Overhevelen afgekoelde wort

Gestart door mrbassman1974, 14-01-2019 11:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: mrbassman1974 op 17-01-2019  16:23 uIs het niet net zoals bij het filteren van het beslag na het maischen, een hogere temperatuur voor een betere filtratie zorgt? Of is dat alleen als je de bostel als filterbed hebt?

Ja. Ook bij het uitfilteren van de hop gaat dit makkelijker bij een hogere temperatuur.
Overigens vormen bij het filteren van de hop de eiwitten en de hopdeeltjes samen het filterbed. Als je een te fijn filter hebt kan dat dichtslibben. Dat voorkom je als het wort roert. De vaste deeltjes vormen dan een kegel in het midden van je pan. Je hebt dan een zogenaamde whirlpool gecreƫerd.




mrbassman1974

Citaat van: Jacques op 16-01-2019  23:20 uDe filosofie om eerst te de hop uit te filteren en dan pas te koelen is een hele praktische. Als je een platenkoeler gebruikt raakt die verstopt wanneer je niet eerst filtert. Bij een spiraalkoeler maakt het niet zo veel uit. Je kunt dan koelen terwijl de hop er nog bij zit. Daarna filteren want wilt je geen hop in je gistvat.

De hoeveelheid koude trub is overigens een fractie van de hitte trub. De koude trub kan dienen als gistvoeding en het is niet nodig om deze te verwijderen. Het wort hoeft niet kraakhelder te zijn voorafgaande aan de vergisting. Beter is zelfs van niet... Kraakheldere wort bevat in verhouding weinig vetzuren. De gist heeft vetzuren nodig voor de opbouw van celmembranen. Je krijgt dus een wat betere vergisting.

Ik kan het mezelf dus eigenlijk gewoon makkelijker maken door mijn spiraalkoeler meteen in de hete gekookte wort te laten zakken... Goed om te weten en het proberen waard :) Mooi om te zien hoe iedereen z'n eigen werkwijze heeft. Ook de tip van Brouwerwaldonk om de bloemen als filter te gebruiken is er zeker eentje om over na te denken.

Maarre, nog maar eens een suffe beginnersvraag Jacques.  De koude trub, dat zijn dan de neergeslagen eiwitten na het koelen? En de hete trub is zoals al eerder gezegd de trub die nog opgelost is in het hete wort?

mrbassman1974

Citaat van: Jacques op 17-01-2019  17:32 uJa. Ook bij het uitfilteren van de hop gaat dit makkelijker bij een hogere temperatuur.
Overigens vormen bij het filteren van de hop de eiwitten en de hopdeeltjes samen het filterbed. Als je een te fijn filter hebt kan dat dichtslibben. Dat voorkom je als het wort roert. De vaste deeltjes vormen dan een kegel in het midden van je pan. Je hebt dan een zogenaamde whirlpool gecreƫerd.

Ok, interessant...

Ik heb nu een neteldoek gebruikt boven op mijn rooster als filtermateriaal. Is dat dan misschien toch te fijn, in ieder geval als je wort filtert dat al gekoeld is?
Dat neteldoek zat echt helemaal onder de drab...

Koen S

Citaat van: mrbassman1974 op 17-01-2019  17:58 uIk kan het mezelf dus eigenlijk gewoon makkelijker maken door mijn spiraalkoeler meteen in de hete gekookte wordt te laten zakken... Goed om te weten en het proberen waard :) Mooi om te zien hoe iedereen z'n eigen werkwijze heeft.
Best je spiraalkoeler al 15 minuten voor einde koken in je kookketel zetten, is ie meteen gedesinfecteerd.

Jacques

Citaat van: mrbassman1974 op 17-01-2019  17:58 uMaarre, nog maar eens een suffe beginnersvraag Jacques.  De koude trub, dat zijn dan de neergeslagen eiwitten na het koelen? En de hete trub is zoals al eerder gezegd de trub die nog opgelost is in het hete wort?

Bijna goed...  ;D

Hete trub zijn eiwitten die samengeklonterd zijn tijdens het koken van het wort.
Zie onderstaande foto's die ik een tijd geleden gemaakt heb.








Foto's van koude trub heb ik niet. Het gaat daarbij meer om een waas dan om echte grote vlokken.

brouwerwaldonk

Een foto van koude trub heb ik wel. Na het koelen alles goed laten ronddraaien en als het bijna stil staat is deze foto genomen.



En ook nog van de trub op de laag hopbellen.




Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 17-01-2019  22:37 uEen foto van koude trub heb ik wel. Na het koelen alles goed laten ronddraaien en als het bijna stil staat is deze foto genomen.




Dat is warme trub...  ^-^ (met ook koude trub...)

Zoals ik al schreef is koude trub meer een waas. Het zijn heel kleine eiwitvlokjes.

brouwerwaldonk

Noem het zoals je wil, al die vlokjes blijven netjes in de ketel en komen niet in het gistvat.
Hoe het wort eruit ziet weten jullie al allemaal, daarom geen foto ditmaal.

TeVeHa

Citaat van: brouwerwaldonk op 18-01-2019  06:32 uHoe het wort eruit ziet weten jullie al allemaal, daarom geen foto ditmaal.
OEF!!! Haha sorry Walter ik kon het niet laten. ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.