Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.
Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com
Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.
Ik begrijp dat verstelbare rollen soms makelijker is maar hoe vaak verstellen jullie de rollen.
Mijn walsenmolen is instelbaar. Ik stel mijn rollen in op 0,9 mm.
Hallo allen,Ik ben van plan om een Mattmill moutwals te kopen.Nu is er een met een Mattmill student met vaste rollenafstand van 1,3 mm, kost € 124,00 en een Matmill compact Ven € 180,00, instelbaar van 0 tot 2 mm. Is er iemand met ervaring met een van de twee en wat is de verstandigste koop.
Het criterium is toch uiteindelijk om problemen met het spoelen te voorkomen. Voor het rendement is het gewoon zo fijn mogelijk. Heb jij dan een betere manier van spoelen dan anderen die blijkbaar grotere afstand tussen de rollen gebruiken?
Het criterium is toch uiteindelijk om problemen met het spoelen te voorkomen. voor het rendement is het gewoon zo fijn mogelijk. Heb jij dan een betere manier van spoelen dan anderen die blijkbaar grotere afstand tussen de rollen gebruiken?
De dikte van het bostel in mijn brouwketel is ruim 15cm.
Hoe bepaal ik wat de juiste afstand is? Door te kijken naar het schrootresultaat. Zie ik dat de kafjes te veel kapot zijn dan zet ik de walsen wat ruimer. Merk ik dat er nog korrels heel zijn dan zet ik ze wat krapper.
maar is dat dan niet altijd hetzelfde als je het eenmaal goed hebt ingesteld. zoveel verschil zit er toch niet tussen verschillende mouten en batches? ik heb het nog nooit ingesteld, gewoon altijd goed.
Ik zweer wel bij klam schrotenVeel hele kafjes en grof schrootsel
Bij klam schroten krijg je kleinere deeltjes zonder dat de kafjes meer beschadigd worden dus beter compromis. Zelf ook wel gedaan, maar ging soms fout en dan bleef het plakken aan de rollen, maar dat is een kwestie van de juiste timing/hoeveelheid water. Had ik alleen niet zoveel geduld voor om dat te optimaliseren en voor te bereiden.
Mijn molen staat op 2x pasjes en verander ik nooit.Ik steek de ketel aan en doe ca 15 ml water per kg en rol met de mout in afgesloten emmer.Binnen enkele minuten begin ik met handmatig schroten. Ca 5 kg.Het laatste pondje doe ik droog zodat mijn rollen droog worden. Zo zie ik ook een enorm verschil tussen droog en klam.Donkere mouten doe ik nooit klam.Is goed te doen.Als de rollen plakken dan denk ik dat de mout te vochtig is en te lang gewacht.Mout moet klam zijn en niet nat.Maar ja ook brouwen doet ieder op zijn of haar manier naar eigen goeddunken.
Hoe werkt vochtig schroten dan? Water toevoegen in de emmer met mout voor het schroten en dan schudden oid? Wel "enorm verschil" merk je dan? Het zal in ieder geval minder stof doen opwaaien, maar verder?Ik wil dit volgende keer ook eens proberen, mijn rollen staan nu iets te ver uit elkaar denk ik ~1.3 mm.