Laat je vergistingsvat zien

Gestart door Jacques, 19-04-2022 22:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Toen ik begon met het brouwen van bier ruim 40 jaar geleden was er nog niet zo veel brouwapparatuur beschikbaar als nu. De hoofdgisting werd vaak uitgevoerd in een grote plastic emmer met daar overheen een schone theedoek. Voor de nagisting werd overgeheveld naar een glazen mandfles.

Tegenwoordig is glimmend rvs steeds meer de standaard. De ene na de andere leverancier biedt een scala aan verschillende vergistingsvaten aan. Er is steeds meer keuze in vergistingsvaten.
Er zijn ook hobbybrouwers die onder druk vergisten wat speciale eigen stelt aan je gistvat.

Hoog tijd om eens een topic te beginnen met het laten zien in wat voor gistvat het wort bij jou wordt omgetoverd tot bier door de gekozen gist. Het mooiste is je gistvat te laten zien in je gistkast.

Hierbij bijt ik de spits af. Mijn gistvat heb ik de nodige jaren geleden gekocht via een gezamenlijke inkoop hier op het forum. De CCT is zeer degelijk uitgevoerd. Vandaag is hij weer gevuld. De gistafzetting die je kunt zien is van het vorige brouwsel. De eerste tijd van de hoofdgisting zit er geen waterslot op mijn gistvat. In plaats daarvan gebruik ik een siliconen slangetje dat naar beneden hangt. Hierdoor komen er geen micro-organismen in het gistvat. Deze werkwijze heb ik afgekeken van Louis Pasteur.




Maar dit topic gaat niet over het al dan niet afsluiten van je gistvat.
Laat je gistvat zien!


Appiehappie

Ik gebruik al enige jaren het vergistingsvat van Grainfather. Verwarmen doet het vergistingsvat via het ingebouwde verwarmingselement en koelen verloopt via een circulatiepomp in een 30 liter emmer koud water. Het water word gekoeld door de koelkast. De temperatuur controller regelt het koelen of verwarmen via de Grainfather app. Ook het aantal dagen vergisten en lageren gaat automatisch via de app. Sinds vorig jaar gebruik ik de nieuwe wifi controller van Grainfather zodat ik het vergisten en lageren kan volgen en regelen via het internet. Via een iSpindel monitor ik het vergistingsproces.

Fermenter1.jpg Fermenter2.jpg1648764452-10207-1.jpg

Hopfenfox

Waar ik begon met de standaardemmers ben ik overgestapt op een SS Brewtech Brew Bucket Mini. Mijn brouwsels zijn 11 liter en in een 30L emmer raakt de iSpindel de bodem, in een 12 liter emmer drukt ie tegen het deksel. In deze 13 L Brew Bucket past het perfect. Enkel bij Ij-gist en Westmalle heb ik een blow-off nodig want dan is de kopruimte echt heel beperkt. Ik vergist in een horecakoelkast van minimaal formaat. Koelen via de koelkast, verwarmen via het verwarmingsvel dat je op de foto's ziet. Die zijn overigens door Jacques gemaakt.


Ivke1984

Ik gebruik afhankelijk van het brouwsel (van oudsher ) twee 60 L vaten van Speidel (kunststof). En sinds kort heb ik ook twee Inox vaten met vlottende deksel van 100 L of 60 L. De keuze valt steeds meer op de inox vaten, al blijven de kogelkraantjes een heikel punt. Reiniging van de kraantjes met de ultrasoonreiniger en vervolgens steriel maken in een snelkookpan werkt tot nu toe goed (geen infecties). Voor de nagisting gebruik ik twee transfermers (35 L) eveneens met kogelkraan. De speidel kraantjes kun je eenvoudig uit elkaar halen en na reiniging in Starsan leggen. Voor mijn gevoel is het dan altijd 'veilig'.

Jacques


Erny

Ik heb verschillende vergistingsvaten. 2 mooie plasticvaten van 30 liter waar alles mee begonnen is. Deze gebruik ik alleen niet meer om mee te vergisten. Ik bewaar mijn mout in deze vaatjes. Dan heb ik een Klarstein van ongeveer ook 30 liter. Een fijn vat. Makkelijk schoon te maken degelijk en niet duur. Ook vergist ik in een Fermzilla onder druk. Ik gebruik model zonder gistdepot. Ik heb ook ervaring met de variant incl. gistdepot maar dat werkt niet voor mij. Zie eerdere berichtgeving van mij. Ook Fermzilla bevalt prima en is goed schoon te houden.
Mijn vergistingskast is zo opgebouwd dat ik 2 vergistingsvaten er in kan zetten maar ook kan variëren met 1 vat en een sodakeg of andere fustjes. Ik verwarm met een belt en regel de temperatuur met een Inktbird. Tevens gebruik ik een Tilt om e.e.a. goed te kunnen volgen.
Blij met mijn huidige opstelling.

#vergistingsvat

Heliox

Mijn tijdelijk budget oplossing in een oude schuur onder het dak.

Een Medion 32 Liter vriezer als koeling.
Deze staat achter de GistKast.

En een 80W Heat Tube met 24v Papst fan.  De fan draaid 24/7 bij 15vdc.

De GF CCT regelt de Cooling
En de Inkbird 308 de Heating 80w Tube.

Ik heb een extra Temp probe in wand geplaats van de GF CCT. Met een 3.5mm jack adapter.


Veel is nog in ontwikkeling. Trial & error fase hi.


jhazenberg

Ik heb een oude koelkast met een warmte mat en een temperatuur gestuurde relais (stc1000)
de vordering van de vergisting hou ik in de gaten met een Ispindel

Bvk1983

Na lang wikken en wegen toch besloten om voor een Brewtech Chronical Fermenter te gaan. Ze zijn wat duurder dan de Brewbuckets en Brew Monk vaten, maar omdat ik graag gist wil kunnen aflaten én goede ervaringen hebben met Brewtech kwam ik toch steeds op dit vat uit.

In de buurt stond er 1 te koop voor een goede prijs dus deze vanavond opgehaald. Hij past met blow-off i.p.v. waterslot net in de koelkast dus dat is prima.

20220628_205546.jpg

20220628_205935.jpg 

brouwerwaldonk

Ik brouw nog altijd met het gistvat van de begin periode uit 1990. Gewoon een grote inox kookketel van 70L met als deksel een plexiglas plaat. Daarin zijn 2 gaatjes waar een inox buisje in klemt, zodat ik de gisting temperatuur kan meten in het midden van het gistende wort.




Boxem

G'woon n 30 ltr Bierfust.
9D5F87EA-AC27-4036-B6A2-68BB0D69AC46.jpeg

Broewerke

Citaat van: Boxem op 06-07-2022  11:46 uG'woon n 30 ltr Bierfust.
9D5F87EA-AC27-4036-B6A2-68BB0D69AC46.jpeg
Of een gewoon bierfust. Zo ja, hoe maak je deze schoon?

Boxem

Citaat van: Broewerke op 06-07-2022  18:20 uOf een gewoon bierfust. Zo ja, hoe maak je deze schoon?

Spoelen..
Nacht in de soda..
Weer spoelen
Desinfecteren met stoom
En weer vullen 😄

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.