Hoeveel pakjes Wyeast in 20 liter

Gestart door sammemans, 16-01-2019 22:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sammemans

Hallo ik heb net een recept gemaakt. Wat ik me afvraag is hoeveel pakjes Wyeast moet er in mijn brouwsel? ik wil een tripel maken en de SG is: 1.077. Zou ik er1 of 2 pakjes indoen.

Sam

joerivang

Dat is afhankelijk van hoe oud de gist is die je gaat ontvangen van de leverancier, bij het gebruiken van vloeibare gist is het eigenlijk altijd wel aan te raden om een giststarter te maken. Zonder giststarter is het bij zo'n begin SG aan te raden om 2, misschien wel 3 pakken vloeibare gist te enten. Dat wordt een dure hobby zo, ik raad je als beginner (aanname vanwege je eerste post en vraag) eerst even korrelgist te gebruiken. Dan kun je daarna een keer leren om een giststarter te maken.

dirk

Drie pakjes heb je wel nodig. Met 2 pakjes heb je nog steeds te weinig, wellicht zou je de suiker later in het vergistingsproces kunnen toevoegen, dan ga je het wel redden.

sammemans

Dus het beste is om er minstens 2 te gebruiken?

Oscar

Citaat van: sammemans op 16-01-2019  22:31 uDus het beste is om er minstens 2 te gebruiken?

Maak een giststarter...  :brouwen: :biersmile:

haicoterbeek



www.mrmalty.com

Als je geen ervaring hebt met het maken van een starter (en we behoren niet allemaal bij de hobbybrouw elite) dan ga je met twee zakjes goeie zaken doen!


Oscar

Citaat van: haicoterbeek op 16-01-2019  22:56 uAls je geen ervaring hebt met het maken van een starter...

Dan ga je zoeken en leer je het principe van een giststarter... :brouwen: ^-^  omdat je er alleen maar beter van wort  ;)  Toen we 20 jaar geleden nog niet zo veel gisten tot onze beschikking hadden was het maken van een starter een essentiële techniek van het hobbybrouwen... En dat zou het nog moeten zijn... :brouwen:

haicoterbeek

Citaat van: Oscar op 16-01-2019  23:22 uDan ga je zoeken en leer je het principe van een giststarter... :brouwen: ^-^  omdat je er alleen maar beter van wort  ;)  Toen we 20 jaar geleden nog niet zo veel gisten tot onze beschikking hadden was het maken van een starter een essentiële techniek van het hobbybrouwen... En dat zou het nog moeten zijn... :brouwen:
Mee eens! Maar heb je gezien hoe lang sammemans al lid is van dit forum?



Raad hem meteen de dubbele flikflak even aan.

Oscar

Citaat van: haicoterbeek op 16-01-2019  23:24 uMaar heb je gezien hoe lang sammemans al lid is van dit forum?

Dan raad ik hem 2 pakjes korrelgist aan... Dat is veel "veiliger" en meer "hufterproef" (kan weinig aan mis gaan)  :brouwen: :biersmile:

RoyB

Ik ga me hier toch aansluiten bij Oscar, Ik vind het maken van een giststarter niet zo moeilijk, leuk, leerzaam en kostenbesparend.

Het is 1 van de vele zaken die we langzaam aan leren. Als je deze hindernis niet wilt passeren op dit moment, blijf dan nog even bij korrelgist, dat leidt tot een veel smaakvoller resultaat en minder risico van gestokte vergisting e.d.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.