Moutwals

Gestart door Hennys, 19-01-2019 21:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hennys

Hallo allen,
Ik ben van plan om een Mattmill moutwals te kopen.
Nu is er een met een Mattmill student met vaste rollenafstand van 1,3 mm, kost € 124,00 en een Matmill compact Ven €180,00, instelbaar van 0 tot 2 mm.
Is er iemand met ervaring met een van de twee en wat is de verstandigste koop.

Scorpionrose

Als de prijs niet uitmaakt dan zou ik de verstelbare kopen.
niet elke graansoort heeft namelijk dezelfde dikte van korrel.

PieterStorm

Ik heb er pas een gekocht met verstelbare rollen voor 110 euro. Brewferm.

Hennys

Ik begrijp dat verstelbare rollen soms makelijker is maar hoe vaak verstellen jullie de rollen.


beermenke

Citaat van: Hennys op 19-01-2019  21:49 uIk begrijp dat verstelbare rollen soms makelijker is maar hoe vaak verstellen jullie de rollen.


Nooit

CeesM

Citaat van: Hennys op 19-01-2019  21:49 uIk begrijp dat verstelbare rollen soms makelijker is maar hoe vaak verstellen jullie de rollen.
Wel een paar keer bij elke brouw. ;)
En ik heb zo'n model.https://www.braumarkt.com/arsegan-moutmolen-pro-rvs-walsen.html

brouwerwaldonk

Mijn walsenmolen is instelbaar. Ik stel mijn rollen in op 0,9mm. Misschien vinden jullie dat heel dicht bij elkaar maar mijn rollen hebben een doormeter van 90mm en draaien slechts aan 60 t/m. Er staat een 3 fase motor op van 1PK + een tandwielkast die 3600t/m reduceert naar 60 t/m





Hiermee bekom ik 10 kg goed geschroot mout op 2 minuten.


hansHalberstadt

Citaat van: brouwerwaldonk op 20-01-2019  09:01 uMijn walsenmolen is instelbaar. Ik stel mijn rollen in op 0,9 mm.
Het criterium is toch uiteindelijk om problemen met het spoelen te voorkomen. Voor het rendement is het gewoon zo fijn mogelijk. Heb jij dan een betere manier van spoelen dan anderen die blijkbaar grotere afstand tussen de rollen gebruiken?

Rinus

Citaat van: Hennys op 19-01-2019  21:22 uHallo allen,
Ik ben van plan om een Mattmill moutwals te kopen.
Nu is er een met een Mattmill student met vaste rollenafstand van 1,3 mm, kost € 124,00 en een Matmill compact Ven € 180,00, instelbaar van 0 tot 2 mm.
Is er iemand met ervaring met een van de twee en wat is de verstandigste koop.

Ik had geen goede ervaring met de 'student' ik vind de rollen te klein de opening is dan ook maar klein, flinke trechter erop gezet en met een schroefmachine aangedreven, ik zeg 'duurt te lang...'.
Daarna direct een Arsegan moutmolen PRO RVS met walsen gekocht, gaat lekker vlot. De 'student' is eventueel te koop voor een zacht prijsje...

brouwerwaldonk

Citaat van: hansHalberstadt op 20-01-2019  09:07 uHet criterium is toch uiteindelijk om problemen met het spoelen te voorkomen. Voor het rendement is het gewoon zo fijn mogelijk. Heb jij dan een betere manier van spoelen dan anderen die blijkbaar grotere afstand tussen de rollen gebruiken?
Volgens mij mogen mijn rollen dichter bij elkaar omdat die zo traag draaien. Ik lees en hoor dat anderen met boormachines die heel snel draaien hun walsenmolen aandrijven.

Het filteren en spoelen gebeurt hier met een inox hevelfilter met gaten van 3,3 mm. De dikte van het bostel in mijn brouwketel is ruim 15 cm. Voor 43 L bier begin ik met 64 L water en bekom dan inclusief het spoelwater ongeveer 55 L wort die hevel ik over in ongeveer 1 uur.   


PieterStorm

Citaat van: hansHalberstadt op 20-01-2019  09:07 uHet criterium is toch uiteindelijk om problemen met het spoelen te voorkomen. voor het rendement is het gewoon zo fijn mogelijk. Heb jij dan een betere manier van spoelen dan anderen die blijkbaar grotere afstand tussen de rollen gebruiken?
Vanaf ik brouw heb ik een zak gebruikt i.c.m. een elektrische wekketel. Daar maakt het dus niet uit hoe fijn je schroot. Door de mazen van de BIAB gaat niks doorheen. Overigens heb ik daarmee tot nu toe lekkere biertjes gebrouwen. Spoelen deed ik ook gewoon. Ik trok de zak omhoog en zette die met een paar lijmklemmen vast. Zo blijft de uitgang naar het kraantje vrij. Dat ging gewoon prima. Daarna liet ik ´m uitlekken in een emmer. Wat overbleef ging terug in mijn ketel. Tig keren zo gebrouwen, zonder problemen.

hansHalberstadt

Citaat van: brouwerwaldonk op 20-01-2019  09:37 uDe dikte van het bostel in mijn brouwketel is ruim 15cm.
Dat is zeer waarschijnlijk de reden dat je geen problemen hebt met spoelen. Ik had vroeger een smalle hoge beslagketel (40-50cm dikte van de bostel) en nu een brede lage ketel (max 35cm bostel hoogte) vroeger vrijwel altijd problemen met spoelen bij zware bieren, nu nooit meer problemen, ook omdat ik erachter ben gekomen dat je het filterbed nooit helemaal droog mag laten valen omdat het dan teveel wordt samengeperst en er daarna geen druppel meer doorheen komt. 

Het zou kunnen zijn dat de optimale afstand tussen re rollen kleiner kan bij grotere rollen, maar dat is dan hooguit een costante vertaalfactor.

Eenmaal optimaal ingesteld zou ik niet weten op basis waarvan ik zou moeten beslissen om de rollen daarna nog minder ver of verder van elkaar te moeten zetten voor individuele brouwsels. CeesM doet dat blijkbaar wel dus weet hij ook waarom denk ik.

Knobby

Alle mensen die zich druk maken over de exacte afstand tussen de walsen focussen zich op de verkeerde dingen. De afstand doet er niet toe. Wat er toe doet is het schrootresultaat. Ik heb ook verstelbare walsen en ik heb geen flauw idee wat de afstand tussen de walsen is. Ik ben echter wel bij ieder brouwsel aan de stelschroefjes aan het draaien. Hoe bepaal ik wat de juiste afstand is? Door te kijken naar het schrootresultaat. Zie ik dat de kafjes te veel kapot zijn dan zet ik de walsen wat ruimer. Merk ik dat er nog korrels heel zijn dan zet ik ze wat krapper. Ook plet ik korrels die heel lijken zachtjes tussen de vingers. Kan je ze makkelijk kapot drukken dan is het goed, de korrel lijkt heel maar is wel gebroken en zal zijn zetmeel afgeven. Dat is het resultaat dat je wilt om het filteren zo goed mogelijk te laten gaan.

Wat Waldonk zegt klopt ook. Bij bredere walsen en lage toeren kan een krappere afstand toch een goed resultaat geven.

hansHalberstadt

Citaat van: Knobby op 20-01-2019  13:21 uHoe bepaal ik wat de juiste afstand is? Door te kijken naar het schrootresultaat. Zie ik dat de kafjes te veel kapot zijn dan zet ik de walsen wat ruimer. Merk ik dat er nog korrels heel zijn dan zet ik ze wat krapper.
Maar is dat dan niet altijd hetzelfde als je het eenmaal goed hebt ingesteld. Zoveel verschil zit er toch niet tussen verschillende mouten en batches? Ik heb het nog nooit ingesteld, gewoon altijd goed.

brouwerwaldonk

Hier staat de tussenafstand al jaren op 0,9 mm zonder te wijzigen. In het begin, na het maken van de molen, stond die op 1,1 en daarna proefondervindelijk geleidelijk aan naar 0,9 mm.

beermenke

Ik zweer wel bij klam schroten
Veel hele kafjes en grof schrootsel

hansHalberstadt

Bij klam schroten krijg je kleinere deeltjes zonder dat de kafjes meer beschadigd worden dus beter compromis. Zelf ook wel gedaan, maar ging soms fout en dan bleef het plakken aan de rollen, maar dat is een kwestie van de juiste timing/hoeveelheid water. Had ik alleen niet zoveel geduld voor om dat te optimaliseren en voor te bereiden.

Knobby

Citaat van: hansHalberstadt op 20-01-2019  14:33 umaar is dat dan niet altijd hetzelfde als je het eenmaal goed hebt ingesteld. zoveel verschil zit er toch niet tussen verschillende mouten en batches? ik heb het nog nooit ingesteld, gewoon altijd goed.
Ik merk zelf redelijk verschil in grootte van de gerstkorrels. De meeste basismouten zijn ongeveer even groot, maar veel speciaalmouten zijn weer wat kleiner (staat bv ook in het boek Malt, en dit zie ik op de brouwerij ook terwijl alles bij dezelfde mouterij vandaan komt). En als je ook tarwe of haver of andere mouten schroot dan moet je al helemaal veel verstellen.

CeesM

Ik ben het helemaal eens met Knobby. En dat gedoe met motors of boormachine heb ik één keer gedaan, en daar had ik geen goede schrootresultaat mee. Gewoon met de hand aan de hendel draaien levert de beste resultaat. En binnen 10 minuten heb ik mijn mout van ca 5 kilo afgewogen en geschroot.

Knobby

Citaat van: beermenke op 20-01-2019  14:55 uIk zweer wel bij klam schroten
Veel hele kafjes en grof schrootsel
Dit geeft bij mij ook het beste resultaat. Iets van 10-15 ml per kilo mout.

beermenke

Citaat van: hansHalberstadt op 20-01-2019  16:21 uBij klam schroten krijg je kleinere deeltjes zonder dat de kafjes meer beschadigd worden dus beter compromis. Zelf ook wel gedaan, maar ging soms fout en dan bleef het plakken aan de rollen, maar dat is een kwestie van de juiste timing/hoeveelheid water. Had ik alleen niet zoveel geduld voor om dat te optimaliseren en voor te bereiden.
Mijn molen staat op 2x pasjes en verander ik nooit.
Ik steek de ketel aan en doe ca 15 ml water per kg en rol met de mout in afgesloten emmer.
Binnen enkele minuten begin ik met handmatig schroten. Ca 5 kg.
Het laatste pondje doe ik droog zodat mijn rollen droog worden. Zo zie ik ook een enorm verschil tussen droog en klam.
Donkere mouten doe ik nooit klam.
Is goed te doen.
Als de rollen plakken dan denk ik dat de mout te vochtig is en te lang gewacht.
Mout moet klam zijn en niet nat.
Maar ja ook brouwen doet ieder op zijn of haar manier naar eigen goeddunken.

Rinus

Citaat van: beermenke op 20-01-2019  18:59 uMijn molen staat op 2x pasjes en verander ik nooit.
Ik steek de ketel aan en doe ca 15 ml water per kg en rol met de mout in afgesloten emmer.
Binnen enkele minuten begin ik met handmatig schroten. Ca 5 kg.
Het laatste pondje doe ik droog zodat mijn rollen droog worden. Zo zie ik ook een enorm verschil tussen droog en klam.
Donkere mouten doe ik nooit klam.
Is goed te doen.
Als de rollen plakken dan denk ik dat de mout te vochtig is en te lang gewacht.
Mout moet klam zijn en niet nat.
Maar ja ook brouwen doet ieder op zijn of haar manier naar eigen goeddunken.
Hoe werkt vochtig schroten dan? Water toevoegen in de emmer met mout voor het schroten en dan schudden of zo?
Wel "enorm verschil" merk je dan? Het zal in ieder geval minder stof doen opwaaien, maar verder?
Ik wil dit volgende keer ook eens proberen, mijn rollen staan nu iets te ver uit elkaar denk ik ~1.3 mm.


Neetje

Citaat van: hansHalberstadt op 20-01-2019  16:21 uBij klam schroten krijg je kleinere deeltjes zonder dat de kafjes meer beschadigd worden dus beter compromis. Zelf ook wel gedaan, maar ging soms fout en dan bleef het plakken aan de rollen, maar dat is een kwestie van de juiste timing/hoeveelheid water. Had ik alleen niet zoveel geduld voor om dat te optimaliseren en voor te bereiden.

Mijn ervaring is fijn (droog) schroten voor goed rendement.
Bij droog schroten mogen er best wat vliezen licht beschadigd zijn. Wat langzamer spoelen maakt alles weer goed.
Het "mooie" resultaat van de walsenmolen haalt bij mij nog steeds niet het rendement van mijn schijvenmolen.
Mijn conclusie is niet fixeren op mooie kafjes.

beermenke

Citaat van: Rinus op 20-01-2019  19:46 uHoe werkt vochtig schroten dan? Water toevoegen in de emmer met mout voor het schroten en dan schudden oid?
Wel "enorm verschil" merk je dan? Het zal in ieder geval minder stof doen opwaaien, maar verder?
Ik wil dit volgende keer ook eens proberen, mijn rollen staan nu iets te ver uit elkaar denk ik ~1.3 mm.

Doe je hoeveelheid de volgende keer eens splitsen. Je afstand lijkt me prima
Een gedeelte doe je ca 15 ml liter water per kg op. Is best weinig. Meng dit goed of schud in afgesloten emmer.,na 5 minuten gewoon schroten. Vergelijk het schrootsel eens met het droge schrootsel. Ook bij klam is elke korrel gekneusd maar ziet er veel grover uit. Droog schroten maalt iets gemakkelijker.
Andere meningen zijn prima want ieder brouwt naar zijn eigen mening.

Davester

Zijn er hier ervaringen met de walsen met 3 rollen?
We gaan er binnenkort 1 aanschaffen maar ik vraag me af wat de toegevoegde waarde van de derde rol kan zijn.
Ik denk dat als 2 rollen de juiste afstand hebben, de derde rol niets toevoegt of wat zie ik dan over het hoofd?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.