Hobbybrouwen > Apparatuur

Hoogte instelling tijdens spoelen met brouwautomaten

<< < (20/20)

hansHalberstadt:
Eigenlijk hoort deze discussie thuis in een ander topic bv deze https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,36774.msg585067.html#msg585067
Dit topic had ik opgezet mbt het idee voor constante spankracht. Deze opstelling van g.bakker loopt nu ook een beetje door elkaar over deze 2 topics. Zie bijvoorbeeld mijn antwoord over de benodigde kracht in het andere topic.

dirk:

--- Citaat van: hansHalberstadt op 10-02-2019  14:03 u ---Dit plaatje geeft de stroomsnelheid verticaal tegen de tijd horizontaal. Het laat zien wat er gebeurt als je steeds de Grainfather een beetje optilt en dan bij droogvallen weer optilt (blauw).
Het wortniveau stijgt en het niveau in de moutkorf zakt. Het hoogteverschil wordt dus steeds minder dus ook de stroomsnelheid. Daarna til je hem weer op en krijg je weer meer stroomsnelheid.
Bij een constante spankracht blijft de stroomsnelheid ook constant als de spankracht constant blijft en dat is feitelijk wat je wilt bereiken.

--- Einde van citaat ---

Waarom zou ik als amateur een constante stroomsnelheid willen bereiken? Goed bedoeld, maar het ging mij ten eerste om het vermijden van oxidatie, wat er aan extra rendement meegenomen wordt is natuurlijk altijd mooi meegenomen.

hansHalberstadt:

--- Citaat van: dirk op 10-02-2019  15:08 u ---Waarom zou ik als amateur een constante stroomsnelheid willen bereiken? Goed bedoeld, maar het ging mij ten eerste om het vermijden van oxidatie, wat er aan extra rendement meegenomen wordt is natuurlijk altijd mooi meegenomen.

--- Einde van citaat ---
Spoelen is een compromis tussen rendement, tijd,oxidatie. Als je te snel spoelt daalt je rendement en kan je filter dichtslaan waardoor de suiker plaatselijk helemaal niet meer uitspoelt of er zelfs geen druppel meer doorheen komt. Als je te langzaam spoelt staat je wort onnodig lang blootgesteld aan zuurstof bij relatief hoge temperatuur. Je wilt dus liefst de optimale spoelsnelheid. Dat geeft ook de grootste speelruimte voor het instellen van de walsen van je schrootmolen. Die optimale spoelsnelheid kan overigens wel een beetje afhankelijk zijn van waar je je bevindt tijdens het spoelen. Dus om die redenen wil je steeds zo dicht mogelijk de optimale spoelsnelheid aanhouden dus liefst ook als zodanig in kunnen stellen.
Het idee is dat de spankracht  op een voorspelbare manier samenhangt met de spoelsnelheid dus lijkt het mij handig om de spankracht dan ook te gebruiken om de spoelsnelheid in te stellen.   

g.bakker:
Allemaal bedankt voor de feedback. Wordt zeer gewaardeerd! Mooi om te zien Hans op welke natuurkundige wijze jij het proces benaderd. Voor mij nog abracadabra maar kan het zeer waarderen en ga mij er zeker in verdiepen.

hansHalberstadt:
Gisteren 2.5 liter wort gebrouwen om een ondergist uit te proberen. Daarbij even van de gelegenheid gebruik gemaakt om het idee met constante kracht te proberen: een plastic emmertje met gaatjes in de bodem van 3 mm als filter en een pan om het wort op te vangen plus een driepoot met katrol en constant spankracht van 1 kg. Dat leverde een vrijwel constant zich zelf regelend hoogteverschil van ca 6 cm op tussen spoeloppervlak en wort in de pan. Met 6 cm ging het spoelen eigenlijk nog te snel, duurde een half uurtje, dus eigenlijk had ik een kleiner gewicht moeten hebben van ca 500 gram om ca een uur te kunnen spoelen. het spoelrendement was door het snellere spoelen lager, ca 75% wat normaal boven de 90 moet zitten. Het filter stond in het begin natuurlijk gewoon op de bodem en het mechanisme ging pas werken nadat er al flink wat wort was opgevangen. Bij de echte toepassing in Grainfather achtige systemen is dat natuurlijk niet zo omdat daar de filterkorf vanaf het begin op gelijke hoogte staat met het wort.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie