Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Slepen met je weckketel  (gelezen 1068 keer)

Offline BrouwMark

• Super lid
  • Land: nl
  • Huisbrouwerij Bestenasse
Slepen met je weckketel
« Gepost op: 20-01-2019 11:39 u »
Brouwmensen,

Denken jullie dat het verstandig is om met een gevulde hete weckketel een stukje te lopen? Iemand hier ervaring mee? Als kok kan ik een hete gevulde pan op zich wel netjes van a naar b krijgen, maar ik ben er niet zeker van dat de handvatten van de arsegan weckketel hier wel voor gemaakt zijn.

Waarom zou je dat nou doen?
Nou, mijn keukentje heeft geen afzuiging, slechts een raam boven het aanrecht dat open kan. Met de verkeerde windrichting wordt de kookdamp verder het huisje ingeblazen, en heb ik einde kooktijd hier en daar zelfs wat rimpelend behang 😬. Mist alom dus.

Nu heb ik ook een fietsenschuurtje, echter heb ik daar geen water / afvoer om te koelen. Het plan is dus: daar maischen en koken, ketel naar binnen en koelen. Alternatief zou ik ook het hete wort eerst in een brouwemmer kunnen laten lopen (kunnen die daar tegen?) maar dat kost natuurlijk weer extra schoonmaakwerk...

Enneh, hoeveel sneller koelt een ge´soleerde weckketel af in een onverwarmd schuurtje tov binnen?

Mark.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline PieterStorm

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: de
  • Beginnende brouwer.
Re: Slepen met je weckketel
« Reactie #1 Gepost op: 20-01-2019 11:44 u »
Ik sta ook in de keuken voor mijn beroep als kok. De handvaten aan onze pannen zijn toch wat degelijker dan die handvaten aan mijn weckketel.

Offline Koen S

• Super lid
  • Land: be
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #2 Gepost op: 20-01-2019 12:07 u »
Dompelkoeler aansluiten op de tuinslang en koelen in je fietsenschuur?

Offline BrouwMark

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 20-01-2019 12:10 u »
Dompelkoeler aansluiten op de tuinslang en koelen in je fietsenschuur?

Ik heb daar geen afvoer, en helaas staat het schuurtje niet echt naast het huis. Heen en weer zou ik dan ▒50 m slang moeten gebruiken...

Offline snowmansion

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #4 Gepost op: 20-01-2019 12:20 u »
Mark wat voor weckketel bedoel je van arsegan?

Die RVS 27 L? https://www.braumarkt.com/onze-producten/bierbrouwen/brouwketels/brouwketels/elektrische-brouwketels/brouwketel-rvs-elektrisch-met-rvs-bolkraan-inhoud.html

Ik loop zelf met deze van de badkamer tijdens filteren/spoelen naar de keuken toe. Dit omdat ik dan mooi de afzuiger kan aanzetten.
Het is niet ver (veel minder dan 50 meter) maar  5 meter. En dit gaat met makkelijker 20 L prima. En met prima bedoel ik dat ik nog niet eerder heb meegemaakt dat er een handvat is afgebroken. Maar of dit nou helemaal theoretisch onderbouwt is en niet wil zeggen dat het wel kan afbreken durf ik niet te zeggen. Maar ik heb inmiddels 15 brouwsels zo gemaakt.

Offline PieterStorm

• Boven 10 berichten
  • *
  • Beginnende brouwer.
« Reactie #5 Gepost op: 20-01-2019 12:30 u »
Ideetje? En plateautje met wieletjes gebruiken?

Offline PieterStorm

• Boven 10 berichten
  • *
  • Beginnende brouwer.
« Reactie #6 Gepost op: 20-01-2019 12:31 u »

Die RVS 27 L? https://www.braumarkt.com/onze-producten/bierbrouwen/brouwketels/brouwketels/elektrische-brouwketels/brouwketel-rvs-elektrisch-met-rvs-bolkraan-inhoud.html

Ik loop zelf met deze van de badkamer tijdens filteren/spoelen naar de keuken toe. Dit omdat ik dan mooi de afzuiger kan aanzetten.
Het is niet ver (veel minder dan 50 meter) maar  5 meter. En dit gaat met makkelijker 20 L prima. En met prima bedoel ik dat ik nog niet eerder heb meegemaakt dat er een handvat is afgebroken. Maar of dit nou helemaal theoretisch onderbouwt is en niet wil zeggen dat het wel kan afbreken durf ik niet te zeggen. Maar ik heb inmiddels 15 brouwsels zo gemaakt.
Ik vind het linke soep.

Offline BrouwMark

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 20-01-2019 13:09 u »

Ja, die is het.

Ideetje? En plateautje met wieletjes gebruiken?

Zat ik ook te denken, maar er zitten nog 3 flinke drempels tussen op weg naar het aanrecht.

Ik vind het linke soep.

Daar zat ik ook een beetje mee  :)

Offline snowmansion

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 20-01-2019 13:13 u »
Waarom niet op een stoel of anders verrijdbaar iets wat wieltjes monteren? Zet je het daar op hoef je alleen nog maar verticaal te liften. Of moet je trappen of/af?

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #9 Gepost op: 20-01-2019 14:58 u »
Ik brouw helemaal achteraan in de tuin in een gebouw zonder waterleiding. Ketels vullen en spoelen doe ik via een tuinslang. De brouw- en kookketel staan op voldoende grote wieltjes zodat een volle ketel gemakkelijk te verplaatsen is. Kookketel bevat dan meer dan 50L wort. Er is wel een dampkap met afzuiging door de muur.

Het gisten gebeurd in een kelder onder het gebouw in een verwarmde gistkast. Het gekoelde wort hevel ik met een slang van gelijkvloers naar -1, dus geen trappen op en af met emmers wort.
Het gistvat koelen bij het begin van het gisten moet ik niet, want indien nodig gewoon even de kast open zetten.

Offline BrouwMark

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 20-01-2019 15:11 u »
Hmmm, ik zal eens kijken of de tuinslang het redt. Afvoeren kan ik eventueel door de hemelwaterafvoer doen misschien, of een drainageput in de brandgang.

Zonder slangen uitrollen zou wel makkelijker zijn...

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #11 Gepost op: 20-01-2019 16:00 u »
Mijn tuinslang zit op een haspel met wielen, dus ik rij naar achter in de tuin en terwil ik terug ga naar de woning rolt de slang van de haspel. Alleen het terug netjes oprollen is een minuutje werk.

Met het meest hete koelwater worden de flessen gewassen. Het minder hete water wordt gebruikt om de ketels te reiningen en de rest wordt achteraf herbruikt in huis om de vloer te dweilen door de poetshulp.

Offline BrouwMark

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 20-01-2019 16:54 u »
Ik ben mijn eigen poetshulp 😂. Het eerste hete water gebruik ik inderdaad ook om mee schoon te maken.

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #13 Gepost op: 20-01-2019 17:08 u »
Wat dacht je van een afzuigkap in je keuken installeren? Scheelt niet veel in prijs dan 100 meter tuinslang. En je hoeft niet te sjouwen, en je kan ook de gewone vette kookluchtjes afvoeren.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #14 Gepost op: 20-01-2019 18:03 u »
mijn keukentje heeft geen afzuiging, slechts een raam boven het aanrecht dat open kan.
Dat is ruim voldoende om te kunnen brouwen. Enige wat je dan zou moeten doen is een afzuigventilator met slang via het raampje naar buiten die tegen veel vocht en stoom kan. evt aangvuld met een nevelcondensor heb je dan veel minder zware eisen aan zo.n ventilator.
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,29568.msg452061.html#msg452061

Offline BrouwMark

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 20-01-2019 22:50 u »
Sja, mijn keuken is nog van de jaren '20. Als ik een afzuigkap zou willen installeren moet ik een gat in de gevel maken, ik denk niet dat de verhuurder dat leuk vindt (of ik zelf). Bovendien is er geen stuk gevel meer vrij, daar hangt van alles voor aan keukenkastjes en een boiler en zo.

Een slang met ventilator heb ik wel eens over na zitten denken, maar de schuur leek me handiger...

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Wordt wort bier dan wordt wort vergist
    • ABV de bierkaai
« Reactie #16 Gepost op: 20-01-2019 22:59 u »
Ik heb mij  weckketel bij het koken onder een kantelraam staan. Misschien kun je een schoorsteen maken op de deksel van de weckketel  met een bocht (Waar condens water in blijft staan) en dan flexibele slang door raam naar buiten. Ik til mijn weckketel niet meer als een meter vertikaal en dat vind ik ook al eng.

Offline Chilobrachys

• Senior lid
« Reactie #17 Gepost op: 20-01-2019 23:12 u »
Een grote regenton achter in de tuin misschien een optie? Daar zou je je koeler op aan kunnen sluiten en je water gelijk weer in afvoeren.

Offline Zedd

• Senior lid
  • Ik brouw meer dan ik drink.
« Reactie #18 Gepost op: 21-01-2019 08:57 u »
Tuinslang voor aanvoer en afvoer richting putje of een kuil graven. Heb dat jaren zo gedaan, gaat prima. Enige verschil met jou is de afstand van de aanvoerslang...

Offline Irukandji

• Junior lid
  • **
« Reactie #19 Gepost op: 21-01-2019 15:34 u »
Ik sta niet in de keuken maar wel achter de BBQ. Nu heb ik een weber go anywhere wat een heerlijke bbq is nu is het geval dat de handvatten sinds 2014 niet meer op de zijkant mogen. Waarom: de EU wilde de handvatten eraf hebben  vanwege mensen die de Q verplaatsten en zich verbranden aan de hete Q. Het wordt dus altijd afgeraden om dit te doen soms levert dit dus veiligheidsaanpassingen op een product die je eigenlijk niet wilt.

Offline Koen S

• Super lid
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #20 Gepost op: 21-01-2019 16:14 u »
Ik gebruik zelf deze roltafel:

Daarmee rol ik de hete kookketel van onder mijn dampkap naar het aanrecht om te koelen. Ik brouw in de kelder.

Offline BrouwMark

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 23-01-2019 16:24 u »
Bedankt voor het meedenken. De pan optillen lijkt me inderdaad niet het meest veilige ding om te doen. Misschien toch maar aan de tuinslang dan...

Tags: