Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hand-vacumeermachine bij Lidl  (gelezen 3173 keer)

Offline Hopsnor

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
    • Instagram
Hand-vacumeermachine bij Lidl
« Gepost op: 14-01-2019 17:30 u »
Nu in de winkel en ook op Lidl-shop.nl:
Hand-vacumeermachine € 14,99

https://www.lidl-shop.nl/SILVERCREST-Hand-vacumeermachine/p100231391

Misschien goed als alternatief voor een sealapparaat om je hop vers te houden? Het is maar een ideetje! ;)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline dirk

• Super lid
  • Land: 00
  • I don't feed trolls
Re: Hand-vacumeermachine bij Lidl
« Reactie #1 Gepost op: 14-01-2019 18:44 u »
Is al eens voorbijgekomen op het forum. Ding van niks, gelukkig is er wel een betere variant verkrijgbaar bij de Lidl.

Daar ga je pas lol van hebben.

Offline Chilobrachys

• Senior lid
« Reactie #2 Gepost op: 14-01-2019 19:57 u »
Ik gebruik dezelfde als Dirk, bevalt erg goed. 

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #3 Gepost op: 14-01-2019 20:43 u »
Maar 0.6 BAR vacuüm is nog steeds 40% van de zuurstof over. Het lijkt dus wel mooi vacuum en voelt mooi aan, maar is niet vacuüm.

Offline goom

• Super lid
  • lekker bier = niet vies
« Reactie #4 Gepost op: 15-01-2019 07:40 u »
Maar 0.6 BAR vacuüm is nog steeds 40% van de zuurstof over. Het lijkt dus wel mooi vacuum en voelt mooi aan, maar is niet vacuüm.
Juist... en dat is het grote probleem van al die goedkope dingen.

Offline John

• Super lid
  • Vergist wort wordt nooit meer wort!
« Reactie #5 Gepost op: 15-01-2019 07:53 u »
Iemand bekend wat voor apparaat er wordt gebruikt bij de verpakkingen voor hop bij bv vd Kooy en andere verkopers? Ik bedoel dan met die "metaal"folie?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #6 Gepost op: 15-01-2019 07:56 u »
Vooral dus geschikt om zaken als vlees en vis waar geen lucht inzit te vacumeren, maar hop zit wel veel lucht in dus hoewel het wel platgedrukt wordt krijg je op deze manier nooit meer dan zeg 80% van de lucht eruit.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #7 Gepost op: 15-01-2019 08:01 u »
Iemand bekend wat voor apparaat er wordt gebruikt bij de verpakkingen voor hop bij bv vd Kooy en andere verkopers? Ik bedoel dan met die "metaal"folie?
Dat zou je ze moeten vragen, maar zie bv spec van een wat duurder apparaat:
https://www.horecaworld.biz/media/catalog/product//m/a/manual_975398_vacuum_chamber_packaging_machine_web.pdf
-29,7”Hg/-1006 mbar (±5‰) directly at the pump
-29,5”Hg/-999 mbar (±5‰) in the vacuum chamber
dus bijna vacuum.

Offline Braumarkt BV

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
    • Braumarkt Experience Store
« Reactie #8 Gepost op: 15-01-2019 09:25 u »
Een aantal van deze:

https://www.audion.com/nl/product/audionvac-vms-223/

Met dubbele sealbalken (boven en onder)
Gas functie (stikstof)

Offline Yarreman

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 15-01-2019 09:41 u »
De LIDL heeft een nieuwere variant van het semi-automatische vacumeerapparaat dan hierboven genoemd, zie hieronder:

"vacumeerapparaat Lidl"

Ik heb met beiden gewerkt. De oude heeft als nadeel dat deze vacuüm zuigt, stopt en dan direct sealt. Ik kreeg altijd weer lucht terug in de zak.
De nieuwere variant zuigt vacuüm en blijft even vacuüm zuigen op het moment dat het sealen start, dat werkte veel beter.

Nadeel van beiden is dat je geen vloeistoffen kunt vacumeren (kunt eventueel vloeistoffen even in de vriezer zetten totdat deze iets bevroren is).
Gladde folie kan dit apparaat ook niet vacumeren, alleen folie waarbij 1 van de zijden een noppen structuur heeft zodat de lucht erdoor kan lopen. Dit heb ik opgelost door een strip van de noppen zijde te knippen en tussen het gladde folie in te leggen. Dit werkt goed maar alleen als er weinig inhoud in de zakken zit, zo kun je dus de hopzakken gewoon opnieuw vacumeren.

Offline dirk

• Super lid
  • Land: 00
  • I don't feed trolls
« Reactie #10 Gepost op: 15-01-2019 14:12 u »
vooral dus geschikt om zaken als vlees en vis waar geen lucht inzit te vacumeren, maar hop zit wel veel lucht in dus hoewel het wel platgedrukt wordt krijg je op deze manier nooit meer dan zeg 80% van de lucht eruit.

Dat is prima, want ik vries de zakken daarna altijd in, zo blijft de oxidatie altijd beperkt.

Dit heb ik opgelost door een strip van de noppen zijde te knippen en tussen het gladde folie in te leggen. Dit werkt goed maar alleen als er weinig inhoud in de zakken zit, zo kun je dus de hopzakken gewoon opnieuw vacumeren.

Wat ook helpt is een rietje plaatsen, of de opening iets torderen, zodat er altijd een luchtkanaaltje ontstaat.

Offline Yarreman

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 15-01-2019 14:23 u »
Wat ook helpt is een rietje plaatsen, of de opening iets torderen, zodat er altijd een luchtkanaaltje ontstaat.

Dankjewel voor de tip, ga ik zeker uitproberen.  :groots:

Offline Brouwert

• Senior lid
  • Land: no
« Reactie #12 Gepost op: 15-01-2019 14:39 u »
vooral dus geschikt om zaken als vlees en vis waar geen lucht inzit te vacumeren, maar hop zit wel veel lucht in dus hoewel het wel platgedrukt wordt krijg je op deze manier nooit meer dan zeg 80% van de lucht eruit.
Maar voor hoppellets werkt het dan wel beter lijkt me.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #13 Gepost op: 15-01-2019 15:30 u »
Maar voor hoppellets werkt het dan wel beter lijkt me.
Waarschijnlijk wel. 

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #14 Gepost op: 15-01-2019 18:29 u »
Maar 0.6BAR vacuuum is nog steeds 40% van de zuurstof over. Het lijkt dus wel mooi vacuum en voelt mooi aan, maar is niet vacuum.
Dat is eenzelfde argument als van, dampen is ook niet 100% gezond dus blijf maar gewoon roken...
Nee je haalt niet alle lucht er uit, maar wel een redelijk deel en daarna is het ook luchtdicht verpakt dus kan er ook geen nieuwe lucht bij. Kan alleen maar beter zijn dan hop gewoon in een boterhamzakje bewaren...

Voor weinig geld is het een redelijke oplossing die beter is dan niets doen.

Offline Gossi

• Vol lid
« Reactie #15 Gepost op: 15-01-2019 19:03 u »
Als je na het vacuümmeren het dan ook nog in de vriezer weglegt zal er niet veel met je hop gebeuren.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #16 Gepost op: 15-01-2019 22:33 u »
Als je na het vacuümmeren het dan ook nog in de vriezer weglegt zal er niet veel met je hop gebeuren.
Die combinatie zal behoorlijk goed werken. Zelf gebruik ik glazen potjes waar ik de hop inpers tot er praktisch geen lucht meer inzit en dan in de vriezer. Dan heb je ook meer dan 95% van de lucht eruit, misschien wel 99%.
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,36084.msg567942.html#msg567942

Offline Fordnox

• Boven 10 berichten
  • *
  • Alcohol is uw vijand, heb uw vijand lief.
« Reactie #17 Gepost op: 16-01-2019 22:28 u »
Citaat
Dat zou je ze moeten vragen, maar zie bv spec van een wat duurder apparaat:
https://www.horecaworld.biz/media/catalog/product//m/a/manual_975398_vacuum_chamber_packaging_machine_web.pdf
-29,7”Hg/-1006 mbar (±5‰) directly at the pump
-29,5”Hg/-999 mbar (±5‰) in the vacuum chamber
dus bijna vacuum.

Hoezo "wat" duurder , deze is € 975 en dan mag je wel verwachten dat deze beter werkt dan 1 van € 25 en als je deze hem tijdens het vacumeren met de hand wat aandrukt is hij volgens mij toch aardig vacuum

Offline Gossi

• Vol lid
« Reactie #18 Gepost op: 16-01-2019 22:46 u »
Je kan van ons als amateurs niet verwachten zo'n duur ding aan te schaffen. Dan kun je veel beter verse hop kopen en de overgebleven hop gewoon weg gooien. Aardig goedkoper.
Als tussenoplossing dit apparaat gebruiken en de hop daarna invriezen. Zelfs onze kritische Hans kan hier mee leven.

Offline Hopsnor

• Boven 10 berichten
  • *
    • Instagram
« Reactie #19 Gepost op: 16-01-2019 23:30 u »
Super bedankt voor de tips mannen! Ik zal voor het semi-automatische vacumeerapparaat van de Lidl gaan en de hopjes daarna invriezen. Klinkt als een strak plan  :biersmile:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #20 Gepost op: 17-01-2019 23:27 u »
Gladde folie kan dit apparaat ook niet vacumeren, alleen folie waarbij 1 van de zijden een noppenstructuur heeft zodat de lucht erdoor kan lopen. Dit heb ik opgelost door een strip van de noppen zijde te knippen en tussen het gladde folie in te leggen. Dit werkt goed maar alleen als er weinig inhoud in de zakken zit, zo kun je dus de hopzakken gewoon opnieuw vacumeren.

Er zijn vacuümzakken met een wafelstructuur/microstructeer. Die voldoen prima en zijn niet al te duur.

Ik koop ze hier https://www.marmelot.com/vacuum-verpakken/vacuumzakken-en-rollen/vacuumzakken-micro-structuur.html

Offline Sir Wicked III

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwerij 't Brouwhok
« Reactie #21 Gepost op: 18-01-2019 11:25 u »
Nu in de winkel en ook op Lidl-shop.nl:
Hand-vacumeermachine € 14,99

https://www.lidl-shop.nl/SILVERCREST-Hand-vacumeermachine/p100231391

Misschien goed als alternatief voor een sealapparaat om je hop vers te houden? Het is maar een ideetje! ;)

Deze gebruiken wij al een tijdje. Werkt an sich wel prima, maar het vacuüm op de zakjes wil wel eens wegtrekken als er kruimels tussen de dubbele seal zit van de hersluitbare zakjes. Kwestie van goed schoonhouden van de hersluiting voordat je gaat vacumeren. We bewaren de hop in de vriezer, dus ga er vanuit dat de hop vers genoeg blijft. (Tot zover mijn bijdrage)

Offline Yarreman

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #22 Gepost op: 20-01-2019 15:49 u »
Er zijn vacuümzakken met een wafelstructuur/microstructeer. Die voldoen prima en zijn niet al te duur.

Ik koop ze hier https://www.marmelot.com/vacuum-verpakken/vacuumzakken-en-rollen/vacuumzakken-micro-structuur.html

Dankjewel voor de tip Jacques. Ik ga deze binnenkort ook eens bestellen en ga ze dan vergelijken met de Lidl vacuümrollen.

Offline chthon

• Vol lid
  • Land: be
« Reactie #23 Gepost op: 20-01-2019 17:42 u »
Deze gebruiken wij al een tijdje. Werkt an sich wel prima, maar het vacuüm op de zakjes wil wel eens wegtrekken als er kruimels tussen de dubbele seal zit van de hersluitbare zakjes. Kwestie van goed schoonhouden van de hersluiting voordat je gaat vacumeren. We bewaren de hop in de vriezer, dus ga er vanuit dat de hop vers genoeg blijft. (Tot zover mijn bijdrage)

Ik heb deze ook. Na een aantal pogingen met hop kwam ik tot de conclusie dat het stof er van inderdaad het afvoerventiel eigenlijk kapot maakte. Toen ben ik ze dubbel gaan verpakken, met een kleiner zakje waar ik de hop eerst in doe, manueel wat evacueer, dubbel dichtplooi zodat er geen stof uit kan en dit dan in het vacuüm zakje stop.

Tags: