Hoogte instelling tijdens spoelen met brouwautomaten

Gestart door hansHalberstadt, 20-01-2019 12:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pippakillinova

Citaat van: Trapkast op 22-01-2019  12:31 uDit soort belerende/enigszins hautaine opmerkingen voegen m.i. niets toe aan een constructieve discussie...
Prima dat je een manier hebt die voor jou makkelijker werkt en die wilt delen, maar of dit echt een toffe toon is. :weetniet:

Jacques benadrukt zijn legaat. Doe er je voordeel mee, of niet.

Brouwerij De Stichting

Wat de rest er ook van vindt of commentaar op heeft, ik vind het geniaal!

Pimmels

Ik vind het ook geniaal bedacht maar ik ga toch voor een schepje meer mout (of een wat lager rendement) zonder spoelen.

Een peilglas lijkt me handig maar lastig schoon te maken?
Als er een update komt met meerdere nokken op de binnen pan en een peilglas op de plaats van de pompleiding ben ik van de partij!

Gossi

Het is toch zo dat het pijpje van de Yesy Brew door het glazen deksel loopt en dan gaat kletteren op de spareplate?

Lijkt mij hetzelfde. Zuurstofinslag. De praktijk is dat het volgens mij heel weinig uit maakt. Ja, ja ik weet het, daar komt een hoop commentaar op, en ik ben het met jullie eens dat je het moet proberen te voorkomen.
Maar of het nou echt zo erg is? Ik denk dat het mee valt anders hadden de fabrikanten dit echt niet zo gemaakt!

Wildor

Citaat van: Gossi op 22-01-2019  16:30 uHet is toch zo dat het pijpje van de Yesy Brew door het glazen deksel loopt en dan gaat kletteren op de spareplate?

Ik denk dat er diverse mensen zijn die wel een siliconenslang op het bochtje hebben geschoven en het slangetje ligt dan plat op de filterplaat. Geen gekletter.
Althans, zo doe ik het sinds dag 1.

William

Gossi

Ja dat bedoel ik nou. Waarom doet de fabrikant dat slangetje er niet bij? Omdat het niet uitmaakt en het bier er even lekker van wordt.

JoepH

Citaat van: Pimmels op 22-01-2019  16:08 uEen peilglas lijkt me handig maar lastig schoon te maken?
Als er een update komt met meerdere nokken op de binnen pan en een peilglas op de plaats van de pompleiding ben ik van de partij!
Het nieuwe model van Brewmonk heeft alles wat je wenst. Extra nokken en een doorzichtige pompleiding met literverdeling. Ze hebben geluisterd naar de wensen van de gebruiker.

McMelloW

Citaat van: Trapkast op 22-01-2019  12:31 uMaar goed, wie weet ben ik de enige die dit gevoel heeft...:-X
Je bent zeker niet de enige die dit gevoel heeft. Daarom reageer ik veel minder vaak.

Terug naar de discussie:
De Grainfather heeft aan de uitloop van de pijp een siliconen slang. Die ligt met het uiteinde plat op de bovenste filterplaat. er is tijdens het rondpompen geen gekletter.

Blijft de vraag: Hans, geeft het wel of niet laten kletteren uit de moutkorf een meetbaar en/of proefbaar verschil in je eindproduct ?? Levert al je rekenwerk en takels  iets op?

Sander van Dijk

Citaat van: Trapkast op 22-01-2019  12:31 uEr wordt de laatste tijd weer erg vaak gesproken over de goede sfeer op het forum.
(zelfs met een aantal verbanningen tot gevolg)

Dit soort belerende/enigszins hautaine opmerkingen voegen m.i. niets toe aan een constructieve discussie...
Prima dat je een manier hebt die voor jou makkelijker werkt en die wilt delen, maar of dit echt een toffe toon is. :weetniet:

De toon waarop suggereert al dat er iets mis zou zijn met de ingenieuze oplossing, terwijl de meerwaarde van het forum volgens mij voornamelijk zit in discussies en vernieuwing.
Laat elkaar in z'n waarde, hoe gecompliceerd ook.  :-*

Het valt me op dat het vrij vaak voorkomt dat de ''gevestigde orde'' enigszins belerend schrijft. Daarbij kan ik me voorstellen dat zeker een nieuweling zich niet bepaald welkom voelt.

Maargoed, wie weet ben ik de enige die dit gevoel heeft...:-X
Ik vind dit in dit geval nogal overdreven. Jaques geeft aan dat hij het een indrukwekkende oplossing vindt, maar dat hij vindt dat het ook simpeler / anders opgelost kan worden. Er leiden vele wegen naar Rome. Waarom is dit direct hautain?


Sander van Dijk

Citaat van: McMelloW op 22-01-2019  17:16 uBlijft de vraag: Hans, geeft het wel of niet laten kletteren uit de moutkorf een meetbaar en/of proefbaar verschil in je eindproduct ?? Levert al je rekenwerk en takels  iets op?

Het gaat volgens mij, in dit geval vooral om het optimale spoelen en daardoor een beter rendement, wat bij brouwautomaten een issue kan zijn. En niet zozeer om het voorkomen van kletteren en dus oxidatie.

Edit: meetbaar kan het zijn, doordat je een hoger spoel-rendement zou kunnen halen.

hansHalberstadt

Citaat van: Sander van Dijk op 22-01-2019  19:07 uHet gaat volgens mij, in dit geval vooral om het optimale spoelen en daardoor een beter rendement, wat bij brouwautomaten een issue kan zijn. En niet zozeer om het voorkomen van kletteren en dus oxidatie.

Edit: meetbaar kan het zijn, doordat je een hoger spoel-rendement zou kunnen halen.

Eigenlijk was mijn doel om beide zaken te verbeteren, dus rendement en kletteren.
mbt Jacques is het eigenlijk niet zo vreemd als je bv kijkt naar dit topic:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,27621.msg423275.html#msg423275
daar duur de het tot bericht #129 voordat Jacques echt de voordelen begon in te zien en nu wil hij niet meer zonder en gebruikt de weegmethode voor allerlei heel interessante proefjes die anders nooit zouden kunnen of veel lastiger zouden zijn.
 
Wat je hier ziet is typisch voor nieuwe uitvindingen zoals ik ook heel vaak op het werk tegenkom. In het begin is het alsof men water ziet branden  en is er weerstand tegen iets nieuws wat anders is dan de gevestigde inzichten. Een aantal mensen staan open voor vernieuwing en zijn nieuwsgierig, een aantal anderen zien niets in veranderingen en houden de boot af en nog een aantal anderen gaan gelijk kijken hoe het weer anders kan nog voordat ze het helemaal doorgrond hebben. Dat zie je hier op het forum nu dus ook zo terug, niets bijzonders dus.

Laten we dus maar afwachten hoe het zich ontwikkelt.   

hansHalberstadt

Citaat van: McMelloW op 22-01-2019  17:16 uDe Grainfather heeft aan de uitloop van de pijp een siliconen slang. Die ligt met het uiteinde plat op de bovenste filterplaat. er is tijdens het rondpompen geen gekletter.

Blijft de vraag: Hans, geeft het wel of niet laten kletteren uit de moutkorf een meetbaar en/of proefbaar verschil in je eindproduct ?? Levert al je rekenwerk en takels  iets op?
Ten eerste gaat het niet om rondpompen tijdens het maischen, maar on het filteren waarbij je de moutkorf standaard boven de vloeistof uit tilt. Gezien het feit dat menigeen al bezig is met takels aan het plafond, kledingrekken etc geeft wel aan dat me verwacht dat kletteren smaakafwijkingen geeft tgv oxidatie.

Verder is het rekenwerk nu even nodig om het principe toe te lichten. In de praktijk stel ik me voor dat we een appje of excel sheet hebben waar je aan aantal zaken invult zoals moutgewicht en beslagdikte en wat afmetingen van je apparatuur en daar rolt dan een spankracht uit die je moet instellen. daarna gaat alles vanzelf. simpel , je hoeft dus niets te berekenen en ook niet op te letten wanneer je steeds je takel een beetje bij moet stellen.

hansHalberstadt

Citaat van: mbroek op 22-01-2019  11:25 uMooie oplossing maar niet erg praktisch lijkt mij. Ieder brouwsel is anders wat betreft gewicht.

Die parameters kun je in een appje/ Excel sheet invoeren en dan rolt daar de in te stellen spankracht uit. Dus dat staat een praktisch gebruik zeker niet in de weg.

McMelloW

Citaat van: hansHalberstadt op 22-01-2019  19:41 uGezien het feit dat menigeen al bezig is met takels aan het plafond, kledingrekken etc geeft wel aan dat me verwacht dat kletteren smaakafwijkingen geeft tgv oxidatie.

Dat veel mensen dit doen zegt mij niets. Er zijn vele hypes en discussies op dit forum voorbij gekomen. Vandaar mijn vraag is het meetbaar en/of merkbaar in je eindproduct.

Ik heb regelmatig filteremmers gezien waar het wort kletterend uit de kraan in de kookketel loopt. Als ik er naar vraag zeggen de brouwers meestal. "Ik doe het al jaren zo en het gaat altijd goed." De producenten van de brouwketels zeggen hier ook niets over.

hansHalberstadt

Citaat van: McMelloW op 22-01-2019  20:11 uDat veel mensen dit doen zegt mij niets. Er zijn vele hypes en discussies op dit forum voorbij gekomeen. Vandaar mijn vraag is het meetbaar en/of merkbaar in je eind produkt.
Het veroorzaakt de bekende kartonsmaak. Bij een aantal bieren zoals dubbels of andere bieren met veel smaak zal dat naar de achtergrond gedrukt worden en misschien niet opvallen, maar voor gevoelige bieren zoals kolsch proef je dit soort afwijkingen wel. En sommige mensen denken dat die smaak in het bier thuishoort en storen zich er niet aan. Net zoiets als met hifi. als je niet weet waar je naar moet luisteren hoor je het niet, maar als iemand je erop wijst valt het wel op en ga je je eraan storen.

pippakillinova

Als je vaak brouwt wordt rendement een issue. Is het niet om de kosten, dan is het vanwege de drang naar onwikkeling. Het proces willen beheersen. Weten wat je doet en welke factoren er een rol spelen.

De meeste mensen zien het nut niet van Hans zijn 'rekenwerk', maar voor de mensen die je wel inspireert kan het hun hobby verrijken.
Praktisch zijn er haken en ogen aan dit idee (letterlijk in dit geval). Het is wachten tot er iemand mee aan de gang gaat en het finetuned, of afschiet.
Een dood spoor is ook een spoor.
Hoe dan ook; het is stof tot nadenken. En dat zouden meer mensen moeten doen!

Gossi

Ik ben het eens met bovenstaande spreker. Ik blijf er bij dat kletteren niet zo erg is maar als je je bieren wilt verbeteren zal je het in de kleinere dingen moeten blijven zoeken, zoals dit item.
Ik vind dat Hans iets goeds heeft bedacht.

McMelloW

Citaat van: pippakillinova op 22-01-2019  20:23 uAls je vaak brouwt wordt rendement een issue. Is het niet om de kosten, dan is het vanwege de drang naar onwikkeling. Het proces willen beheersen. Weten wat je doet en welke factoren er een rol spelen.

De meeste mensen zien het nut niet van Hans zijn 'rekenwerk', maar voor de mensen die je wel inspireert kan het hun hobby verrijken.
Praktisch zijn er haken en ogen aan dit idee (letterlijk in dit geval). Het is wachten tot er iemand mee aan de gang gaat en het finetuned, of afschiet.
Een dood spoor is ook een spoor.
Hoe dan ook; het is stof tot nadenken. En dat zouden meer mensen moeten doen!
Helemaal mee eens. Vandaar dat ik, als een soort mythbuster, nadenk en me afvraag heeft het bouwen van een dergelijke hijsinstalltie nut voor een beter bier. Een hijinstalltie lijkt me wel vriendelijker en gemakkelijker voor mijn rug. De brouwers, die ik ken, met een Braumeister van 200 of 500L takelen de korf gewoon op en laten dit kleteren.

Dirtbag

Als je een gewicht gaat toevoegen aan een katrol mag daar nog wel een overbrenging in zitten. Als ik bij mij Easybrew 50 de moutkorf optil aan het begin van het spoelen til ik al gauw 35 kilo uit de ketel en de eerste paar seconden tikt dat de 40 ook aan. (postweegschaal en gewichtsafname) Als je met een enkele katrol werkt dan moet je dus al rap rekening houden met 80 kilo aan het plafond.

Tevens als je met een gewicht werkt moet je wel continue spoelwater toevoegen, als je korf lichter wordt gaat deze dus verder omhoog, op een gegeven moment ga je dus krijgen dat er nog een deel wort uit de korf moet terwijl je niet meer toevoegt en je dus inderdaad je knoop nodig gaat hebben of je moet de korf omlaag trekken.

Mijn ervaring met een hijsjuk, postweegschaal en katrol is meer dat ik teveel water toevoeg, op het moment dat ik genoeg wort heb blijft de korf nog een tijdje doorlekken. Of het geeft een rotzooi of mijn bier wordt te dun.

Ik ben nog bezig met een balans te vinden :)

db

beermenke

Kletteren doe ik alleen na koelen en direct daarna de gist erbij. In de rest van het proces tijdens maischen en spoelen wil ik geen of zeer miniem kletteren. In hoeverre oxidatie van invloed is weet ik niet maar zoveel mogelijk voorkomen lijkt me altijd beter. Ik heb een 1panssysteem en kletter niet tijdens spoelen. De laatste liter tijdens uitlekken dan weer wel.

hansHalberstadt

Citaat van: Gossi op 22-01-2019  17:00 uJa dat bedoel ik nou. Waarom doet de fabrikant dat slangetje er niet bij? Omdat het niet uitmaakt en het bier er even lekker van wordt.
Waarom maakt een fabrikant snoertjes ook altijd onhandig kort zodat ze zet het stopcontact niet halen?  Omdat dat goedkoper is. Bij de Grainfather zit er wel zo'n slangetje bij.

mbroek

Citaat van: hansHalberstadt op 22-01-2019  19:46 udie parameters kun je in een appje/ Excel sheet invoeren en dan rolt daar de in te stellen spankracht uit. Dus dat staat een praktisch gebruik zeker niet in de weg.

Dat klopt, maar is dat gewicht voor alle moutsoorten gelijk. Ik denk dan aan rogge, vlokken en dergelijke. Het is moutgewicht + een deel absorbtie + de korf. Misschien scheelt het heel weinig hoor en zie ik een probleem wat er gewoon niet is.

Overigens, ik takel omdat mijn gevoel zegt het kletteren te verminderen. Bovendien scheelt het in gewicht en in mijn geval ook handjes tekort. Ik heb geen nokken en zou dus de korf moeten optillen en tegelijk er iets onder leggen op de ketel om de korf weer op uit te laten lekken Dat lukt niet in mijn eentje. Dus een takel en dan ga je vanzelf in stappen takelen.

Ik heb dus geen ervaring met smaakverschil door het wel of niet kletteren tijdens het spoelen. Wellicht anderen.
 

Scorpionrose

Citaat van: mbroek op 23-01-2019  10:14 uDat klopt, maar is dat gewicht voor alle moutsoorten gelijk. Ik denk dan aan rogge, vlokken en dergelijke. Het is moutgewicht + een deel absorbtie + de korf. Misschien scheelt het heel weinig hoor en zie ik een probleem wat er gewoon niet is.

Overigens, ik takel omdat mijn gevoel zegt het kletteren te verminderen. Bovendien scheelt het in gewicht en in mijn geval ook handjes tekort. Ik heb geen nokken en zou dus de korf moeten optillen en tegelijk er iets onder leggen op de ketel om de korf weer op uit te laten lekken Dat lukt niet in mijn eentje. Dus een takel en dan ga je vanzelf in stappen takelen.

Ik heb dus geen ervaring met smaakverschil door het wel of niet kletteren tijdens het spoelen. Wellicht anderen.

Takelen lijkt mij ook het makkelijks.
Elke liter spoelwater die je erbij doet weet je hoeveel het wort in je ketel stijgt en kun je dus met een ratel de korf diezelfde afstand omhoog doen.
Daar heb je geen berekeningen voor nodig en je hoeft je contra gewicht niet voor elke keer dat je brouwt te berekenen en aan te passen.

Jepke

Ik weet niet of iemand dit artikel al een keer gelezen heeft: http://brulosophy.com/2014/11/18/is-hot-side-aeration-fact-or-fiction-exbeeriment-results/

Ik weet het, deze artikelen staan nogal eens ter discussie hier dus iedereen mag hierover zijn eigen mening vormen. Ik bestrijd ook zeker niet dat "HSA" (Hot Side Aeration) zoals het vaak genoemd wordt door onze Amerikaanse vrienden niet bestaat en niet tot smaakafwijkingen kan leiden. Persoonlijk vind ik het wel mooi dat we hier altijd samen zoeken naar dat laatste beetje optimalisatie en als verminderen van kletteren tijdens spoelen hieraan kan bijdragen dan lijkt me dat prima. Ik denk wel dat je dan de rest van je proces eerst voor 100% in orde moet hebben voordat dit een rol gaat spelen.

Ik zou zeggen: Vorm je eigen mening en doe er je voordeel mee.

Johannesdeloper

Ik takel zoals op de tekening.
In plaats van berekening, werk ik op gevoel en gehoor, je kunt dan precies bepalen dat de bodem van
je filterkuip voldoende onder de waterspiegel is en het wort niet klettert.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.