Hoogte instelling tijdens spoelen met brouwautomaten

Gestart door hansHalberstadt, 20-01-2019 12:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansHalberstadt

Een van de nadelen met de huidige generatie brouwautomaten is nog het volledig optillen van de moutkorf tijdens het spoelen waardoor veel gekletter en zuurstofinslag. Dat kun je oplossen met een takel en de juiste hoogte. Maar dan is de vraag hoeveel je het moet optillen want je kunt er vaak niet goed inkijken.

Beslagfilters werken met een kleine onderdruk. Die onderdruk kun je bij brouwautomaten simpel meten als volgt:


Je tilt eerst de moutkorf een heel kleine beetje op zodat deze net los komt van de bodem. Met een kofferweger van een paar euro kun je precies bepalen wat de moutkorf weegt. Vervolgens til je hem op tot je het gewenste gewicht bereikt en dat gewicht probeer je tijdens het spoelen te handhaven. Daarmee kun je nauwkeurig de hoogte h instellen en daarmee de onderdruk van het filterbed.

hansHalberstadt

Bijvoorbeeld Grainfather stel oppervlak is 570 cm2 (even exact opmeten) en je wilt een onderdruk maken van 15 cm waterkolom. neem even voor het gemak een gemiddelde dichtheid van je beslag van 1050 (1.05 g/cm3) en je hebt bijvoorbeeld 3 kg gewicht als je de moutkorf net los meet van de bodem. Dan moet je zover optakelen dat je een gewicht meet van   
3000 + 570 X 15 * 1.05 = 3000 +8 977 = 11977 gram.
Als je gaat spoelen zal het nivo stijgen en zal h afnemen, dus moet je steeds een beetje optakelen tot get gewicht weer klopt.

hansHalberstadt

Je kunt zelfs iets maken met een constante spankracht. Dan zul je zien dat de hoogte zich automatisch aanpast en je steeds dezelfde onderdruk houdt op je filter.

Albertus

Voor een constante kracht heb je geen elastiek nodig, een gewicht is voldoende. Als je daar een bakje, blikje. o.i.d. gevuld met wat ijzer (bouten, moeren etc.) voor neemt kun je het gewicht zo afregelen dat de korf geleidelijk omhoog komt met de snelheid die je wenst.

Bert

hansHalberstadt


Albertus

Ja, volgens mij moet dat kunnen.
Wanneer het contragewicht gelijk is aan het gewicht van de moutkorf dan zal er niets gebeuren, bij het iets verhogen van het gewicht zal de korf wat worden opgetild en zal het wort er langzaam uitlopen. Dan kun je spoelwater toevoegen, e.e.a. moet wel gefinetuned worden.

Bert

hansHalberstadt

De gedachte is dat het extra gewicht wat je toevoegd boven het gewicht nodig voor evenwicht (vloeistofspiegel is gelijk binnen en buiten de moutkorf) precies gelijk is aan h x SG x Abodem dus kun je daarmee precies de gewenste onderdruk en spoelsnelheid instellen. eenmaal ingesteld blijft de hoogte h steeds hetzelfde ook als je er spoelwater opgiet stelt zich dat weer vanzelf in.

Albertus

Inderdaad. Misschien nog een knoop op de goede hoogte in het touw dan stopt het optillen automatisch op de juiste hoogte.
Geautomatiseerd zonder electronica. ;D

Bert

hansHalberstadt

Citaat van: Albertus op 21-01-2019  20:21 uInderdaad. Misschien nog een knoop op de goede hoogte in het touw dan stopt het optillen automatisch op de juiste hoogte.
Geautomatiseerd zonder electronica. ;D

Bert
De juiste hoogte ligt denk ik niet op de plek van een vaste knoop dus lengte van de draad. Het leuke van het idee is juist dat de juiste hoogte niet komt door een vaste lengte van een touw, maar door het aanbrengen van de juiste kracht waardoor de moutkorf zichzelf instelt op precies de juiste hoogte. En die hoogte verandert dus tijdens het filteren.


ps hoogte van de moutkorf verandert dus tijdens het filteren maar het hoogteverschil tussen vloeistofoppervlak in de moutkorf en vloeistofoppervlak van het opgevangen wort blijft gelijk zolang de ingestelde kracht gelijk blijft.

tdp


hansHalberstadt

Citaat van: tdp op 21-01-2019  21:25 uHeren,

ik maak weer een nederige buiging  :groots:
En ik nog een voor degene die het als eerste gaat uitproberen in de praktijk. 

Albertus

Citaat van: hansHalberstadt op 21-01-2019  21:17 uDe juiste hoogte ligt denk ik niet op de plek van een vaste knoop dus lengte van de draad. Het leuke van het idee is juist dat de juiste hoogte niet komt door een vaste lengte van een touw, maar door het aanbrengen van de juiste kracht waardoor de moutkorf zichzelf instelt op precies de juiste hoogte. En die hoogte verandert dus tijdens het filteren.


ps hoogte van de moutkorf verandert dus tijdens het filteren maar het hoogteverschil tussen vloeistofoppervlak in de moutkorf en vloeistofoppervlak van het opgevangen wort blijft gelijk zolang de ingestelde kracht gelijk blijft.



De korf die je omhoog trekt blijft langzaam leeglopen, op een gegeven moment is de korf leeg. Op dat moment zal het gewicht de lege korf verder omhoog willen trekken (tot aan de hemel het plafond). Om dat te voorkomen zou ik die knoop willen leggen.

Ik ga er hierbij van uit dat bostel minder weegt dan de maisch.

Bert

hansHalberstadt

Citaat van: Albertus op 21-01-2019  22:46 uDe korf die je omhoog trekt blijft langzaam leeglopen, op een gegeven moment is de korf leeg. Op dat moment zal het gewicht de lege korf verder omhoog willen trekken (tot aan de hemel het plafond). Om dat te voorkomen zou ik die knoop willen leggen.

Ik ga er hierbij van uit dat bostel minder weegt dan de maisch.

Bert
Ok, dan is die knoop dus een soort maximaal beveiliging. Maar die beveiliging mag tijdens het spoelen normaal niet actief worden. Dat geeft natuurlijk wel een maximale hoogte h dus een maximale kracht die je mag instellen om in het veilige gebied te blijven.

Pimmels

Citaat van: Albertus op 21-01-2019  22:46 uDe korf die je omhoog trekt blijft langzaam leeglopen, op een gegeven moment is de korf leeg. Op dat moment zal het gewicht de lege korf verder omhoog willen trekken (tot aan de hemel het plafond). Om dat te voorkomen zou ik die knoop willen leggen.

Ik ga er hierbij van uit dat bostel minder weegt dan de maisch.

Bert
Zo langzaam loopt die korf niet leeg bij mij :weetniet: 90% binnen de minuut (in die tijd houd ik hem vast onder het wort spiegel) en de rest duurt een half uur...

pippakillinova

Good thinking Hans.
Een postweegschaal en een spanband en je bent er.

hansHalberstadt

Citaat van: Pimmels op 22-01-2019  08:02 uZo langzaam loopt die korf niet leeg bij mij :weetniet: 90% binnen de minuut (in die tijd houd ik hem vast onder het wort spiegel) en de rest duurt een half uur...
Normaal duurt het spoelen bij een brouwerij wel een uur. Dan krijg je dat de suiker beter uitspoelt en je krijgt dan een hoger rendement. Dat bereik je door de korf er niet helemaal uit te tillen tot de onderkant nog net het vloeistofoppervlak raakt van de opgevangen wort, maar veel minder hoogteverschil in te stellen. Bij hoogteversschil=0 is de doorstroming ook 0, dus je kunt bv 5 of 10 cm hoogteverschil instellen via de daarbij behorende kracht. Eenmaal ingesteld zal die 10 cm dan altijd blijven bestaan, ook als je je filterbed laat aflopen tot het net niet droogvalt of als je spoelwater op gaat gieten blijft het mechanisme via een kracht zich dan instellen op 5-10cm. als je het filterbed helemaal af laat lopen tot er geen wort meer uitkomt tegen het einde dan zal het hoogteverschil groter worden omdat er lucht tussen de kafjes komt, maar stel dat er 20% lucht tussenzit dan zal het hoogteverschil daardoor oplopen tot 5-10 cm keer 1.2 = 6 - 12 cm dus nog steeds niet heel veel meer.
Maw: het maximale hoogteverschil wat je mag instellen voordat de moutkorf aan het einde uit je ketel omhoog zou vliegen is de hoogte van je bostel x (1-percentage lucht/100). als je voor het hoogteverschil dus bv maximaal 50% van je beslaghoogte aanhoudt zit je altijd veilig lijkt mij, maar dat zou je een keer in de praktijk moeten bepalen. 

knifeman

Zeg hans, een ander idee, als je nu als gewicht van je takel gewoon een startgewicht (+-moutkorf gewicht)  gebruikt samen met een vat met je spoelwater... Dan loopt dat leeg en blijft het contragewicht in functie van je moutkorf gewicht dat steeds afneemt ? ... just thinking...

Jacques

Indrukwekkende oplossing voor een relatief simpel probleem: het niet goed kunnen bepalen van het vloeistofniveau in de brouwautomaat. Naar mijn idee is dat simpeler op te lossen, bij voorbeeld met behulp van een lampje.

Het gaat er om dat het vloeistofniveau in de korf net wat hoger is dan in de ketel. Wanneer dat niet het geval is zakt het vloeistofniveau in de korf niet. Als je dat ziet takel je de korf een heel klein beetje omhoog. Het spoelwater zakt dan weer door het moutbed. Zo simpel kan de oplossing dat je niet in de ketel kunt kijken zijn.
(Dis is een reactie van iemand die al de nodige keren ervaring heeft met het ophoog takelen van de moutkorf om de spoelsnelheid te regelen...)

Overigens herken ik het probleem bij mijn Braumeister niet. Bij deze bouwautomaat kun je wel zien waar het vloeistofniveau zich bevindt. Nadeel van deze automaat is dat er in verhouding niet zo veel mout in de korf past.

hansHalberstadt

Citaat van: knifeman op 22-01-2019  08:40 uZeg hans, een ander idee, als je nu als gewicht van je takel gewoon een startgewicht (+-moutkorf gewicht)  gebruikt samen met een vat met je spoelwater... Dan loopt dat leeg en blijft het contragewicht in functie van je moutkorf gewicht dat steeds afneemt ? ... just thinking...
Ik denk het niet want je wilt juist de kracht constant houden dus constant hoogteverschil. bij jou neemt het hoogteverschil, dus de spoelsnelheid steeds verder af gedurende het spoelen

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 22-01-2019  08:41 uIndrukwekkende oplossing voor een relatief simpel probleem: het niet goed kunnen bepalen van het vloeistofniveau in de brouwautomaat. Naar mijn idee is dat simpeler op te lossen, bij voorbeeld met behulp van een lampje.
Het gaat er om dat het vloeistofniveau in de korf net wat hoger is dan in de ketel. Wanneer dat niet het geval is zakt het vloeistofniveau in de korf niet. Als je dat ziet takel je de korf een heel klein beetje omhoog. Het spoelwater zakt dan weer door het moutbed. Zo simpel kan de oplossing dat je niet in de ketel kunt kijken zijn.

Overigens herken ik het probleem bij mijn Braumeister niet. Bij deze bouwautomaat kun je wel zien waar het vloeistofniveau zich bevindt. Nadeel van deze automaat is dat er in verhouding niet zo veel mout in de korf past.
Het punt is niet direct dat je het niet kunt zien, maar dat je steeds je takel bij moet stellen als je de spoelsnelheid constant zou willen houden.
Dat doet deze methode dus automatisch voor je dus maakt het leven weer simpeler en reproduceerbaarder en je hoeft minder op te letten.

JoepH

De nieuwe Brewster Beacon en de nieuwe modellen van Brewmonk hebben een peilglas waar je de hoogte van je wort in de ketel kunt checken. Ik zag in de Arsegan Easybrew 30 topic ook eeen prachtig peilglas wat bij Ali te bestellen is.
https://nl.aliexpress.com/item/Weldless-Sight-Gauge-16-High-Temp-Food-Grade-Silicone-Washers-and-Tubing-homebrew-sight-gauge/32236262412.html
Ik takel de moutkorf van mijn Easybrew 30 ook. Met een beetje loeren en wat ervaring is de hoogte goed te volgen. Neemt niet weg dat dit weer een mooie voorzet is voor een handige accessoire.  :groots: :groots: :groots:


mbroek

Mooie oplossing maar niet erg praktisch lijkt mij. Ieder brouwsel is anders wat betreft gewicht.

Ik ga maar gewoon een losse rvs strip aan de korf hangen als peilstift. De lengte iets korter als de hoogte van de korf en ik kan prima zien hoe hoog de korf al uit het wort opgetakeld is.

In de kookketel hangt ook zo'n losse strip voor het spoelen tot volume wat meestal bij mij vaak hetzelfde nivo is.


Toch zijn er voor de knutselaars weer genoeg ideeën van Hans om de winter door te komen.  :groots:

Trapkast

Citaat van: Jacques op 22-01-2019  08:41 uNaar mijn idee is dat simpeler op te lossen, bij voorbeeld met behulp van een lampje.

Zo simpel kan de oplossing dat je niet in de ketel kunt kijken zijn.
(Dis is een reactie van iemand die al de nodige keren ervaring heeft met het ophoog takelen van de moutkorf om de spoelsnelheid te regelen...)


Er wordt de laatste tijd weer erg vaak gesproken over de goede sfeer op het forum.
(zelfs met een aantal verbanningen tot gevolg)

Dit soort belerende/enigszins hautaine opmerkingen voegen m.i. niets toe aan een constructieve discussie...
Prima dat je een manier hebt die voor jou makkelijker werkt en die wilt delen, maar of dit echt een toffe toon is. :weetniet:

De toon waarop suggereert al dat er iets mis zou zijn met de ingenieuze oplossing, terwijl de meerwaarde van het forum volgens mij voornamelijk zit in discussies en vernieuwing.
Laat elkaar in z'n waarde, hoe gecompliceerd ook.  :-*

Het valt me op dat het vrij vaak voorkomt dat de ''gevestigde orde'' enigszins belerend schrijft. Daarbij kan ik me voorstellen dat zeker een nieuweling zich niet bepaald welkom voelt.

Maargoed, wie weet ben ik de enige die dit gevoel heeft...:-X

dirk

Citaat van: Trapkast op 22-01-2019  12:31 uMaargoed, wie weet ben ik de enige die dit gevoel heeft...:-X

Ik denk dat je iets te lange tenen hebt.

Trapkast

Citaat van: dirk op 22-01-2019  12:39 uIk denk dat je iets te lange tenen hebt.

Zou wellicht kunnen, echter vind ik het wel bijzonder om te merken dat dit soort (m.i. enigszins onderbouwde) kritieken geen plek lijken te verdienen.
Ik begrijp al te goed dat de goede sfeer belangrijk is, en probeer daarin mee te denken.

Andere leden (waaronder MarkGA en Heisenberg) die het de moeite vonden hierover een bericht te schrijven lijken helaas al (al dan niet gedwongen) vertrokken.
Daarnaast zullen er ongetwijfeld meerderen zijn die het de moeite niet vinden om het te benoemen.
Zonde, het is hier juist zo'n mooi platform voor discussie, en zoeken naar wederzijds begrip is daarin cruciaal..  ^-^

Ik vond het in ieder geval de moeite om iets wat me al langer opvalt eens te benoemen.
 


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.