Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Heel simpel hevelfilter maken  (gelezen 1253 keer)

Offline brewt

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Beginnend brouwer!
Heel simpel hevelfilter maken
« Gepost op: 04-02-2020 09:58 u »
Beste brouwers,

Dit is mijn eerste post op dit forum na al wat gelezen te hebben!
Wat een leuk forum zeg.

Een aantal weken geleden ben ik aan de slag gegaan met mijn eerste brouwsel.
Ik heb een kant-en-klaar pakket gekocht bij brew monkey en ben gestart met allerlei keuken apperatuur en weinig kennis.

Dit heeft geresulteerd in een zeer troebel mengsel, ik heb het gisteren gebotteld en heb er heel weinig vertrouwen in dat het zal smaken na de hergisting op de fles.
Met de kennis die ik nu heb is er veel mis gegaan.
Wel vond ik het hele proces erg leuk om te doen en ben ik nu van plan het wat beter aan te pakken.

Ik heb het boek van Adrie Otten gekocht en ben deze nu aan het lezen.
Een van de dingen die ik graag wil gaan doen is het maken van een hevelfilter. Nu is dit waar mijn vraag over gaat.

Op dit forum zijn enorm veel posts te vinden over wat een goed filter is.
Wat ik graag zou willen maken is de meest simpele versie, omdat ik helemaal niet handig ben.
Het hoeft niet de beste, mooiste of snelste te zijn, als het z'n werk maar doet.

Ik zit er aan te denken om bij de bouwmarkt een (zacht?) koperen buis van 12 mm te halen.
Deze rond te buigen zodat deze in mijn pan past. Ik zal hier dan om de 0,5 cm een gleufje in zagen met een ijzerzaag op 1/3 van de buis.
Het uiteinde van de buis zal ik dichtslaan met een hamer.
De buis laat ik omhoog lopen en over de rand van mijn pan hangen. Ik zal hier een siliconen slang aan maken om de heveling te kunnen aanzuigen naar mijn kookpan.

Mis ik nog iets in mijn idee om een hele simpele hevel filter te maken?
Alvast bedankt!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline mbroek

• Super lid
  • Hoe verder je gaat, hoe langer de terugweg.
    • Huisbrouwerij St. Chiellus
Re: Heel simpel hevelfilter maken
« Reactie #1 Gepost op: 04-02-2020 10:29 u »
Dat gaat best zo. Wel het stuk wat over je pan hangt zo lang laten dat het lager uitkomt als de bodem van je pan. Daarom een kogelkraan zetten zodat je het filteren kunt onderbreken en regelen, en dan pas de slang daaronder.

De lengte zo dat je kraan lager komt als de bodem van je pan is belangrijk, anders blijf je aanzuigen.

Succes.

Offline brewt

• Junior lid
  • **
  • Beginnend brouwer!
« Reactie #2 Gepost op: 04-02-2020 10:38 u »
Bedankt voor je reactie!

Begrijp ik goed dat wanneer de kraan niet lager dan de pan hangt, de aanzuiging door gaat en er dan druk op de kraan komt te staan als deze dicht gaat?
Nog een extra vraag naar aanleiding van je bericht, kan het stuk wat over de pan hangt ook slang zijn? Waar dan een kogel kraan tussen twee stukken slang komt. Hier door heb ik meer vrijheid in waar ik de slang heen leg.

Offline MarinusHolkema

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #3 Gepost op: 04-02-2020 11:01 u »

Nog een extra vraag naar aanleiding van je bericht, kan het stuk wat over de pan hangt ook slang zijn? Waar dan een kogel kraan tussen twee stukken slang komt. Hier door heb ik meer vrijheid in waar ik de slang heen leg.
Nee, beter van niet. Slang is flexibel en hiermee verlies je zuigkracht. Deze fout maakte ik ook bij mijn eerste versie van mijn hevelfilter.

Offline brewt

• Junior lid
  • **
  • Beginnend brouwer!
« Reactie #4 Gepost op: 04-02-2020 11:04 u »
Nee, beter van niet. Slang is flexibel en hiermee verlies je zuigkracht. Deze fout maakte ik ook bij mijn eerste versie van mijn hevelfilter.

Bedankt, helemaal duidelijk!

Offline RickNieters

• Boven 10 berichten
  • *
  • Het lekkerste bier brouw je zelf
    • Mieters! Bier
« Reactie #5 Gepost op: 04-02-2020 11:31 u »
Gaaf, deze discussie volg ik even. Zelf ook helemaal niet handig, maar wel de wens om een hevelfilter te maken. Ben erg benieuwd naar het eindresultaat!

Offline brewt

• Junior lid
  • **
  • Beginnend brouwer!
« Reactie #6 Gepost op: 04-02-2020 11:36 u »
Gaaf, deze discussie volg ik even. Zelf ook helemaal niet handig, maar wel de wens om een hevelfilter te maken. Ben erg benieuwd naar het eindresultaat!

Ik ga er zo snel mogelijk mee aan de slag. Ik zal zeker laten weten wat het resultaat is.
Ook zal ik simpele woorden beschrijven hoe ik het filter precies gemaakt heb!

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #7 Gepost op: 04-02-2020 11:51 u »
Op welke hoogte de kraan komt is van minder belang. Waar je vooral voor moet zorgen is, dat de binnendoormeter van de slang zeker niet groter is dan 10 mm, want er mag zeker geen lucht naar boven kunnen tijdens het filteren. Zorg ook dat de slang tot op de bodem van je opvangvat komt en daar tijdens het filteren blijft.   

Offline brewt

• Junior lid
  • **
  • Beginnend brouwer!
« Reactie #8 Gepost op: 04-02-2020 11:57 u »
Op welke hoogte de kraan komt is van minder belang. Waar je vooral voor moet zorgen is, dat de binnendoormeter van de slang zeker niet groter is dan 10mm, want er mag zeker geen lucht naar boven kunnen tijdens het filteren. Zorg ook dat de slang tot op de bodem van je opvangvat komt en daar tijdens het filteren blijft.   

Ook bedankt dat je de tijd neemt om me verder te helpen!
Zou je daarom adviseren om het koperen deel van de buis 12 mm te maken en de slang 10 mm?

Offline Rob.Erto

• Vol lid
  • Al doende leert men
« Reactie #9 Gepost op: 04-02-2020 12:07 u »
Ik ben vandaag aan het brouwen dus heb de mogelijkheid om wat foto's te maken van mijn hevelfilter. In eerste instantie geprobeerd om zonder koppelingen te maken, maar ik heb geen buigtang dus uiteindelijk ben ik met knelkoppelingen gaan werken. Voordeel is dat de hevelfilter uit elkaar te halen is (handig voor schoonmaken en ruimtebesparend). Je filter passend maken voor je pan is op deze manier heel makkelijk. Schaf wel een pijpensnijder aan voor het inkorten van de koperen buis. De sleuven heb ik ook gemaakt met dezelfde pijpensnijder.

Offline brewt

• Junior lid
  • **
  • Beginnend brouwer!
« Reactie #10 Gepost op: 04-02-2020 12:23 u »
Ik ben vandaag aan het brouwen dus heb de mogelijkheid om wat foto's te maken van mijn hevelfilter. In eerste instantie geprobeerd om zonder koppelingen te maken, maar ik heb geen buigtang dus uiteindelijk ben ik met knelkoppelingen gaan werken. Voordeel is dat de hevelfilter uit elkaar te halen is (handig voor schoonmaken en ruimtebesparend). Je filter passend maken voor je pan is op deze manier heel makkelijk. Schaf wel een pijpensnijder aan voor het inkorten van de koperen buis. De sleuven heb ik ook gemaakt met dezelfde pijpensnijder.

Dit is ook een mooi filter Rob.Erto! Nu twijfel ik een beetje voor welke variant ik zal gaan.
Bedankt voor de foto's in ieder geval, dit moet te doen zijn.
Ik houd jullie op de hoogte!

Er is me nog een vraag te binnen geschoten: kan het materiaal ook RVS zijn in plaats van koper? Zo ja, nog een specifieke soort?

Offline MarinusHolkema

• Junior lid
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 04-02-2020 13:20 u »
RVS is lastiger om mee te werken. (Buigen zagen)

Offline brewt

• Junior lid
  • **
  • Beginnend brouwer!
« Reactie #12 Gepost op: 04-02-2020 13:22 u »
RVS is lastiger om mee te werken. (Buigen zagen)
Klopt helemaal, ik kan hier hulp bij krijgen. Vraag is meer of het materiaal voor het brouw proces/resultaat uit maakt?

Offline MarinusHolkema

• Junior lid
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 04-02-2020 13:38 u »
Klopt helemaal, ik kan hier hulp bij krijgen. Vraag is meer of het materiaal voor het brouw proces/resultaat uit maakt?
Nee, dat maakt niet uit.

Offline brewt

• Junior lid
  • **
  • Beginnend brouwer!
« Reactie #14 Gepost op: 04-02-2020 13:51 u »
Nee, dat maakt niet uit.
Top, bedankt hoor!

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 04-02-2020 14:00 u »
Koper wordt stilaan bruin, wat duid op koperoxide, of dat zo goed is betwijfel ik. Ik maak ze in inox buis van 10 mm en ze blijven zoals nieuw.

https://myalbum.com/photo/qYNT6ndxVlbh/540.jpg

https://myalbum.com/photo/MTHynsx1E3WF/540.jpg

Offline brewt

• Junior lid
  • **
  • Beginnend brouwer!
« Reactie #16 Gepost op: 04-02-2020 14:17 u »
Koper wordt stilaan bruin, wat duid op koperoxide, of dat zo goed is betwijfel ik. Ik maak ze in inox buis van 10 mm en ze blijven zoals nieuw.

Deze heb ik inderdaad voorbij zien komen op het forum en vind ze ook heel mooi.
Dit is dan ook nog een optie.

Misschien een rare vraag, als ik een kleinere spiraal op de pan bodem zou maken (of misschien zelfs een enkele buis), zou dit dan nog steeds kunnen werken? Is er een bepaalde capaciteit nodig die de hevel aanvoert?

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 04-02-2020 14:44 u »
Het is de bedoeling om zoveel mogelijk suiker uit te spoelen, en dat kan enkel met instroomgaatjes die over het ganse oppervlak van de ketel verdeeld zijn. Hier zijn de rondingen elke 5 cm en de gaatjes elke 4 cm van elkaar, zo dek ik het ganse oppervlak van de brouwketel.   

Offline brewt

• Junior lid
  • **
  • Beginnend brouwer!
« Reactie #18 Gepost op: 04-02-2020 14:48 u »
Het is de bedoeling om zoveel mogelijk suiker uit te spoelen, en dat kan enkel met instroomgaatjes die over het ganse oppervlak van de ketel verdeeld zijn. Hier zijn de rondingen elke 5 cm en de gaatjes elke 4 cm van elkaar, zo dek ik het ganse oppervlak van de brouwketel.   

Helemaal duidelijk, hartelijk dank voor de goede hulp!

Offline Gerald

• Senior lid
  • without faillure there is no succes.
    • praktijk manitou
« Reactie #19 Gepost op: 04-02-2020 16:26 u »
Waar kom je vandaan? Heb misschien nog wel een hevelfilter voor je als je uit de buurt komt. ;)

Offline brewt

• Junior lid
  • **
  • Beginnend brouwer!
« Reactie #20 Gepost op: 04-02-2020 17:09 u »
Waar kom je vandaan? Heb misschien nog wel een hevelfilter voor je als je uit de buurt komt. ;)

Ik heb je een persoonlijk bericht gestuurd!  :)

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #21 Gepost op: 04-02-2020 23:26 u »

Huizen hebben ook koperen leidingen ;).

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
« Reactie #22 Gepost op: 05-02-2020 07:20 u »
Maar bij woningen stroomt er bijna pH neutraal water tussen 7,5 en 8 door de buizen. Wort is veel en veel zuurder met pH 5, meer dan 100 keer zuurder wetende dat er een logaritmische schaal gebruikt wordt.

Offline mbroek

• Super lid
  • Hoe verder je gaat, hoe langer de terugweg.
    • Huisbrouwerij St. Chiellus
« Reactie #23 Gepost op: 05-02-2020 09:47 u »

Buiten de opmerking van brouwerwaldonk, waterleiding is huis is constant gevuld met water, een hevelfilter maar een uurtje per keer om daarna weer lekker te kunnen oxideren.

Goed schoonmaken en drogen dus.

Offline brewt

• Junior lid
  • **
  • Beginnend brouwer!
« Reactie #24 Gepost op: 05-02-2020 12:04 u »
Allemaal ontzettend bedankt voor de reacties en de behulpzaamheid. Ik ben erg goed geholpen.
Ik ben er zeker van dat het maken van een goed hevel filter met alle hulp gelukt was!
Forumgebruiker Gerald had echter nog een mooi filter liggen. Vanochtend ben ik bij hem langs geweest om het op te halen. Ik ga dus voorlopig zelf niet aan de slag. Nogmaals bedankt!

Tags: