Zegellak

Gestart door JS. artisan ales., 14-01-2019 15:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JS. artisan ales.

Beste Brouwers,

 Ik heb het plan om een reeds gebotteld bier van mij een jaartje weg te zetten, in een wijnkelder van een vriend.
Het gaat om een zeer goed gelukte Imperial Porter van 10,5 %, die ik graag nog eens zou proeven nadat hij een jaar op de fles gerijpt heeft.

Wel wil ik oxidatie voorkomen, daarom heb ik zegellak aangeschaft (https://www.braumarkt.com/zegellak-bordeauxrood-1000-gram.html) om de flesjes te verzegelen zoals Põhjala, De Molen, en nog wat brouwerijen doen.

Nadat het 2 uur duurde om de lak 'Au bain marie' te laten smelten, kon het alleen maar nog erger. De lak is zo ontzettend dik en stug dat mijn flessen zijn getransformeerd in een soort van pre-historische knotsen. Verzegeld zijn ze wel gelukkig...

Heeft iemand van jullie een alternatief voor een volgende de keer, dat minder pijn en moeite kost, en tevens een mooier eindresultaat levert?

Alvast bedankt.

seed7

Helaas, zegellak en dergelijke is er alleen maar voor de mooiigheid, het heeft geen effect op de zuurstofdoorlatendheid.
Wat ook wel gebruikt wordt zijn mengsels van wasco en 'hot melt' lijm.

ingo

MartijnNOP

Het is vooral bedoeld om het roesten van de dop tegen te gaan.

Volgende keer een blikje vullen en gasbrander d'r op

Pieter1954

Waarom zou je de boel verzegelen? De kroonkurk gaat toch niet in een jaar roesten.
Als je het toch wil verzegelen kun je ook bijenwas of kaarsenwas gebruiken. Dat breek je er straks zo weer af.

JS. artisan ales.

Citaat van: seed7 op 14-01-2019  16:27 uHelaas, zegellak en dergelijke is er alleen maar voor de mooiigheid, het heeft geen effect op de zuurstofdoorlatendheid.
Wat ook wel gebruikt wordt zijn mengsels van wasco en 'hot melt' lijm.

ingo

Bedankt, mij werd ooit verteld van wel. Maar zo zie je dat je niet alles direct moet geloven als 'beginner' zijnde.
Is er een ander middel dat hier wel effect op kan hebben?

Alvast bedankt.

JS. artisan ales.

Citaat van: Pieter1954 op 14-01-2019  16:48 uWaarom zou je de boel verzegelen? De kroonkurk gaat toch niet in een jaar roesten.
Als je het toch wil verzegelen kun je ook bijenwas of kaarsenwas gebruiken. Dat breek je er straks zo weer af.

Omdat ik zelf al vaker (zware) bieren bewaard heb, in een correct klimaat. Waarbij verschillende bieren echt last hadden van oxidatie na een jaar en het hinderlijk werd qua aroma en smaak.

Nu ben ik heel erg benieuwd of mijn porter wat 'zachter' wordt na een jaartje. Maar ik wil geen oxidatiesmaak.


Brouwert

Citaat van: JS. artisan ales. op 14-01-2019  17:12 uOmdat ik zelf al vaker (zware) bieren bewaard heb, in een correct klimaat. Waarbij verschillende bieren echt last hadden van oxidatie na een jaar en het hinderlijk werd qua aroma en smaak.

Nu ben ik heel erg benieuwd of mijn porter wat 'zachter' wordt na een jaartje. Maar ik wil geen oxidatiesmaak.

Wellicht dat die oxidatie optreed door de zuurstof die bij het bottelen in de fles komt (en dus al in de fles zit)?

seed7

Citaat van: JS. artisan ales. op 14-01-2019  17:12 uOmdat ik zelf al vaker (zware) bieren bewaard heb, in een correct klimaat. Waarbij verschillende bieren echt last hadden van oxidatie na een jaar en het hinderlijk werd qua aroma en smaak.

Nu ben ik heel erg benieuwd of mijn porter wat 'zachter' wordt na een jaartje. Maar ik wil geen oxidatiesmaak.

Bier is geen stabiel product, er gebeurt van alles en dat van alles laat zich maar op een manier sturen, bij -1C opslaan. Dit remt alle reacties zodanig ver af dat je over een jaar tijd 'geen' smaakverandering hebt.

Zuurstof is een van de belangrijke factoren bij het zgn. 'rijpen'. Niet alleen de zuurstof die op den duur langs de dop naar binnen komt maar vooral ook alle oxidatieproducten ontstaan in de gehele rest van het proces veranderen steeds. Dit is een groot deel van de smaak verandering die je waarneemt bij dit rijpen.

Simpel weergegeven, op het moment dat de gist alle ongewenste nevenproducten heeft weggewerkt is het bier klaar en optimaal. Het heeft op dat moment het maximaal brede smaakpalet. Hoe ouder het bier, hoe smaller het palet.

Als een bier 'zachter' moet worden dan zou ik eens over het recept en de brouwwijze nadenken. Het zelfde met te bittere bieren etc.

Uitzondering hierop zijn bieren met Brettanomyces gisten die continu de smaak van het bier veranderen en de Sacch vele jaren kan overleven. In principe gaat de gist in je flesje een jaar mee, Brett wordt regelmatig geoogst uit bieren die 30-40 jaar oud zijn.

ingo

JS. artisan ales.

Citaat van: seed7 op 14-01-2019  20:24 uBier is geen stabiel product, er gebeurt van alles en dat van alles laat zich maar op een manier sturen, bij -1C opslaan. Dit remt alle reacties zodanig ver af dat je over een jaar tijd 'geen' smaakverandering hebt.

Zuurstof is een van de belangrijke factoren bij het zgn. 'rijpen'. Niet alleen de zuurstof die op den duur langs de dop naar binnen komt maar vooral ook alle oxidatieproducten ontstaan in de gehele rest van het proces veranderen steeds. Dit is een groot deel van de smaak verandering die je waarneemt bij dit rijpen.

Simpel weergegeven, op het moment dat de gist alle ongewenste nevenproducten heeft weggewerkt is het bier klaar en optimaal. Het heeft op dat moment het maximaal brede smaakpalet. Hoe ouder het bier, hoe smaller het palet.

Als een bier 'zachter' moet worden dan zou ik eens over het recept en de brouwwijze nadenken. Het zelfde met te bittere bieren etc.

Uitzondering hierop zijn bieren met Brettanomyces gisten die continu de smaak van het bier veranderen en de Sacch vele jaren kan overleven. In principe gaat de gist in je flesje een jaar mee, Brett wordt regelmatig geoogst uit bieren die 30-40 jaar oud zijn.

ingo

Bedankt voor je uitgebreide uitleg Ingo, hier heb ik veel aan.
Dit geeft veel duidelijkheid. Wellicht dat ik ze gewoon weggleg en om de zoveel tijd eentje open, totdat het smaakpallet in mijn ogen 'optimaal' is.


seed7

Citaat van: JS. artisan ales. op 14-01-2019  20:44 uBedankt voor je uitgebreide uitleg Ingo, hier heb ik veel aan.
Dit geeft veel duidelijkheid. Wellicht dat ik ze gewoon weggleg en om de zoveel tijd eentje open, totdat het smaakpallet in mijn ogen 'optimaal' is.

Precies, dat is de weg.
Kwaliteit, in technische zin, en smaak zijn twee verschillende dingen,

ingo

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.