Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hoogte instelling tijdens spoelen met brouwautomaten  (gelezen 7585 keer)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • Land: nl
  • meten is weten
Hoogte instelling tijdens spoelen met brouwautomaten
« Gepost op: 20-01-2019 12:29 u »
Een van de nadelen met de huidige generatie brouwautomaten is nog het volledig optillen van de moutkorf tijdens het spoelen waardoor veel gekletter en zuurstofinslag. Dat kun je oplossen met een takel en de juiste hoogte. Maar dan is de vraag hoeveel je het moet optillen want je kunt er vaak niet goed inkijken.

Beslagfilters werken met een kleine onderdruk. Die onderdruk kun je bij brouwautomaten simpel meten als volgt:

Je tilt eerst de moutkorf een heel kleine beetje op zodat deze net los komt van de bodem. Met een kofferweger van een paar euro kun je precies bepalen wat de moutkorf weegt. Vervolgens til je hem op tot je het gewenste gewicht bereikt en dat gewicht probeer je tijdens het spoelen te handhaven. Daarmee kun je nauwkeurig de hoogte h instellen en daarmee de onderdruk van het filterbed.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
Re: hoogte instelling tijdens spoelen met brouwautomaten
« Reactie #1 Gepost op: 20-01-2019 12:50 u »
Bijvoorbeeld Grainfather stel oppervlak is 570 cm2 (even exact opmeten) en je wilt een onderdruk maken van 15 cm waterkolom. neem even voor het gemak een gemiddelde dichtheid van je beslag van 1050 (1.05 g/cm3) en je hebt bijvoorbeeld 3 kg gewicht als je de moutkorf net los meet van de bodem. Dan moet je zover optakelen dat je een gewicht meet van   
3000 + 570 X 15 * 1.05 = 3000 +8 977 = 11977 gram.
Als je gaat spoelen zal het nivo stijgen en zal h afnemen, dus moet je steeds een beetje optakelen tot get gewicht weer klopt.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #2 Gepost op: 20-01-2019 13:03 u »
Je kunt zelfs iets maken met een constante spankracht. Dan zul je zien dat de hoogte zich automatisch aanpast en je steeds dezelfde onderdruk houdt op je filter.

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #3 Gepost op: 20-01-2019 19:11 u »
Voor een constante kracht heb je geen elastiek nodig, een gewicht is voldoende. Als je daar een bakje, blikje. o.i.d. gevuld met wat ijzer (bouten, moeren etc.) voor neemt kun je het gewicht zo afregelen dat de korf geleidelijk omhoog komt met de snelheid die je wenst.

Bert

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #4 Gepost op: 20-01-2019 19:16 u »
Zo iets bedoel je?

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
« Reactie #5 Gepost op: 21-01-2019 09:59 u »
Ja, volgens mij moet dat kunnen.
Wanneer het contragewicht gelijk is aan het gewicht van de moutkorf dan zal er niets gebeuren, bij het iets verhogen van het gewicht zal de korf wat worden opgetild en zal het wort er langzaam uitlopen. Dan kun je spoelwater toevoegen, e.e.a. moet wel gefinetuned worden.

Bert

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #6 Gepost op: 21-01-2019 12:40 u »
De gedachte is dat het extra gewicht wat je toevoegd boven het gewicht nodig voor evenwicht (vloeistofspiegel is gelijk binnen en buiten de moutkorf) precies gelijk is aan h x SG x Abodem dus kun je daarmee precies de gewenste onderdruk en spoelsnelheid instellen. eenmaal ingesteld blijft de hoogte h steeds hetzelfde ook als je er spoelwater opgiet stelt zich dat weer vanzelf in.

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
« Reactie #7 Gepost op: 21-01-2019 20:21 u »
Inderdaad. Misschien nog een knoop op de goede hoogte in het touw dan stopt het optillen automatisch op de juiste hoogte.
Geautomatiseerd zonder electronica. ;D

Bert

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #8 Gepost op: 21-01-2019 21:17 u »
Inderdaad. Misschien nog een knoop op de goede hoogte in het touw dan stopt het optillen automatisch op de juiste hoogte.
Geautomatiseerd zonder electronica. ;D

Bert
De juiste hoogte ligt denk ik niet op de plek van een vaste knoop dus lengte van de draad. Het leuke van het idee is juist dat de juiste hoogte niet komt door een vaste lengte van een touw, maar door het aanbrengen van de juiste kracht waardoor de moutkorf zichzelf instelt op precies de juiste hoogte. En die hoogte verandert dus tijdens het filteren.

ps hoogte van de moutkorf verandert dus tijdens het filteren maar het hoogteverschil tussen vloeistofoppervlak in de moutkorf en vloeistofoppervlak van het opgevangen wort blijft gelijk zolang de ingestelde kracht gelijk blijft.

Online tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #9 Gepost op: 21-01-2019 21:25 u »
Heren,

Ik maak weer een nederige buiging  :groots:

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #10 Gepost op: 21-01-2019 21:35 u »
Heren,

ik maak weer een nederige buiging  :groots:
En ik nog een voor degene die het als eerste gaat uitproberen in de praktijk. 

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
« Reactie #11 Gepost op: 21-01-2019 22:46 u »
De juiste hoogte ligt denk ik niet op de plek van een vaste knoop dus lengte van de draad. Het leuke van het idee is juist dat de juiste hoogte niet komt door een vaste lengte van een touw, maar door het aanbrengen van de juiste kracht waardoor de moutkorf zichzelf instelt op precies de juiste hoogte. En die hoogte verandert dus tijdens het filteren.

ps hoogte van de moutkorf verandert dus tijdens het filteren maar het hoogteverschil tussen vloeistofoppervlak in de moutkorf en vloeistofoppervlak van het opgevangen wort blijft gelijk zolang de ingestelde kracht gelijk blijft.

De korf die je omhoog trekt blijft langzaam leeglopen, op een gegeven moment is de korf leeg. Op dat moment zal het gewicht de lege korf verder omhoog willen trekken (tot aan de hemel het plafond). Om dat te voorkomen zou ik die knoop willen leggen.

Ik ga er hierbij van uit dat bostel minder weegt dan de maisch.

Bert

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #12 Gepost op: 22-01-2019 04:10 u »
De korf die je omhoog trekt blijft langzaam leeglopen, op een gegeven moment is de korf leeg. Op dat moment zal het gewicht de lege korf verder omhoog willen trekken (tot aan de hemel het plafond). Om dat te voorkomen zou ik die knoop willen leggen.

Bert
Ok, dan is die knoop dus een soort maximaal beveiliging. Maar die beveiliging mag tijdens het spoelen normaal niet actief worden. Dat geeft natuurlijk wel een maximale hoogte h dus een maximale kracht die je mag instellen om in het veilige gebied te blijven.

Offline Pimmels

• Senior lid
  • kijk ook op www.facebook.com/PimmelsBier
    • Pimmels bier
« Reactie #13 Gepost op: 22-01-2019 08:02 u »

Bert
Zo langzaam loopt die korf niet leeg bij mij :weetniet: 90% binnen de minuut (in die tijd houd ik hem vast onder het wort spiegel) en de rest duurt een half uur...

Offline pippakillinova

• Senior lid
Re: Hoogte instelling tijdens spoelen met brouwautomaten
« Reactie #14 Gepost op: 22-01-2019 08:10 u »
Good thinking Hans.
Een postweegschaal en een spanband en je bent er.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #15 Gepost op: 22-01-2019 08:33 u »
Zo langzaam loopt die korf niet leeg bij mij :weetniet: 90% binnen de minuut (in die tijd houd ik hem vast onder het wort spiegel) en de rest duurt een half uur...
Normaal duurt het spoelen bij een brouwerij wel een uur. Dan krijg je dat de suiker beter uitspoelt en je krijgt dan een hoger rendement. Dat bereik je door de korf er niet helemaal uit te tillen tot de onderkant nog net het vloeistofoppervlak raakt van de opgevangen wort, maar veel minder hoogteverschil in te stellen. Bij hoogteversschil=0 is de doorstroming ook 0, dus je kunt bv 5 of 10 cm hoogteverschil instellen via de daarbij behorende kracht. Eenmaal ingesteld zal die 10 cm dan altijd blijven bestaan, ook als je je filterbed laat aflopen tot het net niet droogvalt of als je spoelwater op gaat gieten blijft het mechanisme via een kracht zich dan instellen op 5-10cm. als je het filterbed helemaal af laat lopen tot er geen wort meer uitkomt tegen het einde dan zal het hoogteverschil groter worden omdat er lucht tussen de kafjes komt, maar stel dat er 20% lucht tussenzit dan zal het hoogteverschil daardoor oplopen tot 5-10 cm keer 1.2 = 6 - 12 cm dus nog steeds niet heel veel meer.
Maw: het maximale hoogteverschil wat je mag instellen voordat de moutkorf aan het einde uit je ketel omhoog zou vliegen is de hoogte van je bostel x (1-percentage lucht/100). als je voor het hoogteverschil dus bv maximaal 50% van je beslaghoogte aanhoudt zit je altijd veilig lijkt mij, maar dat zou je een keer in de praktijk moeten bepalen. 

Offline knifeman

• Senior lid
  • Land: be
  • Brewing Vespa Garage
« Reactie #16 Gepost op: 22-01-2019 08:40 u »
Zeg hans, een ander idee, als je nu als gewicht van je takel gewoon een startgewicht (+-moutkorf gewicht)  gebruikt samen met een vat met je spoelwater... Dan loopt dat leeg en blijft het contragewicht in functie van je moutkorf gewicht dat steeds afneemt ? ... just thinking...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #17 Gepost op: 22-01-2019 08:41 u »
Indrukwekkende oplossing voor een relatief simpel probleem: het niet goed kunnen bepalen van het vloeistofniveau in de brouwautomaat. Naar mijn idee is dat simpeler op te lossen, bij voorbeeld met behulp van een lampje.

Het gaat er om dat het vloeistofniveau in de korf net wat hoger is dan in de ketel. Wanneer dat niet het geval is zakt het vloeistofniveau in de korf niet. Als je dat ziet takel je de korf een heel klein beetje omhoog. Het spoelwater zakt dan weer door het moutbed. Zo simpel kan de oplossing dat je niet in de ketel kunt kijken zijn.
(Dis is een reactie van iemand die al de nodige keren ervaring heeft met het ophoog takelen van de moutkorf om de spoelsnelheid te regelen...)

Overigens herken ik het probleem bij mijn Braumeister niet. Bij deze bouwautomaat kun je wel zien waar het vloeistofniveau zich bevindt. Nadeel van deze automaat is dat er in verhouding niet zo veel mout in de korf past.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #18 Gepost op: 22-01-2019 08:46 u »
Zeg hans, een ander idee, als je nu als gewicht van je takel gewoon een startgewicht (+-moutkorf gewicht)  gebruikt samen met een vat met je spoelwater... Dan loopt dat leeg en blijft het contragewicht in functie van je moutkorf gewicht dat steeds afneemt ? ... just thinking...
Ik denk het niet want je wilt juist de kracht constant houden dus constant hoogteverschil. bij jou neemt het hoogteverschil, dus de spoelsnelheid steeds verder af gedurende het spoelen

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #19 Gepost op: 22-01-2019 08:49 u »
Indrukwekkende oplossing voor een relatief simpel probleem: het niet goed kunnen bepalen van het vloeistofniveau in de brouwautomaat. Naar mijn idee is dat simpeler op te lossen, bij voorbeeld met behulp van een lampje.
Het gaat er om dat het vloeistofniveau in de korf net wat hoger is dan in de ketel. Wanneer dat niet het geval is zakt het vloeistofniveau in de korf niet. Als je dat ziet takel je de korf een heel klein beetje omhoog. Het spoelwater zakt dan weer door het moutbed. Zo simpel kan de oplossing dat je niet in de ketel kunt kijken zijn.

Overigens herken ik het probleem bij mijn Braumeister niet. Bij deze bouwautomaat kun je wel zien waar het vloeistofniveau zich bevindt. Nadeel van deze automaat is dat er in verhouding niet zo veel mout in de korf past.
Het punt is niet direct dat je het niet kunt zien, maar dat je steeds je takel bij moet stellen als je de spoelsnelheid constant zou willen houden.
Dat doet deze methode dus automatisch voor je dus maakt het leven weer simpeler en reproduceerbaarder en je hoeft minder op te letten.

Offline JoepH

• Senior lid
  • Maasland Thuisbrouwers Genootschap
« Reactie #20 Gepost op: 22-01-2019 11:16 u »
De nieuwe Brewster Beacon en de nieuwe modellen van Brewmonk hebben een peilglas waar je de hoogte van je wort in de ketel kunt checken. Ik zag in de Arsegan Easybrew 30 topic ook eeen prachtig peilglas wat bij Ali te bestellen is.
https://nl.aliexpress.com/item/Weldless-Sight-Gauge-16-High-Temp-Food-Grade-Silicone-Washers-and-Tubing-homebrew-sight-gauge/32236262412.html
Ik takel de moutkorf van mijn Easybrew 30 ook. Met een beetje loeren en wat ervaring is de hoogte goed te volgen. Neemt niet weg dat dit weer een mooie voorzet is voor een handige accessoire.  :groots: :groots: :groots:

Offline mbroek

• Super lid
  • Hoe verder je gaat, hoe langer de terugweg.
    • Huisbrouwerij St. Chiellus
« Reactie #21 Gepost op: 22-01-2019 11:25 u »
Mooie oplossing maar niet erg praktisch lijkt mij. Ieder brouwsel is anders wat betreft gewicht.

Ik ga maar gewoon een losse rvs strip aan de korf hangen als peilstift. De lengte iets korter als de hoogte van de korf en ik kan prima zien hoe hoog de korf al uit het wort opgetakeld is.

In de kookketel hangt ook zo'n losse strip voor het spoelen tot volume wat meestal bij mij vaak hetzelfde nivo is.

Toch zijn er voor de knutselaars weer genoeg ideeën van Hans om de winter door te komen.  :groots:

Offline Trapkast

• Vol lid
  • Tripel Trappel Tripel Trapkast....
« Reactie #22 Gepost op: 22-01-2019 12:31 u »
Naar mijn idee is dat simpeler op te lossen, bij voorbeeld met behulp van een lampje.

Zo simpel kan de oplossing dat je niet in de ketel kunt kijken zijn.
(Dis is een reactie van iemand die al de nodige keren ervaring heeft met het ophoog takelen van de moutkorf om de spoelsnelheid te regelen...)

Er wordt de laatste tijd weer erg vaak gesproken over de goede sfeer op het forum.
(zelfs met een aantal verbanningen tot gevolg)

Dit soort belerende/enigszins hautaine opmerkingen voegen m.i. niets toe aan een constructieve discussie...
Prima dat je een manier hebt die voor jou makkelijker werkt en die wilt delen, maar of dit echt een toffe toon is. :weetniet:

De toon waarop suggereert al dat er iets mis zou zijn met de ingenieuze oplossing, terwijl de meerwaarde van het forum volgens mij voornamelijk zit in discussies en vernieuwing.
Laat elkaar in z'n waarde, hoe gecompliceerd ook.  :-*

Het valt me op dat het vrij vaak voorkomt dat de ''gevestigde orde'' enigszins belerend schrijft. Daarbij kan ik me voorstellen dat zeker een nieuweling zich niet bepaald welkom voelt.

Maargoed, wie weet ben ik de enige die dit gevoel heeft...:-X

Offline dirk

• Super lid
  • Land: 00
  • I don't feed trolls
« Reactie #23 Gepost op: 22-01-2019 12:39 u »

Ik denk dat je iets te lange tenen hebt.

Offline Trapkast

• Vol lid
  • Tripel Trappel Tripel Trapkast....
« Reactie #24 Gepost op: 22-01-2019 12:44 u »
Ik denk dat je iets te lange tenen hebt.

Zou wellicht kunnen, echter vind ik het wel bijzonder om te merken dat dit soort (m.i. enigszins onderbouwde) kritieken geen plek lijken te verdienen.
Ik begrijp al te goed dat de goede sfeer belangrijk is, en probeer daarin mee te denken.

Andere leden (waaronder MarkGA en Heisenberg) die het de moeite vonden hierover een bericht te schrijven lijken helaas al (al dan niet gedwongen) vertrokken.
Daarnaast zullen er ongetwijfeld meerderen zijn die het de moeite niet vinden om het te benoemen.
Zonde, het is hier juist zo'n mooi platform voor discussie, en zoeken naar wederzijds begrip is daarin cruciaal..  ^-^

Ik vond het in ieder geval de moeite om iets wat me al langer opvalt eens te benoemen.

Offline pippakillinova

• Senior lid
« Reactie #25 Gepost op: 22-01-2019 13:09 u »
Dit soort belerende/enigszins hautaine opmerkingen voegen m.i. niets toe aan een constructieve discussie...
Prima dat je een manier hebt die voor jou makkelijker werkt en die wilt delen, maar of dit echt een toffe toon is. :weetniet:

Jacques benadrukt zijn legaat. Doe er je voordeel mee, of niet.

Offline Brouwerij De Stichting

• Junior lid
  • **
  • In de buurt van Zoetermeer
« Reactie #26 Gepost op: 22-01-2019 13:40 u »
Wat de rest er ook van vindt of commentaar op heeft, ik vind het geniaal!

Offline Pimmels

• Senior lid
  • kijk ook op www.facebook.com/PimmelsBier
    • Pimmels bier
« Reactie #27 Gepost op: 22-01-2019 16:08 u »
Ik vind het ook geniaal bedacht maar ik ga toch voor een schepje meer mout (of een wat lager rendement) zonder spoelen.

Een peilglas lijkt me handig maar lastig schoon te maken?
Als er een update komt met meerdere nokken op de binnen pan en een peilglas op de plaats van de pompleiding ben ik van de partij!

Offline Gossi

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #28 Gepost op: 22-01-2019 16:30 u »
Het is toch zo dat het pijpje van de Yesy Brew door het glazen deksel loopt en dan gaat kletteren op de spareplate?

Lijkt mij hetzelfde. Zuurstofinslag. De praktijk is dat het volgens mij heel weinig uit maakt. Ja, ja ik weet het, daar komt een hoop commentaar op, en ik ben het met jullie eens dat je het moet proberen te voorkomen.
Maar of het nou echt zo erg is? Ik denk dat het mee valt anders hadden de fabrikanten dit echt niet zo gemaakt!

Offline Wildor

• Senior lid
  • Thuisbrouwerij ‘t Ernhems Nat
« Reactie #29 Gepost op: 22-01-2019 16:50 u »
Het is toch zo dat het pijpje van de Yesy Brew door het glazen deksel loopt en dan gaat kletteren op de spareplate?

Ik denk dat er diverse mensen zijn die wel een siliconenslang op het bochtje hebben geschoven en het slangetje ligt dan plat op de filterplaat. Geen gekletter.
Althans, zo doe ik het sinds dag 1.

William

Offline Gossi

• Vol lid
« Reactie #30 Gepost op: 22-01-2019 17:00 u »
Ja dat bedoel ik nou. Waarom doet de fabrikant dat slangetje er niet bij? Omdat het niet uitmaakt en het bier er even lekker van wordt.

Offline JoepH

• Senior lid
« Reactie #31 Gepost op: 22-01-2019 17:12 u »
Een peilglas lijkt me handig maar lastig schoon te maken?
Als er een update komt met meerdere nokken op de binnen pan en een peilglas op de plaats van de pompleiding ben ik van de partij!
Het nieuwe model van Brewmonk heeft alles wat je wenst. Extra nokken en een doorzichtige pompleiding met literverdeling. Ze hebben geluisterd naar de wensen van de gebruiker.

Offline McMelloW

• Super lid
  • Huysbrouwerij 'Op Zuylen'
« Reactie #32 Gepost op: 22-01-2019 17:16 u »
Maar goed, wie weet ben ik de enige die dit gevoel heeft...:-X
Je bent zeker niet de enige die dit gevoel heeft. Daarom reageer ik veel minder vaak.

Terug naar de discussie:
De Grainfather heeft aan de uitloop van de pijp een siliconen slang. Die ligt met het uiteinde plat op de bovenste filterplaat. er is tijdens het rondpompen geen gekletter.

Blijft de vraag: Hans, geeft het wel of niet laten kletteren uit de moutkorf een meetbaar en/of proefbaar verschil in je eindproduct ?? Levert al je rekenwerk en takels  iets op?

Offline Sander van Dijk

• Super lid
  • Als je je glas op z'n kop houdt... is tie leeg!
« Reactie #33 Gepost op: 22-01-2019 19:02 u »
Er wordt de laatste tijd weer erg vaak gesproken over de goede sfeer op het forum.

De toon waarop suggereert al dat er iets mis zou zijn met de ingenieuze oplossing, terwijl de meerwaarde van het forum volgens mij voornamelijk zit in discussies en vernieuwing.

Het valt me op dat het vrij vaak voorkomt dat de ''gevestigde orde'' enigszins belerend schrijft. Daarbij kan ik me voorstellen dat zeker een nieuweling zich niet bepaald welkom voelt.

Ik vind dit in dit geval nogal overdreven. Jaques geeft aan dat hij het een indrukwekkende oplossing vindt, maar dat hij vindt dat het ook simpeler / anders opgelost kan worden. Er leiden vele wegen naar Rome. Waarom is dit direct hautain?

Offline Sander van Dijk

• Super lid
« Reactie #34 Gepost op: 22-01-2019 19:07 u »
Blijft de vraag: Hans, geeft het wel of niet laten kletteren uit de moutkorf een meetbaar en/of proefbaar verschil in je eindproduct ?? Levert al je rekenwerk en takels  iets op?

Het gaat volgens mij, in dit geval vooral om het optimale spoelen en daardoor een beter rendement, wat bij brouwautomaten een issue kan zijn. En niet zozeer om het voorkomen van kletteren en dus oxidatie.

Edit: meetbaar kan het zijn, doordat je een hoger spoel-rendement zou kunnen halen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #35 Gepost op: 22-01-2019 19:33 u »
Het gaat volgens mij, in dit geval vooral om het optimale spoelen en daardoor een beter rendement, wat bij brouwautomaten een issue kan zijn. En niet zozeer om het voorkomen van kletteren en dus oxidatie.

Edit: meetbaar kan het zijn, doordat je een hoger spoel-rendement zou kunnen halen.

Eigenlijk was mijn doel om beide zaken te verbeteren, dus rendement en kletteren.
mbt Jacques is het eigenlijk niet zo vreemd als je bv kijkt naar dit topic:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,27621.msg423275.html#msg423275
daar duur de het tot bericht #129 voordat Jacques echt de voordelen begon in te zien en nu wil hij niet meer zonder en gebruikt de weegmethode voor allerlei heel interessante proefjes die anders nooit zouden kunnen of veel lastiger zouden zijn.

Wat je hier ziet is typisch voor nieuwe uitvindingen zoals ik ook heel vaak op het werk tegenkom. In het begin is het alsof men water ziet branden  en is er weerstand tegen iets nieuws wat anders is dan de gevestigde inzichten. Een aantal mensen staan open voor vernieuwing en zijn nieuwsgierig, een aantal anderen zien niets in veranderingen en houden de boot af en nog een aantal anderen gaan gelijk kijken hoe het weer anders kan nog voordat ze het helemaal doorgrond hebben. Dat zie je hier op het forum nu dus ook zo terug, niets bijzonders dus.

Laten we dus maar afwachten hoe het zich ontwikkelt.   

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #36 Gepost op: 22-01-2019 19:41 u »

De Grainfather heeft aan de uitloop van de pijp een siliconen slang. Die ligt met het uiteinde plat op de bovenste filterplaat. er is tijdens het rondpompen geen gekletter.

Ten eerste gaat het niet om rondpompen tijdens het maischen, maar on het filteren waarbij je de moutkorf standaard boven de vloeistof uit tilt. Gezien het feit dat menigeen al bezig is met takels aan het plafond, kledingrekken etc geeft wel aan dat me verwacht dat kletteren smaakafwijkingen geeft tgv oxidatie.

Verder is het rekenwerk nu even nodig om het principe toe te lichten. In de praktijk stel ik me voor dat we een appje of excel sheet hebben waar je aan aantal zaken invult zoals moutgewicht en beslagdikte en wat afmetingen van je apparatuur en daar rolt dan een spankracht uit die je moet instellen. daarna gaat alles vanzelf. simpel , je hoeft dus niets te berekenen en ook niet op te letten wanneer je steeds je takel een beetje bij moet stellen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #37 Gepost op: 22-01-2019 19:46 u »
Mooie oplossing maar niet erg praktisch lijkt mij. Ieder brouwsel is anders wat betreft gewicht.

Die parameters kun je in een appje/ Excel sheet invoeren en dan rolt daar de in te stellen spankracht uit. Dus dat staat een praktisch gebruik zeker niet in de weg.

Offline McMelloW

• Super lid
« Reactie #38 Gepost op: 22-01-2019 20:11 u »
Gezien het feit dat menigeen al bezig is met takels aan het plafond, kledingrekken etc geeft wel aan dat me verwacht dat kletteren smaakafwijkingen geeft tgv oxidatie.

Dat veel mensen dit doen zegt mij niets. Er zijn vele hypes en discussies op dit forum voorbij gekomen. Vandaar mijn vraag is het meetbaar en/of merkbaar in je eindproduct.

Ik heb regelmatig filteremmers gezien waar het wort kletterend uit de kraan in de kookketel loopt. Als ik er naar vraag zeggen de brouwers meestal. "Ik doe het al jaren zo en het gaat altijd goed." De producenten van de brouwketels zeggen hier ook niets over.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #39 Gepost op: 22-01-2019 20:21 u »

Dat veel mensen dit doen zegt mij niets. Er zijn vele hypes en discussies op dit forum voorbij gekomeen. Vandaar mijn vraag is het meetbaar en/of merkbaar in je eind produkt.
Het veroorzaakt de bekende kartonsmaak. Bij een aantal bieren zoals dubbels of andere bieren met veel smaak zal dat naar de achtergrond gedrukt worden en misschien niet opvallen, maar voor gevoelige bieren zoals kolsch proef je dit soort afwijkingen wel. En sommige mensen denken dat die smaak in het bier thuishoort en storen zich er niet aan. Net zoiets als met hifi. als je niet weet waar je naar moet luisteren hoor je het niet, maar als iemand je erop wijst valt het wel op en ga je je eraan storen.

Offline pippakillinova

• Senior lid
« Reactie #40 Gepost op: 22-01-2019 20:23 u »
Als je vaak brouwt wordt rendement een issue. Is het niet om de kosten, dan is het vanwege de drang naar onwikkeling. Het proces willen beheersen. Weten wat je doet en welke factoren er een rol spelen.

De meeste mensen zien het nut niet van Hans zijn 'rekenwerk', maar voor de mensen die je wel inspireert kan het hun hobby verrijken.
Praktisch zijn er haken en ogen aan dit idee (letterlijk in dit geval). Het is wachten tot er iemand mee aan de gang gaat en het finetuned, of afschiet.
Een dood spoor is ook een spoor.
Hoe dan ook; het is stof tot nadenken. En dat zouden meer mensen moeten doen!

Offline Gossi

• Vol lid
« Reactie #41 Gepost op: 22-01-2019 20:37 u »
Ik ben het eens met bovenstaande spreker. Ik blijf er bij dat kletteren niet zo erg is maar als je je bieren wilt verbeteren zal je het in de kleinere dingen moeten blijven zoeken, zoals dit item.
Ik vind dat Hans iets goeds heeft bedacht.

Offline McMelloW

• Super lid
« Reactie #42 Gepost op: 22-01-2019 20:53 u »
Als je vaak brouwt wordt rendement een issue. Is het niet om de kosten, dan is het vanwege de drang naar onwikkeling. Het proces willen beheersen. Weten wat je doet en welke factoren er een rol spelen.

De meeste mensen zien het nut niet van Hans zijn 'rekenwerk', maar voor de mensen die je wel inspireert kan het hun hobby verrijken.
Praktisch zijn er haken en ogen aan dit idee (letterlijk in dit geval). Het is wachten tot er iemand mee aan de gang gaat en het finetuned, of afschiet.
Een dood spoor is ook een spoor.
Hoe dan ook; het is stof tot nadenken. En dat zouden meer mensen moeten doen!

Helemaal mee eens. Vandaar dat ik, als een soort mythbuster, nadenk en me afvraag heeft het bouwen van een dergelijke hijsinstalltie nut voor een beter bier. Een hijinstalltie lijkt me wel vriendelijker en gemakkelijker voor mijn rug. De brouwers, die ik ken, met een Braumeister van 200 of 500L takelen de korf gewoon op en laten dit kleteren.

Offline Dirtbag

• Super lid
  • Syntax error!
« Reactie #43 Gepost op: 22-01-2019 21:38 u »
Als je een gewicht gaat toevoegen aan een katrol mag daar nog wel een overbrenging in zitten. Als ik bij mij Easybrew 50 de moutkorf optil aan het begin van het spoelen til ik al gauw 35 kilo uit de ketel en de eerste paar seconden tikt dat de 40 ook aan. (postweegschaal en gewichtsafname) Als je met een enkele katrol werkt dan moet je dus al rap rekening houden met 80 kilo aan het plafond.

Tevens als je met een gewicht werkt moet je wel continue spoelwater toevoegen, als je korf lichter wordt gaat deze dus verder omhoog, op een gegeven moment ga je dus krijgen dat er nog een deel wort uit de korf moet terwijl je niet meer toevoegt en je dus inderdaad je knoop nodig gaat hebben of je moet de korf omlaag trekken.

Mijn ervaring met een hijsjuk, postweegschaal en katrol is meer dat ik teveel water toevoeg, op het moment dat ik genoeg wort heb blijft de korf nog een tijdje doorlekken. Of het geeft een rotzooi of mijn bier wordt te dun.

Ik ben nog bezig met een balans te vinden :)

db

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #44 Gepost op: 22-01-2019 22:07 u »
Kletteren doe ik alleen na koelen en direct daarna de gist erbij. In de rest van het proces tijdens maischen en spoelen wil ik geen of zeer miniem kletteren. In hoeverre oxidatie van invloed is weet ik niet maar zoveel mogelijk voorkomen lijkt me altijd beter. Ik heb een 1panssysteem en kletter niet tijdens spoelen. De laatste liter tijdens uitlekken dan weer wel.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #45 Gepost op: 23-01-2019 03:25 u »
Ja dat bedoel ik nou. Waarom doet de fabrikant dat slangetje er niet bij? Omdat het niet uitmaakt en het bier er even lekker van wordt.
Waarom maakt een fabrikant snoertjes ook altijd onhandig kort zodat ze zet het stopcontact niet halen?  Omdat dat goedkoper is. Bij de Grainfather zit er wel zo'n slangetje bij.

Offline mbroek

• Super lid
  • Hoe verder je gaat, hoe langer de terugweg.
    • Huisbrouwerij St. Chiellus
« Reactie #46 Gepost op: 23-01-2019 10:14 u »
die parameters kun je in een appje/ Excel sheet invoeren en dan rolt daar de in te stellen spankracht uit. Dus dat staat een praktisch gebruik zeker niet in de weg.

Dat klopt, maar is dat gewicht voor alle moutsoorten gelijk. Ik denk dan aan rogge, vlokken en dergelijke. Het is moutgewicht + een deel absorbtie + de korf. Misschien scheelt het heel weinig hoor en zie ik een probleem wat er gewoon niet is.

Overigens, ik takel omdat mijn gevoel zegt het kletteren te verminderen. Bovendien scheelt het in gewicht en in mijn geval ook handjes tekort. Ik heb geen nokken en zou dus de korf moeten optillen en tegelijk er iets onder leggen op de ketel om de korf weer op uit te laten lekken Dat lukt niet in mijn eentje. Dus een takel en dan ga je vanzelf in stappen takelen.

Ik heb dus geen ervaring met smaakverschil door het wel of niet kletteren tijdens het spoelen. Wellicht anderen.

Offline Scorpionrose

• Senior lid
« Reactie #47 Gepost op: 23-01-2019 10:25 u »
Dat klopt, maar is dat gewicht voor alle moutsoorten gelijk. Ik denk dan aan rogge, vlokken en dergelijke. Het is moutgewicht + een deel absorbtie + de korf. Misschien scheelt het heel weinig hoor en zie ik een probleem wat er gewoon niet is.

Overigens, ik takel omdat mijn gevoel zegt het kletteren te verminderen. Bovendien scheelt het in gewicht en in mijn geval ook handjes tekort. Ik heb geen nokken en zou dus de korf moeten optillen en tegelijk er iets onder leggen op de ketel om de korf weer op uit te laten lekken Dat lukt niet in mijn eentje. Dus een takel en dan ga je vanzelf in stappen takelen.

Ik heb dus geen ervaring met smaakverschil door het wel of niet kletteren tijdens het spoelen. Wellicht anderen.

Takelen lijkt mij ook het makkelijks.
Elke liter spoelwater die je erbij doet weet je hoeveel het wort in je ketel stijgt en kun je dus met een ratel de korf diezelfde afstand omhoog doen.
Daar heb je geen berekeningen voor nodig en je hoeft je contra gewicht niet voor elke keer dat je brouwt te berekenen en aan te passen.

Offline Jepke

• Vol lid
« Reactie #48 Gepost op: 23-01-2019 11:28 u »
Ik weet niet of iemand dit artikel al een keer gelezen heeft: http://brulosophy.com/2014/11/18/is-hot-side-aeration-fact-or-fiction-exbeeriment-results/

Ik weet het, deze artikelen staan nogal eens ter discussie hier dus iedereen mag hierover zijn eigen mening vormen. Ik bestrijd ook zeker niet dat "HSA" (Hot Side Aeration) zoals het vaak genoemd wordt door onze Amerikaanse vrienden niet bestaat en niet tot smaakafwijkingen kan leiden. Persoonlijk vind ik het wel mooi dat we hier altijd samen zoeken naar dat laatste beetje optimalisatie en als verminderen van kletteren tijdens spoelen hieraan kan bijdragen dan lijkt me dat prima. Ik denk wel dat je dan de rest van je proces eerst voor 100% in orde moet hebben voordat dit een rol gaat spelen.

Ik zou zeggen: Vorm je eigen mening en doe er je voordeel mee.

Offline Johannesdeloper

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • Brouwen is een soort van feestje.
    • Johannesdeloper
« Reactie #49 Gepost op: 23-01-2019 11:52 u »
Ik takel zoals op de tekening.
In plaats van berekening, werk ik op gevoel en gehoor, je kunt dan precies bepalen dat de bodem van
je filterkuip voldoende onder de waterspiegel is en het wort niet klettert.

Offline Sander van Dijk

• Super lid
« Reactie #50 Gepost op: 23-01-2019 12:45 u »
Ik takel ook met een simpele spanband en ratel i.c.m. een simpele houten constructie. Met die ratel kan ik de binnenpan heel gedoseerd stukje voor stukje omhoog takelen.

Meestal zit mijn pan behoorlijk vol en is bij mij de trigger om de binnenpan weer iets omhoog te takelen, als de binnenpan dreigt over te lopen De onderzijde van de binnenpan komt bij mij, totdat ik klaar ben met spoelen, nooit  boven het vloeistof niveau. Geen gekletter dus.

Ik vind het een prachtig idee, alleen kan ik het met mijn huidige constructie niet uittesten. Ik heb maar weinig ruimte boven mijn pan. En een haak of oog in ons plafond in de keuken maken, lijkt mij geen goed idee :)

Offline TeVeHa

• Vol lid
  • Nederlanders of Belgen zijn me evenveel waard
« Reactie #51 Gepost op: 23-01-2019 12:49 u »
Ik gebruik al enige jaren 'dit' tot mijn grote tevredenheid, draait heel gemakkelijk, (ik zeg het er maar meteen bij want das de vraag die mensen zich stellen bij zo'n ding), wel lastig als je in de keuken brouwt, ttz moeder de vrouw wordt dan lastig  ;D en ook niet aan te raden tegen een gyproc wand.  ;) mvg

Offline McMelloW

• Super lid
« Reactie #52 Gepost op: 23-01-2019 13:49 u »
Ik weet niet of iemand dit artikel al een keer gelezen heeft: http://brulosophy.com/2014/11/18/is-hot-side-aeration-fact-or-fiction-exbeeriment-results/

Ik weet het, deze artikelen staan nogal eens ter discussie hier dus iedereen mag hierover zijn eigen mening vormen. Ik bestrijd ook zeker niet dat "HSA" (Hot Side Aeration) zoals het vaak genoemd wordt door onze Amerikaanse vrienden niet bestaat en niet tot smaakafwijkingen kan leiden. Persoonlijk vind ik het wel mooi dat we hier altijd samen zoeken naar dat laatste beetje optimalisatie en als verminderen van kletteren tijdens spoelen hieraan kan bijdragen dan lijkt me dat prima. Ik denk wel dat je dan de rest van je proces eerst voor 100% in orde moet hebben voordat dit een rol gaat spelen.

Dank voor dit artikel. Dit geeft weer nieuwe stof tot nadenken

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #53 Gepost op: 23-01-2019 20:20 u »

Toch weer mooi om te zien hoe verschillende onderzoeken en inzichten van hetzefde fenomeen tot verschillende conclusies leiden. En dan is het zeker aan de lezer om daar een waardeoordeel aan te geven welke van de 2 je moet geloven en waarom? Dat gaat natuurlijk nooit werken.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #54 Gepost op: 23-01-2019 22:04 u »
Vanavond een simpel proefje gedaan om het idee uit te proberen op kleine schaal. Met een jampotje en een RVS bakje met gaatjes onderin en daarop een plastic bakje wat de moutkorf moet voorstellen.
eea opgetild met een hefboompje van een houten pollepel. de afstand van het draatje tot mijn vinger bepaalt de kracht omhoog. ik zorg steeds dat de lepel horizontaal blijft en zo houdt ik de kracht constant

Start, hoogte va het 'spoelwater' staat 1 cm boven het opgevangen wort

Wort gaat filteren en vloeistof zakt in het filterbed maar nog steeds 1 cm boven het opgevangen wort

Nog wat later, filterbed valt droog, nog steeds 1 cm

Eindsituatie, filteren is klaar, nu staat bovenkant van het filterbed ca 1 cm boven het wort en is dus mooi afgelopen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #55 Gepost op: 23-01-2019 22:18 u »

Zo zou je het kunnen laten werken:
een motor met vertraging rolt een koort op om de motoras waardoor de moutkorf opgetild wordt en dus zwaarder waardoor de hefboom gaat kantelen. daardoor gaat de microswitch uit en schakelt de motor weer uit zodat de hefboom steeds horizontaal blijft staan. zelfde met 2e microswitch boven de hefboom. als je spoelwater opgiet dan moet de moutkorf iets zakken om weer dezelfde kracht te geven. Daarvoor moet de motor even de andere kant op draaien. De kracht stel je in met het aangrijpingspunt, dus afstand 'a'

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #56 Gepost op: 23-01-2019 23:28 u »

Ik heb nog geen tijd gehad om eerder te reageren.

Zoals ik schreef vind ik de oplossing van Hans zeer indrukwekkend. Dit neemt echter niet weg dat het veel simpeler kan door eenvoudigweg wat spoelwater op de bostel te brengen en te kijken naar de snelheid waarmee dit spoelwater zakt. Als je ziet dat het spoelwater niet zakt takel je de moutkorf omhoog. Deze manier van werken heb ik diverse keren toegepast en werkt goed.

Naar mijn idee komt de reproduceerbaarheid van je bier niet in gevaar als het spoelen 30 minuten of 40 minuten duurt. De grootste winst is het langzaam omhoog takelen van de moutkorf is dat je de snelheid kunt regelen naar eigen inzicht. Daar is geen ingewikkelde constructie voor nodig.
Er zijn nog niet zo heel veel hobbybrouwers die hun moutkorf langzaam omhoog takelen. Dit topic vestigt weer de aandacht op het belang daarvan. Dat is zeker goed.

Hoe geniaal de oplossing van Hans ook bedacht is, is het is goed je te realiseren dat het ook veel simpeler kan. Ook dit soort geluiden horen thuis op een forum als dit. Daarvoor is ook ruimte zolang er respect is voor de ander.
Het moge duidelijk zijn dat ik respect heb voor de inventiviteit van Hans. Het gaat een stap verder dan een simpele spanband waarbij je met de hand de hoogte regelt. Het zou mooi zijn als meer mensen de techniek van het omhoogtakelen van een moutkorf gaan toepassen. Als dat gestimuleerd wordt door een stukje automatisering is dat natuurlijk prima.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #57 Gepost op: 23-01-2019 23:45 u »
Uiteindelijk is het doel natuurlijk dat er iets simpels uitkomt ipv ingewikkeld. Vaak zie je met nieuwe dingen dat het eerst ingewikkeld is/lijkt maar daarna door nog wat verder nadenken steeds simpeler wordt. Dat begint met het feit dat er voordelen zijn. In dit geval is het voordeel denk ik dat eenmaal goed ingesteld alles vanzelf gaat. Je hoeft dus niet steeds op te letten en de takel bij te stellen. Het enige wat je nog hoeft te doen is spoelwater opgieten en zelfs dan past het geheel zich razendsnel aan. Als het spoelen klaar is zakt het vloeistofniveau vanzelf tot ergens halverwege de bostel en stopt het filteren vanzelf. De optimale spoelsnelheid kun je instellen en zelfs nog tijdens het spoelen veranderen door de spankracht (bv via afstand b) in te stellen. Of via een elastiek of veer via de lengte etc.   

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #58 Gepost op: 24-01-2019 07:34 u »
Hier nog een realisatie voorbeeld:
Dit kan in het voorbeeld van zowel bericht #50 als #51 toegepast worden.
Een veer bepaalt de instelkracht samen met een loper van 2 koperen strippen en een contact. De stabiele positie is de middenstand waar het contact geen van beide koperen strippen raakt. Dan is de veerkracht zoals ingesteld via de afstandsinstelling. Als de moutkorf zakt (stijgt) neemt de veerspanning toe (af) en gaat het contact over het bovenste strip (onderste strip) en gaat de motor neertakelen (optakelen) en de veer minder (meer) uitrekken met als gevolg dat de veerspanning steeds weer naar de ingestelde waarde gaat dus de veerkracht steeds constant blijft.   

Online tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #59 Gepost op: 24-01-2019 07:57 u »
Ik heb nog geen tijd gehad om eerder te reageren.

Zoals ik schreef vind ik de oplossing van Hans zeer indrukwekkend. Dit neemt echter niet weg dat het veel simpeler kan door eenvoudigweg wat spoelwater op de bostel te brengen en te kijken naar de snelheid waarmee dit spoelwater zakt. Als je ziet dat het spoelwater niet zakt takel je de moutkorf omhoog. Deze manier van werken heb ik diverse keren toegepast en werkt goed.

Ik snap zijn punt overigens wel, dan zou je ook weer iedereen kunnen adviseren om terug te gaan naar 2 pannen en een hevelfilter, of helemaal niet te spoelen ;).

On topic: Hans, mooie oplossing die volgens mij relatief makkelijk te fabriceren is. Ik werk niet met een dergelijke automaat, anders had ik het graag willen uitvoeren!

"Een probleem is pas een probleem, als het een probleem is."

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #60 Gepost op: 24-01-2019 11:17 u »
Dit neemt echter niet weg dat het veel simpeler kan door eenvoudigweg wat spoelwater op de bostel te brengen en te kijken naar de snelheid waarmee dit spoelwater zakt. Als je ziet dat het spoelwater niet zakt takel je de moutkorf omhoog. Deze manier van werken heb ik diverse keren toegepast en werkt goed.

Natuurlijk werkt dat ook, maar minder handig denk ik omdat je er pas vrij laat achter komt als het niet meer spoelt of erg langzaam. En als het te snel gaat zie  je het ook niet en valt je filterbed droog (meer oxidatie?), zeker niet bij bv een Grainfather waar het zicht ontnomen wordt door de plaat die erop ligt. Met het voorstel hoef je daar allemaal niet meer op te letten of over na te denken. 

Offline dirk

• Super lid
  • I don't feed trolls
« Reactie #61 Gepost op: 24-01-2019 12:05 u »
...zeker niet bij bv een Grainfather waar het zicht ontnomen wordt door de plaat die erop ligt.

Ik snap je beredenering niet zo. Hoezo wordt het zicht ontnomen? Als ik nu spoel, dan zie je dat het water op de filterplaat staat, als het er onder komt, dan moet je dringend aanvullen i.v.m. hete oxidatie, dat is met het conventionele brouwproces niet veel anders. Zelf laat ik het niet zover komen, tenzij ik door mijn spoelwater heen ben, maar daar ontkom je niet aan.

Als ik voor een takel/3poot kies, zal het spoelproces niet heel veel anders verlopen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #62 Gepost op: 24-01-2019 12:31 u »
Ik snap je beredenering niet zo. Hoezo wordt het zicht ontnomen? Als ik nu spoel, dan zie je dat het water op de filterplaat staat, als het er onder komt, dan moet je dringend aanvullen i.v.m. hete oxidatie. Zelf laat ik het niet zover komen, tenzij ik door mijn spoelwater heen ben, maar daar ontkom je niet aan.

Als ik voor een takel/3poot kies, zal het spoelproces niet heel veel anders verlopen.
Zelf heb ik nog geen ervaring met de Grainfather, maar ik begreep dat je de plaat er op legt tijdens het maischen en dan gaat rondpompen. Tijdens het spoelen gaat normaal gesproken bij een normale beslagkuip met filter het niveau dan zakken totdat het filterbed bijna droog valt en dan begin je met spoelwater. Maar nu moet je al spoelwater opgieten ver voordat het filterbed droogvalt omdat die plaat niet zakt nadat je begonnen bent met filteren. Dus dan ga je spoelwater mengen met wort en dat is niet de optimale manier om suikers te scheiden. Dat kost je meer spoelwater voor hetzelfde rendement en dus moet je beslag dikker dan strikt nodig of je accepteert een lager rendement.

Offline dirk

• Super lid
  • I don't feed trolls
« Reactie #63 Gepost op: 24-01-2019 12:55 u »
Zelf heb ik nog geen ervaring met de Grainfather,

Dat vermoeden had ik al.

Maar nu moet je al spoelwater opgieten ver voordat het filterbed droogvalt omdat die plaat niet zakt nadat je begonnen bent met filteren. dus dan ga je spoelwater mengen met wort en dat is niet de optimale manier om suikers te scheiden.

Nee hoor, dat is een slechte manier van werken, of je nou een Grainfather hebt of niet. Na het maischen, moet je inderdaad spoelen, maar dat doe je pas als al het wort net niet meer zichtbaar is.

Bij de Grainfather zit weliswaar een geperforeerde plaat tussen, maar dat maakt helemaal niks uit (als deze netjes aansluit op het filterbed). Het enige wat je moet doen is opletten, en direct aanvullen, want droogvallen = oxidatie.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #64 Gepost op: 24-01-2019 14:36 u »
Dat vermoeden had ik al.
Dank je voor het compliment  :groots:

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #65 Gepost op: 24-01-2019 14:39 u »
of je nou een Grainfather hebt of niet. Na het maischen, moet je inderdaad spoelen, maar dat doe je pas als al het wort net niet meer zichtbaar is.

Bij de Grainfather zit weliswaar een geperforeerde plaat tussen, maar dat maakt helemaal niks uit (als deze netjes aansluit op het filterbed). Het enige wat je moet doen is opletten, en direct aanvullen, want droogvallen = oxidatie.
Maar ik neem toch aan dat het filterbed zich hetzelfde gedraagt als het filterbed in mijn opstelling (waar ik gelukkig wel ervaring mee heb) ;)
en die heeft een stuk minder hoogte op het moment dat het filterbed droogvalt tov start filteren. Dus wat is bij jou dan de positie van die afdekplaat? Op de positie van start filteren of lager?

Offline dirk

• Super lid
  • I don't feed trolls
« Reactie #66 Gepost op: 24-01-2019 18:06 u »
Dank je voor het compliment  :groots:

Graag gedaan haha.

Maar ik neem toch aan dat het filterbed zich hetzelfde gedraagt als het filterbed in mijn opstelling (waar ik gelukkig wel ervaring mee heb) ;)

Volgens mij functioneer het niet veel anders als zonder filterplaat.

Dus wat is bij jou dan de positie van die afdekplaat? op de positie van start filteren of lager?

Positie van filterplaat is op het moutbed. Voor dat ik de korf ophijs, druk ik de plaat zachtjes m.b.v. een lepel tegen het moutbed aan, zo vermijd ik 'loze' ruimte.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #67 Gepost op: 24-01-2019 23:03 u »
Zelf heb ik nog geen ervaring met de Grainfather, maar ik begreep dat je de plaat er op legt tijdens het maischen en dan gaat rondpompen. Tijdens het spoelen gaat normaal gesproken bij een normale beslagkuip met filter het niveau dan zakken totdat het filterbed bijna droog valt en dan begin je met spoelwater. Maar nu moet je al spoelwater opgieten ver voordat het filterbed droogvalt omdat die plaat niet zakt nadat je begonnen bent met filteren. Dus dan ga je spoelwater mengen met wort en dat is niet de optimale manier om suikers te scheiden. Dat kost je meer spoelwater voor hetzelfde rendement en dus moet je beslag dikker dan strikt nodig of je accepteert een lager rendement.

Ook bij een Braumeister heb je een geperforeerde plaat aan de bovenkant van de moutkorf. Deze plaat kan verticaal verschuiven. Zodra de pomp stopt met werken zie je dat de plaat met daaronder een gaasfilter naar beneden gaat.
Wat ik doe is het wort laten zakken totdat de geperforeerde plaat bijna droog komt te staan. Op dat moment voeg ik spoelwater toe. Wanneer het spoelwater niet meer zakt is dat een teken dat er geen hoogteverschil meer is binnen en buiten de moutkorf. Dat is het moment om de moutkorf een klein beetje omhoog te takelen. Het vloeistofniveau in de korf daalt hierdoor. Als de plaat weer dreigt droog te vallen voeg ik opnieuw spoelwater toe. Om suikers de gelegenheid te bieden op te lossen wacht ik vervolgens een tijdje met het weer omhoog halen van de korf.

Bij deze manier van werken bepalen de hoogte waarmee je de korf omhoog haalt, de hoeveelheid spoelwater dat je per keer toevoegt en de rusttijden die je aanhoudt de snelheid van spoelen.
Door dit handmatig te doen kun je maximaal inspelen op de filtreerbaarheid van je brouwsel. Sommige brouwsels filteren nu eenmaal makkelijker en sneller dan andere brouwsels.

Offline dirk

• Super lid
  • I don't feed trolls
« Reactie #68 Gepost op: 24-01-2019 23:17 u »
Het verbaast me wel hoe weinig hoogteverschil je neemt. Hoeveel tijd neem je hier eigenlijk voor? Zelf ben ik met de Grainfather binnen 5 a 10 minuten klaar met spoelen (zonder takelen uiteraard), maar ik kan niet wachten voordat mijn takel setup klaar is.

@Hans sorry als ik je topic kaap, dat is zeker niet de bedoeling.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #69 Gepost op: 24-01-2019 23:37 u »
Het verbaast me wel hoe weinig hoogteverschil je neemt. Hoeveel tijd neem je hier eigenlijk voor? Zelf ben ik met de Grainfather binnen 5 a 10 minuten klaar met spoelen (zonder takelen uiteraard), maar ik kan niet wachten voordat mijn takel setup klaar is.

Tot ik de moutkorf langzaam omhoog takelde duurde bij mij het spoelen ook tussen de 5 en 10 minuten afhankelijk van het brouwsel (beter gezegd de weerstand die de bostel geeft).

Met de takel duurt bij mij het spoelen zo'n 30 tot 40 minuten. Met een STC-1000 houd ik het spoelwater op temperatuur.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #70 Gepost op: 25-01-2019 08:15 u »
Ook bij een Braumeister heb je een geperforeerde plaat aan de bovenkant van de moutkorf. Deze plaat kan verticaal verschuiven. Zodra de pomp stopt met werken zie je dat de plaat met daaronder een gaasfilter naar beneden gaat.
Wat ik doe is het wort laten zakken totdat de geperforeerde plaat bijna droog komt te staan.
Wat ik bedoel is dat je bv 10 liter hebt aan het einde van het maischen. dan ga je filteren en zakt je volume in de beslagkuip (=moutkorf in dit geval) omdat er wort uit verdwijnt. Dat proces gaat door tot je begint met spoelwater opgieten, maar het punt is hoe je kunt zien wanneer je moet beginnen met spoelwater opgieten. Bij mijn installatie zie ik dat doordat het filterbed wat stugger begint aan te voelen, maar nog niet helemaal droogvalt. Met  de geperforeerde plaat  erboven kun je dat niet meer waarnemen en moet je zoals ik het zie dus gokken wat op dat moment de situatie is van je filterbed. Als je de plaat niet steeds verder laat zakken tijdens het filteren en droogvallen van de plaat is het criterium, dan ga je toch veel wort boven het flterbed mengen met spoelwater, of mis ik iets?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #71 Gepost op: 25-01-2019 08:21 u »
Tot ik de moutkorf langzaam omhoog takelde duurde bij mij het spoelen ook tussen de 5 en 10 minuten afhankelijk van het brouwsel (beter gezegd de weerstand die de bostel geeft).

Met de takel duurt bij mij het spoelen zo'n 30 tot 40 minuten. Met een STC-1000 houd ik het spoelwater op temperatuur.
Precies. Daar is de hoogteinstelling voor. juist om de spoelsnelheid te regelen. Het leuke is nu dat met een constante spankracht de hoogteinstelling evenredig is met de spankracht en dus de filtersnelheid evenredig met de spankracht, dus nu heb je een directe variabele waarmee je dit in een keer netjes kunt instellen en evt bijstellen als het te langzaam gaat. (Te zien aan het aantal cm per minuut dat je touwtje omhoog gaat). Met alleen een takel is de hoogte niet direct gekoppeld aan de spoelsnelheid, dus moet je blijven bijstellen met de hand (wat jij dus doet op basis van het droogvallen van je filterplaat)

Als tussenoplossing zou je een kofferweger er tussen kunnen hangen en dan zul je zien dat je gaat regelen naar een constant gewicht. Mocht je die hebben dan zou het mooi zijn om dat een keer uit te proberen en de resultaten te posten.

Offline dirk

• Super lid
  • I don't feed trolls
« Reactie #72 Gepost op: 25-01-2019 13:03 u »
Wat ik bedoel is dat je bv 10 liter hebt aan het einde van het maischen. Dan ga je filteren en zakt je volume in de beslagkuip (=moutkorf in dit geval) omdat er wort uit verdwijnt. Dat proces gaat door tot je begint met spoelwater opgieten, maar het punt is hoe je kunt zien wanneer je moet beginnen met spoelwater opgieten.

Heb je opmerking 20x gelezen (want misschien heb ik zelf een kronkel) maar volgens mij geef je antwoord op je eigen vraag. Je gaat spoelen wanneer het volume aan wort door de filterplaat (wat op het moutbed) uit het wort verdwijnt.

Offline pippakillinova

• Senior lid
« Reactie #73 Gepost op: 25-01-2019 13:42 u »
Als je de plaat niet steeds verder laat zakken tijdens het filteren en droogvallen van de plaat is het criterium, dan ga je toch veel wort boven het flterbed mengen met spoelwater, of mis ik iets?

We doen dit om te voorkomen dat het filterbed helemaal droog valt. Omdat je het niet ziet. De consequentie is dat je wellicht je teveel mengt inderdaad. Daarom is spoelen als functie van de moutkorfhoogte en wortniveau ook beter  ;).

Offline dirk

• Super lid
  • I don't feed trolls
« Reactie #74 Gepost op: 25-01-2019 14:48 u »
We doen dit om te voorkomen dat het filterbed helemaal droog valt. Omdat je het niet ziet. De consequentie is dat je wellicht je teveel mengt inderdaad. Daarom is spoelen als functie van de moutkorfhoogte en wortniveau ook beter  ;).

Ik spoel pas wanneer het filterbed net droogvalt, hierdoor krijg je nooit een teveel aan vermenging met het spoelwater. Eerst het wort er 'uitdrukken' en dan spoelen.

Offline beermenke

• Super lid
« Reactie #75 Gepost op: 25-01-2019 15:55 u »
Ik heb de mogelijkheid om mijn ketel (handmatig) hoger te hangen. Zelfs tijdens het maishen hang ik het hoger. Ik doe dat omdat afhankelijk van mijn stort het wel eens voor komt dat het slecht doorloopt. Zo creëer ik hoogteverschil tussen binnenpan en ketel. Uiteraard geen kletteren. Zodra ik de pomp stop zet begin ik met spoelen vlak voor het bed droog valt. Ligt geen bovenplaat op.

Offline EdwinBrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • To beer or not to beer...
    • FRED Brewery
« Reactie #76 Gepost op: 25-01-2019 16:47 u »
Even voor mijn beginners- en niet natuurkundige-begrip:
Is het beter om de korf juist diep in het wort te hangen tijdens het spoelen (rechterkant plaatje) of juist alleen met maar de laatste  centimeters in het wort (links dus)?

Offline beermenke

• Super lid
« Reactie #77 Gepost op: 25-01-2019 18:36 u »
 Het is maar net wat je wilt bereiken. Hoe hoger je m hangt hoe sneller loopt ie door
Communicerende vaten. In het begin van spoelen laat ik de binnenketel zo laag mogelijk want dan blijft het spoelwater langer in contact met de mout. Als ik alle spoelwater erbij heb dan gaat ie hoger
Verschilt per brouwsel. Vlak voor koken haal ik de binnenpan weg.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #78 Gepost op: 25-01-2019 19:41 u »
Heb je opmerking 20x gelezen (want misschien heb ik zelf een kronkel) maar volgens mij geef je antwoord op je eigen vraag. Je gaat spoelen wanneer het volume aan wort door de filterplaat (wat op het moutbed) uit het wort verdwijnt.
Het kwartje valt niet lijkt het. ik zal het proberen uit te leggen met een plaatje

Offline dirk

• Super lid
  • I don't feed trolls
« Reactie #79 Gepost op: 25-01-2019 20:48 u »

Kwartje valt bij mij wel hoor... ...die loze ruimte (zie middelste situatie) komt bij de GF niet voorzoals ik al eerder heb geschreven, ik druk de filterplaat voor het filteren/spoelen aan op het moutbed.

Ik zou eens met iemand die een GF heeft, gaan brouwen. Dit geeft veel meer inzicht in het 'probleem' wat mijns inziens niet bestaat.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #80 Gepost op: 25-01-2019 21:56 u »
Dan heb je dus blijkbaar deze situatie waarbij je de plaat aan het einde van het maischen aandrukt tot het punt waar het filterbed normaal gesproken droog zou vallen.
[/URL
Dan bestaat dat probleem dus niet, maar dat was ook eigenlijk niet de reden om een takel met constante kracht te gebruiken. De reden daarvoor is een constante spoelsnelheid zonder omkijken.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #81 Gepost op: 25-01-2019 23:14 u »
Vanavond even verder gekeken naar de berekeningen.
Hoewel eea nog niet volledig is uitgekristallisserd denk ik het op de volgende manier te kunnen doen bv via excel:
Je vult een aantal velden in op basis van de installatie en gebruikte hoeveelheid mout en maischwater.
daaruit rekent Excel dan de benodigde instelkracht uit. tijdens het spoelen kun je die nog finetunen om de gewenste spoelsnelheid te optimaliseren.

gewicht moutkorf incl afdeklpaat en pijpjes (kg)   5
gewicht bij onderdompeling tot 10 cm boven de bodem (kg)   4.5
gewicht bij onderdompeling tot 40 cm boven de bodem (kg)   4
moutgewicht kg   4
maischwater liter   16
stroomsnelheid ml/sec 5
krachtinstelling kg ? ???

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #82 Gepost op: 26-01-2019 15:32 u »
Met  de geperforeerde plaat  erboven kun je dat niet meer waarnemen en moet je zoals ik het zie dus gokken wat op dat moment de situatie is van je filterbed. Als je de plaat niet steeds verder laat zakken tijdens het filteren en droogvallen van de plaat is het criterium, dan ga je toch veel wort boven het flterbed mengen met spoelwater, of mis ik iets?

Ja je mis wat...

Wat ik doe is het wort laten zakken totdat de geperforeerde plaat bijna droog komt te staan. Op dat moment voeg ik spoelwater toe.

Er is bij een Braumeister geen sprake van een plaat die gefixeerd is. De plaat kan omhoog en omlaag. In de praktijk zie je dat ook gebeuren. Door de zwaartekracht ligt de plaat op de bostel. Als de pomp werkt komt hij omhoog (bij een Braumeister wordt het wort door de moutkorf omhoog gepompt).
Het is simpel om het moment te bepalen waarop je het beste kunt beginnen met spoelen. Dat is namelijk het moment dat er geen vloeistof meer staat boven de plaat.
Je zou er voor kunnen kiezen om de plaat weg te halen zodat je nog beter visueel kunt vaststellen hoeveel vocht er nog boven de bostel bevindt. Het nadeel daarvan is dat als je spoelwater toevoegt je meer verstoring hebt van het filterbed. Je krijgt dan meer kuilen in het filterbed op de plaatsen waar je het spoelwater op het filterbed giet.

Anders gezegd: er is geen sprake van een vaste plaat waardoor er veel ruimte kan ontstaan tussen de plaat en het filterbed. De vermenging van wort met het spoelwater is gering. Na 1 keer opgieten is de kleur van het spoelwater boven de plaat kleurloos, een teken dat er nagenoeg geen vermenging heeft plaatsgevonden.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #83 Gepost op: 26-01-2019 16:25 u »
Ok, dat maakt het weer makkelijker. Maar dan nog heeft een takel met constante kracht een voordeel. Je zou dan zelfs in een keer al het spoelwater toe kunnen voegen. Door de constante kracht zal de moutkorf dan vanzelf zakken tot er weer het ingestelde hoogteverschil is, dus blijft netjes met dezelfde spoelsnelheid lopen. 

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #84 Gepost op: 26-01-2019 17:06 u »
Ok, dat maakt het weer makkelijker. Maar dan nog heeft een takel met constante kracht een voordeel. Je zou dan zelfs in een keer al het spoelwater toe kunnen voegen. Door de constante kracht zal de moutkorf dan vanzelf zakken tot er weer het ingestelde hoogteverschil is, dus blijft netjes met dezelfde spoelsnelheid lopen.

Voor een iets hoger rendement geef ik de voorkeur om het spoelwater in gedeelten toe te voegen. Door het spoelwater handmatig toe te voegen heb ik wat meer controle over het geheel.

Maar dat neemt niet weg dat anderen het makkelijk vinden al het spoelwater in één keer te geven. Ondertussen kun je wat anders doen...

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #85 Gepost op: 26-01-2019 18:39 u »
Voor een iets hoger rendement geef ik de voorkeur om het spoelwater in gedeelten toe te voegen.
Waarom krijg je een lager rendement als je het in een keer opgiet?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #86 Gepost op: 26-01-2019 20:16 u »
Waarom krijg je een lager rendement als je het in een keer opgiet?

Heeft alles te maken met gelegenheid bieden tot het oplossen van de restsuiker en verdunning.

Als je alles in een keer toevoegt verdunt de bovenste laag zich met het spoelwater.
Wanneer je dat doet met bijvoorbeeld een vierde van het water dan is de concentratie aan suikers in het spoelwater een stuk hoger.
Na een tweede keer spoelwater toevoegen is de concentratie een stuk lager van de eerste keer. Na de derde keer is dat weer lager en na een vierde keer is de concentratie zeer laag, lager dan wanneer je alle spoelwater in één keer toevoegt.

Offline g.bakker

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #87 Gepost op: 09-02-2019 18:17 u »

Offline g.bakker

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #88 Gepost op: 09-02-2019 18:18 u »
Niet gehinderd door enige kennis, huisvlijt en een kameraad met 2 rechtse handjes zou dit kunnen werken ?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #89 Gepost op: 09-02-2019 18:40 u »
Dit zal zeker werken om de spoelsnelheid beter te kunnen regelen en oxidatie te voorkomen dus al veel beter dan alleen de originele ketel en vergelijkbaar met een takel of spanband, maar dan alles opgelost in 1 constructie dus geen bevestiging aan plafond nodig. Je moet alleen wel steeds blijven bijstellen tijdens het spoelen. Het idee waar ik dit topic mee begon was om juist dat te verbeteren. Zelf zou ik denk ik bij deze opstelling de haakjes niet beide aan dezelfde kant hebben gemaakt maar tegenoverliggende kanten. dan kun  je hem optillen met een draaibeweging en blijft de kort mooi in het midden vrij van de randen. Nu moet je hem optillen naar de zijkanten zodat de korf tegen de wanden duwt. misschien valt dat mee als je het stokje een beetje kunt rollen uit het midden, kwestie van proberen.   

Offline JoepH

• Senior lid
« Reactie #90 Gepost op: 09-02-2019 19:28 u »
Ziet er degelijk en praktisch uit. Petje af! :groots:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #91 Gepost op: 09-02-2019 22:25 u »
Even een foto om te laten zien dat het bij mij om hele kleine verschillen gaat.

Anders gezegd: er is geen sprake van een vaste plaat waardoor er veel ruimte kan ontstaan tussen de plaat en het filterbed. De vermenging van wort met het spoelwater is gering. Na 1 keer opgieten is de kleur van het spoelwater boven de plaat kleurloos, een teken dat er nagenoeg geen vermenging heeft plaatsgevonden.

Hier is goed te zien dat de plaat in de korf daalt.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #92 Gepost op: 10-02-2019 02:43 u »
Daarom denk ik dat het ook zo handig werkt om met een constante spankracht te werken. Die constante spankracht zoals ik eerder heb voorgesteld in dit topic kun je overigens met de opstelling van g.bakker-dph@kpnplanet.nl of die van Jacques ook prima maken. Maar dan moet men er wel eerst voor open staan. Als ik zelf de mogelijkheid had gehad dan had ik het allang uitgeprobeerd. Maar het zal nog wel even duren voor het kwartje valt bij anderen vrees ik.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #93 Gepost op: 10-02-2019 14:03 u »
Dit plaatje geeft de stroomsnelheid verticaal tegen de tijd horizontaal. Het laat zien wat er gebeurt als je steeds de Grainfather een beetje optilt en dan bij droogvallen weer optilt (blauw).
Het wortniveau stijgt en het niveau in de moutkorf zakt. Het hoogteverschil wordt dus steeds minder dus ook de stroomsnelheid. Daarna til je hem weer op en krijg je weer meer stroomsnelheid.
Bij een constante spankracht blijft de stroomsnelheid ook constant als de spankracht constant blijft en dat is feitelijk wat je wilt bereiken.

Offline McMelloW

• Super lid
« Reactie #94 Gepost op: 10-02-2019 14:13 u »
Niet gehinderd door enige kennis, huisvlijt en een kameraad met 2 rechtse handjes zou dit kunnen werken ?
Ziet ermooi uit  :petje-af:
Waarom niet. Ik weet niet of het zo alleen te tillen is. Anders een spanbandje of takel.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #95 Gepost op: 10-02-2019 14:53 u »
Eigenlijk hoort deze discussie thuis in een ander topic bv deze https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,36774.msg585067.html#msg585067
Dit topic had ik opgezet mbt het idee voor constante spankracht. Deze opstelling van g.bakker loopt nu ook een beetje door elkaar over deze 2 topics. Zie bijvoorbeeld mijn antwoord over de benodigde kracht in het andere topic.

Offline dirk

• Super lid
  • I don't feed trolls
« Reactie #96 Gepost op: 10-02-2019 15:08 u »
Dit plaatje geeft de stroomsnelheid verticaal tegen de tijd horizontaal. Het laat zien wat er gebeurt als je steeds de Grainfather een beetje optilt en dan bij droogvallen weer optilt (blauw).
Het wortniveau stijgt en het niveau in de moutkorf zakt. Het hoogteverschil wordt dus steeds minder dus ook de stroomsnelheid. Daarna til je hem weer op en krijg je weer meer stroomsnelheid.
Bij een constante spankracht blijft de stroomsnelheid ook constant als de spankracht constant blijft en dat is feitelijk wat je wilt bereiken.

Waarom zou ik als amateur een constante stroomsnelheid willen bereiken? Goed bedoeld, maar het ging mij ten eerste om het vermijden van oxidatie, wat er aan extra rendement meegenomen wordt is natuurlijk altijd mooi meegenomen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #97 Gepost op: 10-02-2019 15:19 u »
Waarom zou ik als amateur een constante stroomsnelheid willen bereiken? Goed bedoeld, maar het ging mij ten eerste om het vermijden van oxidatie, wat er aan extra rendement meegenomen wordt is natuurlijk altijd mooi meegenomen.
Spoelen is een compromis tussen rendement, tijd,oxidatie. Als je te snel spoelt daalt je rendement en kan je filter dichtslaan waardoor de suiker plaatselijk helemaal niet meer uitspoelt of er zelfs geen druppel meer doorheen komt. Als je te langzaam spoelt staat je wort onnodig lang blootgesteld aan zuurstof bij relatief hoge temperatuur. Je wilt dus liefst de optimale spoelsnelheid. Dat geeft ook de grootste speelruimte voor het instellen van de walsen van je schrootmolen. Die optimale spoelsnelheid kan overigens wel een beetje afhankelijk zijn van waar je je bevindt tijdens het spoelen. Dus om die redenen wil je steeds zo dicht mogelijk de optimale spoelsnelheid aanhouden dus liefst ook als zodanig in kunnen stellen.
Het idee is dat de spankracht  op een voorspelbare manier samenhangt met de spoelsnelheid dus lijkt het mij handig om de spankracht dan ook te gebruiken om de spoelsnelheid in te stellen.   

Offline g.bakker

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #98 Gepost op: 11-02-2019 21:41 u »
Allemaal bedankt voor de feedback. Wordt zeer gewaardeerd! Mooi om te zien Hans op welke natuurkundige wijze jij het proces benaderd. Voor mij nog abracadabra maar kan het zeer waarderen en ga mij er zeker in verdiepen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #99 Gepost op: 17-02-2019 09:36 u »
Gisteren 2.5 liter wort gebrouwen om een ondergist uit te proberen. Daarbij even van de gelegenheid gebruik gemaakt om het idee met constante kracht te proberen: een plastic emmertje met gaatjes in de bodem van 3 mm als filter en een pan om het wort op te vangen plus een driepoot met katrol en constant spankracht van 1 kg. Dat leverde een vrijwel constant zich zelf regelend hoogteverschil van ca 6 cm op tussen spoeloppervlak en wort in de pan. Met 6 cm ging het spoelen eigenlijk nog te snel, duurde een half uurtje, dus eigenlijk had ik een kleiner gewicht moeten hebben van ca 500 gram om ca een uur te kunnen spoelen. het spoelrendement was door het snellere spoelen lager, ca 75% wat normaal boven de 90 moet zitten. Het filter stond in het begin natuurlijk gewoon op de bodem en het mechanisme ging pas werken nadat er al flink wat wort was opgevangen. Bij de echte toepassing in Grainfather achtige systemen is dat natuurlijk niet zo omdat daar de filterkorf vanaf het begin op gelijke hoogte staat met het wort.

Tags: