Messing samen met rvs koppelingen

Gestart door Enos, 16-01-2019 16:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Enos

Weet iemand of dit kwaad kan in mijn maischketel.
Ik heb een T stuk van messing met daar aan beide zijden een sok van rvs geschroefd en daar een rvs filterheks in geschroefd.
Nu zijn dat 2 verschillende materialen,  komt daar geen reactie vrij als ik aan het maischen ben.
Heb een foto bijgevoegd voor de duidelijkheid

Scorpionrose

Met RVS moet je oppassen voor contactcorrosie.
Even kijken op google

En corrosie bij RVS heb je al als een andere metaal in contact is met RVS

CeesM

Citaat van: Scorpionrose op 16-01-2019  17:07 uMet RVS moet je oppassen voor contactcorrosie.
Even kijken op google

En corrosie bij RVS heb je al als een andere metaal in contact is met RVS
Even gekeken. ;)
CiteerBij drinkwater bestaat er weinig risico op galvanische corrosie. Reeds veel jaren worden de combinaties van roestvast staal, koper, koperlegeringen en geschutbrons succesvol gebruikt, zowel voor koud- als voor warmwatertoepassingen in leidingen, koppelingen en tanks, zonder beschadiging door galvanische corrosie

Haagse Wouter

Alleen is bier een stukje zuurder dan drinkwater.

Scorpionrose

En wat dacht je van alle toevoegingen die we gebruiken zoals brouwzouten en zuren?
En waarom geen verchroomd messing koppeling of rvs koppeling gebruiken.

hansHalberstadt

Citaat van: CeesM op 16-01-2019  17:21 uEven gekeken. ;)

https://www.alurvs.nl/roestvast-staal/artikellijst/8137/
RVS en koper-zink legeringen in waterige zoutoplossing dan lost het koper-zink op met ca 0.04 mm per jaar

hobbybob

Koper en zink dd lievelingtjes van gist ;-)

Het beste bier brouw jezelf


Serge VL

Koper (uit de messing) is slecht voor de houdbaarheid van je bier. koper ionen zorgen voor een versnelde oxidatie van je bier.
Het is de oxide laag op de messing of op het koper die in oplossing gaat.
Maar je kan dit oplossen door eerst de koper oxide laag te verwijderen door eerst te spoelen met bijvoorbeeld een citroenzuur oplossing of ook Star San lost ook de aanwezige koperoxidelaag op welke oplost als deze met je zure wort/bier in contact komt.
Zuiver koper of messing zonder oxide laag wordt niet aangetast door het zure wort/bier.

Jacques

Citaat van: hobbybob op 16-01-2019  19:51 uKoper en zink dd lievelingtjes van gist ;-)

Inderdaad. Messing dat een heel klein beetje oplost is goed voor de gist. Zowel koper als zink zijn essentieel voor de gistgroei.

Het is bekend dat toen brouwerijen massaal overstapte van koperen/messing brouwketels er vergisting probleem ontstonden. Die zijn opgelost door een beetje zinkzouten toe te voegen aan het wort.

Het oplossen van koperoxide is zoals Serge aanvoert niet gewenst vanwege de toxiciteit. Als schoon messing na gebruik goed gedroogd wordt heb je weinig last van de vorming van koperoxide.

Scorpionrose

De topic gaat over de koppeling messing aan rvs dus over corrosie (zie foto topicstarter)

Enos

Citaat van: Scorpionrose op 16-01-2019  19:23 uEn wat dacht je van alle toevoegingen die we gebruiken zoals brouwzouten en zuren?
En waarom geen verchroomd messing koppeling of rvs koppeling gebruiken.
Ik had geen rvs T stuk liggen wel een messing T stuk, maar als het moet kan ik een rvs kopen.
Maar dacht als dit kan waarom een nieuwe kopen

Jacques

Citaat van: Scorpionrose op 16-01-2019  21:06 uDe topic gaat over de koppeling messing aan rvs dus over corrosie (zie foto topicstarter)

Klopt. Door corrosie kan echter meer koper en zink in oplossing komen. Dat hoeft op zich geen probleem te zijn. Het is bekend dat de gist koper en zinkt opneemt en je er weinig van terugvindt in het uiteindelijke bier.

Enos

Citaat van: Jacques op 16-01-2019  22:31 uKlopt. Door corrosie kan echter meer koper en zink in oplossing komen. Dat hoeft op zich geen probleem te zijn. Het is bekend dat de gist koper en zinkt opneemt en je er weinig van terugvindt in het uiteindelijke bier.
Dus al met al, heeft het niet echt nadelige gevolgen, maar is het wel verstandig om het te veranderen in rvs.

CeesM

Citaat van: hansHalberstadt op 16-01-2019  19:25 uhttps://www.alurvs.nl/roestvast-staal/artikellijst/8137/
RVS en koper-zink legeringen in waterige zoutoplossing dan lost het koper-zink op met ca 0.04 mm per jaar
In zeewater uit de Noordzee. Daar brouwen wij toch niet mee?

Jacques

Citaat van: Enos op 16-01-2019  22:48 uDus al met al, heeft het niet echt nadelige gevolgen, maar is het wel verstandig om het te veranderen in rvs.

Kan, maar hoeft niet. Zoals Hans aangeeft valt het mij de corrosie mee.

Citaat van: hansHalberstadt op 16-01-2019  19:25 uhttps://www.alurvs.nl/roestvast-staal/artikellijst/8137/
RVS en koper-zink legeringen in waterige zoutoplossing dan lost het koper-zink op met ca 0.04 mm per jaar

Scorpionrose

Corrosie in de filterhex zou ik op zich nog niet zo erg vinden maar corrosieputjes in je rvs ketel zou zonde zijn.
Ik persoonlijk zou hem dus vervangen naar 1 van RVS

hansHalberstadt

Citaat van: Scorpionrose op 17-01-2019  10:01 uCorrosie in de filterhex zou ik op zich nog niet zo erg vinden maar corrosieputjes in je rvs ketel zou zonde zijn.
Ik persoonlijk zou hem dus vervangen naar 1 van RVS
Het meest onedele metaal gaat oplossen en dat is in dit geval messing of koper, dus het RVS blijft intact. Hoewel koper en zink ionen misschien goed zijn voor de gist vraag ik me wel hoe groot de verontreinigingen zijn, en wat daarvan dan gaat oplossen.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 17-01-2019  10:30 uHet meest onedele metaal gaat oplossen en dat is in dit geval messing of koper, dus het RVS blijft intact. Hoewel koper en zink ionen misschien goed zijn voor de gist vraag ik me wel hoe groot de verontreinigingen zijn, en wat daarvan dan gaat oplossen.

Het oplossen van koper en zink is voor de humane gezondheid geen probleem. In het verleden waren zo wat alle brouwketels van koper. Nog steeds wordt er door oudere brouwerijen gebrouwen in koperen ketels. Het gebruik van deze ketels is toegestaan.
Over koper in wort en bier zie onder andere:
Trace metals in brewing (let op de verschillen tussen wort en bier...)
en
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1002/j.2050-0416.1955.tb02792.x


Dat tegenwoordig massaal gebrouwen wordt in rvs heeft te maken met het steeds duurder worden van koper ten opzicht van rvs en het feit dat rvs beter bestand is tegen allerlei reinigingsmiddelen. Voor bij het gebruik van een CIP-installatie is dat van belang.


Serge VL

Citaat van: Jacques op 17-01-2019  17:00 uHet oplossen van koper en zink is voor de humane gezondheid geen probleem. In het verleden waren zo wat alle brouwketels van koper. Nog steeds wordt er door oudere brouwerijen gebrouwen in koperen ketels. Het gebruik van deze ketels is toegestaan.

Het grote verschil in brouwerijen en bij wij hobbybrouwers is dat in brouwerijen koperen ketels bijna dagelijks gebuikt worden en er geen tot bijna geen koperoxide laag op gevormd word welke oplost in het licht zure milieu waar wij in werken tijdens het brouwen en in het bier.

Verder wat betreft koper ionen in je wort:
CiteerThe oxidation of unsaturated fatty acids during malting and brewing—a key source of stale flavors in beer, notably cardboard. It may be catalyzed by the enzyme lipoxygenase but can also be caused by activated forms of oxygen, such as superoxide, perhydroxyl, and hydroxyl. In turn, these activated forms of oxygen are produced by the reduction of oxygen (addition of electrons), whereby the electrons may come from ions such as iron and copper.
Bron: https://beerandbrewing.com/dictionary/l9v9PEb7Gl/
En nog wat over de rol van koper en andere metaal ionen in bier: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1002/j.2050-0416.2010.tb00788.x

PP

Beste b(r)ouwers,

Ik denk dat in bovenstaande bijdragen 2 eigenschappen van metalen door elkaar worden gehaald:
1. de koppeling van 2 verschillende soorten metalen (de oorspronkelijke start van deze draad) en
2. het gedrag van metaal in een warme licht zure oplossing.

Om met 1. te starten: indien 2 verschillende metalen, in deze discussie ijzer en koper/messing, elektrisch contact met elkaar maken zal het meest onedele metaal ijzer (lees RVS) in oplossing gaan. Koper is het edelste metaal; er gebeurt niets mee. Het zink in het mengmetaal messing zal t.ov. van ijzer juist in oplossing gaan (ref. redox reeks metalen).
Remedie: isoleer beide verschillende metaaldelen van elkaar met bijv. Teflon (bron, internet, trefwoord contactcorrosie).

Punt 2. is een heel ander probleem: RVS is vrijwel inert voor de stoffen en condities waar brouwers mee werken (licht zure pH, 30-100 C, lage zoutbelasting). Koper daar en tegen is veel gevoeliger voor "zuur" aanvallen (azijn-, melk-, citroenzuur en koolzuur). Eenieder die koperen onderdelen in zijn / haar brouwinstallatie gebruikt weet dat na afloop van het brouwproces het koperen oppervlakte mooi blinkt; er is een heel klein beetje koper opgelost. De hoeveelheid "vrij" koper zal nog een factor lager worden omdat dit metaal-ion met diverse andere ionen een neerslag vormt of een complex gebonden wordt.

Groet Paul
   

hansHalberstadt

Citaat van: PP op 17-01-2019  20:55 uindien 2 verschillende metalen, in deze discussie IJzer en Koper/Messing, elektrisch contact met elkaar maken zal het meest onedele metaal IJzer (lees RVS) in oplossing gaan.
Dat is in tegenspraak met deze link:
https://www.alurvs.nl/roestvast-staal/artikellijst/8137/
https://www.alurvs.nl/roestvast-staal/artikellijst/7942/ laat zien dat het gaat om de contactoptentiaal tussen 2 metalen. RVS heeft een contatpotentiaal van ca 0V, koper -250mV en ijzer -600mV. dus koper-ijzer is wat anders dan koper RVS.

Jacques

Citaat van: PP op 17-01-2019  20:55 u...
Remedie: isoleer beide verschillende metaaldelen van elkaar met bijv. Teflon (bron, internet, trefwoord contactcorrosie).
Isoleren met behulp van teflon is inderdaad simpel en goed uitvoerbaar.

CiteerPunt 2. is een heel ander probleem: RVS is vrijwel inert voor de stoffen en condities waar brouwers mee werken (licht zure pH, 30-100 C, lage zoutbelasting). Koper daar en tegen is veel gevoeliger voor "zuur" aanvallen (azijn-, melk-, citroenzuur en koolzuur). Eenieder die koperen onderdelen in zijn / haar brouwinstallatie gebruikt weet dat na afloop van het brouwproces het koperen oppervlakte mooi blinkt; er is een heel klein beetje koper opgelost. De hoeveelheid "vrij" koper zal nog een factor lager worden omdat dit metaal-ion met diverse andere ionen een neerslag vormt of een complex gebonden wordt.

Klopt. Bedankt voor deze aanvulling.

Enos

Citaat van: Jacques op 17-01-2019  21:41 uIsoleren met behulp van teflon is inderdaad simpel en goed uitvoerbaar.

Klopt. Bedankt voor deze aanvulling.
Dus ga ik nog ff verder knutselen, ff teflon tape ertussen en gaan.
Brouw toch maar eens in de 3 weken dus zo snel is de messing koppeling niet opgelost  ^-^ ^-^

Het ging er mij ook om of er geen gevaarlijke reactie vrij komt tijdens het maichen

hansHalberstadt

Citaat van: Enos op 17-01-2019  21:44 uDus ga ik nog ff verder knutselen, ff teflon tape ertussen en gaan.
Wel even doormeten met een Ohm meter of het inderdaad geïsoleerd is van elkaar met tape.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.