Genoeg hop in het bier, maar waarom ontbreekt de echte hopneus?

Gestart door NaahedetleJ, 16-01-2019 13:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

NaahedetleJ

Hoi allen,

Het zal vast wel ergens op het forum staan, maar ik kan er in de zoekfunctie nog niet echt op uit komen.

De hopneus.

Ik heb een aantal recepten voorzien van een behoorlijke hoeveelheid hop. Zo ook in de laatste hopgiften als in de vlamuit en koudhop (lees de aanbevolen hoeveelheden zoals wordt aanbevolen op het forum voor bijvoorbeeld een IPA).
En dan nog ben ik niet tevreden over de geur van het bier. Hoe kan dat?

Mijn brouwsels zijn meestal zo rond de 20 liter naar gistvat. De hoofdvergisting doe ik in Speidel plastic vat van 30 L en ik hevel net voor het eind van de vergisting over naar een Fermonster vat van 23 liter om het 2e deel van de vergisting te doen. In die fase ga ik ook koudhoppen. Voordat ik ga bottelen hevel ik het jongbier met een hevel over naar een bottelemmer (deze emmer heb ik gewoon open tijdens bottelen).

De bieren smaken allemaal prima, maar... Waarom heeft mijn bier nou niet die echte hopneus (aan de hoeveelheid hop kan het volgens mij niet liggen, min 5 gram p/l bij het koudhoppen en de vlamuit)? Iemand de gouden tip?  :groots:


Groeten!

ChrisK


Biertje1985

Nog meer hop, koudhop, in de orde van 10 g per liter. en zo vers mogelijke hoppen gebruiken die goed geuren zoals bijv. Galaxy. Oxidatie vermijden,
Bovendien speelt de gist ook een rol, de Imperial Barbarian (conan) geeft een aroma weet ik uit ervaring. Sommige gisten hebben een sterke geur of laten de hop er niet goed uitkomen.

Goed aroma is duur, kost veel hop.

Je kan ook zoeken naar lupulinepoeder of Cryohops.

breda82

Citaat van: Biertje1985 op 16-01-2019  15:30 uNog meer hop, koudhop, in de orde van 10 g per liter. en zo vers mogelijke hoppen gebruiken die goed geuren zoals bijv. Galaxy. Oxidatie vermijden,
Bovendien speelt de gist ook een rol, de Imperial Barbarian (conan) geeft een aroma weet ik uit ervaring. Sommige gisten hebben een sterke geur of laten de hop er niet goed uitkomen.

Goed aroma is duur, kost veel hop.

Je kan ook zoeken naar lupulinepoeder of Cryohops.

Die cryohops zoek ik ook maar nog niet gevonden helaas.

Dry hier ook wel soms 10 a 15 g per liter, lekker dubbel hoppen. Wedden dat je een hopbom krijgt dan. Citra/Mosaic.

Biertje1985

Citaat van: breda82 op 16-01-2019  20:17 uDie cryohops zoek ik ook maar nog niet gevonden helaas.

Dry hier ook wel soms 10 a 15 gr per liter, lekker dubbel hoppen. Wedden dat je een hopbom krijgt dan. Citra/mosaic.
Ik heb een keer cryohops op ebay gekocht en geloof ik een keer bij amihopfen.de maar dat weet ik niet zeker, was in ieder geval Duitse winkel.

10 g/l of meer dan krijg je wel een lekkere hopneus ja.

NaahedetleJ

Citaat van: ChrisK op 16-01-2019  14:01 uWat voor hopsoorten gebruik je?

Amerikaanse hopsoorten als: Amarillo, Cascade, Warrior, etc



NaahedetleJ

Citaat van: Biertje1985 op 16-01-2019  21:51 uIk heb een keer cryohops op ebay gekocht en geloof ik een keer bij amihopfen.de maar dat weet ik niet zeker, was in ieder geval Duitse winkel.

10 g/l of meer dan krijg je wel een lekkere hopneus ja.

Zou je inderdaad denken.  Neem aan dat je dan met pellets koudhop toepast?
En dacht ook dat de hoeveel het enige probleem zou zijn, echter heb ik bij black ipa met een kleine hoeveelheid koudhop een betere neus gehad dan de bieren met daarna extreem veel meer hop.

Dus de hophoeveelheid is dan niet de enige graadmeter lijkt me?  Bottelen met open emmer zou wellicht een probleem zijn? Of teveel kopruimte in de hergisting fles?

RoyB

Citaat van: NaahedetleJ op 18-01-2019  09:27 uDus de hophoeveelheid is dan niet de enige graadmeter lijkt me?  Bottelen met open emmer zou wellicht een probleem zijn? Of teveel kopruimte in de hergisting fles?

Nee joh, niet in de kopruimte... die aroma is zo vol en ruimschoots aanwezig dat dat niet kan ontsnappen in je kopruimte.. denk dat je het alleen in de volgende factoren moet zoeken:
- Hoeveelheid hop
- Versheid hop / Oxidatie hop (bewaarmethode)
- Soort hop
- Toepassingsmethode, (whirlpool en dryhop, temperatuur wort, temperatuur jongbier, tijd van dryhopping)

Vooral je hop vers houden is erg belangrijk.

Doe ook iets in je hopzak (als je dat gebruikt) om ervoor te zorgen dat deze naar de bodem van je gistvat gaat... en bij whirlpool echt heel goed roeren!

snowmansion



Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.