SG heel hoog. Help!

Gestart door rbeek2750, 19-01-2019 17:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rbeek2750

Vandaag ben ik voor het eerst begonnen met brouwen.
Een dubbel van Arsengan.
Omdat ik wel van zoet houd heb ik 100 g lactose toegevoegd en na 30 min de gist.
Ik heb een SG gemeten van 1090. Is dit veel te hoog en hoe komt dit? Volgens de SG-meter houd ik een bier over van 12%alc
Waarom is het zo hoog en wat doe ik fout? De gisting is na 7 uur ook nog niet begonnen.

hansHalberstadt

Minder water gebruikt dan het recept?
Ik denk dat je iets meer info moet geven wat je gedaan hebt?

Erny

Beste Rbeek,
Iets meer informatie is wel handig

Ik heb het vermoeden dat het hier om het moutextract pakket van Arsengan gaat. Of heb je zelf geschroot?

Lactose is een suiker en hiermee heb je "kunstmatig" het soortelijkgewicht aangepast. Hoe meer suiker hoe hoger jouw SG waarde. Je zou nog water kunnen toevoegen. De SG waarde gaat dan naar beneden idem voor het alcoholpercentage. Bitterheid neemt hierdoor ook af en de kleur van je bier wordt lichter.
Ik zou het water wel eerst koken en weer laten afkoelen tot ongeveer 18 graden.

Geen paniek voor wat de gisting die niet op gang is gekomen. Dan kan/mag best wel een dag of langer duren.

Erny


 

Juindorper

Citaat van: Erny op 19-01-2019  19:59 uIk zou het water wel eerst koken en weer laten afkoelen tot ongeveer 18 graden.
Het water eerst koken is nergens voor nodig. Zo zuiver is het drinkwater hier in Nederland wel.
Wel zorgen dat het hulpmiddel waarmee je het water toevoegt steriel is.

Oscar

Citaat van: rbeek2750 op 19-01-2019  17:52 uIk heb een SG gemeten van 1090. Is dit veel te hoog en hoe komt dit? Volgens de SG meter houd ik een bier over van 12%alc

Heel knap... ;D ;D ;D

CeesM

Door toevoeging van lactose (melksuiker) krijg je uiteraard een hogere SG. Lactose is een onvergistbaar suiker en zal je ook een hogere eind SG kunnen verwachten. Dus die 12% vol.alc. haal je toch niet. Als je korrelgist gebruikt kan het wel 24 uur duren voor je waterslot begint te bubbelen. Dus gewoon even afwachten.

Juindorper

Citaat van: CeesM op 20-01-2019  00:27 uAls je korrelgist gebruikt kan het wel 24 uur duren voor je waterslot begint te bubbelen.
Als je te weinig ent wel ja.

CeesM

Citaat van: Juindorper op 20-01-2019  16:20 uAls je te weinig ent wel ja.
Ik gebruik altijd 1 pakje op 20-25 liter wort met een SG van rond de 1.055-1.060, en nooit verstokte vergisting gehad. Na de hoofdgisting kan ik rond een liter gistslurry dumpen. Daarna zit er nog genoeg actieve gist in om nog even de suikergift te gisten. Na 2 1/2 - 3 weken helder bier met nog voldoende gist om in de fles te hergisten.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.