Blonde stoot

Gestart door ciesvandekwis, 18-01-2019 14:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ciesvandekwis

Omdat menig familielid me de oren van de kop zaagt om eens iets 'gewoons' te brouwen: een simpel blond licht iets, mét snuifje koriander, wat altijd goed matcht met kruidig honingtoetsje, én opwerken van restjes hop.. Kan niet misgaan volgens mij.

Ik neem voor het water ipv wat de Brouwplanner voorrekent eerder 30 L maischwater, waarvan 50% demiwater en een 10-15 L spoelwater (tot ik aan volume kom).

De honing gaat er gewoontegetrouw in na dag 1 vergisting, licht vloeibaar gemaakt in de microgolf (30% kracht).


BROUWPLANNER RAPPORT - (versie: 7.testF (FORA applicable)) - Datum : 10/02/2019
Naam van het bier : Blonde stoot
Brouwvolume : 30 liter
Extractie-efficiëntie : 85%
Voorspelling begindensiteit : 1050,7 SG /12,6 °P /13,0 Brix
Waarvan suikers : 1004,9 SG /1,3 °P /1,3 Brix
Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1009,7 SG /2,6 °P
Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 5,4%
Voorspelling IBU totaal / EBC-kleur : 23 IBU / 7 EBC

STORTING MOUT, GRANEN, CONCENTRATEN en SUIKERS

Grondstof EBC kg % Gewicht
Pilsmout 3 3 4,500 75,0 %
Tarwemout 3 1,000 16,7 %
Honing dik 2 0,500 08,3 %

MAISCHEN EN SPOELEN

Gekozen Profiel: (D) Eerder Droog
Maischwater : 23,6 liter aan 65 °C
62,0°C gedurende 45 min (ß amylase (maltose))
66,5°C gedurende 15 min (Gemengde amylase )
72,0°C gedurende 20 min (a amylase (body) )
Filterspoelen: ga naar 75..78°C

Totaal spoelwater : 23,7 liter aan Max.80°C
Spoelen tot : 1011 SG (Of 3,0 °P of 3,1 Brix)


HOPPEN

Totale kooktijd : 60 minuten
Hop Vorm alfa% gram Toev.na..' IBU

Magnum (Hallertau M.) (B) BLM 13,4% 20 0' 22,5

Hallert.Hersbrücker (A) BLM 3,5% 20 55' 0,8

Saaz CZ (A) PELL 3,5% 110 dry 0,0

KRUIDEN / ZOUTEN /KOOKADDITIEVEN
Koriander 6,0 g 60'

VERGISTING
Gistnaam : M47 Belgian abbey
Gisteigenschappen : Deze matig alcoholtolerante en bijzonder vlokkige gist is minder fenolisch dan 'Belgian Ale M41', maar is uitzonderlijk fruitig en heeft zeer complexe esters.
Volume giststarter: 1,4 liter maken met: 180 gram moutextract
en 4 gram gistvoeding in 1,4 liter water koken + pH aanpassen


tdp

Cies,

laat graag weten wat het geworden is, heb recentelijk honing uit de buurt gekregen, en wil een blond bier met honing brouwen!

knifeman

Is dit ook het recept van de commercieel verkochte 'blonde stoot' of je eigen blonde stoot ?

ciesvandekwis

Is een eigen receptje. Wat ook altijd goed met honing matcht is saisongist. Zoek maar eens op 'Bier De Goede Hoop', heb ik al vaker gebrouwen. Deze is een lichtere variant met andere gist.

Gisteren deze gebrouwen, stevig rendement gehaald: 36 L aan 1045 zonder honing, met 1050. Vanavond de honing erbij.

Enkel het solarpompje weigerde aan het einde van de maisch dienst. Heb nog een vorige in reserve dat de boel overgenomen heeft.

Deze week es uitzoeken waar het spel scheelt.

ciesvandekwis

Pompje werkt terug, het kalf lag bij de AC/DC adaptor gebonden (kapot dus). Gelukkig had ik die van het ander pompje nog en met die man-meisje fiches kan ik hem ook op mijn eigen laptopadaptor aansluiten.

Ondertussen zit de honing erin en staat het zootje lekker te blazen.

ciesvandekwis

Ik heb die Blonde Stoot voor de helft (16L) gedryhopt met 100 gr Amarillo. Na 4 dagen op fles gisteren eens geproefd:

L E K K E U U U U R!

Was al mooi op druk. Een gele troebel die het citrusaroma benadrukt en zeer zacht en fruitig mondgevoel. Wordt een toppertje...

ppuk

Klinkt goed! Heb je die 100 gram Amarillo in plaats van die 110 gram Saaz gebruikt?

ciesvandekwis

Inderdaad, uiteindelijk had ik geen Saaz meer liggen, reken dus 7 gram/liter dryhop. 4 dagen, starten op 20° en dan geleidelijk aan naar 1-2°. Coldcrash mocht iets langer, omdat die pelletstrub dan wat compacter uitzakt.

ppuk

Bedankt voor de info! Welke hop lijkt je het lekkerst om mee te dryhoppen?

ciesvandekwis

Alles wat Amerikaans citrus-fruitig is: Amarillo, Citra, Cascade, Columbus, Mandarina Bavaria... Voor dingen à la Punk IPA.
Zelf hou ik ook wel van Belgische IPA's, genre XXBitter, Super NoaH...

ppuk

Leuk! Ik brouw dit weekeinde zo goed als hetzelfde recept (wat meer tarwe in verhouding: 4 kg pilsmout, en 1 kg tarwemout). Maar ik splits m op het einde in 16 Liter en 7 Liter. De 16 L dryhop ik met 115 g Cascade en de 7 L dryhop ik met 50 g Saaz. Beiden vergist ik met Wyeast 3787. Bedankt voor de tips en het recept!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.