Hobbybrouwen > Algemene vragen hobbybrouwen

2e brouwdag met Bulldog Brewer: “English” IPA - More like Old World IPA

<< < (4/5) > >>

WouterD:

--- Citaat van: Peterrr op 23-01-2019  08:28 u ---De Bulldog die ik heb kan heel rustig rollend koken, en ik hou de maat verdeling van de ketel aan en dat gaat bij goed.
Mocht het een keer niet met de schaalverdeling overeen komen gaat er iets tijdens de kook bij uit de heet water ketel.
Je leert op den duur je keteltje wel kennen.

grt. Peter

--- Einde van citaat ---

Exact, 4-4,5 liter. Kook het altijd rustig

Jacques:

--- Citaat van: Gossi op 22-01-2019  16:54 u ---Ik snap dat gedoe met afkoelen voor een refractometer meting niet hoor. Ik trek 1 ml heldere wort met het pipetje en verdeel dit over het glas. Ik doe het klepje dicht en het wort is koud. Ik zie onmiddellijk het aantal Brix zonder gedoe en dat is het voordeel van de refractometer.
Nou hebben we eens een keer een betrouwbare meter gaan we weer allerlei trucs uithalen.

--- Einde van citaat ---

Als je met een refractometer meet is het van belang dat het monster helder is. Daarvoor moet je in de praktijk bijna altijd filteren. Pas op het einde van het maischen is het wort helder. Daarvoor vertroebelt zetmeel de oplossing. Verder zorgen eiwitvlokken voor troebelheid.
Meten met een refractometer tijdens het maischen zonder te filteren betekent dat de meting niet veel meer is dan een indicatie. Daar is niets mee mis. 10 minuten later is immers de waarde anders...

deucebigelow:
Hier ook 4 liter verdamping ingesteld en al meermaals gebrouwen met Buldog Brewer en komt netjes uit met BrouwHulp.

teckna:
Hoi,

Vandaag voor het eerst een biertje opengetrokken.
Dit zijn de bevindingen.
Goed:
- Goede sis bij het openmaken van het flesje, je zeg een beetje een koolzuurdamp omhoog komen.
- Droge, bittere smaak zoals een (Engelse) IPA hoort.
- Mooie schuimkraag

Minder:
- Tikkeltje muffig. We hebben wat oudere hop gebruikt(die wel nog goed rook) maar het kan hier aan liggen.
- Tikkeltje gistig in de zin van een beetje een gist smaak. Moeilijk om te bepalen.
- Schuimkraag is snel weg.

Al met al zijn we dik tevreden. Dit is naar ons idee echt prima voor een tweede brouwsel.
Dank voor jullie reacties in dit topic. :)  Wellicht als er ergens een proefavond is, dat ik hem mee kan nemen.

Paul

Jorik11:
Ik dacht, laat ik ook maar een accountje aanmaken hier.
Een foto van ons 2e biertje:

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie