Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Mezelf voorstellen: Melvin  (gelezen 949 keer)

Offline Mel

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Mezelf voorstellen: Melvin
« Gepost op: 18-01-2019 10:07 u »
Dag iedereen,

Hierbij wil ik mezelf ook even voorstellen. Ik ben Melvin, 43 jaar en woonachtig in Amsterdam. Ik ben al heel lang een bierliefhebber. Ik proef zoveel mogelijk unieke bieren en ik bezoek bierfestivals (Planet Oedipus in Amsterdam is erg leuk). Afgelopen december heb ik van mijn vriendin een bierbrouwpakket gehad, de Premium PLus van de Braumarkt (https://www.braumarkt.com/startset-bierbrouwen-premium-plus.html). Ik heb daarbij het brouwpakket van Arsegan gehad, de London Porter om 15 liter te brouwen. Ik heb inmiddels ook het boek "Verander Water in Bier van Adrie Otte" van begin tot eind gelezen. Afgelopen zaterdag ben ik dan echt begonnen om te gaan brouwen. Ik heb al erg veel aan dit fijne forum gehad, dus het lijkt me een logische stap om lid te worden.

Het lijkt best simpel maar ik heb voortdurend vragen die ik dan ijverig op ga zoeken. De handleiding van het Arsegan bierpakket spreekt dan bijvoorbeeld over "giet heet water" en bij een andere stap wordt er gesproken over "warm water". Dan komen bij mij al de vragen...wat is het verschil tussen "heet" en "warm" water? En mijn waterslot gaat bijvoorbeeld al niet "te keer". Af en toe een plopje is het enige wat ik tot nu toe heb gehoord.

Maar dit zijn voorbeelden van vragen van iemand die voor de eerste keer bier aan het brouwen is. Het boek "Verander water in bier" benadrukt het belang van temperaturen. Daar wil ik me dan aan houden maar ik zet mijn gistvat in de woonkamer. Daar schommelt de temperatuur want overdag en 's nachts staat de verwarming bijvoorbeeld niet aan. Heeft dat enorme invloed?

Ik wil uiteindelijk ook zelf met recepten aan de gang. Ik raakte ietwat ontmoedigd omdat wel blijkt dat ik met het startpakket "Premium Plus" nog niet klaar ben. Ik heb nog een 15 liter pan nodig, een schrootmachine en een wortkoeler. Dan zal ik ook voor de uitdaging komen te staan om de temperaturen tijdens het maken van het wort goed te regelen op het gasfornuis (ik heb uiteraard nog geen brouwketel). Ik vraag me af of dat echt zo nauwkeurig kan (bijvoorbeeld 45 minuten op precies 72 graden). Ook het gekookte wort snel afkoelen naar 20 graden lijkt me zonder gistkast ook een uitdaging.

Met het startpakket begint het pas, heb ik het idee. En misschien moet ik ook niet alles meteen heel precies of perfect willen. Maar wel leuk om naar te streven. Ik zal hier zeker melden hoe het bier uiteindelijk geworden is. Ik denk dat ik zaterdag of woensdag met bottelen kan beginnen (ik begon met SG van 150 afgelopen zaterdag en woensdag was deze naar 130 gezakt). Als deze minimaal 1010 is, kan ik gaan bottelen.

Tenslotte: Stout, Barley Wine en IPA hebben momenteel mijn voorkeur. Maar eigenlijk vind ik elk bier interessant.

Groet!
Melvin

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Erny

• Vol lid
  • Land: 00
  • Zoals het tapje thuis tapt, tapt het nergens
Re: Mezelf voorstellen: Melvin
« Reactie #1 Gepost op: 18-01-2019 14:41 u »
Beste Melvin,

Welkom op het forum. Leren bierbrouwen doe je met vallen en opstaan. Dit zal iedereen hier beamen. Het volgende inzicht komt van jou En misschien moet ik ook niet alles meteen heel precies of perfect willen.. Doe jezelf een plezier en begin gewoon te brouwen. Probeer alles zo goed mogelijk te doen maar baal er niet van als het anders gaat dan dat je zou willen. Voer je perfectie in eerste instantie vooral door in het schoon en hygiŽnisch werken. Leer daarnaast je spullen kennen. Meet bijvoorbeeld eens hoeveel liter wort je verliest tijdens het koken, ga eens aan de slag met hoe je het beste je flessen kunt vullen zonder dat het een knoeiboel wordt of kijk eens hoe snel je de temperatuur kunt laten stijgen tijdens het maischen (1 graad per minuut zou mooi zijn).

Het perfect een recept volgen en alles onder controle kunnen hebben is vooral belangrijk als je een brouwsel de volgende keer bijna exact het zelfde wil hebben smaken. De mensen die dat kunnen zijn een paar jaartjes verder. Kortom rustig aan beginnen.
O'ja ik lees dat jij kunt bottelen bij 1010. Tip je kunt bottelen als je meting met de Hydrometer twee a drie dagen gelijk is gebleven. Hiermee voorkom je dat jouw bier strak de fles uitspuit en dat is zonde van het werk. ALs het kan kun je het beste koelen door jouw pan met hete wort in het ijswater te zetten. Uiteraard kun je ook een spiraalkoeler kopen.

ps. de temperatuur schommeling hebben invloed op de smaak van je bier. Nu niet druk om maken. Je biertje gaat echt wel smaken.

Erny

Offline Mel

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 25-01-2019 11:26 u »
Nog bedankt voor je reactie Erny!

Ik ben inmiddels weer een tijdje verder met brouwen. Bij de beschrijving van het pak London Porter van Arsegan, wordt er omschreven dat je na ongeveer een week - 10 dagen, kunt gaan bottelen. De SG zou dan 1010 - 1007 moeten zijn.

Hieronder mijn metingen:

12-1: 1050
16-1: 1030
20-1: 1020
25-1: 1018

Het verschil tussen 20-1 en 25-1 is minimaal. De gisting lijkt dus op zijn einde. Morgen is het twee weken geleden dat ik begon. De gistingstijd heeft dus langer geduurd dan de beschreven week/10 dagen en de SG is helaas niet gedaald tot minimaal 1010.

Wat is jullie advies? Nog wachten of toch gaan bottelen? Alvast bedankt voor ieders reactie!

Offline emiel1

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • North Brews' facebookpagina
« Reactie #3 Gepost op: 25-01-2019 11:41 u »
Minimaal? Het verschil is 2 SG punten, als je dat in je fles hebt, inclusief bottelsuiker, heb je leuke bommen in huis.

Je vergisitingstijd is van veel factoren afhankelijk (temperatuur vergisting, hoeveelheid gist, vitaliteit gist, moutstort, maischschema, etc.), de genoemde week tot 10 dagen zijn daarom een (redelijk optimistische) schatting en je moet altijd zelf meten. Aangezien je pas net begonnen bent en waarschijnlijk dus geen vergistingskast hebt, kan je vergisting door de koude nachten aanzienlijk langer duren.

Afwachten dus en maandag nog een keer meten. Is je SG dan nog steeds 1018, dan kun je gaan bottelen. Zo niet, dan meet je donderdag weer.

En welkom, trouwens! :)

Offline Mel

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 25-01-2019 11:52 u »
Bedankt voor je uitleg. Dit is mijn eerste keer brouwen dus ik ben inderdaad alles nog aan het ontdekken. Waarom ik minimaal schreef: ik had steeds om de vier dagen gemeten en het verschil was steeds 10. Nu heb ik langer gewacht met meten en was het verschil 2. Het verschil was deze keer een stuk kleiner. Ik maakte de conclusie dat het nu dus minder (snel) vergist. Het alcoholpercentage heb ik nu als volgt berekend:

1050 - 1018 = 32*0,122 = 3,9% Daar kan nog een half procent bijkomen in de fles = 4,4%

Volgens het pak zou dit bier uiteindelijk 4,9% moeten halen.

Offline emiel1

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 25-01-2019 12:26 u »
Vergeleken met het begin is het verschil inderdaad minimaal, maar dat komt omdat je vergisting nu in een ander stadium zit, de nagisting. Vergeleken met de hoofdgisting die daarvoor plaatsvond verandert er minder, maar dat betekent nog niet dat er niks meer gebeurt. Afwachten dus...

Qua SG moet ik bekennen dat ik de formule niet ken, ik gebruik altijd deze website en daar kom ik op 4,2% uit (dus dan ongeveer 4,7% totaal, hangt van de hoeveelheid bottelsuiker af)

Maar ook die 4,9% is een aanname, afgaande op de gemiddelde resultaten van de gebruikte gist (de hergisting is daar waarschijnlijk niet in meegenomen trouwens). Dat betekent niet dat je precies op 4,9% uit gaat komen. Het zou zomaar kunnen dat hij blijft hangen op 4,2%, of hij gaat gewoon lekker door tot over de 5.

Offline Mel

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 25-01-2019 13:36 u »
Ik zie het ook zeker als een leidraad. Bedankt voor die website, dat geeft al een hoger percentage.

Qua berekening heb ik op dit forum gezocht en kwam ik op dit topic:

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=207.0

Adrie vertelt daar de volgende formule:

"Volume% alcohol = (SGbegin - SGeind) * 0,122

Maar afhankelijk van begin- en einddichtheid kan de factor variŽren tussen 0,115 en 0,125. Voor de dichtheidsrange waarin amateurbrouwers meestal brouwen, lijkt 0,122 een goede maat. Het blijft echter niet meer dan een grove benadering
!"

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Wordt wort bier dan wordt wort vergist
    • ABV de bierkaai
« Reactie #7 Gepost op: 25-01-2019 13:56 u »
Welkom Mel
In Amsterdam zit een leuke hobbybrouwvereniging de bierkaai. Kom gerust langs dan kan Emiel1 je het persoonlijk allemaal uitleggen  ;)

Offline Mel

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 25-01-2019 14:09 u »
Dat ziet er zeker leuk uit! Graag zou ik eerst een paar bieren willen brouwen zodat ik deze ook mee kan nemen naar zo'n avond. Maar goed om te weten dat er een in Amsterdam zit. Bedankt voor de link.

Offline emiel1

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 25-01-2019 14:39 u »
Welkom Mel
In amsterdam zit een leuke hobby brouw vereniging de bierkaai. Kom gerust langs dan kan Emiel1 je het persoonlijk allemaal uitleggen  ;)
Precies, want de tegenslag verwerken van nůg 3 dagen moeten wachten gaat een stuk beter onder het genot van een biertje ;)

Offline Erny

• Vol lid
« Reactie #10 Gepost op: 25-01-2019 22:29 u »
Precies, want de tegenslag verwerken van nůg 3 dagen moeten wachten gaat een stuk beter onder het genot van een biertje ;)
LOL

Offline Mel

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 30-01-2019 13:52 u »
Op 25-1 was de SG 1018. Nu vijf dagen later is deze 1016. Helaas nog steeds niet op de 1010 zoals deze bij de beschrijving staat vermeld. Zaterdag ben ik drie weken in het vat aan het gisten. Dat is in ieder geval al veel langer dan de 7-10 dagen die in de beschrijving staat vermeld.

Nu begrijp dat het een leidraad is maar wat is ongeveer de maximale gisttijd in het vat? En dan moet het gisten in de fles nog beginnen... ;D Nou, ik ga vrijdag of zaterdag weer meten. Erg benieuwd wanneer ik kan gaan bottelen.

Offline Erny

• Vol lid
« Reactie #12 Gepost op: 30-01-2019 14:57 u »
Op 25-1 was de SG 1018. Nu vijf dagen later is deze 1016. Helaas nog steeds niet op de 1010 zoals deze bij de beschrijving staat vermeld. Zaterdag ben ik drie weken in het vat aan het gisten. Dat is in ieder geval al veel langer dan de 7-10 dagen die in de beschrijving staat vermeld.

Nu begrijp dat het een leidraad is maar wat is ongeveer de maximale gisttijd in het vat? En dan moet het gisten in de fles nog beginnen... ;D Nou, ik ga vrijdag of zaterdag weer meten. Erg benieuwd wanneer ik kan gaan bottelen.
Hmm ik vind het nu ook wel wat lang duren. Die 1010 moet je gewoon vergeten. Zolang je SG blijft dalen kun je niet bottelen. Doe je dit wel is het risico dat het straks de fles uitspuit groot, om het maar niet te hebben over flesjes die "exploderen".
Zorg er wel voor dat je SG metingen altijd gebeuren met de zelfde temperatuur van je bier*, 18 a 20 graden. Bij verschillende temperaturen meten gaat zorgen voor verschillende uitkomsten. Het lijkt dan of er nog iets aan de gang is wat mogelijk niet meer zo is. Als je meet met een hydrometer zorg dan ervoor dat erg geen belletjes meer kleven aan de meter als deze in het bier staat. Deze haal je eraf door even tussen duim en wijsvinger een de hydrometer in het bier rond te laten draaien. De belletjes gegeven ook een verkeerde meting.
Een maximale gisttijd is niet zomaar te geven. Maar bij het recht toe recht aan brouwen is 4 weken toch echt wel de max. Daarna gebeuren er dingen met de slurry/ drab onder in je vat die je smaak van het bier niet ten goede komen.
Wachten wachten, ik weet het het is verschrikkelijk

*ja je mag het al bier noemen  :D

Offline Erny

• Vol lid
« Reactie #13 Gepost op: 30-01-2019 15:01 u »
Succes

Offline Mel

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 30-01-2019 15:11 u »
Bedankt voor je reactie. Ik heb goed gemeten met de hydrometer zoals je het beschrijft. Toch weer 2 punten gezakt in 5 dagen. Zaterdag is het drie weken geleden dat het begon te gisten. Ik denk dat ik dan gewoon ga bottelen .

Offline Erny

• Vol lid
« Reactie #15 Gepost op: 30-01-2019 15:15 u »
Bedankt voor je reactie. Ik heb goed gemeten met de hydrometer zoals je het beschrijft. Toch weer 2 punten gezakt in 5 dagen. Zaterdag is het vier weken geleden dat het begon te gisten. Ik denk dat ik dan gewoon ga bottelen .

ik geloof dat ik dat ook zou doen. Nog even een paar dagen wacht tot het weekend en dan op de fles.

Offline Mel

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 06-02-2019 11:40 u »
Vandaag was de SG 1014 en ik besloot te bottelen. Ik heb zo'n rood kurkapparaat. Sommige flesjes gingen in 1 keer goed en zaten muurvast. Helaas ging dat bij veel flesje ook een stuk lastiger waardoor de kurk niet helemaal werd vastgeperst. Sommige lieten ook makkelijk los. Ik heb dan ook aardig wat kurken verpest. Ik ben nu best kapot, het zweet liep van mijn voorhoofd...:)

Niet elk flesje was ook hetzelfde. De Hertog Jan flesje gingen het beste. Goed, ze zitten er op. Nu maar wachten hoe het bier uiteindelijk gaat worden.

Tags: