Hobbybrouwen > Apparatuur

Hoogte instelling tijdens spoelen met brouwautomaten

<< < (2/20) > >>

Albertus:
Ja, volgens mij moet dat kunnen.
Wanneer het contragewicht gelijk is aan het gewicht van de moutkorf dan zal er niets gebeuren, bij het iets verhogen van het gewicht zal de korf wat worden opgetild en zal het wort er langzaam uitlopen. Dan kun je spoelwater toevoegen, e.e.a. moet wel gefinetuned worden.

Bert

hansHalberstadt:
De gedachte is dat het extra gewicht wat je toevoegd boven het gewicht nodig voor evenwicht (vloeistofspiegel is gelijk binnen en buiten de moutkorf) precies gelijk is aan h x SG x Abodem dus kun je daarmee precies de gewenste onderdruk en spoelsnelheid instellen. eenmaal ingesteld blijft de hoogte h steeds hetzelfde ook als je er spoelwater opgiet stelt zich dat weer vanzelf in.

Albertus:
Inderdaad. Misschien nog een knoop op de goede hoogte in het touw dan stopt het optillen automatisch op de juiste hoogte.
Geautomatiseerd zonder electronica. ;D

Bert

hansHalberstadt:

--- Citaat van: Albertus op 21-01-2019  20:21 u ---Inderdaad. Misschien nog een knoop op de goede hoogte in het touw dan stopt het optillen automatisch op de juiste hoogte.
Geautomatiseerd zonder electronica. ;D

Bert

--- Einde van citaat ---
De juiste hoogte ligt denk ik niet op de plek van een vaste knoop dus lengte van de draad. Het leuke van het idee is juist dat de juiste hoogte niet komt door een vaste lengte van een touw, maar door het aanbrengen van de juiste kracht waardoor de moutkorf zichzelf instelt op precies de juiste hoogte. En die hoogte verandert dus tijdens het filteren.

ps hoogte van de moutkorf verandert dus tijdens het filteren maar het hoogteverschil tussen vloeistofoppervlak in de moutkorf en vloeistofoppervlak van het opgevangen wort blijft gelijk zolang de ingestelde kracht gelijk blijft.

tdp:
Heren,

Ik maak weer een nederige buiging  :groots:

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie