar een geperforeerde plaat tussen, maar dat maakt helemaal niks uit (als deze netjes aansluit op het filterbed). Het enige wat je moet doen is opletten, en direct aanvullen, want droogvallen = oxidatie.
Maar ik neem toch aan dat het filterbed zich hetzelfde gedraagt als het filterbed in mijn opstelling (waar ik gelukkig wel ervaring mee heb) ;)
en die heeft een stuk minder hoogte op het moment dat het filterbed droogvalt tov start filteren. Dus wat is bij jou dan de positie van die afdekplaat? Op de positie van start filteren of lager?

dirk

Citaat van: hansHalberstadt op 24-01-2019  14:36 uDank je voor het compliment  :groots:

Graag gedaan haha.

Citaat van: hansHalberstadt op 24-01-2019  14:39 uMaar ik neem toch aan dat het filterbed zich hetzelfde gedraagt als het filterbed in mijn opstelling (waar ik gelukkig wel ervaring mee heb) ;)

Volgens mij functioneer het niet veel anders als zonder filterplaat.


Citaat van: hansHalberstadt op 24-01-2019  14:39 uDus wat is bij jou dan de positie van die afdekplaat? op de positie van start filteren of lager?

Positie van filterplaat is op het moutbed. Voor dat ik de korf ophijs, druk ik de plaat zachtjes m.b.v. een lepel tegen het moutbed aan, zo vermijd ik 'loze' ruimte.


Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 24-01-2019  12:31 uZelf heb ik nog geen ervaring met de Grainfather, maar ik begreep dat je de plaat er op legt tijdens het maischen en dan gaat rondpompen. Tijdens het spoelen gaat normaal gesproken bij een normale beslagkuip met filter het niveau dan zakken totdat het filterbed bijna droog valt en dan begin je met spoelwater. Maar nu moet je al spoelwater opgieten ver voordat het filterbed droogvalt omdat die plaat niet zakt nadat je begonnen bent met filteren. Dus dan ga je spoelwater mengen met wort en dat is niet de optimale manier om suikers te scheiden. Dat kost je meer spoelwater voor hetzelfde rendement en dus moet je beslag dikker dan strikt nodig of je accepteert een lager rendement.

Ook bij een Braumeister heb je een geperforeerde plaat aan de bovenkant van de moutkorf. Deze plaat kan verticaal verschuiven. Zodra de pomp stopt met werken zie je dat de plaat met daaronder een gaasfilter naar beneden gaat.
Wat ik doe is het wort laten zakken totdat de geperforeerde plaat bijna droog komt te staan. Op dat moment voeg ik spoelwater toe. Wanneer het spoelwater niet meer zakt is dat een teken dat er geen hoogteverschil meer is binnen en buiten de moutkorf. Dat is het moment om de moutkorf een klein beetje omhoog te takelen. Het vloeistofniveau in de korf daalt hierdoor. Als de plaat weer dreigt droog te vallen voeg ik opnieuw spoelwater toe. Om suikers de gelegenheid te bieden op te lossen wacht ik vervolgens een tijdje met het weer omhoog halen van de korf.

Bij deze manier van werken bepalen de hoogte waarmee je de korf omhoog haalt, de hoeveelheid spoelwater dat je per keer toevoegt en de rusttijden die je aanhoudt de snelheid van spoelen.
Door dit handmatig te doen kun je maximaal inspelen op de filtreerbaarheid van je brouwsel. Sommige brouwsels filteren nu eenmaal makkelijker en sneller dan andere brouwsels.

dirk

Het verbaast me wel hoe weinig hoogteverschil je neemt. Hoeveel tijd neem je hier eigenlijk voor? Zelf ben ik met de Grainfather binnen 5 a 10 minuten klaar met spoelen (zonder takelen uiteraard), maar ik kan niet wachten voordat mijn takel setup klaar is.

@Hans sorry als ik je topic kaap, dat is zeker niet de bedoeling.

Jacques

Citaat van: dirk op 24-01-2019  23:17 uHet verbaast me wel hoe weinig hoogteverschil je neemt. Hoeveel tijd neem je hier eigenlijk voor? Zelf ben ik met de Grainfather binnen 5 a 10 minuten klaar met spoelen (zonder takelen uiteraard), maar ik kan niet wachten voordat mijn takel setup klaar is.

Tot ik de moutkorf langzaam omhoog takelde duurde bij mij het spoelen ook tussen de 5 en 10 minuten afhankelijk van het brouwsel (beter gezegd de weerstand die de bostel geeft).

Met de takel duurt bij mij het spoelen zo'n 30 tot 40 minuten. Met een STC-1000 houd ik het spoelwater op temperatuur.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 24-01-2019  23:03 uOok bij een Braumeister heb je een geperforeerde plaat aan de bovenkant van de moutkorf. Deze plaat kan verticaal verschuiven. Zodra de pomp stopt met werken zie je dat de plaat met daaronder een gaasfilter naar beneden gaat.
Wat ik doe is het wort laten zakken totdat de geperforeerde plaat bijna droog komt te staan.
Wat ik bedoel is dat je bv 10 liter hebt aan het einde van het maischen. dan ga je filteren en zakt je volume in de beslagkuip (=moutkorf in dit geval) omdat er wort uit verdwijnt. Dat proces gaat door tot je begint met spoelwater opgieten, maar het punt is hoe je kunt zien wanneer je moet beginnen met spoelwater opgieten. Bij mijn installatie zie ik dat doordat het filterbed wat stugger begint aan te voelen, maar nog niet helemaal droogvalt. Met  de geperforeerde plaat  erboven kun je dat niet meer waarnemen en moet je zoals ik het zie dus gokken wat op dat moment de situatie is van je filterbed. Als je de plaat niet steeds verder laat zakken tijdens het filteren en droogvallen van de plaat is het criterium, dan ga je toch veel wort boven het flterbed mengen met spoelwater, of mis ik iets?

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 24-01-2019  23:37 uTot ik de moutkorf langzaam omhoog takelde duurde bij mij het spoelen ook tussen de 5 en 10 minuten afhankelijk van het brouwsel (beter gezegd de weerstand die de bostel geeft).

Met de takel duurt bij mij het spoelen zo'n 30 tot 40 minuten. Met een STC-1000 houd ik het spoelwater op temperatuur.
Precies. Daar is de hoogteinstelling voor. juist om de spoelsnelheid te regelen. Het leuke is nu dat met een constante spankracht de hoogteinstelling evenredig is met de spankracht en dus de filtersnelheid evenredig met de spankracht, dus nu heb je een directe variabele waarmee je dit in een keer netjes kunt instellen en evt bijstellen als het te langzaam gaat. (Te zien aan het aantal cm per minuut dat je touwtje omhoog gaat). Met alleen een takel is de hoogte niet direct gekoppeld aan de spoelsnelheid, dus moet je blijven bijstellen met de hand (wat jij dus doet op basis van het droogvallen van je filterplaat)

Als tussenoplossing zou je een kofferweger er tussen kunnen hangen en dan zul je zien dat je gaat regelen naar een constant gewicht. Mocht je die hebben dan zou het mooi zijn om dat een keer uit te proberen en de resultaten te posten.

dirk

Citaat van: hansHalberstadt op 25-01-2019  08:15 uWat ik bedoel is dat je bv 10 liter hebt aan het einde van het maischen. Dan ga je filteren en zakt je volume in de beslagkuip (=moutkorf in dit geval) omdat er wort uit verdwijnt. Dat proces gaat door tot je begint met spoelwater opgieten, maar het punt is hoe je kunt zien wanneer je moet beginnen met spoelwater opgieten.

Heb je opmerking 20x gelezen (want misschien heb ik zelf een kronkel) maar volgens mij geef je antwoord op je eigen vraag. Je gaat spoelen wanneer het volume aan wort door de filterplaat (wat op het moutbed) uit het wort verdwijnt.

pippakillinova

Citaat van: hansHalberstadt op 25-01-2019  08:15 uAls je de plaat niet steeds verder laat zakken tijdens het filteren en droogvallen van de plaat is het criterium, dan ga je toch veel wort boven het flterbed mengen met spoelwater, of mis ik iets?

We doen dit om te voorkomen dat het filterbed helemaal droog valt. Omdat je het niet ziet. De consequentie is dat je wellicht je teveel mengt inderdaad. Daarom is spoelen als functie van de moutkorfhoogte en wortniveau ook beter  ;).

dirk

Citaat van: pippakillinova op 25-01-2019  13:42 uWe doen dit om te voorkomen dat het filterbed helemaal droog valt. Omdat je het niet ziet. De consequentie is dat je wellicht je teveel mengt inderdaad. Daarom is spoelen als functie van de moutkorfhoogte en wortniveau ook beter  ;).

Ik spoel pas wanneer het filterbed net droogvalt, hierdoor krijg je nooit een teveel aan vermenging met het spoelwater. Eerst het wort er 'uitdrukken' en dan spoelen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.