Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Beschadigd gebruik van pomp voor overhevelen mijn bier?  (gelezen 517 keer)

Offline Martijnbrouwt

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Beschadigd gebruik van pomp voor overhevelen mijn bier?
« Gepost op: 17-01-2019 21:08 u »
Hallo iedereen,

Ik lees al een aantal jaren met veel interesse mee, maar vandaag wilde ik toch eens mijn eerste eigen vraag stellen.  :)

Na enige tijd hebben te lopen rommelen met verschillende hevelpompen/slangen ben ik overgestapt op het overpompen van mijn bier met behulp van een Buon Vino Mini-jet pomp. Dit is een membraan-pomp (flowjet) waarmee het bier in een gesloten systeem rondgepompt kan worden. Dit gaat redelijk snel, dus je hebt je 25 liter in enkele minuten over.

Ik gebruik deze pomp voor twee zaken: het overpompen van hoofdvergisting naar mandfles, en het afvullen van flessen. De aanzuigslang staat hierbij stabiel op de bodem van de begin-fles/vat en de uit-slang probeer ik zo diep mogelijk steriel in de mandfles of het flesje te leggen zodat er niet teveel bier 'klettert' en zuurstof vangt. Mijn redenatie was altijd dat hiermee oxidatie tot een minmum beperkt zou blijven.

Toch word ik steeds maar weer geplaagd door off-geuren en smaken. De frisse smaak die het bier na de hoofdvergisting had, is daarmee vaak verdwenen. Deze fouten ontstaan eigenlijk altijd pas in de secundaire mandfles of op de fles. Het bier is niet zuur te noemen en ik zie nooit andere tekenen van infectie. Ik laat het bier ver genoeg doorgisten en werk zelfs met een kleine hoeveelheid bottelgist om rijping te bevorderen. De geuren en smaken die ik ervaar laten zich moeilijk omschrijven (en varieren enigszins van bier tot bier), maar lijken in ieder geval niet echt op 'karton', of 'ranzige boter' uit de boeken. Mogelijk in de verte op 'groene appel', maar eigenlijk vooral op... 'bederf'. Vooral wit-bieren geven een sterke geur.

Mijn vraag is nu: zijn er redenen om aan te nemen dat het gebruik van mijn pomp hier de oorzaak van is? Veroorzaak ik toch teveel oxidatie, creeer ik teveel gist-dood door de snelheid van rondpompen? Hoe verschilt dit dan van professionele brouwers die hun bier ook motorisch rondpompen? Zijn er tips van mede-pomp gebruikers?

Bedankt!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Beschadigd gebruik van pomp voor overhevelen mijn bier?
« Reactie #1 Gepost op: 18-01-2019 16:30 u »
Pompen worden veelvuldig gebruikt in de brouwerijwereld. Logisch natuurlijk omdat grote hoeveelheden vloeistof verplaatst moeten worden.
Ze kunnen een bron zijn van veel ellende...

Kun je een foto plaatsen van de pomp?
Zuigt de pomp zich zelf aan?
Kun je de pomp demonteren?
Hoe maak je de pomp schoon?
Welk schoonmaakmiddel gebruik je?
Wordt de pomp goed doorgespoeld na het reinigen?

Wat voor slangen gebruik je?
Hoe maak je de slangen schoon?
Worden de slangen opgehangen om te drogen?

Heb je je bier laten proeven door een geoefdende proever?
Mogelijk ligt de oorzaak helemaal ergens anders...

Offline TeVeHa

• Vol lid
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Beschadigd gebruik van pomp voor overhevelen mijn bier?
« Reactie #2 Gepost op: 18-01-2019 17:42 u »
Ik heb er ook mee te maken (onlangs nog vermeld in een topic) en ook voornamelijk bij blonde bieren, het ligt mijns inziens (zover ben ik al) niet aan de pomp of het rondpompen, je moet het in de richting van het vergisten gaan zoeken en dan nog niet met n bepaalde gist maar de hoeveelheid ervan dr let ik de laatste tijd op evenals op de begin temp. (Lager beginnen) en ik gebruik voorlopig ook bottelgist maar dit nog niet lang genoeg om over een succes te spreken. mvg

Tags: