Oxidatie van bier op houten vat

Gestart door RoyB, 14-01-2019 18:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RoyB

Hallo,

Ik heb al veel posts gelezen over houten vaten. Iets wat nog steeds op mijn brew-bucketlist staat is om zelf ook eens een bier op hout te zetten. Ja, echt op hout... snippers heb ik al vaker gedaan.

Voor zure bieren snap ik dat oxidatie en wilde gisten er van nature in voor mogen komen, wat ik niet snap en nog niet heb kunnen lezen is hoe het nu precies zit met oxidatie en besmetting van gewone/sacharromyces gefermenteerde bieren? Stel dat we een barley wine / quad / RIS op vat zetten, waarom worden deze bieren dan niet zuur door wilde bacterien die door het hout kruipen?
Waarom krijgen ze niet de negatieve aspecten van oxidatie?


Ook zie ik dat zelfs op nieuwe 30 liter vaatjes wel eens bieren 3+ maanden lang zijn gerijpt (post elders op het forum). Zou je normaliter niet veel te veel houtsmaak krijgen aan je bier door de verhouding tussen contactoppervlak en bier die dan veel hoger ligt??

Zijn alle bovengenoemde factoren zaken die je enigszins kunt voorspellen of is dit echt allemaal op gevoel? Ik zou mijn brouwketel uit het dakraam gooien als ik na een jaar geduld mijn bier moet doorspoelen omdat het niet te drinken is.

SanderH

Gemiddeld genomen is het contactoppervlakte van een klein houten vat van 30 liter veel kleiner dan een liter of wat bier in een glazen fles met hout snippers erin.

Tussen de verschillende soorten houten vaten en de productie ervan zitten nogal wat verschillen.
Leg me er niet op vast, maar de mate van verbanden van met name whisk(e)y en bourbon vaten kan wel eens wat doen met de mate van zuurstof doorlatendheid, maar dat is niet iets waar ik me echt in verdiept hebt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.