Voor de kenners: CO2 gehalte vs SG vraagjes

Gestart door knifeman, 18-01-2019 15:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

knifeman

Ik las onlangs een paar artikels over carbonisatie van bier en de principes zijn me (redelijk) duidelijk: Je bier houdt een hoeveelheid CO2 vast tijdens de gisting, afhankelijk van de max bereikte temp tijdens de gisting, aan de hand daarvan bereken je de hoeveelheid bottelsuiker in functie van de carbonisatie en soort suiker dat je gebruikt. Ik heb het eens een keer of 2 manueel berekend en kom zelfde uit als wat mijn brouwsoftware berekend.

Echter heb ik de indruk dat hoe hoger de SG van het uitgegist bier, er toch meer CO2 in blijft zitten ... dan er gemiddeld wordt aangenomen enkel op basis van de temp. Bij het dozijn biertjes die ik tot nu toe brouwde is er bij het bottelen duidelijk meer rest CO2 bij de bieren met hogere einddichtheid dan die met een lagere einddichtheid (wat ik al in beschouwing neem: Ze zijn uitgegist en ik bottel op dezelfde temperatuur als de gisting (zelfde ruimte), dus het is niet dat ze CO2 vrijkomt omdat het bier opwarmt tijdens bottelen).

Is er een verband gekend? Kan iemand me het fysisch/chemisch uitleggen? Idee om dit te 'testen' (zou het bv een idee zijn om uit het gistvat een vaste hoeveelheid in een flesje te doen, ballonnetje over te trekken, goed schudden en moeten hoeveel volume vrijkomt? Of bv wegen voor kook, na kook en in mg uitrekenen hoeveel CO2 gewichtsverlies? ... Ik ben nu maar snel aan het denken maar wil dit wel eens testen?)...

Alvast bedankt

Jacques

Dat bij zelfgebrouwen bier bieren met een hoger eind SG ook een hoger koolzuurgehalte hebben komt volgens mij vooral doordat er meer restsuikers zijn die alsnog vergisten.

Bij een test die ik laatst heb uitgevoerd heb ik gezien dat een hele tijd duurt voordat alle suikers vergist zijn.
Voor mij een reden om minder bottelsuiker te gebruiken bij zware bieren.

hansHalberstadt

Ik denk dat het komt omdat de gist het bij zware bieren veel moeilijker heeft en dat je daardoor sneller last krijgt van te weinig gist. Met als gevolg dat je geneigd bent te snel te bottelen en daardoor een deel van de gisting in je flesjes gebeurt evt met nog een kleine opleving door toegetreden zuurstof bij het bottelen.

knifeman

Dank voor het antwoord maar ik denk dat mss mijn vraag niet helemaal duidelijk was.


Ik heb het over de opgeloste CO2 voor je bottelt dus niet het eindresultaat. Die opgeloste CO2 zit mee in de formule vàbrouwsoftware om je suikergift bij bottelen te berekenen maar is gebaseerd op temperatuur only... zoals in onderstaande tabel uit brouwmagazine.






hansHalberstadt

Je zegt:
'bij het dozijn biertjes die ik tot nu toe brouwde is er bij het bottelen duidelijk meer rest CO2'
Hoe constateer je dan dat er meer CO2 is? Aan de hand van het schuim? Schuim geeft alleen maar aan dat er CO2 ontsnapt. En dat is weer een teken dat er nog gisting is en dus nog CO2 zal ontstaan ook daarna, dus op die manier hebben beiden met elkaar te maken.

 ps wat je kunt doen is in een glas bier wat suikeroplossing doen. Dat heb ik geprobeerd. Wat je dan ziet is dat er koolzuur vrij komt, dus kan de oplossing dan minder CO2 bevatten.
De koolzuurprikkeling is waar het uiteindelijk om gaat denk ik en die prikkeling is in feite het teveel aan koolzuur wat gaat ontsnappen en dat is dus juist wat je via bottelsuiker gaat toevoegen. dus ook al kan er minder of meer oplossen bij einde hoofdgisting, dan nog verwacht ik dat het alleen maar de toegevoegde bottelsuiker is die de prikkeling bepaalt. 

knifeman

Ok maar los van dat alles wat ik zie en ervaar stel ik de vraag nog eens kort en bondig:

Is er een verband tussen hoeveelheid opgeloste CO2 en dichtheid op atmospherische druk (dus niet in de fles maar gistingsvat.)

hansHalberstadt

Zie bv https://www.researchgate.net/publication/277688911_Carbon_Dioxide_Solubility_in_Beer
daarin staat het volgende plaatje

Helaas kan ik uit de tekst niet opmaken wat ze bedoelen met Vol_stp/Vol (zal wel aan mij liggen), maar die verhouding wordt lager voor bier tov water. dus als dat iets met CO2 te maken heeft dan zal er in biet minder CO2 oplossen dan in water, dus ook minder CO2 in zwaar bier tov licht bier.

knifeman

Yep dergelijke info zegt al wat meer. De opgeloste CO2 verband met temp heb ik. Deze is die van druk... moest ik nu nog die met de relatie van dichtheid vinden zou top zijn.

knifeman

Vol stp is trouwens een gasmaat. Dus staat eigenlijk hoeveelheid opgelost gas mer hoeveelheid vloeistof

hansHalberstadt

Citaat van: knifeman op 20-01-2019  09:57 uYep dergelijke info zegt al wat meer. De opgeloste CO2 verband met temp heb ik... deze is die van druk... moest ik nu nog die met de relatie van dichtheid vinden zou top zijn
In principe zou de opgeloste CO2 een functie moeten zijn van alle opgeloste stoffen (in de praktijk dus vnl alcohol en restsuiker) Dat geeft welliswaar een eind SG, maar door alleen eind SG te nemen gooi je alles op een hoop. als je het echt netjes zou willen doen dan moet je dus een formule afleiden CO2 (gramCo2/gramoplossing)=F(alcoholvol%, restsuikergewichtpercentage,temperatuur)
Maar zoals al gezegd vraag ik me af wat het nut daarvan is omdat koolzuurprikkeling er waarschijnlijk niet van afhankelijk is en het allemaal 2e orde effecten zijn die niet dominant zijn voor het eindresultaat vrees ik.   

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.