Hand-vacumeermachine bij Lidl

Gestart door Hopsnor, 14-01-2019 17:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hopsnor

Nu in de winkel en ook op Lidl-shop.nl:
Hand-vacumeermachine € 14,99

https://www.lidl-shop.nl/SILVERCREST-Hand-vacumeermachine/p100231391

Misschien goed als alternatief voor een sealapparaat om je hop vers te houden? Het is maar een ideetje! ;)

dirk

Is al eens voorbijgekomen op het forum. Ding van niks, gelukkig is er wel een betere variant verkrijgbaar bij de Lidl.



Daar ga je pas lol van hebben.

Chilobrachys

Ik gebruik dezelfde als Dirk, bevalt erg goed. 

hansHalberstadt

Maar 0.6 BAR vacuüm is nog steeds 40% van de zuurstof over. Het lijkt dus wel mooi vacuum en voelt mooi aan, maar is niet vacuüm.

goom

Citaat van: hansHalberstadt op 14-01-2019  20:43 uMaar 0.6 BAR vacuüm is nog steeds 40% van de zuurstof over. Het lijkt dus wel mooi vacuum en voelt mooi aan, maar is niet vacuüm.
Juist... en dat is het grote probleem van al die goedkope dingen.

John

Iemand bekend wat voor apparaat er wordt gebruikt bij de verpakkingen voor hop bij bv vd Kooy en andere verkopers? Ik bedoel dan met die "metaal"folie?

hansHalberstadt

Vooral dus geschikt om zaken als vlees en vis waar geen lucht inzit te vacumeren, maar hop zit wel veel lucht in dus hoewel het wel platgedrukt wordt krijg je op deze manier nooit meer dan zeg 80% van de lucht eruit.

hansHalberstadt

Citaat van: John op 15-01-2019  07:53 uIemand bekend wat voor apparaat er wordt gebruikt bij de verpakkingen voor hop bij bv vd Kooy en andere verkopers? Ik bedoel dan met die "metaal"folie?
Dat zou je ze moeten vragen, maar zie bv spec van een wat duurder apparaat:
https://www.horecaworld.biz/media/catalog/product//m/a/manual_975398_vacuum_chamber_packaging_machine_web.pdf
-29,7"Hg/-1006 mbar (±5‰) directly at the pump
-29,5"Hg/-999 mbar (±5‰) in the vacuum chamber
dus bijna vacuum.


Braumarkt BV

Een aantal van deze:

https://www.audion.com/nl/product/audionvac-vms-223/

Met dubbele sealbalken (boven en onder)
Gas functie (stikstof)

Yarreman

De LIDL heeft een nieuwere variant van het semi-automatische vacumeerapparaat dan hierboven genoemd, zie hieronder:

"vacumeerapparaat Lidl"

Ik heb met beiden gewerkt. De oude heeft als nadeel dat deze vacuüm zuigt, stopt en dan direct sealt. Ik kreeg altijd weer lucht terug in de zak.
De nieuwere variant zuigt vacuüm en blijft even vacuüm zuigen op het moment dat het sealen start, dat werkte veel beter.

Nadeel van beiden is dat je geen vloeistoffen kunt vacumeren (kunt eventueel vloeistoffen even in de vriezer zetten totdat deze iets bevroren is).
Gladde folie kan dit apparaat ook niet vacumeren, alleen folie waarbij 1 van de zijden een noppen structuur heeft zodat de lucht erdoor kan lopen. Dit heb ik opgelost door een strip van de noppen zijde te knippen en tussen het gladde folie in te leggen. Dit werkt goed maar alleen als er weinig inhoud in de zakken zit, zo kun je dus de hopzakken gewoon opnieuw vacumeren.

dirk

Citaat van: hansHalberstadt op 15-01-2019  07:56 uvooral dus geschikt om zaken als vlees en vis waar geen lucht inzit te vacumeren, maar hop zit wel veel lucht in dus hoewel het wel platgedrukt wordt krijg je op deze manier nooit meer dan zeg 80% van de lucht eruit.

Dat is prima, want ik vries de zakken daarna altijd in, zo blijft de oxidatie altijd beperkt.

Citaat van: Yarreman op 15-01-2019  09:41 uDit heb ik opgelost door een strip van de noppen zijde te knippen en tussen het gladde folie in te leggen. Dit werkt goed maar alleen als er weinig inhoud in de zakken zit, zo kun je dus de hopzakken gewoon opnieuw vacumeren.

Wat ook helpt is een rietje plaatsen, of de opening iets torderen, zodat er altijd een luchtkanaaltje ontstaat.


Yarreman

Citaat van: dirk op 15-01-2019  14:12 uWat ook helpt is een rietje plaatsen, of de opening iets torderen, zodat er altijd een luchtkanaaltje ontstaat.

Dankjewel voor de tip, ga ik zeker uitproberen.  :groots:

Brouwert

Citaat van: hansHalberstadt op 15-01-2019  07:56 uvooral dus geschikt om zaken als vlees en vis waar geen lucht inzit te vacumeren, maar hop zit wel veel lucht in dus hoewel het wel platgedrukt wordt krijg je op deze manier nooit meer dan zeg 80% van de lucht eruit.
Maar voor hoppellets werkt het dan wel beter lijkt me.

hansHalberstadt

Citaat van: Brouwert op 15-01-2019  14:39 uMaar voor hoppellets werkt het dan wel beter lijkt me.
Waarschijnlijk wel. 

Knobby

Citaat van: hansHalberstadt op 14-01-2019  20:43 uMaar 0.6BAR vacuuum is nog steeds 40% van de zuurstof over. Het lijkt dus wel mooi vacuum en voelt mooi aan, maar is niet vacuum.
Dat is eenzelfde argument als van, dampen is ook niet 100% gezond dus blijf maar gewoon roken...
Nee je haalt niet alle lucht er uit, maar wel een redelijk deel en daarna is het ook luchtdicht verpakt dus kan er ook geen nieuwe lucht bij. Kan alleen maar beter zijn dan hop gewoon in een boterhamzakje bewaren...

Voor weinig geld is het een redelijke oplossing die beter is dan niets doen.

Gossi

Als je na het vacuümmeren het dan ook nog in de vriezer weglegt zal er niet veel met je hop gebeuren.

hansHalberstadt

Citaat van: Gossi op 15-01-2019  19:03 uAls je na het vacuümmeren het dan ook nog in de vriezer weglegt zal er niet veel met je hop gebeuren.
Die combinatie zal behoorlijk goed werken. Zelf gebruik ik glazen potjes waar ik de hop inpers tot er praktisch geen lucht meer inzit en dan in de vriezer. Dan heb je ook meer dan 95% van de lucht eruit, misschien wel 99%.
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,36084.msg567942.html#msg567942

Fordnox

CiteerDat zou je ze moeten vragen, maar zie bv spec van een wat duurder apparaat:
https://www.horecaworld.biz/media/catalog/product//m/a/manual_975398_vacuum_chamber_packaging_machine_web.pdf
-29,7”Hg/-1006 mbar (±5‰) directly at the pump
-29,5”Hg/-999 mbar (±5‰) in the vacuum chamber
dus bijna vacuum.

Hoezo "wat" duurder , deze is € 975 en dan mag je wel verwachten dat deze beter werkt dan 1 van € 25 en als je deze hem tijdens het vacumeren met de hand wat aandrukt is hij volgens mij toch aardig vacuum

Gossi

Je kan van ons als amateurs niet verwachten zo'n duur ding aan te schaffen. Dan kun je veel beter verse hop kopen en de overgebleven hop gewoon weg gooien. Aardig goedkoper.
Als tussenoplossing dit apparaat gebruiken en de hop daarna invriezen. Zelfs onze kritische Hans kan hier mee leven.

Hopsnor

Super bedankt voor de tips mannen! Ik zal voor het semi-automatische vacumeerapparaat van de Lidl gaan en de hopjes daarna invriezen. Klinkt als een strak plan  :biersmile:

Jacques

Citaat van: Yarreman op 15-01-2019  09:41 uGladde folie kan dit apparaat ook niet vacumeren, alleen folie waarbij 1 van de zijden een noppenstructuur heeft zodat de lucht erdoor kan lopen. Dit heb ik opgelost door een strip van de noppen zijde te knippen en tussen het gladde folie in te leggen. Dit werkt goed maar alleen als er weinig inhoud in de zakken zit, zo kun je dus de hopzakken gewoon opnieuw vacumeren.

Er zijn vacuümzakken met een wafelstructuur/microstructeer. Die voldoen prima en zijn niet al te duur.

Ik koop ze hier https://www.marmelot.com/vacuum-verpakken/vacuumzakken-en-rollen/vacuumzakken-micro-structuur.html


Sir Wicked III

Citaat van: Hopsnor op 14-01-2019  17:30 uNu in de winkel en ook op Lidl-shop.nl:
Hand-vacumeermachine € 14,99

https://www.lidl-shop.nl/SILVERCREST-Hand-vacumeermachine/p100231391

Misschien goed als alternatief voor een sealapparaat om je hop vers te houden? Het is maar een ideetje! ;)

Deze gebruiken wij al een tijdje. Werkt an sich wel prima, maar het vacuüm op de zakjes wil wel eens wegtrekken als er kruimels tussen de dubbele seal zit van de hersluitbare zakjes. Kwestie van goed schoonhouden van de hersluiting voordat je gaat vacumeren. We bewaren de hop in de vriezer, dus ga er vanuit dat de hop vers genoeg blijft. (Tot zover mijn bijdrage)

Yarreman

Citaat van: Jacques op 17-01-2019  23:27 uEr zijn vacuümzakken met een wafelstructuur/microstructeer. Die voldoen prima en zijn niet al te duur.

Ik koop ze hier https://www.marmelot.com/vacuum-verpakken/vacuumzakken-en-rollen/vacuumzakken-micro-structuur.html

Dankjewel voor de tip Jacques. Ik ga deze binnenkort ook eens bestellen en ga ze dan vergelijken met de Lidl vacuümrollen.

chthon

Citaat van: Sir Wicked III op 18-01-2019  11:25 uDeze gebruiken wij al een tijdje. Werkt an sich wel prima, maar het vacuüm op de zakjes wil wel eens wegtrekken als er kruimels tussen de dubbele seal zit van de hersluitbare zakjes. Kwestie van goed schoonhouden van de hersluiting voordat je gaat vacumeren. We bewaren de hop in de vriezer, dus ga er vanuit dat de hop vers genoeg blijft. (Tot zover mijn bijdrage)

Ik heb deze ook. Na een aantal pogingen met hop kwam ik tot de conclusie dat het stof er van inderdaad het afvoerventiel eigenlijk kapot maakte. Toen ben ik ze dubbel gaan verpakken, met een kleiner zakje waar ik de hop eerst in doe, manueel wat evacueer, dubbel dichtplooi zodat er geen stof uit kan en dit dan in het vacuüm zakje stop.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.