Hobbybrouwen > Algemene vragen hobbybrouwen

2e brouwdag met Bulldog Brewer: “English” IPA - More like Old World IPA

<< < (2/5) > >>

teckna:

--- Citaat van: Scorpionrose op 19-01-2019  21:05 u ---Als hij na het spoelen het wort niet geroerd heeft en bij het kraantje heeft afgetapt om te meten dan meet hij inderdaad een te hoog SG

--- Einde van citaat ---

Ik denk dat dit goed zou kunnen! We zijn helaas nog niet zo ervaren, maar dat komt hopelijk nog wel. Wel vraag ik mij nog steeds af wat het verschil tussen de hydrometer en refractometer kan betekenen.

teckna:

--- Citaat van: WouterD op 20-01-2019  10:06 u ---Ik hanteer altijd het volgende voor de Bulldog Beerbrewer:

25 liter voor kook
90 min koken, een goede 4 liter verdampt
1 liter troep

= 20 liter wort je vat in :)

--- Einde van citaat ---

Ah, dat zal zeker werken. Dankjewel :)
Hoe bevalt jou Brewer en heb je misschien nog tips?

Chilobrachys:

--- Citaat van: teckna op 21-01-2019  00:34 u ---Ik denk dat dit goed zou kunnen! We zijn helaas nog niet zo ervaren, maar dat komt hopelijk nog wel. Wel vraag ik mij nog steeds af wat het verschil tussen de hydrometer en refractometer kan betekenen.

--- Einde van citaat ---

Dat je meting met de refractometer onbetrouwbaar was.

Wildor:

--- Citaat van: teckna op 21-01-2019  00:34 u ---Ik denk dat dit goed zou kunnen! We zijn helaas nog niet zo ervaren, maar dat komt hopelijk nog wel. Wel vraag ik mij nog steeds af wat het verschil tussen de hydrometer en refractometer kan betekenen.

--- Einde van citaat ---
Het meten met een refractometer kent een aantal spelregels. Zorg ervoor dat het monster schoon is, filter deze zonodig totdat je een heldere vloeistof hebt. Laat het sample even afkoelen, maar een klein sample zeker niet te lang laten staan omdat ook verdamping op een klein volume de meting kan beïnvloeden.

Zolang je het niet vertrouwt gewoon je hydrometer blijven gebruiken en vergelijken. Na verloop van tijd merk je dat het nauwkeuriger wordt.

William

Peterrr:

--- Citaat van: WouterD op 20-01-2019  10:06 u ---Ik hanteer altijd het volgende voor de Bulldog Beerbrewer:

25 liter voor kook
90 min koken, een goede 4 liter verdampt
1 liter troep

= 20 liter wort je vat in :)

--- Einde van citaat ---

Ha ha,  hier precies hetzelfde proces!
 :biersmile:

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie